זלמן טוביה אבלסקי

גרסה מ־19:27, 24 ביולי 2016 מאת שלום בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " תפילין " ב־" תפילין ")
ר' זלמן טובי' אבלסקי
[[קובץ:|250px]]
השליח והרב הראשי למדינת מולדובה

מלפנים: שליח אדמו"ר הריי"צ לרומניה, חבר הנהלות רשת אוהלי יוסף יצחק וצעירי חב"ד בארץ הקודש, ראשון השלוחים לעיר קרית גת.

הרב אבלסקי
לידה כ"ו אדר א' תרפ"ז
בעיר מוסקבה ברוסיה
פטירה כ"ט סיון תשע"ד
קישינב, מולדובה
מקום פעילות רוסיה, גרמניה, רומניה, ארץ הקודש, מולדובה
השתייכות חב"ד
תפקידים נוספים נשיא פדרציית הקהילות, שגריר הרבי לרומניה
רבותיו הרבי מליובאוויטש, 'הבוידער רב', הרב אברהם אליהו פלאטקין, הרב ניסן נמנוב, הרב זלמן שמעון דבורקין
חיבוריו "תולדות המהר"ל" ו"תולדות בעל התניא"

הרב זלמן טוביה הכהן אבלסקי (תרפ"ז-תשע"ד) כיהן כשליח הרבי ורבה הראשי של מולדובה ונשיא פדרציית הקהילות היהודיות במולדובה. בצעירותו שימש כשליח אדמו"ר הריי"צ לרומניה, חבר הנהלת וממייסדיי רשת אוהלי יוסף יצחק חבר הנהלת צעירי חב"ד בארץ הקודש, וראשון השלוחים לעיר קרית גת.

השליח הרב זלמן אבלסקי עם האדמו"ר מסקולען (אייר תשע"א)

תולדות חיים

הרב זלמן אבלסקי נולד לאביו הרב שמריהו אבלסקי ולאמו מרת נחמה רחל בתו של ה'בוידער רב' הרב ישעיה זושא שובאוו בשנת תרפ"ז ברוסיה ולמד בישיבות תומכי תמימים מחתרתיות. לאחר שיצא מרוסיה למד בתומכי תמימים פאקינג ולאחר מכן נסע בשליחות חשאית של אדמו"ר הריי"צ לרומניה.

בשליחות הריי"צ ברומניה

בישיבה בפוקינג קיבל את הוראה מאדמו"ר מהוריי"צ לצאת לרומניה בשליחות סודית ביותר במטרה לסייע משם ביציאתם של יהודי רוסיה. שליחות זו הייתה כרוכה בסיכון רב והרבה מאד מסירות נפש, בתנאים הקשים ביותר של רוסיה הסטאליניסטית. זמן רב חיפשו אחריו, ובניסים גדולים יצא בריא ושלם מתוך לוע הארי.

בחצר סקולען

במשך זמן שליחותו ברומניה, ניהל אף את בית הילדים של סקולען בתקופות הקשות, והביא רבים מהם להתקשרות לנשיא הדור, כל פעולה קשה הטיל האדמו"ר מסקולען על "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", כגון אפיית מצות לכל היהודים וילדי בית היתומים, ניקוי ספריית האדמו"ר לקראת חג הפסח, ועוד. ידע האדמו"ר כי כל פעולה "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", יבצע אותה על הצד הטוב ביותר, בנוסף להפצת היהדות והחסידות ושליחויות חשאיות מורכבות ומסוכנות.

ר' זלמן היה יושב עם בנו של האדמו"ר רבי ישראל אברהם פרטיגול, ומלמד אותו גמרא ומפרשים, הוא השקיע בנער הצעיר רבות כבקשת אביו האדמו"ר, באותו זמן גם התעסקו יחד בהצלת אחינו בני ישראל. לימים בנו וממלא מקומו של אביו באדמו"רות של חסידות סקולען וידיד חב"ד.

הרבי מלך המשיח שליט"א התבטא לבנו של האדמו"ר (האדמו"ר הנוכחי) רבי ישראל אברהם פרטיגול : "בודאי ידוע לכם על דבר הקשר שהיה בין ליובאוויטש וסקולען בפעולות שנעשו במדינה ההיא". כי פעולות ליובאוויטש במדינה ההיא, רומניה הקומוניסטית פעל שם בשליחות אדמו"ר הריי"צ השליח הרב זלמן אבלסקי, יחד עם האדמו"ר מסקולען, שליחות אותה ייקר הרבי וחיבב עד למאוד.

בשנת תשע"א, ביקור ידידו האדמו"ר במולדובה נרשם כ'ביקור היסטורי' של 'סגירת מעגל', האדמו"ר ביקר במוסדות חב"ד בעיר והתוועד עם שליח הרבי והרב הראשי למולדובה, הרב זלמן הכהן אבלסקי, יצויין ש'סקולען' היא עיר במולדובה, שם קבור 'הרב מסקולען'.

כשהרב פורטיגול נאסר ברומניה, החסיד השליח הרב זלמן אבלסקי, דיווח על כך לרבי והרבי פעל למען הצלתו. הרבי הפעיל את חסידיו וקשריו, ושלח את הרב אליעזר סילבר לוושינגטון כדי לדאוג לשחרורו. תחילה סירב הרב סילבר באומרו שרבים ניסו ולא הצליחו, אך בפועל הסכים לבקשת הרבי ובדרך פלא פגש פקיד שהכיר ממקום מגוריו. הוא כתב לממונים עליו שידאגו לשחרר את האדמו"ר מסקולן שבמאסר ברומניה. השגרירות בארצות הברית שלחה מכתב רשמי לרומניה והיה זה באותו עיתוי שממשלת רומניה ביקשה לשלוח שגריר רומני חדש לארצות הברית. ממשלת רומניה ראתה את בקשת השחרור כתנאי לאישור השגריר החדש והורתה לשחרר את האדמו"ר. מסכת קשרים מלאה ביצעה הרב אבלסקי, עם הגורמים והשלטונות במקום, ואף חתם את שמו בשם האדמו"ר וזכו לאישור המיוחל מרומניה הקומוניסטית אודות לברכתו של הרבי ולמאמציו של שליחו הרב אבלסקי.

בעל הבית של מדינת רומניה

בחג הסוכות תשל"א, התקיימה ועידה של נציגי האו"ם שהתפרסה על פני שבוע שלם, שחל בדיוק בימי חג הסוכות, החל מהיום הראשון של החג, ועד לשמחת תורה.

