הבדלים בין גרסאות בדף "ניגון בימי מרדכי ואסתר"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(←‏אודות הניגון: ביקשו להוריד את השמות)
(15 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ניגון '''בימי מרדכי ואסתר''' הוא לחן חב"ד אשר ר' [[אליהו לייב ריבקין]] לימד, על נוסח ברכת [[ועל הניסים (פורים)|ועל הניסים]] של [[חג הפורים]] ונוסח '[[שושנת יעקב]]'.
+
{{פירוש נוסף|נוכחי=ניגון בימי מרדכי ואסתר|אחר=פירוש אחר|ראו=ניגון שושנת יעקב (פירושונים)}}
 +
 
 +
ניגון '''בימי מרדכי ואסתר''' הוא לחן חב"ד, אשר ר' [[אליהו לייב ריבקין]] לימד, על נוסח ברכת [[ועל הניסים (פורים)|ועל הניסים]] של [[חג הפורים]] ונוסח '[[שושנת יעקב]]'.
  
 
==אודות הניגון==
 
==אודות הניגון==
בעת שר' [[אליהו לייב ריבקין]] לימד את הניגון, סיפר ששמע אותו מאת הרב בייטש בהתוועדות חג הפורים בביתו של הרב [[שניאור זלמן גרליק]], רבו הראשון של [[כפר חב"ד]], באחת השנים הראשונות לייסודו, כשהניגון עצמו עוד הגיע מפולין.
+
באחת השנים הראשונות לייסודו של [[כפר חב"ד]] בעת התוועדות חג הפורים בביתו של הרב [[שניאור זלמן גרליק]] ניגן ר' [[משה בייטש]] את הניגון, ר' [[אליהו לייב ריבקין]] שנכח שם דאג להפיץ את הניגון בשנים מאוחרות יותר.
  
 
לפי אחת השמועות, מקור הניגון הוא מר' מאיר מפאריטש. בעלון 'עתיקין' גל' 1 ו2 הובא שהניגון ידוע בכמה חסידויות נוספות.
 
לפי אחת השמועות, מקור הניגון הוא מר' מאיר מפאריטש. בעלון 'עתיקין' גל' 1 ו2 הובא שהניגון ידוע בכמה חסידויות נוספות.
שורה 20: שורה 22:
  
 
{{ציטוט|תוכן=
 
{{ציטוט|תוכן=
בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמֵד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע,
+
בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע,
  
 
בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד,
 
בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד,
שורה 45: שורה 47:
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 +
*[[ניגון ויהי בימי אחשורוש]]
 
*[[שושנת יעקב לחסידי אדמו"ר הזקן]]
 
*[[שושנת יעקב לחסידי אדמו"ר הזקן]]
 
*[[שושנת יעקב מניקולייב]]
 
*[[שושנת יעקב מניקולייב]]
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 +
*'''[https://drive.google.com/file/d/1RUzfySetGtuAAvyNtdb9scRcrsqBwDS_/view?usp=drive_link לשמיעת הניגון מפי ר' דוד הורביץ] {{שמע}}
 
*'''[https://chabad.info/video/musical-videos/chassidic-music/771114/ בביצוע מקהלת 'הקאפעליע']''' {{וידאו}}{{אינפו}}
 
*'''[https://chabad.info/video/musical-videos/chassidic-music/771114/ בביצוע מקהלת 'הקאפעליע']''' {{וידאו}}{{אינפו}}
 +
*'''[https://chabad.info/musicnews/1061399/ בביצוע מקהלת תלמידי חיידר אור ליובאוויטש בכפר חב"ד]''' {{וידאו}}{{אינפו}}
  
 
{{פורים}}
 
{{פורים}}
 +
{{מסורת הניגונים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:פורים]]
 
[[קטגוריה:פורים]]

גרסה מ־03:53, 28 במרץ 2024

ניגון בימי מרדכי ואסתר הוא לחן חב"ד, אשר ר' אליהו לייב ריבקין לימד, על נוסח ברכת ועל הניסים של חג הפורים ונוסח 'שושנת יעקב'.

אודות הניגון

באחת השנים הראשונות לייסודו של כפר חב"ד בעת התוועדות חג הפורים בביתו של הרב שניאור זלמן גרליק ניגן ר' משה בייטש את הניגון, ר' אליהו לייב ריבקין שנכח שם דאג להפיץ את הניגון בשנים מאוחרות יותר.

