יהושע מונדשיין: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) מ (לא רושמים) תגית: שחזור |
||
(34 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:יהושע מונדשיין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב יהושע מונדשיין]] | [[קובץ:יהושע מונדשיין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב יהושע מונדשיין]] | ||
הרב '''יהושע מונדשיין''' ([[ט' שבט]] [[תש"ז]] – [[ב' טבת]] [[תשע"ה]]), חוקר והיסטוריון [[חב"ד]]י. היה עובד בכיר בספריה הלאומית ב[[ירושלים]]. פירסם ספרים ומחקרים, בעיקר בנושאים הקשורים ל[[רבותינו נשיאינו]] ו[[חסיד]]ים מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]. | הרב '''יהושע מונדשיין''' ([[ט' שבט]] [[תש"ז]] – [[ב' טבת]] [[תשע"ה]]), חוקר והיסטוריון [[חב"ד]]י. היה עובד בכיר בספריה הלאומית ב[[ירושלים]]. פירסם ספרים ומחקרים, בעיקר בנושאים הקשורים ל[[רבותינו נשיאינו]] ו[[חסיד]]ים מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]. | ||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
הרב יהושע מונדשיין נולד ב[[תל אביב]] ב[[ט' שבט]] [[תש"ז]] לר' מרדכי שמואל וחיה מונדשיין למשפחה דתית לאומית. לקראת הבר מצווה שלו, הוא שלח לראשונה מכתב לרבי, בו ביקש ממנו ברכה{{הערה|תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 7.}}. הרבי השיב לו בנוסח הברכה הרגיל שהיה משיב לנערי הבר מצווה. לאחר הבר מצווה החל להתפלל ב[[סידור תהילת ה']], ולאחר שהבחין בשינויי הנוסחאות בין סידור זה לשאר הסידורים, הוא שלח על כך לרבי, שהפנה אותו למקורות העוסקים בכך{{הערה|תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 10 - 11.}}. | |||
בצעירותו למד בישיבת היישוב החדש ב[[תל אביב]]. באותה תקופה החל להתקרב ל[[חסידות חב"ד]], והיה מגיע לשיעורים והתוועדויות של ר' [[שלמה חיים קסלמן]]. בשנת [[תשכ"ד]] לאחר שסיים את לימודיו בישיבת הישוב החדש, התלבט בין מספר ישיבות, ולבסוף החליט לעבור לישיבת [[תומכי תמימים כפר חב"ד]]{{הערה|תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 15.}}. | בצעירותו למד בישיבת היישוב החדש ב[[תל אביב]]. באותה תקופה החל להתקרב ל[[חסידות חב"ד]], והיה מגיע לשיעורים והתוועדויות של ר' [[שלמה חיים קסלמן]]. בשנת [[תשכ"ד]] לאחר שסיים את לימודיו בישיבת הישוב החדש, התלבט בין מספר ישיבות, ולבסוף החליט לעבור לישיבת [[תומכי תמימים כפר חב"ד]]{{הערה|תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 15.}}. | ||
בשנת [[תשכ"ח]] נסע ללמוד ב[[ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770]] במסגרת שנת ה[[קבוצה]]. באותו חורף עזר לר' [[יהושע קארף]] עזר בעריכת הספר "ביאורי התניא". | בשנת [[תשכ"ח]] נסע ללמוד ב[[ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770]] במסגרת שנת ה[[קבוצה]]. באותו חורף עזר לר' [[יהושע קארף]] עזר בעריכת הספר "ביאורי התניא". | ||
שורה 14: | שורה 13: | ||
ר’ יהושע עמד בקשר מיוחד עם הספרן ר' [[חיים ליברמן]] ממנו שאב את ידיעותיו הרבות ופעל לרוחו ושיטתו, ואף פרסם מאמר לדמותו ועזר לו בהדפסת ספריו. | ר’ יהושע עמד בקשר מיוחד עם הספרן ר' [[חיים ליברמן]] ממנו שאב את ידיעותיו הרבות ופעל לרוחו ושיטתו, ואף פרסם מאמר לדמותו ועזר לו בהדפסת ספריו. | ||