במהלך החג של אותה שנה, דיבר הרבי על כך שכאשר אומות העולם מתאספים, צריכים גם יהודים להתאסף יחדיו ולהוסיף בעניני תורה ומצוות על מנת לפעול על נציגי אומות העולם שלא יחליטו החלטות שעלולות להרע לבני ישראל.

בשמחת תורה של אותה שנה בעת ההקפה הרביעית, הקים הרבי "או"ם" משלו, בו הפקיד נציג על כל מדינה, שהוא יהיה ה"בעל הבית" של אותה מדינה על-פי תורה.

הרב אבלסקי זכה, ומונה באותו מעמד על ידי הרבי כ"בעל הבית" על מדינת רומניה.

חסידים משערים כי מנויו של הרב אבלסקי הוא בעקבות שליחות אדמו"ר מהוריי"צ ברומניה הקומוניסטית. הרבי מינה אותו ל"שגריר" רומניה למרות שלא נכח בשעת מעשה בהתוועדות, והרבי ביקש מבנו שיגיד לחיים בתור נציגו.

פעילותו

בשנת תש"י נסע לארץ הקודש. בעקבות נסיעתו לארץ שלח הרבי מכתב לאגודת חסידי חב"ד שידאגו לצרכיו בארץ. מיד כשהגיע לארץ החל לעבוד בארגון יד לאחים והתמנה לחבר הנהלת רשת אוהלי יוסף יצחק וצעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש.

ממקימי ומייסדי ה'רשת'

כבר בקיץ תשי"א, מיד עם קבלת הנשיאות, החל הרבי מלך המשיח להניח את התשתית לתנופת ההתפתחות של חסידות חב"ד בארץ הקודש. בחודש תמוז תשי"א, פנה הרבי אל העסקן הידוע הרב זושא וילמובסקי והורה לו לפתוח בארץ הקודש רשת של מוסדות חינוך "אהלי יוסף יצחק" על שם כ"ק אדמו"ר הריי"צ, דוגמת הרשת שפעלה אז במרוקו.

בתחילה זה נשמע בלתי מציאותי, אבל הרבי שלח לאגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש, לר' זושא וילימובסקי והרב זלמן אבלסקי מקיימי ומייסדי הרשת מכתב אחר מכתב, ובכולם תבע לייסד רשת חינוכית ממלכתית דוקא. יחד עם דרישתו, הוסיף הרבי גם את נוסחת הפלא שתפתור את הבעיות: מוסדות חינוך אלה יוכרו כ"זרם בלתי-זרמי". הנוסחה הזאת אכן עבדה בהצלחה, ולאחר שתדלנות עצומה, הצליח ר' זלמן אבלסקי לקבל אישור ממשרד החינוך להקמת מוסדות החינוך הללו במסגרת "זרם בלתי-זרמי".

על הסיבה ל'התעקשות' של הרבי שמוסדות החינוך הללו יהיו ממלכתיים דווקא ולא ייכנסו בתכנית החינוך העצמאי - הסביר פעם הרבי בעצמו, באמרו, שהורים רבים שלעת עתה אינם שומרים תורה ומצוות, יירתעו מלשלוח את בניהם למוסד שאינו ממלכתי.

לימינו של הרב חנזין פעל ללא לאות הרב זלמן אבלסקי, כשתפקידו העיקרי היה לייצג את ענייני ‘רשת אהלי יוסף יצחק' בכל מקום שדרש לכך על ידי הרב חנזין וחבריו להנהלת הרשת, מול משרדי הממשלה וכדומה. מפקחים ראשי ערים ומנהלי מחלקות.


מקים בתי ספר חב"ד בארץ

במהלך חורף תשי"ב הקימה הנהלת הרשת ארבעה מוסדות חינוך ברחבי הארץ: זרנוגה, מנחת, יפו וכפר סבא. במקומות אלו כבר לימדו חסידי חב"ד בשעות אחר הצהרים, ובשנת הלימודים הבאה דהיינו באלול תשי"ב נפתחו ארבעה בתי ספר חב"ד במקומות הללו. זרנוגה הייתה באותם זמנים מעברת עולים שהוקמה ליד המושבה רחובות. במקום זה, שהיה מלא בצריפים, שיכנו אנשי הסוכנות את העולים החדשים מתימן. ה'פעילים' ערכו במקום חריש עמוק שהניב תוצאות מבורכות, כאשר עשרות הורים ביקשו לשלוח את ילדיהם למוסד חינוך על טהרת הקודש. בית-הספר, נוהל בשנותיו הראשונות על-ידי הרב זלמן אבלסקי, הוקם בצריפים שקיבלו מהרשות המקומית. ‘מנחת' הוא כפר קטן שהיה סמוך לירושלים, גם לבית ספר זה סייע רבות. ביפו נערך רישום של כמה עשרות תלמידים, אולם העירייה סירבה להכיר בבית הספר החדש של ה'רשת', ומנהליו נאלצו להתמודד לבדם עם בעיית המבנים. בשנותיו הקשות של הקמת ניהל את בית-הספר הרב אבלסקי חרש זרע וייסד, והעביר את המלאכה הקלה יחסית, כשממשיך לזרוע ביעד הבא. גם בכפר סבא היה בית-ספר של ה'מזרחי', אולם הוא שכן בקצה אחד של העיר, בעוד שאנשי ה'רשת' פנו לאוכלוסייה המתגוררת בקצה השני של העיר. אותו ניהל בשנותיו הראשונות והקשות הרב זלמן אבלסקי, בניהלו את בית ספר זה, כתב לו הרבי מכתב מיוחד וציין את עבודותו כעבודת עבד נאמן.


שליח ומייסד קהילת חב"ד בקרית גת

בשנת תשי"ט יצא, בהוראת הרבי, לשליחות בקרית גת, מייסד הקהילה ומוסדות החינוך שלה. שימש כחבר הנהלה ומשפיע בישיבה, ייסד את בבית הכנסת חב"ד ובבית הספר "אהלי יוסף יצחק".

