משתמש:שמואל חיים/פולמוס המשיחיות בחב"ד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־20:55, 6 ביוני 2023 מאת יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) (השחתה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

גודל דף זה – 33,759 בתים

המונח "פולמוס המשיחיות בחב"ד" מפנה לכאן. לערך העוסק בהאמונה שהוא מלך המשיח, ראו הרבי כמלך המשיח.

הרבי מחזיק בידו חוברת "דבר מלכות" ובו שיחותיו.

פולמוס המשיחיות בחב"ד הוא ויכוח אידיאולוגי בין חסידי חב"ד בשאלה האם לפרסם בפומבי את זהותו של הרבי כמשיח. ויכוח זה החל בעיקר משנת תש"נ והלאה והודגש בעיקר בתקופה שאחרי כ"ז אדר ראשון תשנ"ב, והתעצם עוד יותר לאחר ג' בתמוז תשנ"ד שבו החל נסיון האמונה. הויכוח נמשך עד היום, אך כל זה מתוך אחווה ואחדות חסידים.

למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כמלך המשיח סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח[1] בעת הגאולה, אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים שהרבי חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של הרבי עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של נשיא הדור.

עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים

דגל משיח

בנוסף לנבואת הגאולה אותה ביקש הרבי[2] לפרסם, חסידי חב"ד רבין רואים חשיבות גדולה בפרסום זהותו של הגואל - הרבי, על מנת לזרז את הגאולה, ומשקיעים בכך משאבים רבים באמצעי פרסום שונים ובארגון אירועים המוניים[3].

אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", ורבים אף חובשים כיפה עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "מודה אני"[4]. וכן עונדים על בגדיהם סמל של משיח, ומניפים דגל משיח[5].

הזרם המתון מחב"ד נמנעים מלעסוק בנושא, בעיקר בשל החשש מפגיעה בהפצת המעיינות ובמעמדה של חב"ד בעולם. לעומת זאת המצדדים בפרסום טוענים כי הזמנים השתנו ונכון להיום דעתו של הרבי שעיקר התפקיד בשלב זה של תהליך הגאולה, להגביר את העיסוק בענייני גאולה ומשיח ולהפיץ את בשורת הגאולה ולהביאה לכל שדרות העם. בהקשר לכך מציינים הם לדברי הרבי שאמר על עצמו "אני קרייזי אבאוט משיח" (אני משוגע על משיח) ומסיבה זו לא צריך להתפעל כלל ממצב העולם.

בשער העיתון הרשמי והוותיק של חב"ד "כפר חב"ד" הופיע בתחילה המשפט יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד, אולם לאחר ג' תמוז הוסר משפט זה מהעיתון. פעולה זו גררה ביקורת בקרב חלק גדול של חסידי חב"ד, ובעקבות כך הוקם העיתון בית משיח הדוגל בהמשך עקבי של פרסום דמותו של הרבי כמלך המשיח.

זיהויו כמשיח

ערך מורחב – הרבי כמלך המשיח#גדרו ההלכתי

הרבי לא הכריז על עצמו במפורש כמשיח, וזאת בשל ענוותנותו והנהגתו של הרבי שלא לדבר בשמו[6]. עם זאת, בשיחותיו ניתן למצוא אמירות כמעט מפורשות שרומזות בצורה ברורה ביותר שהוא המשיח. כך למשל הזכיר בשיחותיו ובכתביו מספר פעמים את מאמר חז"ל אודות המשיח, "מנחם שמו[7]" (שמו הפרטי של הרבי הוא מנחם)[8]. דוגמה אחרת היא הערה בסוף שיחה שהוגהה על ידו טרם פרסומה, ובה מופיעים ראשי תיבות של המילה 'מיד' תוך אזכור שמו כמשיח בהמשך לשמות אדמו"רי חב"ד הקודמים: "לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק ודובער"[9]. בנוסף, רבים מבינים שלכך רומזות התייחסויותיו הרבות של הרבי לחותנו כנשיא הדור וכמשיח ובאחת הפעמים מתבטא הרבי "נשמתו בי"!(דהיינו שכשמדבר על הרבי הריי"צ מדבר עליו בעצמו!)[10]. כמו כן מסתמכים על העובדה שהרבי עודד את שירת "יחי אדוננו... מלך המשיח..." במהלך כל שנת תשנ"ג ותחילת שנת תשנ"ד.

וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".

כמו כן רוב חסידי חב"ד כן מאמינים שהוא עתיד להיות מלך המשיח [11], והם מסתמכים על מקורות תורניים שלדעתם תומכים אולם יש רבנים בחב"ד שאינם סוברים כך[12], ושלא ניתן להביא ראיה לכך שהרבי הוא המשיח ממקורות תורניים. הרב יואל כהן, סבור כי אין ספק שהרבי עתיד להיות המשיח, וזאת מנימוקים רוחניים, אולם אין חיוב הלכתי להאמין בכך, ודאי לא במצב הנוכחי לאחר ג' תמוז ה'תשנ"ד. עוד הוא מוסיף, כי אין מקום לנהל תעמולה על כך, לא בתוך חב"ד ולא מחוצה לה[13].

חלק מחסידי חב"ד סבורים שהדברים שאמר הרבי מכוונים לחמיו[14], ולעצמו התייחס הרבי רק כנציג של חמיו בעולם הזה הגשמי. הם מתבססים בין השאר על עדותו של מזכיר הרבי, הרב לייבל גרונר, לפיה, לאחר שפרסמו חסידים בשנתתשנ"א שהרבי הוא נביא, אמר לו הרבי: "מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!"[15]. לפי גישה זו, יש מסבירים את יחסו של הרבי לפרסומו כמשיח, בכך שרצה שהציבור יעסוק בנושא המשיח. הם מזכירים סיפור שאירע בשנת תש"ב בתקופת הרבי הריי"צ, פרסם הרבי הריי"צ את המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" (שמשמעותו: "מיד לתשובה, מיד לגאולה"), והרבי אמר לחמיו הריי"צ, שבעקבות הלהט סביב נושא המשיח, ברחוב רואים אותו כמשיח, הריי"צ הגיב שלא משנה מה יגידו, העיקר שידברו על המשיח[16].

הפרסום

ערך מורחב – פרסום זהות משיח
כרזת "ברוך הבא מלך המשיח" , עם תמונתו של הרבי מליובאוויטש, בגבו של טנק המבצעים

במשך השנים הראשונים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו של הרבי, דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.

עם זאת, בשנים האחרונות בשנות הנוני"ם היה נראה שהשתנתה במעט דעתו של הרבי, בתהליך הדרגתי שהיה, וכן יש כאילו שמסתמכים על התבטאויות שונות בהם רמז לדעתם על כך שהוא משיח, ועל מקרים שונים בהם הרבי עודד ובירך על פעולות הקשורות בפרסום זהותו כמשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה'[17] שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר מפירסומו כמשיח. לעומתם טוענים רבים כי בכל השנים כולם היו מענות מפורשים נגד הפרסום, בדרך-כלל מטעמי הרחקה מחסידות.

אחת מהנקודות העיקריות בפולמוס, הוא היחס לתגובותיו של הרבי בתקופה שבה "חליינו הוא נשא" (תשנ"ג-תשנ"ד). אלו כוללות עידוד שירת ה"יחי" במשך כשנה וחצי וכן תשובות שונות שנתן (באמצעות תנועות ראש) ובהן עודד את הפרסום שהוא משיח, וכן בהכרזות "יחי" כשהכריזו שהרבי הוא המשיח ענה הרבי אמן[18]. לפיכך סוברים שזו הוכחה נוספת לכך שחל שינוי בעמדתו של הרבי[19], והתגובות מפורשות על ידם כאישור פומבי של הרבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח.

אולם יש כאלו מחב"ד שחושבים שדעתו של הרבי לא השתנתה ועידוד ה"יחי" היה רק כדי לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.[20]. אך החולקים עליהם טוענים שלא ייתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את ה"יחי" - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות.

לאחר כשנתיים מכ"ז אדר א' תשנ"ב, בכ"ז באדר תשנ"ד, עבר הרבי "סטרוק" נוסף, ומאז שהה בבית הרפואה "בית ישראל". לאחר שלושה חודשים, בג' בתמוז תשנ"ד קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם בית דין רבני חב"ד (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"[21]. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח[22]. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור[23].