לאורך השנים פרסם מאות מאמרים שזכו להערכה רבה הן בתוך הקהל החב"די והן בקהילות אחרות. במאמרים אלו הגן בשיטתיות על דברי רבותינו נשיאינו ועמד כחומה בצורה אל מול החוקרים שניסו להפריך את דבריהם. רבים מהמאמרים כתב תחת שמות עט שונים כגון 'יהושע ד. לבנון' או 'י. לבנוני'. את פועלו החל בפרסום מאמרים ב[[בטאון חב"ד]], ולאחר שהרבי הורה לסגור את הבטאון לאחר שנמצא בו סיפור שגוי (ולהמשיך להוציאו לאור רק באם יצורף למערכת עורך אחראי), הציע לו הרב ישראל לייבוב לשמש כמבקר הבטאון (לדברי הרב מונדשיין ייתכן שהצעה זו הגיעה מהמזכירות), אך ר’ יהושע סירב בטענה שהוא אינו מתאים לכך, מכיוון שהוא עצמו לא היה מוצא פסול בפרסום הסיפור הנ"ל לו היה הוא העורך, וממילא אינו מתאים כלל לתפקיד | לאורך השנים פרסם מאות מאמרים שזכו להערכה רבה הן בתוך הקהל החב"די והן בקהילות אחרות. במאמרים אלו הגן בשיטתיות על דברי רבותינו נשיאינו ועמד כחומה בצורה אל מול החוקרים שניסו להפריך את דבריהם. רבים מהמאמרים כתב תחת שמות עט שונים כגון 'יהושע ד. לבנון' או 'י. לבנוני'. את פועלו החל בפרסום מאמרים ב[[בטאון חב"ד]], ולאחר שהרבי הורה לסגור את הבטאון לאחר שנמצא בו סיפור שגוי (ולהמשיך להוציאו לאור רק באם יצורף למערכת עורך אחראי), הציע לו הרב ישראל לייבוב לשמש כמבקר הבטאון (לדברי הרב מונדשיין ייתכן שהצעה זו הגיעה מהמזכירות), אך ר’ יהושע סירב בטענה שהוא אינו מתאים לכך, מכיוון שהוא עצמו לא היה מוצא פסול בפרסום הסיפור הנ"ל לו היה הוא העורך, וממילא אינו מתאים כלל לתפקיד{{הערה|תשורה מונדשיין, י"ד מנחם אב תשע"ג, עמ' 51.}}. | ||
בשנת [[תשנ"ג]] פרסם 'אגרת לידיד' ובה תוקף הוא את עניין פרסום [[זהות משיח]]. אגרת זו זכתה לתגובה חריפה מאת חברו ר' [[יחזקאל סופר]] | בשנת [[תשנ"ג]] פרסם 'אגרת לידיד' ובה תוקף הוא את עניין פרסום [[זהות משיח]]. אגרת זו זכתה לתגובה חריפה מאת חברו ר' [[יחזקאל סופר]]. | ||
בין השנים [[תשס"ה]] - [[תשע"ג]] פרסם באתר [[שטורעם]] סדרת כתבות בשם 'סיפורים וגלגוליהם', בה חוקר התגלגלות סיפורי חסידים ועוד על גרסאותיהם השונות. | בין השנים [[תשס"ה]] - [[תשע"ג]] פרסם באתר [[שטורעם]] סדרת כתבות בשם 'סיפורים וגלגוליהם', בה חוקר התגלגלות סיפורי חסידים ועוד על גרסאותיהם השונות. | ||
שורה 35: | שורה 34: | ||
*עסק בפולמוס סביב אמינות דברי של ר' [[ברוך אפשטיין]] בתיאור ביקור אביו [[הערוך שולחן]] אצל הצמח צדק, בו טען כי דבריו מושללים מיסוד{{הערה|סיפורים וגילגוליהם, פרק כ"ז.}}. | *עסק בפולמוס סביב אמינות דברי של ר' [[ברוך אפשטיין]] בתיאור ביקור אביו [[הערוך שולחן]] אצל הצמח צדק, בו טען כי דבריו מושללים מיסוד{{הערה|סיפורים וגילגוליהם, פרק כ"ז.}}. | ||
==ביקורת== | ==ביקורת== | ||
מפאת נטייתו לתור | מפאת נטייתו לתור רק לאור מקורות ברורים, נהג גם בבואו לדון ב[[סיפורי חסידים]] כאשר לא הייתה להם מסורת ברורה, וכך פרך סיפורי חסידים רבים תוך שמראה כיצד הם שונו וסולפו במשך הדורות ממקורות שונים. את פרכותיו בנוגע לסיפורים, כתב במדור "סיפורים וגילגוליהם" באתר [[שטורעם (אתר)|שטורעם]], שבו הציג את טענותיו בנוגע לסיפורים חסידיים שונים. מפרכותיו נוצר גם מעין סיוע לדעות שונות בדבר אמינותם של סיפורי חסידים. לטענתו של הרב [[אהרון דב הלפרין]] ישנה מגמתיות במחקריו "לפרוך" ו"לתקן" דברים שנאמרו על ידי [[רבותינו נשיאנו]], במסגרת דעותיו ושיטתו לחקר האמת{{הערה|[https://col.org.il/news/28910 לאן מתגלגל "בעל הגלגולים"?], באתר {{col}}, מאת הרב [[יוסף יצחק קמינצקי]]}}. | ||