השליח הראשון של הרבי בעיר

בשנת תשי"ט יצא לשליחות הרבי אל עבר העיר קרית גת, תושבי הכפר היו בהלם על היציאה לשליחות, הנה רק היה ממייסדי הכפר, שכבר באים בו למנוחה ולנחלה אחרי הקשיים הרבים, וכעת יוצא ר' זלמן לדרך חדשה אל עבר עיר לא זרועה,החב"דניק הראשון הגיע לעיר, ומייסד בה את כל היהדות שיקם ופתח בתי כנסת, פיתח מודעות יהודית וכשרותית, פיתוח מוסדות חינוך והיה מענה לכל צורך ודבר יהודי וחסידי, כשגולת הכותרת היתה יסוד בית הספר חדש וניהולו במשך עשרות שנים, מוצלח, מיוחד ומוביל בתחום החינוך בארץ הקודש, שמו יצא למרחוק ואלפי בוגרים זוכרים את ימיהם היפים בחברת המנהל החביב ר' זלמן.

מנהל בית הספר בקרית גת

גולת הכותרת של כל הפעילות האדירה של הרב אבלסקי בקרית גת היא ללא ספק בית הספר בעיר, אותו ניהל ביד רמה. עשרות בשנים השקיע בו את כל מרצו במסירות ובעקשנות מעוררת השראה, חרף הקשיים זכה בית הספר לימים למצטיין באזור כולו, ובמאמצים רבים הביא לכך שמספר שנים, עמד בית הספר על שבע מאות תלמידים שמחים ומרוצים. בבית הספר הרב אבלסקי פיתח שיטה בשם ״חינוך חברתי״. מטרת החינוך החברתי הוא לא רק להקנות לתלמידים ידע, אלא גם לחנכם לחיים חברתיים מלאים, וכלשון הרבי ״עבודה בכוח עצמו״, שיטה שחוללה פלאים ונפלאות, המנהל ר' זלמן נתן לילדים רגש אחריות ומינה אותם לשלל תפקידים. בחכמתו הרבה ידע ר' זלמן לסלול נתיב לליבם הצעיר של תלמידיו ולהשריש בהם את עיקרי היהדות ודרכי החסידות, בנוסף לכך ערך מועדון יהודי נוסף בשעות אחר הצהריים לילדי העיר שטרם לומדים בבית הספר, אוטבוסים של המוסדות היו אוספים את הילדים מכל חלקי העיר על מנת להגיע לשעתיים רצופות ללמוד קצת אידישקיי'ט וחסידישקיי'ט כאחד מפיו מפיק המרגליות.

יסוד הקהילה החב"דית בקרית גת

בעקבות פעולותיו הרבות בקירוב תושבי העיר ובשיעורי התורה הרבים, יצר הרב אבלסקי את פסיפס אנשי חב"ד בעיר, ובעקבות המוסדות שהקים ובית הספר שניהל עד מהרה התגבשה לה קהילה חב"דית למופת. עוד ייסד והקים את בית כנסת חב"ד המרכזי הראשון שם שימש כרב ומשפיע בית הכנסת. בתחלה אף מנין לא היה אך במרץ ובחיות של הרב אבלסקי המשיך מבלי להתפעל עד שבית הכנסת היה מלא אנשים.

סיוע ישיר מהרבי ליהודי העיר

בקיץ תשכ"א, מר גדעון נאור ראש העיר נכנס ליחידות אצל הרבי וביקש סיוע לצורכי הדת במקום מגוריו, על פי בקשתו של השליח הרב זלמן אבלסקי. עם שובו לארץ הקודש כתב לו הרבי כי תיכף לאחר שיחתם החל בהשתדלות עבור צורכי בתי הכנסת בעירו, ולעת עתה מבשר לו הרבי כי הצליח להשיג שני ספרי תורה. בפועל, חלו עיכובים במשלוח ספרי התורה, ובשל כך כתב לו הרבי שלמרות הזדרזותו, הרי שבפועל נערמו קשיים בהגעת ספרי- התורה ליעדם. בט"ז באדר א' כותב לו הרבי אגרת הפותחת אודות ערב חב"ד בקרית גת ובשוליה בקשר לספרי תורה:"בצער וגם בתימהון גדול הבנתי ממכתבו שעד עתה לא נמסרו שני הספרי-תורה שנשלחו זה מכבר, ואולי נתעכבו על-ידי המשרדים. בכל אופן כתבתי תיכף לעסקנינו אשר באה"ק ת"ו בבקשה לברר הדבר ולזרזו ככל האפשר" ספרי התורה הגיעו לקרית גת, ובכך סייע הרבי לתושבי העיירה הקטנה, ברובם עולים חדשים מרומניה וממרוקו.

הקמת ישיבת תומכי תמימים בקרית גת

הישיבה הוקמה על ידי תלמידי ישיבת הרב צירלסון שהתקרבו לחב"ד מהעיר קישינב, על שם 'ישיבת קישינב' שנהרסה בתקופת מלחמת העולם השנייה. התוועדות ברוכים הבאים התקיימה בבית הכנסת של עולי רומניה בקריית גת . לניהול הישיבה הציע הרב אבלסקי את הרב דב טייכמן, שהינו אחד ממקרוביו הרבים שהביא לחסידות חב"ד שפעל בסקולען, הרב זלמן אבלסקי שישמש חבר הנהלה, ושימש משפיע דומננטי שהשפיע רבות ועיצב את דמויות תלמידיו לחסידים ומקושרים של הרבי מהם רבים היום משפיעים ומעצבי 'דור החסידים' הבא.

ארגון ערבי חב"ד

בכל ערב ערכה כל חוליה ערב חב"ד מיוחד שלווה בניגוני חב"ד, שיחה על מהות החג ועוד. הרב אבלסקי היה לרוח החיה, למסור שיעורים והרצאות בערבי חב"ד בקיבוצים, שם דיבר בלהט חסידי, עודד המריץ ודרבן את אנשי הקיבוץ להתחזק בדרכי היהדות תורה ומצוות להכין עולם לגאולה, המדים היה שכל זאת היה נערך אחר יום מפרך, ואילו אדם הצופה מן הצד בטוח היה כאילו שעות של מנוחה קדמו להרצאותיו בקיבוצים.

ליל סדר ציבורי ראשון בארץ הקודש

ליל הסדר הציבורי הראשון בארץ הקודש נערך בקרית גת על ידי הרב זלמן אבלסקי, לליל הסדר הזמין את כל ההורים והתלמידים של בית הספר, ומודעות הזמינו אף את יתר התושבים בעיר, על אף ההתנגדות נערך ליל סדר מוצלח ומיוחד והביא לקידוש שם שמים רב, שהתפרסם בעיתונות המקומית בעיר, מיד לאחר החג הרב אבלסקי דיווח על הסדר לרבי והגיעו ברכות מיוחדות, בשנים לאחר מכן נערכו כבר מספר סדרים בארגונו בעיר והפך הדבר למודל לחיקוי בכל רחבי ארצנו הקדושה.