התייחסות מחוץ לחב"ד

ערך מורחב – פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח
פסק הדין שנחתם בשנת תשנ"ח, חתום על ידי מאות רבנים

ברובן של הקהילות היהודיות התייחסו בהסתייגות לטענה שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. היו רבנים שאף ראו בשלילה את הפעילות המשיחית, ויצאו נגדה בפומבי. המפורסם מביניהם הוא אחד ממנהיגי הציבור הליטאי, שיצא נגד הרבי בצורה בוטה וזאת בשל מניעים אישיים כנגד חב"ד[24], כבר בתחילת שנות ה-ממי"ם, כאשר פתחה חב"ד בקמפיין 'אנו רוצים משיח עכשיו', פתח במערכה אישית כנגד הרבי וחסידות חב"ד וכנגד זיהוי החסידים את הרבי כמשיח[25]. הוא טען כי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא חבקוק "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", והזהיר כי חסידי חב"ד יחוו משבר אמונה לאחר הניסיון הגדול[דרוש מקור].

הרבי השיב על הטענות בפומבי במהלך שיחה מי"ד אייר תשמ"ד ואמר:

ישנם הטוענים מדוע מדברים ומכריזים ללא הרף על הנושא של ביאת משיח... יש לסמוך על הקב"ה שיגאל את ישראל מתי שירצה?!...

בקשת ותביעת בנ"י אודות הגאולה לא זו בלבד שבקשה ותביעה זו אינה היפך התורה ח"ו, אלא אדברא התורה ציוותה להתנהג כן, ע"י אנשי כנסת הגדולה שתיקנו שכאשר יהודי מבקש צרכיו מהקב"ה בעת תפילת העמידה - יאמר בתפילתו:"את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח"... ואינו מתאפק בכך שמבקש ודורש זאת בתפילה אחת אלא חוזר על בקשה ותביעה זו בכל תפילה ותפילה, ג' פעמים בכל יום!

לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח[26]. כך למשל העיד הרב שמואל אליהו בשם אביו, הרב מרדכי אליהו, שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך[27]. הרב אהרן סולובייצ'יק גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.

לאחר שהרבי נעלם מעינינו, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי עדיין לגיטימית. הרב אהרן סולובייצ'יק פרסם לאחר ג' תמוז תשנ"ד הרבי מודעה בעיתון ג'ואיש פרס: ""בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי""[28]. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים[29], העלמותו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה[30]", אולם לטענת רבים מחסידי חב"ד, סעיף זה מהרמב"ם מדבר על משיח שנהרג ע"י מישהו [31], אולם מי שנפטר ממוות טבעי אין סעיף זה חל עליו, וכן על סמך מה שנאמר במדרש שלקראת הגאולה משיח ייעלם מן העולם הרי לדעת רבים מן החסידים הרבי בעצמו עדיין חי וקיים.

בשנת תשנ"ח, יזמו חסידי חב"ד כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין נביא". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: אדמו"רים מנהיגי חסידויות, רבני מדינות וערים, ודיינים [32].

הניסיון הגדול

ערך מורחב – ג' תמוז תשנ"ד

בנוסף לסוגיה המשיחית, מרבית מחסידי חב"ד סבורים שהרבי עדיין חי בגוף גשמי[33], וממשיכים להוסיף לשמו של הרבי את האיחול המוצמד אך ורק לאנשים חיים "שליט"א" (ראשי תיבות של 'שיחיה לאורך ימים טובים אמן')[34]. חלקם אף אינם עולים לאוהל ובאים רק לבית מדרשו בברוקלין.

רקע רעיוני

במשך השנים, האפשרות שיקרה נסיון כזה נחשבה על ידי חסידיו כבלתי אפשרית. אמונה זו התבססה על הצהרתו של הרבי עם תחילת כהונתו כי דורו - הדור השביעי בחסידות, הוא הדור האחרון בשושלת אדמו"רי החסידות ותפקידו להביא את הגאולה[35]. במשך השנים חזר הרבי על הצהרה זו תוך הדגשה ש"דורנו הוא הדור האחרון לגלות והוא הדור הראשון לגאולה"[36]. כתוצאה מכך האמינו החסידים שהרבי יחיה עד בוא הגאולה ולאחריה (בחיים הנצחיים שבגאולה). גם בתקופת מחלתו המשיכו החסידים להביע בפומבי את ביטחונם שהוא יחיה[37].