בשנת [[תשע"ג]] פרץ פולמוס פומבי בינו ובין עורך [[שבועון כפר חב"ד]] אהרון דב הלפרין, שהתנהל באמצעות אתרי ה[[אינטרנט]] החב"דיים. כמענה לטענות שהועלו נגדו, תקף ר' יהושע חזרה את מתנגדיו, וענה על הטענות אחת לאחת{{הערה|1=ראו [http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=3016 תשובתיו של הרב מונדשיין לטענותיו של הרב אהרן דב הלפרין] ובקישורים המופיעים שם {{קישור שבור|03/08/22}}.}}. | |||
באותה תקופה, הכין מאמר לפרסום באתר שטורעם, ולפני כן שלח מאמר זה למערכת [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]] על מנת להגיב. כשעברה תקופה והם לא פרסמוהו בחר ר' יהושע לפתוח בלוג עצמאי. בבלוג זה התפרסמו שלשה מאמרים בלבד. | |||
באותה תקופה, הכין מאמר לפרסום באתר | |||
==ספריו ופרסומיו== | ==ספריו ופרסומיו== | ||
*לקוטי רשימות ומעשיות (ליקוט סיפורים חסידיים מתוך כתבי יד), תשכ"ט, 56 עמ'. | *לקוטי רשימות ומעשיות (ליקוט סיפורים חסידיים מתוך כתבי יד), תשכ"ט, 56 עמ'. | ||
*מפתחות ל'לקוטי לוי יצחק' (מפתח ענינים, מפתח פסוקים ומאמרי רז"ל וכו' ל'לקוטי לוי יצחק'), תשל"ג (נדפס גם בסוף הספר "[[ליקוטי לוי יצחק|לקוטי לוי יצחק - א) ליקוטים על פסוקי תנ"ך ומחז"ל ב) אגרות קודש]]" - [[קה"ת]], [[תשפ"ב]]), 125 עמ' | *מפתחות ל'[[ליקוטי לוי יצחק|לקוטי לוי יצחק]]' (מפתח ענינים, מפתח פסוקים ומאמרי רז"ל וכו' ל'לקוטי לוי יצחק'), תשל"ג (נדפס גם בסוף הספר "[[ליקוטי לוי יצחק|לקוטי לוי יצחק - א) ליקוטים על פסוקי תנ"ך ומחז"ל ב) אגרות קודש]]" - [[קה"ת]], [[תשפ"ב]]), 125 עמ'. | ||
*שבחי הבעש"ט (צילום מכתב יד היחיד שנודע לנו ושינויי נוסחיו לעומת נוסח הדפוס), 280 עמ', תשמ"ב. | |||
*שבחי הבעש"ט ( | |||
[[קובץ:המאסר הראשון.jpeg|שמאל|ממוזער|100px|שער הספר 'המאסר הראשון']] | [[קובץ:המאסר הראשון.jpeg|שמאל|ממוזער|100px|שער הספר 'המאסר הראשון']]בטאון '''[[כרם חב"ד]]''' - ד' חלקים, [[תשמ"ז]]-[[תשנ"ב]]. | ||
*'''[[אגרות בעל התורת חסד]]''', תשורה לחגיגת הנישואין של בתו עם [[ר' שניאור זלמן סגל]]. [[תשס"א]]. | *'''[[אגרות בעל התורת חסד]]''', תשורה לחגיגת הנישואין של בתו עם [[ר' שניאור זלמן סגל]]. [[תשס"א]]. | ||
*'''[[אוצר מנהגי חב"ד]], כרך א' - [[תשנ"ה]], כרך ב' - [[תשס"ה]]. | *'''[[אוצר מנהגי חב"ד]],''' כרך א' -אלול-תשרי '''-[[תשנ"ה]],''' כרך ב' -ניסן אייר סיוון '''- [[תשס"ה]].''' | ||
*'''[[מגדל עז]] - לזכרו של הרב [[עזריאל זעליג סלונים]], [[תש"מ]]. | *'''[[מגדל עז]] -''' לזכרו של הרב '''[[עזריאל זעליג סלונים]],''' (תולדות חייו וסיפורי חסידים, וכתבים בנגלה וחסידות של רבותינו נשיאינו), 643 עמ'''', [[תש"מ]].''' | ||
*'''[[תורת חב"ד - ביבילוגרפיה]] כרך א' - התניא ומהדורתיו ([[תשמ"ב]]), כרך ב' - ספרי ההלכה של [[אדמו"ר הזקן]] ([[תשמ"ד]]). | *'''[[תורת חב"ד - ביבילוגרפיה]]''' כרך א' - התניא ומהדורתיו '''([[תשמ"ב]]),''' כרך ב' - ספרי ההלכה של '''[[אדמו"ר הזקן]] ([[תשמ"ד]]).''' | ||
*'''[[מסע ברדיטשוב]]''' - [[תש"ע]]. הוצאה שני' - תשע״ז. | |||
