הבדלים בין גרסאות בדף "ט' במנחם אב"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 
{{חודש אב}}[[קובץ:הרבי בתשעה באב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בתשעה באב]]'''ט' באב''' ('''תשעה באב'''), הוא היום התשיעי ב[[חודש מנחם אב]] ובו החלו האויבים לשרוף את [[בית המקדש]], סמוך לשקיעת החמה והוא יום [[צום]] ותענית.  
 
{{חודש אב}}[[קובץ:הרבי בתשעה באב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בתשעה באב]]'''ט' באב''' ('''תשעה באב'''), הוא היום התשיעי ב[[חודש מנחם אב]] ובו החלו האויבים לשרוף את [[בית המקדש]], סמוך לשקיעת החמה והוא יום [[צום]] ותענית.  
  
בשנת [[תשל"ג]] עורר הרבי לערוך כינוס ילדים ביום זה ב[[כותל המערבי]]<REF>[[שלשלת היחס]] עמ' 28.</REF>.
+
בשנת [[תשל"ג]] עורר [[הרבי]] לערוך כינוס ילדים ביום זה ב[[כותל המערבי]]<REF>[[שלשלת היחס]] עמ' 28.</REF>.
  
 
==אירועים ביהדות==
 
==אירועים ביהדות==
שורה 18: שורה 18:
  
 
== לימוד בתשעה באב ==
 
== לימוד בתשעה באב ==
בתשעה באב חל איסור ללמוד דברי תורה המשמחים את הלב, ע"כ צריך ללמוד דברים עצובים כגון על חורבן בית המקדש ופרושים על מגילת איכה.
+
בתשעה באב חל איסור ללמוד דברי תורה המשמחים את הלב, ביום זה נהוג ללמוד דברים עצובים כגון על חורבן בית המקדש ופירושים על [[מגילת איכה]].
  
הרבי הורה להוסיף בלימוד בתשעה באב, בענינים המותרים ללמוד ביום זה. הרבי הציע לסדר משמרות מעת לעת שילמדו בשלשה או בעשרה יחד.
+
הרבי הורה להוסיף בלימוד בתשעה באב, בענינים המותרים ללמוד ביום זה. הרבי אף הציע ללמוד את רשימת [[אדמו"ר הצ"צ]] למגילת איכה (מתוך ספר [[אור התורה]]), שם נתבארו כמה מאמרי [[חז"ל]] שב[[משנה]], ובפרט שיש בהם חיבור [[פנימיות התורה]] עם [[נגלה]] דתורה. הרבי הציע לסדר משמרות מעת לעת שילמדו בשלשה או בעשרה יחד.
 
 
הרבי הציע ללמוד את רשימת [[אדמו"ר הצ"צ]] למגילת איכה (מתוך ספר [[אור התורה]]) ששם נתבארו כמה מאמרי חז"ל שבמשנה, ובפרט שיש בהם חיבור ד[[פנימיות התורה]] עם [[נגלה|גליא]] דתורה יחוד ו"ה.
 
  
 
== ביאת המשיח ==
 
== ביאת המשיח ==
  
ביום זה, סמוך לשקיעת החמה נולד [[משיח]] של ישראל ששמו מנחם, כמובא במדרש איכה, ומסיבה זו על פי ההלכה יש קולות במנהגי אבלות רבים, כמו בישיבה על ספסל, והדלקת האורות.
+
ביום זה, סמוך לשקיעת החמה נולד [[משיח]] ששמו מנחם, כמובא במדרש איכה, ומסיבה זו על פי ה[[הלכה]] יש קולות ביום זה במנהגי אבלות רבים, כמו בישיבה על ספסל, והדלקת האורות.
  