בהשקפת העולם החב"דית מיוחסת חשיבות רבה לאדמו"רי חב"ד כ"נשיאי הדור". הרבי עצמו אמר: "מוכרח להיות משה בכל דור ודור, שבו תתלבש נשמת משה"[38]. כלומר, נשמתו של משה רבנו התלבשה בכל אחד מאדמו"רי חב"ד (בהסתמך על דברי התלמוד "משה לא מת"[39]).

ההתייחסות

כל הענין של ג' תמוז הוא רק ניסיון (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מהאמונה שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור[40]. בעקבות זאת ממשיכים לכתוב על הרבי שליט"א (שיחיה לאורך ימים טובים אמן)[41]. וכן משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' (שיחיה לעולם ועד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. אך עם זאת, יש חסידים שסוברים שבג' תמוז תשנ"ד היה אצל הרבי את עניין הפך החיים רח"ל, ולכן לא מסתפקים בכתיבתו כ"הרבי" או כ"נשיא דורינו" בלבד.

האחדות בחב"ד

על אף חילוקי הדעות, ובשונה מקהילות מפולגות שונות, חסידי חב"ד עצמם משתדלים לנהוג באחדות - אהבת ישראל זה עם זה, ומשתדלים לקיים את הוראות הרבי, עוד בתחילת שנות הנוני"ם כשהחל הפולמוס סביב פרסום הרבי כמשיח, כתב הרבי במענה ש:"אין כל חיוב כלל לחפש מיהו משיח וכו', אבל מ"ע מהת': אהבת כאו"א מישראל ושלילת המחלוקת וכו' בתכלית – ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו – וד"ל"[42].

פעמים רבות, נערכות גם מפגשים וכינוסי אחדות פומבים בין החסידים, במטרה לקבל את פני משיח צדקנו. בשנת תשס"ז בעקבות תאונת התמימים בחנוכה תשס"ז הוקמה ועדת השלוחים לארץ הקודש לעניני אחדות. הוועדה הוקמה באסיפה בבית הרב ישראל יוסף הנדל במגדל העמק. מפעולות הוועדה: כינוס תלמידי ישיבות חב"ד לכנס אחדות ארצי שהתקיים בי' שבט תשס"ז וחסות על הוצאת אלבום "כולנו כאחד" הסוקר את הכינוס שיצא על ידי תלמידי ישיבת תומכי תמימים מגדל העמק בחודש החגים תשס"ח.

בשנת תשע"א הוחלט בין חסידי חב"ד להקדיש את יום כ"ז באדר ליום אחדות בחב"ד[43]. בשנת תשע"ג יזמו כמה אברכים (ובניהם הרב מוטי גל 400 התוועדויות של שני משפיעים, אחד מכל 'צד'. ההתוועדויות הצליחו במיוחד וחברים שלא נפגשו זמן רב התוועדו ביחד.

בשנת תש"פ בתקופת מגפת הקורונה התחיל גל חזק של אחדות במהלכו קהילות רבות שהיו מפוצלות התאחדו מחדש. ונכון ל אייר תש"פ קיימת תקווה גדולה בין החסידים שהאחדות תחזור למקומה, והמוסדות הגדולים מדווחים על פעולות בכיוון זה.

כינוס אחדות במרכז חב"ד העולמי 770
ספר שיצא בשנת תש"פ עם מכתבים ומענות של הרבי אודות אחדות

לקריאה נוספת

  • ד"ר יצחק קראוס, השביעי, משיחיות בדור השביעי של חב"ד

קישורים חיצוניים

ראיונות עם אנשי אקדמיה

יהודה יפרח, מקור ראשון, חוקר משנת חב"ד: כל החסידים משיחיסטים - באתר ,  ג' בטבת ה'תשע"ב