*'''[[מסע ברדיטשוב]]''' - [[תש"ע]]. | |||
*'''דרך המלך''' - תרגום של דרכון הרבי במסעו מרוסיה ואירופה. | *'''דרך המלך''' - תרגום של דרכון הרבי במסעו מרוסיה ואירופה. | ||
*'''[[הצופה לדורו]]''' - תולדות חייו של הרב יקותיאל אריה קמלהר, [[תשמ"ז]]. | *'''[[הצופה לדורו]]''' - תולדות חייו של הרב יקותיאל אריה קמלהר, [[תשמ"ז]]. | ||
*''''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine-BM-Kislev%2017,%205768.pdf ברית מנחם]'''', ליקוט בעניני ברית מילה. [[תשורה]] מחגיגת הברית של הת' מנחם מנעדל מונדשיין, [[כ"ד כסלו]] [[תשנ"ה]] {{PDF}} (עמוד 151 ואילך). | *''''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine-BM-Kislev%2017,%205768.pdf ברית מנחם]'''', ליקוט בעניני ברית מילה. [[תשורה]] מחגיגת הברית של הת' מנחם מנעדל מונדשיין, [[כ"ד כסלו]] [[תשנ"ה]] {{PDF}} (עמוד 151 ואילך). | ||
*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine-BM-Kislev%2017,%205768.pdf תשורה]''' -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין ממאסקווא, חלק ממכתביו של הרבי אליו במשך השנים ובפרט בקשר לעבודתו על ספרים, ואוסף סיפורים אמרות משלים ופתגמים מלוקטים מ'אגרות קודש' לאדמו"ר, וכן נדפסה שם תשורת 'ברית מנחם' (ראה ספר קודם). [[י"ז כסלו]] [[תשס"ח]]. | *'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine-BM-Kislev%2017,%205768.pdf תשורה]''' -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין ממאסקווא, חלק ממכתביו של הרבי אליו במשך השנים ובפרט בקשר לעבודתו על ספרים, ואוסף סיפורים אמרות משלים ופתגמים מלוקטים מ'אגרות קודש' לאדמו"ר, וכן נדפסה שם תשורת 'ברית מנחם' (ראה ספר קודם). [[י"ז כסלו]] [[תשס"ח]]. | ||
*'''[[המאסר הראשון]]''' - | *'''[[המאסר הראשון]]''' - מאסרו הראשון של ה[[אדמו"ר הזקן]], מאבקי [[מתנגדים]] חסידים ב[[ווילנה]] לאור תעודות ומסמכים, [[תשע"ב]]. | ||
*'''המסע האחרון''' - מאתיים שנה למסעו של [[אדמו"ר הזקן]] בעיצומה של [[מלחמת נפוליאון]] לאור מסמכים ותעודות וגם: סיפורים ושמועות, | *'''המסע האחרון''' - מאתיים שנה למסעו של [[אדמו"ר הזקן]] בעיצומה של [[מלחמת נפוליאון]] לאור מסמכים ותעודות וגם: סיפורים ושמועות, תשע"ב. | ||
*'''[[שו"ת שערי דעה]]''' - תשובות הלכתיות שנכתבו על ידי הרב [[חיים לייב מסוסניץ]], מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]], ורב העיר [[סמרגון]], [[תשע"ב]]. | *'''[[שו"ת שערי דעה]]''' - תשובות הלכתיות שנכתבו על ידי הרב [[חיים לייב מסוסניץ]], מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]], ורב העיר [[סמרגון]], [[תשע"ב]]. | ||
*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine%20BM%20-%20Av%2014%205773.pdf תשורה]''' -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין מסמאלענסק. [[חמשה עשר באב]] [[תשע"ג]]. | *'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine%20BM%20-%20Av%2014%205773.pdf תשורה]''' -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין מסמאלענסק. [[חמשה עשר באב]] [[תשע"ג]]. | ||
שורה 69: | שורה 64: | ||
==משפחתו== | ==משפחתו== | ||
רעייתו, מרת רחל לאה מונדשיין - נפטרה כ"א מנחם אב תשס"ה. | |||