בכוח המשלח מברך יהודים

ציטוטים מתוך ראיון עם הרב אבלסקי

"לא עת לחוש ולא זמן לשתוק! הרבי נתן לנו משנה סדורה, לפרסם לכל העולם כולו על ביאת המשיח, מתוך תעמולה רחבה בנושא. מאוד מוזר בעיני שישנם כאלו שמתביישים ומפחדים מכך. צריכים אנו לאמץ את דרכי העבודה של חסידי ליובאוויטש במשך כל הדורות. פעם היה מקובל אצל חסידים, שמה שרבותינו נשיאנו אומרים ברמז – חסידים עשו מזה רעש ושטורעם. לדאבוננו, נוצר היום מצב הפוך: הרבי אמר בשטורעם הכי גדול, ופתאום אנו שומעים קולות הפוכים – שמה שהרבי אמר והורה בקול רעש גדול, צריכים החסידים לדבר ברמז... למעשה, מהרבי קיבלנו לא רק רמז אלא דברים ברורים. ודאי וודאי שצריך לפעול בזה בשיא השטורעם, להכין את העולם כולו למלכותו של רבינו שליט"א, שיהיה מלך על כל העולם בגאולה השלימה.

"כאשר מביטים במפת השליחות של הרבי, רואים מול העיניים את פועלו של משיח בעולם. זהו הרי עניינו של משיח – לקרב את ליבם של כל ישראל לה' ולמשה עבדו. נביט ללשונו של הרמב"ם שכותב שמשיח הוא צדיק הדור הנקרא בכמה שמות ומהם: יחיד בדור (רמב"ם, בפירוש המשניות) נשיא הדור (במדבר כא, וברש"י). דבר הדור (דברים, לא, ז, ורש"י סנהדרין ח, ע"א). איש כזה לא ימצא אלא אחד בדור מהדורות – כותב הרמב"ם – שאר האנשים נבראו כדי להיות משמשים לאחד ההוא כדי שהיחיד בדור ימצא צרכו מזומן . . ותתישב הארץ ותהי' החכמה מצוי'.

יש הרבה יהודים שעוסקים בהפצת התורה. ברם, כוחם ויכולתם מספיקים להם רק בכדי להפיץ תורה במקום מגוריהם או במקום ספציפי. לא מעבר לכך! הפצה כזאת של תורה ויהדות בעולם כולו, יכול לעשות רק הדַבָּר של הדור, וזהו אחד הסימנים, שעל פיו אנו רואים מיהו המשיח של הדור, הרבי הוא היחיד בדורנו המפיץ תורה ומצוות בכל העולם כולו. ממלכת חב"ד-ליובאוויטש אין לה גבולות. היא משתרעת על פני כל העולם כולו, והשלוחים נמצאים בכל מקום בכל קצות הגלובוס. לנו, השלוחים, יש את הזכות הגדולה להיות חלק מן המערך של פעולותיו של משיח בעולם.

"כשמציגים את מקורות תורתנו הקדושה – לא ניתן להתווכח. ניתן ללכת עם זה לחסידי פולין ולכל מי שרוצים. זוהי הרי הלכה ברורה בתורתנו, כי ההלכה אומרת שהרבי מליובאוויטש משיח וזה דבר ברור. חשוב גם לציין את פסק הדין של מאות רבנים על הרבי שהוא הוא המלך המשיח. כאשר אדם יגיע ויחקור את ההלכה 'אליבא דנפשי' מכל כיוון אפשרי, יגיע למסקנה אחת ברורה חד משמעית שהליובאוויטשער רבי, הוא הוא משיח צדקנו.

"הובטחנו, שכאשר אומרים את הדברים כמו שצריך, בתוקף ובנועם המתאים, הדברים מתקבלים ומתגלית בהם במלוא עוצמתה ה'אמונת-חכמים' הטבעית החבויה בכל מי שדם יהודי זורם בעורקיו, עדי כדי כך שהם בעצמם מפיצים את הדברים לחבריהם ומכריהם. אסור בשום אופן לשתוק. יש לשוחח אודות כך עם רבנים וראשי ישיבות שיש להם השפעה על קהלים רחבים יותר, שידעו ויעיינו בכל המקורות בתורתנו הקדושה, על מציאותו של מלך המשיח ועל חייו הנצחיים. יש ללמוד עמם את הדברים מתוך המקורות המצוינים לעיל כמו: הרש"י 'חתם סופר', וה'ילקוט שמעוני' 'אגרת דכלה', ועוד מקומות רבים בתורתנו הקדושה. עד שתהיה לזה פעולה נמשכת, כך שבעקבותיהם ילמדו תלמידיהם את הדברים בעיון הראוי, וידעו כל העולם 'אז ליובאוויטש לעבט, אייביק. או דער רבי לעבט אייביק (ליובאוויטש חי' לנצח, והרבי חי לנצח) עד שנראה זאת בחוש ובעינינו הגשמיות בהתגלות המלאה והמושלמת".

רואיין בא' כסלו תשע"ד

בחודש שבט בשנת תשמ"ז במעמד חלוקת דולרים, כשעבר הרב אבלסקי אמר לו הרבי, "ברך יהודים, ואני אברכם". מאז מעניק הרב אבלסקי ברכות בהוראה מיוחדת שהורה לו הרבי, ויהודים רבים בכל מרחבי תבל מספרים על ניסים ונפלאות מברכותיו שברכם בהוראת הרבי

חייל ראשון בחזית

בכל מבצעי המצוות של הרבי, עמד תמיד בחזית בראש, נאם בחסד עליון וסחף את כולם בהתלהבות בחיות ובדבריו המרתקים, השתתף במבצעים היסטוריים בתולדות חב"ד ועמד בראשם, כמו "חב"דניקים חטפו מטוס במבצע חנוכה" - מבצע חנוכה תשל"ג, מבצעי החגים בבסיסים שבחצי האי סיני, על גדות תעלת סואץ ובמקומות רבים נוספים. רוח דומינטית וחזקה היה הרב זלמן אבלסקי בכל פעולות רבות אלו.