פרסומים המציגים את עמדות הצדדים

הזרם המשיחסטי
הזרם האנטי
שונות לסדר


הערות שוליים

  1. הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏
  2. שיחת פרשת שופטים תשנ"א: "ישנה ההוראה כנ"ל, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגות היום-יום הרגילים, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", עד - הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא".
  3. לדוגמה כתבה באתר ynet: כעשרים אלף בני אדם . . בעצרת התחזקות והתעוררות לרגל י"א ניסן, היום בו נולד הרבי מלובביץ'
  4. העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני" באתר moshiach.ru
  5. כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06
  6. קונטרס 'משיח וגאולה' גיליון 7 עמוד 10, הרב משה בערגשטיין קובץ PDF.
  7. תבנית:בבלי
  8. ד' מנחם אב תשמ"ט קובץ וידאו
  9. הערה לשיחת פרשת משפטים תשנ"ב, תורת מנחם - התוועדויות, תשנ"ב חלק ב,עמוד 282 הערה מספר 148
  10. לדוגמה"...כן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור" - שיחת ליל שמחת ה’תשמ”ו
  11. דוד פלדמן, קובץ משיח וגאולה – א קובץ PDF, עמוד 31 והלאה.
  12. כגון שלום דובער לוין קובץ משיח וגאולה - א עמודים 8-1 קובץ PDF.
  13. הרב יואל כהן, קובץ משיח וגאולה – ב קובץ PDF, עמוד 12, 19-20
  14. חיים משה ברעגשטיין, קובץ משיח וגאולה – ז קובץ PDF, עמודים 10-11.
  15. הרב יחזקאל סופר יתבררו ויתלבנו, 1994, עמוד 84; בנימין ליפקין, חשבונו של עולם, לוד 2000, עמ' 146; הרב מנחם ברוד 'לא סוד בברוד', שבועון כפר חב"ד 2008, מובא גם באתר COL
  16. ימי מלך חלק ב', עמוד 681, כפר חב"ד תשנ"א.
  17. "משנה ראשונה" ו"משנה אחרונה" הם ביטויים תלמודיים בהלכה, "משנה ראשונה" היא משנה שחוברה בתקופה קדומה, טרם שינוי ההלכה, שינוי שתועד בעת חיבור "משנה אחרונה". למשנה אחרונה תוקף רב יותר.
  18. נתן לראות זאת בשפתיו של הרבי
  19. שלום דובער לוין, קובץ משיח וגאולה – 2 קובץ PDF, תחילת עמוד 27.
  20. חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק 1996-1998, בעריכת הרב שלום דובער לוין.
  21. ""והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."" בשיחת ב' ניסן תשמ"חקובץ וידאו, http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה
  22. מאמר מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד
  23. הרב העשל גרינברג בראיון לשבועון בית משיח
  24. ע"פ הספר "הרב אשכנזי"
  25. משה הורוביץ, - שהמפתח בידו, ירושלים 1989, עמ' 95
  26. תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.
  27. מבנו הרב שמואל אליהו, ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו האם הרבי הוא משיח", באתר כיפה.
  28. ראו לדוגמה צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס - אתר חב"ד אינפו
  29. ‫הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009
  30. תבנית:רמב"ם. סעיף זה נפגע מצנזורה על ספרים עבריים והושמט מרוב הדפוסים.
  31. כבר כוכבא
  32. 'העובדות שמאחורי הפסק' -אתר חב"ד אינפו קובץ PDF]
  33. ynetהאם תנועת חב"ד מתפצלת?
  34. ראו לדוגמה מאמרים על הרבי
  35. מאמר "באתי לגני" ה’תשי”א
  36. לדוגמה: דורנו זה הוא דור האחרון של הגלות שיזכה להיות דור הראשון של הגאולה, 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשמ"ח, כרך ג, עמ' 493-498
  37. מייקל ספקטר [michaelspecter.com/1992/03/the-oracle-of-crown-heights/ The Oracle of Crown Heights] ניו יורק טיימס, 15 מרץ, 1992
  38. לקוטי שיחות - שמות א השיחה המקורית ביידיש,השיחה בתרגום לעברית
  39. כך בדברי הרבי, לעומת לשון הגמרא "לא מת משה" בתבנית:בבלי
  40. שלום דובער לוין, קובץ משיח וגאולה – ז קובץ PDF, עמודים 22-21.
    מאמר מערכת, קובץ משיח וגאולה – ד קובץ PDF, עמוד 3, סעיף ב.
  41. טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,התוועדות חסידית, הוצאת בית משיח, תש"ס.
  42. שיטתו של הרבי: "אין כל חיוב כלל" באתר חב"ד אינפו.
  43. חשיפה ● היוזמה שתאחד את שני החלקים בחב"ד? באתר קישור שטורעם.