*גיסו הרב [[אליהו יוחנן גוראריה]] | *גיסו הרב [[אליהו יוחנן גוראריה]] | ||
* גיסו הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]] | * גיסו הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]] | ||
* גיסו הרב [[דב | * גיסו הרב [[דב אלראי]]- נפטר ה' ניסן תשס"ג. | ||
*גיסו הרב יצחק מאיר סוסובר | *גיסו הרב [[יצחק מאיר הכהן סוסובר]]. | ||
===בניו=== | ===בניו=== | ||
*הרב [[דוד מונדשיין]] - [[מוסקבה]], מנכ"ל [[אור אבנר - חב"ד]]. | *הרב [[דוד מונדשיין]] - [[מוסקבה]], מנכ"ל [[אור אבנר - חב"ד]]. | ||
שורה 122: | שורה 118: | ||
[[קטגוריה:חוקרים חב"דיים]] | [[קטגוריה:חוקרים חב"דיים]] | ||
[[קטגוריה:מהדירי ספרות תורנית]] | [[קטגוריה:מהדירי ספרות תורנית]] | ||
[[קטגוריה:אישים | [[קטגוריה:אישים בשיכון חב"ד ירושלים]] | ||
[[קטגוריה:אישים הטמונים בחלקת חב"ד הר הזיתים]] | [[קטגוריה:אישים הטמונים בחלקת חב"ד הר הזיתים]] | ||
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תש"ז]] | [[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תש"ז]] | ||
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשע"ה]] | [[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשע"ה]] | ||
[[קטגוריה:משפחת מונדשיין]] | [[קטגוריה:משפחת מונדשיין]] | ||
[[קטגוריה:כותבי יומנים מ-770]] | |||
[[קטגוריה:משפחת ברוומן]] |
גרסה אחרונה מ־18:32, 16 בספטמבר 2024
הרב יהושע מונדשיין (ט' שבט תש"ז – ב' טבת תשע"ה), חוקר והיסטוריון חב"די. היה עובד בכיר בספריה הלאומית בירושלים. פירסם ספרים ומחקרים, בעיקר בנושאים הקשורים לרבותינו נשיאינו וחסידים מתקופת אדמו"ר הזקן ועד לתקופת אדמו"ר הרש"ב.
תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הרב יהושע מונדשיין נולד בתל אביב בט' שבט תש"ז לר' מרדכי שמואל וחיה מונדשיין למשפחה דתית לאומית. לקראת הבר מצווה שלו, הוא שלח לראשונה מכתב לרבי, בו ביקש ממנו ברכה[1]. הרבי השיב לו בנוסח הברכה הרגיל שהיה משיב לנערי הבר מצווה. לאחר הבר מצווה החל להתפלל בסידור תהילת ה', ולאחר שהבחין בשינויי הנוסחאות בין סידור זה לשאר הסידורים, הוא שלח על כך לרבי, שהפנה אותו למקורות העוסקים בכך[2].
בצעירותו למד בישיבת היישוב החדש בתל אביב. באותה תקופה החל להתקרב לחסידות חב"ד, והיה מגיע לשיעורים והתוועדויות של ר' שלמה חיים קסלמן. בשנת תשכ"ד לאחר שסיים את לימודיו בישיבת הישוב החדש, התלבט בין מספר ישיבות, ולבסוף החליט לעבור לישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד[3].
בשנת תשכ"ח נסע ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 במסגרת שנת הקבוצה. באותו חורף עזר לר' יהושע קארף עזר בעריכת הספר "ביאורי התניא".
לאחר נישואיו בשנת תשכ"ט עם רחל לאה (בת הרב דוד ברוומן, מנהל סניף קה"ת באירופה, ויושב ראש ועד כפר חב"ד), ביקר בחצר הרבי והוצע לו על ידי הרבי לעבור להתגורר עם רעייתו בקראון הייטס ולשמש כספרן בספריית ליובאוויטש, וכחבר צוות ההוצאה לאור של ספרי רבותינו נשיאינו, אך הדבר לא יצא לפועל. בשנת תשל"ז התקבל כספרן בספריה הלאומית בירושלים.
ר’ יהושע עמד בקשר מיוחד עם הספרן ר' חיים ליברמן ממנו שאב את ידיעותיו הרבות ופעל לרוחו ושיטתו, ואף פרסם מאמר לדמותו ועזר לו בהדפסת ספריו.