תכתובת יהודיות עם סופרים ויוצרים

חלק נוסף בפעולות ה'ופרצת' הרבות הינה מסכת התכתבויות מעניינת ומרתקת עם היוצר והסופר משה שמיר, ערך השליח הרב זלמן אבלסקי, שלאחר התכתבות מעיינת עמו בדברי השקפה וחסידות, שבסופו של דבר הביאה לשינוי מהפכני בתפיסתו של האיש, כפי שראו זאת כולם בכתבות שפרסמו לאחר ההתכתבות הארוכה שנמשכה ביניהם, הלך המחשבה השתנה כלפי דברי החסידות והיהדות, התכתבויות מעין אלו המשיך הרב אבלסקי ברבות השנים, עם סופרים נוספים, אנשי הגות, ועמך בית ישראל, קיבלו מהרב אבלסקי מענות מפורטים על אמונה והשקפה, הצפייה לביאת המשיח, ואמונות החסידים בדור השביעי בזהותו של משיח הרבי מליובאוויטש, על פי מקורות תורתנו הקדושה, מובאים בטוב טעם ובכתיבה הספרותית השמורה לו.

שיעורי תורה וכינוסים לאלפי עולים

עם שנות העלי'ה לארץ, כינוסי ענק לאלפי עולים שיצאו זה עתה מברית המועצות נערכו על ידי ארגון חמ"ה בארץ הקודש, הרוח הפעילה והחיה של כינוסי הענק היה הרב אבלסקי השפעה רבה ומניבה על העולים הביא בנוסף להרצאות ושיעורים שמסר להם.

מייסד ומקים רשת שיעורי תורה וחסידות ברחבי הארץ

הרב אבלסקי הקים בכשרון גם רשת שיעורי תורה בקיבוצים ובישובים ברחבי הארץ, במסגרת הארגון ניידות חב"ד בארץ הקודש. הצלחה גדולה בשיעורים אלה, ורבים ממשתתפי השעורים הפכו לבעלי תשובה, שיעורים אלו הם הבסיס לכל הפעילות החב"דית בישובים היום כפי שמספרים כל השלוחים הפועלים בישוביםובקיבוצים על המהפכה הגדולה שערך שם. שיעורים רבים נמשכים עד עצם היום הזה.

השליחות במולדובה

בקיץ תשמ"ט פנו אליו אנשי עזרת אחים וביקשוהו לנסוע לשליחות לקישינב ומולדובה. כחסיד שאל את הרבי שנתן את עידודו הסכמתו וברכתו. בשנת תשנ"ב כשהוקם ועד רבני חבר העמים, נבחר הרב אבלסקי לחבר בוועד ההנהלה.

הרב אבלסקי קיים קשרים מסועפים עם נציגי השלטון מארח ומתארח על רבות אצל פוליטקאים וחברי הפרלמנט וצמרת הממשל, על מנת לדאוג לרווחת יהודי ויהדות מולדובה והפצת שבע מצוות בני נח.

שליחות של 'מסירות נפש'

משפחת אבלסקי הגיע לקישינב עוד בתקופת הקומוניסטים. הרב אבלסקי היה עדיין ב״רשימה השחורה" שלהם. הם חיפשו אחריו שנים רבות. אך הוא ללא חת, בא לתוך לוע הארי בשם אחר, והחל מייד בפעילות מלאה וגלויה ובתנאים גשמיים גרועים ביותר. שליחות זו התחילה בתעוזה חזקה. בראשית הדרך כאן התברר שעלו עליהם. היו רגעים מסויימים שבהם יעצו להם ידידים לברוח ולנטוש את המקום במהירות הגדולה ביותר, אך משפחת אבלסקי לא נרתעה, עמדו בניסיון ודבקו בברכתו של אדמו"ר שליט"א ובשליחותו. ברוך השם ניסיון זה הניב פירות של מאות בעלי תשובה המפוזרים על פני כל העולם.

'תומכי תמימים' בקישינב בהוראת הרבי

ישיבת תומכי תמימים בקישינב מולדובה נוסדה בראשית שנת ה'תש"נ ברחוב "חב"ד ליובאוויטש" על ידי השליח הרב זלמן אבלסקי שעמד בראשה, לאחר שנפתחה הישיבה פנה הרב אבלסקי לרב משה סלונים מ'לשכת עזרת אחים', על מנת שידווח לרבי, שברוך השם נפתחה ישיבה, ולשאול באיזה שם לקרוא לישיבה 'אחי תמימים' או 'תומכי תמימים'. מענה הרבי שקיבל הרב סלונים בקשר לקישינב: ויקרא שמה בישראל "ישיבת 'תומכי תמימים', ברכה והצלחה".

סמינר חג הפסח בתש"נ בברית המועצות

בקישינב נערך ליל סדר ענק וכל הקהילה יצאו יחד לסמינר פסח מיוחד בפרברי העיר קישינב, כשבמהלך כל החג מתוועד, מרצה, ומעורר השליח הרב אבלסקי את יהודי מולדובה הרבים, התועדויות רבות מידי יום, סעודת משיח, פסח חסידי ויהודי רב עוצמה.

כינוס השלוחים הראשון בברית המועצות

כינוס השלוחים לשלוחי כ"ק אדמו"ר שליט"א במרחבי ברית המועצות לשעבר הכינוס נערך על ידי לשכת עזרת אחים – ליובאוויטש בחבר העמים, לכינוס המיוחד הגיעו כלל השלוחים מרחבי ברית המועצות )חבר העמים כיום(. ביום שלישי לפרשת ויקהל פיקודי כ"ו אדר ה'תש"נ נקהלו ובאו, מחזה מרנין היה להכנס לאולם הגדול דום-פיונערין מס' 1 שלמעשה שימש כמועדון הנוער הקומוניסטי, בו שלוחים דנים בביסוס והרחבת מפעל השליחות. המבוגר בשלוחים והרוח החיה בכינוס, 'הכהן הגדול מאחיו', הרב זלמן אבלסקי בהתלהבות רבה עודד את השלוחים לפעול במלוא המרץ והיה לרוח חיה במהלך הכינוס, הכל בהלם מהשליח הנמרץ, אך אז כולם הבינו מדוע הוא כה מצליח ומבוקש בקישינב וסביבותיה, בחיות מחודשת סיפר על ישיבת תו"ת והפעילות הגדולה במקום, 'אני ורעייתי הפכנו לזוג המפורסם במדינה, כולם רוצים לראיין אותנו בעיתונות ברדיו ובטלווזיה, קידוש השם גדול וברוך השם רואים פירות מבורכים'. גם ביתר כינוסי השלוחים היה הרוח החיה וקרא לשלוחים והפעילים של ׳לשכת עזרת אחים׳ להתמסר ולמנף את עבודת השליחות במדינות.


