קבוצה
"קְבוּצֶה" הוא כינוי למסגרת הלימודים בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 לתלמידי התמימים, לאחר שסיימו את מסלול הלימודים בארץ ישראל.
בתום שש שנות לימודים בישיבה קטנה ובישיבה גדולה נוסעים הבחורים כקבוצה מיוחדת, מגובשת ומאורגנת, ללמוד במשך שנה שלימה, בבית רבינו 770. מסגרת מיוחדת זו קיבלה במהלך השנים את הכינוי הרווח בקרב כל אנ"ש - "קבוצה".
היסטוריה
מסלול זה החל בשנת תשכ"ב בעקבות דרישה מצד הבחורים בתומכי תמימים כפר חב"ד לשהות במחיצת הרבי במשך שנה שלימה, ההנהלה סירבה לכך בתחילה, אולם לאחר שהציע הרבי שמספר בחורים מארצות הברית יבאו להחליף את הבחורים שיעזבו, בכדי לא להרוס את מבנה הישיבה, אישרה זאת ההנהלה והבחורים נסעו לשנה אצל הרבי וללמוד שם, ומאז נשאר כך הסדר[1].
אחת מהמטרות בנסיעה ל"קבוצה" היא בכדי שיראו הבחורים כיצד מתנהגים בימים הטובים השונים אצל הרבי, ועל פי זה יתנהגו כל ימי חייהם, בכל מקום ומקום.
בעקבות הקמת מסגרת זו הופחה רוח חיים בקרב חסידי חב"ד בארץ הקודש, אם באמצעות מכתבים ששיגרו התלמידים למשפחותיהם ולחבריהם בישיבות, ואם בשובם של התלמידים בשנה שלאחר מכן לארץ הקודש.
במשך השנים, בעיקר הראשונות, דאג הרבי באופן אישי שהתמימים יקבלו "היתרי יציאה" משלטונות צה"ל בכדי לשהות ב"קבוצה"[2].
לקראת שנת הקבוצה תשע"ב החלו מגעים עם צה"ל לאפשר לבחורים לצאת עם אישור[3].
בשנת תשע"ו היציאה אל הרבי הוסדרה בהסכם עם הצבא וכיום התמימים יכולים לטוס למשך שנה או שנתיים לקבוצה באישור מצה"ל.
הסכם זה עורר ביקורת רבה בקרב חלק מרבני חב"ד, בטענות על כך שהישיבות מקבלות סכומי כסף עבור כל בוגר ישיבה שהתגייס לצה"ל בעקבות הסכם זה. בין הרבנים המתנגדים להסכם זה, הרב גדליהו אקסלרוד, הרב טוביה זילברשטרום ועוד.
שנת הלימודים
בשנים הראשונות לקיום ה"קבוצה" שהו התמימים בחצרות קדשנו מחודש ניסן עד ניסן הבא אחריו. עם חזרתם של קבוצה תשל"ז-תשל"ח השתנה הסדר, והחל מקבוצה תשל"ט (ח"י מנחם אב תשל"ח - ז' מר חשוון תש"מ), החלו תלמידי ה"קבוצה" לשהות בחצרות קודשינו מחודש תשרי עד תשרי הבא אחריו[4].
כיום, שנת הלימודים באופן רשמי מתחילה מט"ו אלול ועד לז' בחשוון בשנת הלימודים שאחריה, כך שתלמידי שני המחזורים חופפים במשך תקופה של כחודש וחצי.
מקום הלימודים
מקום הלימודים של תלמידי הקבוצה השתנה והתחלף במשך השנים. בתחילה למדו בחורי ה"קבוצה" ב-770, לאחר מכן עברו ללמוד בקומה התחתונה שבבניין ישיבת חובבי תורה קראון הייטס והיו באים ל-770 לתפילות עם הרבי. החל מכ"ז באדר תשנ"ב החלו להיות שעות לא קבועות לתפילות, ומאז ועד עצם היום הזה נשארו הבחורים ללמוד ב-770 בכדי להשתתף בכל התפילות.
בשנים האחרונות תיכנן ראש הישיבה הרב שניאור זלמן לבקובסקי לבנות עוד קומה בתחתית 770 עבור תלמידי הקבוצה כדי שלא יופרעו עם המתפללים, אך תכנית זאת התעכבה עקב המשפט על הבניין.
מסגרת הלימודים
מסגרת הלימודים בשנת ה'קבוצה' זהה למסגרת הלימודים בישיבה. הבחורים לומדים חסידות בבוקר, נגלה במשך היום ושוב חסידות בערב.
מידי שבוע מוסר ראש הישיבה הרב שניאור זלמן לבקובסקי שיעור כללי לתמימים במסכת גמרא הנלמדת באותה שנה.
לאחר שנת הקבוצה, חוזרים חלק מחברי הקבוצה לארץ הקודש ומשמשים כשלוחים בישיבות, חלקם נשארים לשנים נוספות ללמוד אצל הרבי, וחלקם יוצאים לשליחות - לסייע בבתי חב"ד ברחבי העולם.
הנהלת הישיבה
מסגרת ה"קבוצה" הינה תחת הנהלתה הרוחנית והגשמית של ישיבת תומכי תמימים המרכזית 770.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- מענדי ערד, קבוצי מעלה - סיפור נסיעתה של הקבוצה הראשונה לחצר הרבי
- התמונות הקבוצתיות של התלמידים מהשנים תשנ"ו-תשס"ו
- סקירה: מ'קבוצה' לא נפרדים כ"ט אייר תשע"ד (29.05.2014)
- מאמר שנשא הרבי בעת 'יחידות כללית' עם חזרת ה'קבוצה' הראשונה לארץ הקודש, י"ז אדר תשכ"ב (המאמר הראשון שנאמר במעמד של 'יחידות כללית')
תמונות תלמידי ה'קבוצה' ורבני הישיבה לפי שנים |
---|
|
בניין שבע מאות ושבעים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
בנין המשולשים |
| ||||||||
הזאל הגדול | בית הכנסת - 770 - ספרי תורה · גבאי בית הכנסת · התפילה · התוועדות עם הרבי · ועד המסדר · התוועדויות מרכזיות · ועד סעודת שלמה · בית חב"ד 770 · הרחבות ושיפוץ בית הכנסת · חומת אנ"ש · המרפסת · קרן עניים שעל ידי בית הכנסת 770 | ||||||||
תומכי תמימים המרכזית | ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 · קבוצה · את"ה העולמי · הערות התמימים ואנ"ש | ||||||||
בנין המשרדים | ועד להפצת שיחות · JEM · ועד הנחות בלה"ק · ועד שיחות באנגלית · דפוס עזרא · ועד תלמידי התמימים · מרכז 302 | ||||||||
קונטרס בית רבינו שבבבל • תמונות 770 • המספר 770 |
הערות שוליים
- ↑ יוסף בלוי, אחת שאלתי, באתר "חייל בדור השביעי".
- ↑ הרבי מבקש: היתר מיוחד ליציאת הבחורים לקבוצה
- ↑ בלעדי: הצבא יאשר נסיעה לשנת הקבוצה
- ↑ כשנה נוספת התעכבו מספר בחורים שנשלחו לישיבה במגדל העמק בשליחותם במקום לנסוע ל"קבוצה", וכיוון שמאוד רצו לנסוע, הרבי אמר שיגיעו לתשרי (ולא לפסח). ר' אפרים וולף שאל את הרבי האם עדיף לעשות כך לכולם, והרבי השיבו שכן.