לפי אחת השמועות, מקור הניגון הוא מר' מאיר מפאריטש. בעלון 'עתיקין' גל' 1 ו2 הובא שהניגון ידוע בכמה חסידויות נוספות.

הלחן הארוך מורכב משלושה קטעים, והוא מתייחד במספר מאפיינים:

א. הוא כולל בלחן אחד הן את 'שושנת יעקב' והן את 'ועל הניסים'.

ב. הניגון מתחיל בפירוט הסיפור של 'בימי מרדכי ואסתר' ורק לאחר מכן אומרים את הפתיח של 'ועל הניסים' זאת בשונה מנוסח התפילה.

ג. אף שהלחן הושר בפי חסידי חב"ד, הוא אינו תואם במלואו לנוסח אדמו"ר הזקן.

לקראת חג הפורים תשפ"ב זכה הניגון לחשיפה רחבה עם חידושו על ידי מקהלת 'הקעפליע' בביצועו של הקלידן יוסי כהן.

מילות הניגון

במילות הניגון קיימים מספר דילוגים ושינויים מהנוסח המופיע בנוסח ועל הניסים בסידור אדמו"ר הזקן[1].

בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע,

בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד,

בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר יוֹם לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר, וּשְׁלָלָם לָבוֹז.


אָבּעֶר וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתוֹ וְקִלְקַלְתְּ אֶת מַחְשַׁבְתּוֹ וַהֲשֵׁבֹתָ לוֹ גְּמוּלוֹ בְּרֹאשׁוֹ.

עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת,

שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בִּזְּמַן הַזֶּה.

שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכָי: תְּשׁוּעָתָם הָיִיתָ לָנֶצַח. וְתִקְוָתָם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:


לְהוֹדִיעַ שֶׁכָּל קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ. וְלֹא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ:

אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לְאַבְּדִי, בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי.

אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי, בְּרוּכָה אֶסְתֵּר בַּעֲדִי וְגַם חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב:

ראו גם

קישורים חיצוניים

מסורת הניגונים - ר' דוד הורביץ
רבותינו נשיאינו: א · ב · ג · ד · ה · ו · ז · ח · ט · י · יא · יב · יג · יד · טו · טז · יז · יח · יט · כ · כא · כב · כג · כד | זמנים שונים: כה · כו · כז · כח · כט · ל · לא · לב · לג · לד · לה · לו · לז · לח · לט · מ · מא · מב · מג · מד · מה · מו · מז · מח · מט · נ · נא · נב · נג · נד · נה · נו · נז | ניגוני י"א ניסן: נח · נט · ס · סא · סב · סג · סד · סה · סו · סז · סח · סט · ע · עא · עב · עג · עד | ניגוני י"א ניסן: עה · עו · עז · עח · עט · פ · פא · פב · פג · פד · פה · פו · פז · פח · פט · צ · צא | נוסח התפילה: צב · צג · צד · צה · צו · צז · צח · צט · ק · קא · קב · קג · קד · קה · קו · קז · קח · קט · קי · קיא · קיב · קיג (א) / קיג (ב) · קיד · קטו · קטז · קיז · קיח · קיט · קכ · קכא · קכב · קכג-קמ · קמא · קמב · קמג · קמד · קמה · קמו · קמז · קמח · קמט · קנ · קנא · קנב · קנג · קנד · קנה · קנו · קנז · קנח · קנט · קס · קסא · קסב · קסג · קסד · קסה · קסו · קסז · קסח · קסט · קע · קעא · קעב · קעג · קעד · קעה · קעו · קעז · קעח · קעט · קפ · קפא · קפב · קפג · קפד · קפה · קפו · קפז · קפח · קפט · קצ · קצא · קצב · קצג · קצד · קצה · קצו · קצז · קצח · קצט · ר · רא · רב · רג · רד · רה · רו · רז · רח · רט · רי · ריא · ריב · ריג · ריד · רטו
(ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון)

הערות שוליים

  1. בנוסח אדמו"ר הזקן לא מופיעה תיבת '(בשלשה עשר) יום, בניגון מדולגת השורה "וְתָלוּ אֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו עַל הָעֵץ", וכן הוא"ו הפותחת של 'ועל הניסים'.