התהלוכה הראשונה במדינות חבר העמים בל"ג בעומר תש"נ

אותה קיים השליח הרב זלמן אבלסקי ורעייתו את תהלוכת ל"ג בעומר הראשונה בחבר העמים ברחובה הראשי של העיר קישינב בירת מדינת מולדובה. דבר שהיה חידוש במיוחד, כי עד אז נערכו כינוסים בבתי כנסת בשקט, ור' זלמן אמר מצהירים על היהדות בגלוי לעין כל. ללא אישורים יצאו וצעדו ברחובה של עיר בתהלוכת ל"ג בעומר - השלטונות לא ידעו כיצד להתמודד עם התהלוכה הבלתי חוקית מלכתחילה, לאחר התהלוכה כתב השליח הרב זלמן אבלסקי דו"ח מפורט לרבי והמענה שקיבל באמצעות המזכירות היה "נתקבל מכתבו. ות"ח ת"ח, ובהוספה". בשנה שלאחר מכן - תשנ"א - החלו להתקיים תהלוכות ל"ג בעומר בכל עיר ומדינה בה הגיעו כבר שלוחי הרבי למדינות חבר העמים. והיה מודל מוצלח לחיקוי.

רב ראשי ראשון במדינות ברית המועצות

בט"ו בשבט ה'תשנ"א הוכתר פאר השליח הרב זלמן אבלסקי לרב הראשי למדינה, היסטוריה של ממש במדינות אלו, מינוי רשמי של רב ממשלתי לכל המדינה, בטקס ממלכתי הוכתר לרבה הראשי של מולדובה, במעמד נכחו ראש מממשלת הרופליקה מר מירטשא דרוק, נציג משרד הדתות במדינה מר בורגין, נציג משרד החינוך מר וולאד קוביאקאוו, ראשי הקהילות היהודיות מרחבי מולדובה, שבחרו ברב אבלסקי, ונציגי קהילות יהודיות מיתר ברית המועצות.

בית הספר הראשון במדינות חבר העמים

מהפכה חינוכית לראשונה מזה שבעים שנה של השלטון הקומוניסטי הנוקשה לקראת תחילת הלימודים של שנת תשנ"ב, מייסד ומקים השליח לראשונה בית ספר יהודי מקומי, לאור הצלחתו של השליח במדינה והפעלת בתי ספר ליום ראשון בכל רחבי המדינה ובעיר הבירה, אחרי הצלחה כה מרשימה אמר אמן בעל כורחו גם שר החינוך במולדובה, כך שלבית הספר תהיה אף הכרה ממשלתית דבר שיביא לעזר רב ברישום התלמידים. בית הספר שימוקם במרכז העיר במבנה ששימש בעבר בית ספר יהיה המוסד החינוכי היהודי הראשון ברחבי ברית המועצות. היתר זה היה הראשון מסוגו בברית המועצות בעידן החדש.

רחוב 'חב"ד ליובאוויטש' הראשון ברחבי החבר

בית הכנסת נמצא ברחוב הנקרא )באופן רשמי( "רחוב חב״ד ליובאוויטש", במאמצים מרובים הביא השליח להישג נפלא זה שהפך לנושא מדובר בכל העולם כולו ותיירים באים לחזות בפלא.

'מחנות הקיץ - גן ישראל' מולדובה

מחנות הקיץ של קישינב ומולדובה היו לשם דבר. מדי שנה במשך חודשי הקיץ, מתקיימים שני מחנות קיץ עם פנימייה - אחד לבנים ואחד לבנות. מאות ילדים משתתפים במחנה הקיץ ממשיכים מוסדות שלנו ־ בישיבות, במכון חמ"ש ובבית הספר. במסגרת מחנות הקיץ משתנים אנשים מן הקצה אל הקצה. במחנות הקיץ עשרות הבנים עוברים ברית מילה, ואת הבנות מכניסים אנו לבית הכנסת, מוציאים ספרי תורה ונותנים לכל אחת שם יהודי. ממחנות קיץ אלו ראו ניסים ונפלאות ומשפחות שלמות המתקרבות לדרך ישראל סבא.

'קבלת פנים' לשלוחי 'עזרת אחים' ברחבי החבר

באולם יוקרתי במרכז העיר השתתפו אלפי יהודים בקבלת פנים לשליח החדש של "עזרת אחים" אורחים נרגשים מיהודי העיר, וביניהם רבים מאנ״ש בעיר ושלוחי ״עזרת אחים״ במדינות חבר העמים. הנואם המרכזי - הרב זלמן אבלסקי, השליח והרב הראשי למולדובה, שהגיע במיוחד להקביל פני השלוחים ולעורר את הקהל בנושאי הגאולה, כך ביתר המקומות דרבן ודיבר עם שלוחים צעירים ומבוגרים לבוא ולפעול עם רבבות יהודי ברית המועצות.

בשורת הגאולה ברחבי מדינות חבר העמים

הרב זלמן אבלסקי הרב הראשי והשליח למולדביה מטעם "לשכת עזרת אחים", מסר את המסע המרכזי באירוע ענק שנערך בקייב. מטרת האירוע המרכזית היא, לתת פרסומות מאסיבית לענייני משיח וגאולה ובשורתה. שם דיבר הרב אבלסקי באריכות על הניסים והנפלאות שנערכו ברוסי'ה – "שעשה לי נס במקום הזה" - שהרבי שליט"א ניבא מראש את הכל, לכאלו אירועים נסע ומסר הרצאות מרתקות במדינות רוסיה, בלורוס אוקראינה ועוד, באירועי ענק לאלפי יהודים צמאים.

'הרבנות הראשית למולדובה' ו'פדרציית הקהילות'

הרבנות הראשית למולדובה בראשות השליח והרב הראשי הרב אבלסקי, הדואג יחד עם פדרציית הקהילות ליהודי ויהדות מולדובה באשר הם, שרותי יהדות בכל תחום, בתי כנסת, קבורה יהודית ודאגה לבתי החיים במרחבי המדינה, מתוך מענה הולם לכל יהודי באשר הוא. הקהילות היהודיות הפזורות במרחבי המדינה זוכים לסיוע מתמיד משלוחים לחגי ומועדי ישראל לצד עלוני הסבר, ביקורי שלוחי ופעילי חב"ד בקהילות היהודיות המפיחים רוח חיים ושמחה של מצווה ביהודים יקרים אלו. השליח והרב הראשי, נפגש עם ראשי הממשל, חברי פרלמנט, רבנים ואישי ציבור מהארץ ומהעולם, בפגישות דנו אודות חיזוק יהדות מולדובה ומוכנות העולם לגאולה.