לאורך השנים פרסם מאות מאמרים שזכו להערכה רבה הן בתוך הקהל החב"די והן בקהילות אחרות. במאמרים אלו הגן בשיטתיות על דברי רבותינו נשיאינו ועמד כחומה בצורה אל מול החוקרים שניסו להפריך את דבריהם. רבים מהמאמרים כתב תחת שמות עט שונים כגון 'יהושע ד. לבנון' או 'י. לבנוני'. את פועלו החל בפרסום מאמרים בבטאון חב"ד, ולאחר שהרבי הורה לסגור את הבטאון לאחר שנמצא בו סיפור שגוי (ולהמשיך להוציאו לאור רק באם יצורף למערכת עורך אחראי), הציע לו הרב ישראל לייבוב לשמש כמבקר הבטאון (לדברי הרב מונדשיין ייתכן שהצעה זו הגיעה מהמזכירות), אך ר’ יהושע סירב בטענה שהוא אינו מתאים לכך, מכיוון שהוא עצמו לא היה מוצא פסול בפרסום הסיפור הנ"ל לו היה הוא העורך, וממילא אינו מתאים כלל לתפקיד[4].
בשנת תשנ"ג פרסם 'אגרת לידיד' ובה תוקף הוא את עניין פרסום זהות משיח. אגרת זו זכתה לתגובה חריפה מאת חברו ר' יחזקאל סופר.
בין השנים תשס"ה - תשע"ג פרסם באתר שטורעם סדרת כתבות בשם 'סיפורים וגלגוליהם', בה חוקר התגלגלות סיפורי חסידים ועוד על גרסאותיהם השונות.
ביום ב' טבת "זאת חנוכה" תשע"ה נפטר ממחלה קשה בגיל 67, לאחר שסבל ממנה במשך כשנה. הלוייתו התקיימה בו ביום והוא נטמן בחלקת חב"ד בהר הזיתים שבירושלים.
לאחר פטירתו הוקם על ידי משפחתו ועל ידי החוקר הרב מנחם מענדל קסטל מכון "כרמים" הדואג להוצאת ספריו וכתביו לאור.
בקשר עם יום השנה השמיני לפטירתו של הרה"ת ר' יהושע מונדשיין ע"ה, מכון "כרמים" העלה לרשת את פרסומיו הרבים לאורך השנים, באתר: Kramim
חשיפות ומאמרים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- פרסום נוסח קדום של אגרת הגאולה של הבעל שם טוב.
- סיפור פרשיית "סידור הבעל שם טוב"[5].
- פרקים במסכת חייו של אדמו"ר הזקן, החל מהנהגתו לאחר הסתלקות רבו המגיד ממזריטש, והמחלוקת עם ר' ברוך ממזיבוז[6].
- פרסום תיקי החקירה ממאסרו של אדמו"ר הזקן בבטאון כרם חב"ד, ובנוסף פרסם מאמר מקיף בבטאון המוכיח כי התנגדות הגר"א לחסידות נבעה מעדויות שקר שהובאו לפניו.
- פרסם מאמרי דא"ח חדשים של אדמו"ר האמצעי.
- פרקים בתולדות חייו של הצמח צדק, פועלו ביסוד העיירה שצעדרין, תיאור המאורעות הפנימיים בליובאוויטש בשנים האחרונות לחייו, תיאור האשכבתא דרבי וגילוי מאמרי דא"ח ותולדות חייהם של בניו[7].
- עסק בפולמוס סביב אמינות דברי של ר' ברוך אפשטיין בתיאור ביקור אביו הערוך שולחן אצל הצמח צדק, בו טען כי דבריו מושללים מיסוד[8].
ביקורת[עריכה | עריכת קוד מקור]
מפאת נטייתו לתור רק לאור מקורות ברורים, נהג גם בבואו לדון בסיפורי חסידים כאשר לא הייתה להם מסורת ברורה, וכך פרך סיפורי חסידים רבים תוך שמראה כיצד הם שונו וסולפו במשך הדורות ממקורות שונים. את פרכותיו בנוגע לסיפורים, כתב במדור "סיפורים וגילגוליהם" באתר שטורעם, שבו הציג את טענותיו בנוגע לסיפורים חסידיים שונים. מפרכותיו נוצר גם מעין סיוע לדעות שונות בדבר אמינותם של סיפורי חסידים. לטענתו של הרב אהרון דב הלפרין ישנה מגמתיות במחקריו "לפרוך" ו"לתקן" דברים שנאמרו על ידי רבותינו נשיאנו, במסגרת דעותיו ושיטתו לחקר האמת[9]. בשנת תשע"ג פרץ פולמוס פומבי בינו ובין עורך שבועון כפר חב"ד אהרון דב הלפרין, שהתנהל באמצעות אתרי האינטרנט החב"דיים. כמענה לטענות שהועלו נגדו, תקף ר' יהושע חזרה את מתנגדיו, וענה על הטענות אחת לאחת[10].