אף מובא ב[[הלכה]] כי אין לומר [[תחנון]] ביום זה מכיון שהוא נקרא "מועד", וכתוב קרא עלי מועד לשבור בחורי. דבר זה מרמז על קירוב ביאת המשיח ביום זה. הישמח משה מאוהל אמר, כי לולי היה מתבייש, היה צועד בריש גלי עם שטריימך ביום זה.
+
אף מובא ב[[הלכה]] כי אין לומר [[תחנון]] ביום זה מכיון שהוא נקרא "מועד", וכתוב "קרא עלי מועד לשבור בחורי{{הערת שוליים|איכה א, ט"ו.}}". דבר זה מרמז על קירוב ביאת ה[[משיח]] ביום זה. ה'ישמח משה מאוהל' אמר, כי לולי היה מתבייש, היה צועד בריש גלי עם שטריימלך ביום זה.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==

גרסה מ־14:02, 8 באוגוסט 2011

<< >> חודש מנחם אב

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

הרבי בתשעה באב

ט' באב (תשעה באב), הוא היום התשיעי בחודש מנחם אב ובו החלו האויבים לשרוף את בית המקדש, סמוך לשקיעת החמה והוא יום צום ותענית.

בשנת תשל"ג עורר הרבי לערוך כינוס ילדים ביום זה בכותל המערבי[1].

אירועים ביהדות

  • ב'תמט - עם ישראל בכה על דברי המרגלים ונגזר שלא יכנסו לארץ.
  • ג'של"ח - בית המקדש הראשון נחרב על ידי הבבלים.
  • ג'תתכ"ח - חורבן בית המקדש השני על ידי הרומאים.
  • טורנוסרופוס הרשע חרש את שטח הר הבית.
  • ג'תתצ"ה - חורבן ביתר על ידי הרומאים - סיום מרד בר כוכבא ו-580 אלף יהודים, נרצחו.
  • נ' - גירוש יהודי אנגליה על ידי אדוארד הראשון.
  • רנ"ב - גירוש יהודי ספרד בתקופת המלך פרננדו השני ואיזבלה.
  • תצ"ו - רבי רפאל טריויש, מחבר ספר 'צח ואדום', נפטר.
  • תקע"ה - רבי יעקב יצחק הורביץ - ה'חוזה מלובלין', נפטר.
  • תרע"ד - פרוץ מלחמת העולם הראשונה.
  • תרפ"ט - פרוץ מאורעות תרפ"ט.
  • תשמ"א - רבי יצחק ניסים, הראשון לציון, נפטר.

לימוד בתשעה באב

בתשעה באב חל איסור ללמוד דברי תורה המשמחים את הלב, ביום זה נהוג ללמוד דברים עצובים כגון על חורבן בית המקדש ופירושים על מגילת איכה.

הרבי הורה להוסיף בלימוד בתשעה באב, בענינים המותרים ללמוד ביום זה. הרבי אף הציע ללמוד את רשימת אדמו"ר הצ"צ למגילת איכה (מתוך ספר אור התורה), שם נתבארו כמה מאמרי חז"ל שבמשנה, ובפרט שיש בהם חיבור פנימיות התורה עם נגלה דתורה. הרבי הציע לסדר משמרות מעת לעת שילמדו בשלשה או בעשרה יחד.

ביאת המשיח

ביום זה, סמוך לשקיעת החמה נולד משיח ששמו מנחם, כמובא במדרש איכה, ומסיבה זו על פי ההלכה יש קולות ביום זה במנהגי אבלות רבים, כמו בישיבה על ספסל, והדלקת האורות.

אף מובא בהלכה כי אין לומר תחנון ביום זה מכיון שהוא נקרא "מועד", וכתוב "קרא עלי מועד לשבור בחורי[2]". דבר זה מרמז על קירוב ביאת המשיח ביום זה. ה'ישמח משה מאוהל' אמר, כי לולי היה מתבייש, היה צועד בריש גלי עם שטריימלך ביום זה.

ראו גם

קישורים חיצונים


הפתגם היומי - ט' במנחם אב - מלוח היום יום
במנחה: קריאת שמע, שיר של יום, "אין-כאלוקינו" וכל השיעורים השייכים לשחרית, ואחר כך סדר תפילת מנחה. אין מברכין "שעשה לי כל צרכי" עד למחר.

אדוני אבי מורי ורבי היה לומד בכל שנה ושנה בתשעה באב איכה רבה וסוגית רב יוחנן דפרק הניזקין. בבוקר אחר אמירת הקינות - שהיה אומרם כולם - היה אומר איכה. היה עולה לתורה למפטיר, ולפעמים הן בשחרית הן במנחה.

הערות שוליים

  1. שלשלת היחס עמ' 28.
  2. איכה א, ט"ו.