בתי הכנסת ברחבי המדינה

הרב אבלסקי ייסד, הקים והחיי'ה מהמסד עד הטפחות בתי כנסת ברחבי המדינה ומהם: קישינב: ברחוב חב"ד ליובאוויטש, ממוקם בית הכנסת המרכזי "חב"ד ליובאוויטש", בית הכנסת היחיד שנותר לאחרי המלחמה ופעיל עד היום. יצוין כי לפני המלחמה היו בעיר קישינב כשבעים בתי כנסת יהודיים. בערים: בצלי, טירספול, בנדרי, אורגייב, וסורקה לכל בתי הכנסת נשלחו צורכי החג ותשמישי קדושה, לצד התלמידים השלוחים ותלמידי הישיבה הפוקדים את בית הכנסת בתקופות החגים. מסעות רבים ערך השליח הרב זלמן אבלסקי, הרב הראשי למולדובה, ברחבי הערים הכפרים בהם מתגוררים יהודים, יסד ומסר שיעורי תורה לרוב, הקמת מוסדות חינוך מועדוני צבאות השם ובתי ספר לימי ראשון ועוד, והדפסות ספר התניא קדישא, בעשר ערים ברחסי מולדובה.


מוסדות חינוך וחסד

ברחוב חב"ד ליובאוויטש נבנה מקווה טהרה מפואר המשמש את הקהילה היהודית. מעונות חב"ד פועלים בקישינב הבירה במבנה רחב מימדים המכיל גם את גני חב"ד, הפועלים ומחנכים את ילדי יהודי קישינב הבירה עוד בקטנותם. בתי ספר חב"ד ליובאוויטש בקישינב, מהם יצאו עשרות בוגרים המנהלים אורח חיים יהודי וחסידי. חב"ד סטודנטים: הגעתם של עשרות סטודנטים יהודיים מישראל ללמוד באוניברסיטאות הרפואה של קישינב, מופעל לרוותם בית חב"ד לסטודנט, הפועל עמם סביב ימות השנה ומועדי ישראל ושיעורי תורה לרוב. במכון הוצאה לאור הנמצא רחובות ספורים מרחוב חב"ד ליובאווייטש, יוצא לאור מידי חודש בחודשו, בפיקוחו ובעריכתו של השליח הרב אבלסקי, עיתון רב עמודים בשם "מעינות החיים", כמו כן הוציא המכון, חמישה ספרי יהדות בשפה הרוסית שנכתבו על ידי השליח הרב אבלסקי, הראשון על המהר"ל מפראג, השני על בת הש"ך, השלישי על מפעל השליחות, הרביעי על מלך המשיח, והחמישי על תולדות האדמו"ר הזקן, מלבד זאת מידי חג יוצא לאור חומר הסברה על מהותו של החג. קולג 'בית חי'ה מושקא', הרב אבלסקי הקים מכללה ומכון לנשים ונערות ללימודי יהדות וחסידות, על שם הרבנית חיה מושקא שניאורסון. בית חי' מושקא מאגד תחתיו את הארגונים לנשים: נשי ובנות חב"ד, שפרה ופועה - עזר ליולדות, סדנאות ושיעורים לנשים, ביקורי בית אצל נשים מבוגרות, וחב"ד סטודנטיות. עוד ייסד מרכזי חסד 'אחים' - אהבת חסד יהודי מולדובה, בהם נתמכים יהודים רבים ברחבי הערים במדינה בבית חם, המספק שלוש ארוחות מזינות ומבושלות ביום, לקראת החגים מקיים 'בית חם' חלוקת מזון רחבת היקף.

'טנק מבצעים' ברחבי הבירה

"מצוה טנק" פועל בקישינב בראשות השליח הרב זלמן אבלסקי, הטנק מעטור בשלטי עשרת המבצעים ובבשורת הגאולה והגואל. הטנק אוייש על ידי התלמידים השלוחים המפיצים יהדות ברחובות הבירה קישינב, עשרות יהודים התרגשו עד דמעות, הניחו תפילין לראשונה בחייהם לאחר עשרות שנות דיכוי של ממשל הקומוניזם הנוקשה. כאשר תורמים שביקרו בלשכת הרבנות, השליח הרב אבלסקי הוציא להם בגאווה תמונות מפעולות טנק המבצעים, ואמר להם תראו מה כוחה של חב"ד.

ארגון חב"ד ליוצאי מולדובה ו'בסרבי'ה'

קשר מיוחד הקים הרב אבלסקי עם יוצאי מולדובה ו'בסרבי'ה', ובביקוריו בארץ הקודש ביקר בבתיהם ערך בריתות מילה לילדים שנוספו, הרצאות בסמינים לעולי המדינות ברחבי הארץ ועוד כהנה רבות.

מרכז חב"ד - 'שבע מצוות בני נח'

את 'שבע מצוות בני נח' פרסם תדיר בטלווזיה ברדיו ובעיתונות השליח הרב אבלסקי, בשנה האחרונה קיבל הדבר משנה תוקף בהפקה מהודרת של אלפי כרטיסי שבע מצוות בני נח, בנוסף לפרוספקטים במבחר גדלים של שבע מצוות, בחודש אייר ה'תשע"ד הכריז השליח על הקמת מרכזי שבע מצוות, והמרכז הראשון הושק, בעיצומה של שיירת אוטובוסים עוצמתית שחלפה במשך מספר שעות בכל רחבי העיר עם שילוט של שבע מצוות בני נח לצד בשורות הגאולה. את שיירת האוטובוסים המיוחדת ליווה השליח הרב זלמן אבלסקי הרב הראשי למולדובה, ברכב מיוחד בראש השיירה, כאשר שלטי המצוות מעטרים את רכבו.

תפקידיו

  • שליחו החשאי של אדמו"ר מהוריי"צ למדינת רומניה.
  • חבר ארגון הפעילים.
  • ממייסדיי וחבר הנהלת'רשת אוהלי יוסף יצחק'.
  • חבר הנהלת צערי אגודת חב"ד.
  • משפיע ומחנך.
  • חבר הנהלת הישיבה ומשפיע בישיבת תומכי תמימים קרית גת.


חיבוריו

פטירתו

ביום שישי כ"ט סיון תשע"ד היה צריך לעבור ניתוח והרופאים הודיעו לו כי אין ביכולתם להבטיח לו שיצליח להתעורר מההרדמה. הרב אבלסקי ניגש לשאול את הרבי באמצעות האגרות קודש (כ"ק אדמו"ר שליט"א), וכך נפטר בדעה צלולה כשספר האגרות קודש בידיו.