באותה תקופה, הכין מאמר לפרסום באתר שטורעם, ולפני כן שלח מאמר זה למערכת כפר חב"ד על מנת להגיב. כשעברה תקופה והם לא פרסמוהו בחר ר' יהושע לפתוח בלוג עצמאי. בבלוג זה התפרסמו שלשה מאמרים בלבד.
ספריו ופרסומיו[עריכה | עריכת קוד מקור]
- לקוטי רשימות ומעשיות (ליקוט סיפורים חסידיים מתוך כתבי יד), תשכ"ט, 56 עמ'.
- מפתחות ל'לקוטי לוי יצחק' (מפתח ענינים, מפתח פסוקים ומאמרי רז"ל וכו' ל'לקוטי לוי יצחק'), תשל"ג (נדפס גם בסוף הספר "לקוטי לוי יצחק - א) ליקוטים על פסוקי תנ"ך ומחז"ל ב) אגרות קודש" - קה"ת, תשפ"ב), 125 עמ'.
- שבחי הבעש"ט (צילום מכתב יד היחיד שנודע לנו ושינויי נוסחיו לעומת נוסח הדפוס), 280 עמ', תשמ"ב.
בטאון כרם חב"ד - ד' חלקים, תשמ"ז-תשנ"ב.
- אגרות בעל התורת חסד, תשורה לחגיגת הנישואין של בתו עם ר' שניאור זלמן סגל. תשס"א.
- אוצר מנהגי חב"ד, כרך א' -אלול-תשרי -תשנ"ה, כרך ב' -ניסן אייר סיוון - תשס"ה.
- מגדל עז - לזכרו של הרב עזריאל זעליג סלונים, (תולדות חייו וסיפורי חסידים, וכתבים בנגלה וחסידות של רבותינו נשיאינו), 643 עמ', תש"מ.
- תורת חב"ד - ביבילוגרפיה כרך א' - התניא ומהדורתיו (תשמ"ב), כרך ב' - ספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן (תשמ"ד).
- מסע ברדיטשוב - תש"ע. הוצאה שני' - תשע״ז.
- דרך המלך - תרגום של דרכון הרבי במסעו מרוסיה ואירופה.
- הצופה לדורו - תולדות חייו של הרב יקותיאל אריה קמלהר, תשמ"ז.
- 'ברית מנחם', ליקוט בעניני ברית מילה. תשורה מחגיגת הברית של הת' מנחם מנעדל מונדשיין, כ"ד כסלו תשנ"ה (עמוד 151 ואילך).
- תשורה -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין ממאסקווא, חלק ממכתביו של הרבי אליו במשך השנים ובפרט בקשר לעבודתו על ספרים, ואוסף סיפורים אמרות משלים ופתגמים מלוקטים מ'אגרות קודש' לאדמו"ר, וכן נדפסה שם תשורת 'ברית מנחם' (ראה ספר קודם). י"ז כסלו תשס"ח.
- המאסר הראשון - מאסרו הראשון של האדמו"ר הזקן, מאבקי מתנגדים חסידים בווילנה לאור תעודות ומסמכים, תשע"ב.
- המסע האחרון - מאתיים שנה למסעו של אדמו"ר הזקן בעיצומה של מלחמת נפוליאון לאור מסמכים ותעודות וגם: סיפורים ושמועות, תשע"ב.
- שו"ת שערי דעה - תשובות הלכתיות שנכתבו על ידי הרב חיים לייב מסוסניץ, מחסידי אדמו"ר הצמח צדק, ורב העיר סמרגון, תשע"ב.
- תשורה -מחגיגת הבר מצוה של נכדו הת' מנחם מענדל מונדשיין מסמאלענסק. חמשה עשר באב תשע"ג.
ספרים שערך וההדיר[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ליקוטי ביאורים בספר התניא- ביאורים מלוקטים לספר התניא על ידי הרב יהושע קארף (תשכ"ח).
- שבחי הבעש"ט כת"י (תשמ"ב).
משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
רעייתו, מרת רחל לאה מונדשיין - נפטרה כ"א מנחם אב תשס"ה.
- גיסו הרב אליהו יוחנן גוראריה
- גיסו הרב יוסף שמחה גינזבורג
- גיסו הרב דב אלראי- נפטר ה' ניסן תשס"ג.
- גיסו הרב יצחק מאיר הכהן סוסובר.
בניו[עריכה | עריכת קוד מקור]
- הרב דוד מונדשיין - מוסקבה, מנכ"ל אור אבנר - חב"ד.
- הרב לוי יצחק מונדשיין - שליח לסמולנסק.
- הרב הלל מונדשיין - ירושלים.
חתניו[עריכה | עריכת קוד מקור]
- הרב יצחק אהרן אקסלרוד - ראש ישיבת הבוכרים כפר חב"ד.
- הרב שניאור זלמן סגל - משפיע ומנהל רוחני בישיבת תומכי תמימים ברינואה, צרפת.
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- מנחם מענדל קסטל, ספר סופר וסיפור, תולדות חייו, סקירת שיטתו המחקרים וכתביו וליקוט מאמרים פרי עטו משנת תשכ"ח ואילך, 1100 עמודים, אדר תשפ"א[11]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- כתביו
- אתר כרמים - "אסופת יבולו הספרותי של הרב יהושע מונדשיין"
- צדקתו עומדת לעד, לקט ממכתביו של הרב מונדשיין לרב אליהו מטוסוב, שבט תשע"ה
- אשכילה בדרך תמים מכתבים שכתב לבחורים שביקשו לטעום מחסידות חב"ד, בתוך תשורה מנישואי נכדתו סיוון תשע"ו
- אוסף מאות מתוך מאמריו - שטורעם. נט (הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מכתב נוסטלגי שכתב הרב יהושע מונדשיין למשפיעו ר' שלמה חיים קסלמן, באתר 'לחלוחית גאולתית'
- שונות
- זה ספר תולדות אדם.
- סדרת "סיפורים וגלגוליהם" באתר 'שטורעם'(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מכתבים והוראות מהרבי - תשורה.
- ביקורת על מאמריו מאת אהרן דב הלפרין באתר חב"ד און ליין.
- שניאור זלמן ברגר, כשעיתון מעריב סקר את ספרו של החוקר החב"די - באתר , ו' בטבת ה'תשע"ה
- אלי רובין, החוקר המהולל נפטר בירושלים, כתבת תדמית (באנגלית) על פועלו הספרותי ג' טבת תשע"ה
- נחשף: חבורת הגאונים הירושלמית שצעדה בהלווית הרב מונדשיין - באתר כ"ג טבת תשע"ה
- טורי פרידה
- מאת זלמן רודרמן, כך השפיע ר' יהושע על הכתיבה שלי ● טור אישי - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מאת הרב שניאור-זלמן גופין, תמים לנצח ● הרב זלמן גופין נפרד מידידו - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מאת הרב משה מרינובסקי, ההתכתבות האחרונה שלי עם ר' יהושע ■ טור דומע - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מערכת שטורעם, הרב בלוי מספיד: "כשרון עצום להפצת המעיינות" - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מאת הרב דוד-מאיר דרוקמן, "בדרך להלוויתו של חברי ר' יהושע" ● מאמר פרידה - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מאת שניאור-זלמן ברגר, ידידות חוקרים הנובעת מאהבת ישראל חסידית - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- האיש שהאמת הייתה נר לרגליו ● בנימין ליפקין - באתר ג' טבת תשע"ה
- הרב בלוי סופד לרב מונדשיין: 'כבר בגיל 22 זיהיתי את כשרונו' - באתר ג' טבת תשע"ה
- הרב לוין סופד לרב מונדשיין: "גדול חוקרי חסידות חב"ד בדורנו" - באתר ב' טבת תשע"ה
- המאמר שר' יהושע לא היה מאשר לפרסם ● יאיר בורוכוב - באתר ד' טבת תשע"ה
- מערכת שטורעם, 'המודיע': טור מרגש על הרב יהושע מונדשיין - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
- מערכת שטורעם, קווים לדמותו של איש האשכולות ■ הרב גדלי' אוברלנדר - באתר שטורעם(הקישור אינו פעיל, י"ג באלול ה'תשפ"ד)
הערות שוליים
- ↑ תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 7.
- ↑ תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 10 - 11.
- ↑ תשורה מונדשיין תשס"ח, עמ' 15.
- ↑ תשורה מונדשיין, י"ד מנחם אב תשע"ג, עמ' 51.
- ↑ שפתי צדיקים, גיליון ז', עמ' ע"ב - ק'.
- ↑ פורסם בבטאון חב"ד בשנת תשל"א.
- ↑ פורסם בכרם חב"ד גיליון א' וב'.
- ↑ סיפורים וגילגוליהם, פרק כ"ז.
- ↑ לאן מתגלגל "בעל הגלגולים"?, באתר , מאת הרב יוסף יצחק קמינצקי
- ↑ ראו תשובתיו של הרב מונדשיין לטענותיו של הרב אהרן דב הלפרין ובקישורים המופיעים שם (הקישור אינו פעיל, 03/08/22).
- ↑ דיווח באתר אנ"ש (אנגלית) .