מסע הלוויתו החל במוצאי שבת קודש במקום שליחותו בקישינב מולדובה והמשיך ביום ראשון בארץ הקודש מ770 כפר חב"ד עצר בבית הכנסת בית מנחם ומשם המשיך לירושלים ונטמן בחלקת חב"ד שבהר הזיתים. שם מנוחתו כבוד.

ימי השבעה

רבנים, שלוחים, אוליגרכים לצד משפחות אנ"ש מרחבי הארץ, תלמידי ובוגרי ישיבת תו"ת בקישינב, סטודנטים לרפואה יוצאי המקום, מקורבים, תלמידי רשת אוהלי יוסף יצחק, עסקני חב"ד, חברים מהקהילה היהודית בקישינב, חברי כיתתו בישיבה המחתרתית תו"ת בפאקינג, רבנים ראשים למדינות בחבר העמים, תלמידיו הרבים מקהילת חב"ד בקריאת גת, ועוד רבים רבים אנ"ש ומשפחותיהם הגיעו לנחם את בניו ובנותיו ורעייתו מרת לאה תבדלחט"א. הסיפורים שסופרו בימי השבעה, נתנו להבין איזה אדם גדול איבדה חסידות חב"ד, אלפי תלמידיו, מושפעיו וכלל עמך בית ישראל.

לקראת סיום ימי השבעה, נציגות מהמשפחה ובני המנוח יצאו לחזק ולעורר את הקהילה היהודית במולדובה ובירתה קישינב. שם הודיעה המשפחה על המשכת את מפעל השליחות והרבנות לצד הנהגת הקהילות במדינת מולדובה, ובנו הרב יוסף יצחק הכהן אבלסקי, ימלא את מקום אביו - כבקשת וכרצון אביו המנוח - יחד עם משפחות השלוחים נמרצים שיגיעו למדינה בקרוב[1].

בסיום ימי השבעה תחת אבטחה כבדה עלו של כוחות מג"ב מוגברים והשמירה המקומית, בני המשפחה עלו בסיום השבעה לקברו לגילוי המצבה ואמירת תהילים, קדיש, ובקשת הגאולה השלימה של ראש משפחתם הענפה הרב אבלסקי, להר הזיתים מול מקום המקדש, שם נקבר השליח והרה"ר בחלקת חב"ד.

הנצחה

בחלוף ימי השבעה נערך בקישינב ערב קבלת פנים לבנו וממלא מקומו הרב יוסף יצחק אבלסקי, והחלטות טובות והתחזקות בשמירת תורה ומצוות לזכרו[2].

ביום לציון ה'שלושים' ובימים הסמוכים לו אורגן כנסי זיכרון ועצרות התעוררות באירועי השלושים שנערכו בבבית הכנסת הגדול ב קישינב בירת מולדובה. בבית הכנסת המרכזי בבכפר חב"ד[3]. אירועים נוספים נערכו בבית הכנסת דישיבת הבוכרים בכפר חב"ד, בית הכנסת המרכזי בקרית גת[4], ובבית הכנסת המרכזי בנצרת עילית[5], בנוסף להתוודעויות חסידים ברחבי תבל, ארץ הקודש, ובשכונת המלך. בהשתתפות בני משפחתו, תלמידיו, מקורביו, מקוריו, משפעיו ועוד. באירועים חולק חוברת "וידום אהרון[6]" ובו מכתבי ניחומים ופעולות לזכרו שנערכו עד לימי השלושים.

פעולות לזכרו

  • קרן ספרי קודש - עבור הקהילות היהודיות במולדובה וברחבי תבל.
  • דיי קעמפ גן ישראל מגדל העמק שפועל ע"י נכדיו למשפחת זלמנוב הוקדש השנה לעילוי נשמתו.
  • בית מדרש ע"ש הרז"א - בית מדרש ע"ש הרב זלמן אבלסקי, תוכנית לימודית בתורה בחסידות ובגאולה ומשיח, מוקם בימים אלו לסטודנטים הישראלים הלמדים במולדובה בעבר ובהווה, מתוך התאמה לסטודנטים בכל רחבי תבל.
  • חסיד בחזית - ביום השלושים של הרב אבלסקי יצא לאור קונטרס "חסיד בחזית" - קיצור מתולדות חייו של השליח, אשר חולק בנוסף לחוברת "וידום אהרון", באירועי השלושים שנערכו בבבית הכנסת הגדול בקישינב, בבית הכנסת המרכזי כפר חב"ד, בבית הכנסת דישיבת הבוכרים בכפר חב"ד, בית הכנסת המרכזי בקרית גת, ובבית הכנסת המרכזי בנצרת עילית.
  • ספר תורה - כתיבת ספר תורה לעילוי נשמת הרב אבלסקי, שיוכנס בעזרת השם לבית הכנסת הגדול במולדובה.

משפחתו

אביו

הרב שמריהו אבלסקי - משפיע בישיבת תומכי תמימים.

אחיו

הרה"ת שלום דובער אבלסקי.

רעייתו

מרת לאה אבלסקי (לבית הורביץ) - השליחה והרבנית הראשית למולדובה.

בניו
חתניו

קישורים חיצוניים

חברי האו"ם החסידי
זלמן טוביה אבלסקי | אברהם אזדבא | שלום איידלמן | יהודה בוטרשווילי | יוסף גולדברג | שמריהו גוראריה | בנימין אליהו גורודצקי | זכריה גורי | אברהם יצחק גליק | יצחק הנדל | רפאל וילשאנסקי | יוסף וינברג | חיים אריה זילברשטיין | חיים מרדכי אייזיק חודקוב | צבי הירש חיטריק | שמואל חפר | רפאל טוויל | יצחק ידגר | משה פנחס כ"ץ | שמואל לויטין | חיים שלום סגל | ישראל אבא פליסקין | יהודה לייב רסקין | בן ציון שם טוב
(לפי סדר האל"ף בי"ת)

הערות שוליים

  1. ראיין: דובער פישמן; צילום: אלכס חן, הרב זלמן אבלסקי: לשאת את המסר בגאון ● ראיון, באתר    כ"ג בחשוון ה'תשע"ג
  2. מולדובה: ערב התעוררות וקבלת פנים לשליח החדש, באתר    י"ז בתמוז ה'תשע"ד
  3. [1]
  4. [2]
  5. [3]
  6. [4]