המשך וככה תרל"ז: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(24 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:שער וככה תרל''ז.jpg|300px|ממוזער|שמאל|שער הספר]] | |||
[[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] | [[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] - הוצאת [[תש"ה]]]] | ||
[[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]] | [[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]] | ||
'''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה | '''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה (קה"ת, תש"ה) כתב הרבי מלך המשיח: {{ציטוטון|המשך '''"וככה - תרל"ז"''' הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם '''"וככה הגדול"'''}}.}}. | ||
ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]]. | ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]]. | ||
ההמשך | ==אודותיו== | ||
[[אדמו"ר הרש"ב]] כתב{{הערה|אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"א ע' א.}} אודות ההמשך, בחורף [[תרל"ח]], תוך כדי מהלך כתיבתו: {{ציטוטון|. . ומוס"פ מאמר חסידים ואנשי מעשה מאמר נפלא אשר אמר כ"ק אאמו"ר שליט"א בחג הסוכות העבר ויקבלו עונג מאמר זה כי נפלא הוא}}. | |||
ובחודש [[טבת]] [[תרל"ח]] כותב אודותיו{{הערה|אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"ג ע' א.}}: {{ציטוטון|וגם הוא מאמר עמוק מאוד בקבלה מראשו ועד גמירא, עמוק עמוק מי ימצאנה, וגם הלשון בקיצור נמרץ}}. | |||
באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא מתייחס כמה פעמים להמשך ולשליחת העתקים ממנו למקומות שונים, ואף מצווה להרב [[מאיר שלמה ינובסקי]] (סבו של [[הרבי]]) ש{{ציטוטון|בימים הראשונים דחה"פ הבע"ל יתחיל ללמוד את הדרוש וככה הגדול וילמוג אותו בכ"י איזה שעות, ולא יניחו באמצע כ"א יגמור אותו בעז"ה. ואם לימוד עם חתנו ש"ב הר' שי'{{הערה|רבי [[לוי יצחק שניאורסון]], אביו של הרבי מלך המשיח שליט"א.}} מה טוב{{הערה|אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"א ע' רנב.}}}}. | |||
[[הרבי מלך המשיח]] מפליא במעלת ההמשך ומדבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של [[המשך תרס"ו]]. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו [[חסידות]] לעומת [[נגלה]]. או אפילו כמו [[תורה שבעל פה]] לגבי [[תורה שבכתב]]. {{ציטוטון|המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל - נדפס בסיום ההוצאה החדשה של ההמשך (קה"ת, תשע"ג) ע' קנז, וכן ב[[המשך תרס"ו]] (קה"ת, תשע"ז) ע' תשסו ואילך.}}}}. | |||
[[ | |||
בשיחה אחרת{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א.}} ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו ([[התוועדויות]] [[תשמ"ו]] ח"א ע' 163).}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ ([[דברי משיח]] [[תש"נ]] ח"א ע' 80).}}. | |||
הרבי מחבב את ההמשך הזה מאוד, ומצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות. | |||
פעמים רבות ראו את הרבי בחג הסוכות נכנס לסוכתו וההמשך "וככה" בידו. ובשנים הראשונות, כשחסידים היו [[ברכה על הלולב של הרבי|מברכים על הלולב של הרבי]] בנוכחות הרבי עצמו בסוכתו האישית, היו רואים שהרבי לומד במשך זה. הרבה מאמרי חסידות של [[חג הסוכות]] מיוסדים על מאמרי ההמשך "וככה". | |||
==הדפסת ההמשך== | ==הדפסת ההמשך== | ||
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת, מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]]. | |||
במכתב כ"ג טבת תש"ה | בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], לעילוי נשמת אמו [[הרבנית שטערנא שרה]]{{הערה|גם בהוצאה החדשה (ברוקלין, תשע"ג) נכנסה הקדשה זו בראש הספר.}}. | ||
במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח{{הערה|אגרות־קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' עג.}}: {{ציטוטון|נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים}}. | |||
שנים רבות לאחר מכן, ב[[יו"ד שבט]] [[תשע"ג]], הודפס מחדש ע"י [[מערכת אוצר החסידים]] באותיות מרובעות - ע"פ הוראת הרבי מלך המשיח שליט"א{{הערה|אודות הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח להדפסת חסידות באותיות מרובעות, ראה שיחת ש"פ קדושים, ב' דר"ח אייר תשמ"ט (סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 431), ושיחת ש"פ וארא תנש"א (סה"ש תנש"א ח"א ע' 270).}}, ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך{{הערה|בלתי מוגה.}} דשנת [[תשל"ז]], שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו. וכן בכמה מקומות שהי' נראה "פליטת הקולמוס" מוער על כך בשולי הדף. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 28: | שורה 35: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[ | * '''[https://chabadpedia.co.il/images/1/1e/וככה_תרל%22ז_-_הוצאת_תשע%22ג.pdf וככה - תרל"ז]''', הוצאת [[תשע"ג]] {{PDF}} | ||
*[https:// | * [https://chabadpedia.co.il/images/8/8b/וככה_תרל%22ז_-_הוצאת_תש%22ה_(כת%22י).pdf וככה - תרל"ז], הוצאת [[תש"ה]] (כת"י) {{PDF}} | ||
*[http://video.chasidut.net/subcategory/693/ | * [https://chabadpedia.co.il/images/e/e6/וככה_תרל%22ז_-_טקסט.pdf וככה - תרל"ז] גירסת טקסט {{PDF}} | ||
*[http://video.chasidut.net/subcategory/693/המשך-וככה שיעורים בהמשך] מאת הרב [[חיים שלום דייטש]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]] | [[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]] | ||
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר המהר"ש]] |
גרסה אחרונה מ־15:52, 14 באוגוסט 2024
המשך וככה תרל"ז הוא המשך מאמרי חסידות של אדמו"ר המהר"ש הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "וככה הגדול"[1].
ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", חג הפסח תרל"ז, ומסתיים בשבת פרשת שמות תרל"ח.
אודותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]
אדמו"ר הרש"ב כתב[2] אודות ההמשך, בחורף תרל"ח, תוך כדי מהלך כתיבתו: ". . ומוס"פ מאמר חסידים ואנשי מעשה מאמר נפלא אשר אמר כ"ק אאמו"ר שליט"א בחג הסוכות העבר ויקבלו עונג מאמר זה כי נפלא הוא".
ובחודש טבת תרל"ח כותב אודותיו[3]: "וגם הוא מאמר עמוק מאוד בקבלה מראשו ועד גמירא, עמוק עמוק מי ימצאנה, וגם הלשון בקיצור נמרץ".
באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא מתייחס כמה פעמים להמשך ולשליחת העתקים ממנו למקומות שונים, ואף מצווה להרב מאיר שלמה ינובסקי (סבו של הרבי) ש"בימים הראשונים דחה"פ הבע"ל יתחיל ללמוד את הדרוש וככה הגדול וילמוג אותו בכ"י איזה שעות, ולא יניחו באמצע כ"א יגמור אותו בעז"ה. ואם לימוד עם חתנו ש"ב הר' שי'[4] מה טוב[5]".
הרבי מלך המשיח מפליא במעלת ההמשך ומדבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של המשך תרס"ו. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו חסידות לעומת נגלה. או אפילו כמו תורה שבעל פה לגבי תורה שבכתב. "המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה[6]".
בשיחה אחרת[7] ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של אדמו"ר המהר"ש - לכתחילה אריבער. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה בחג הפסח שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "המשכים" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת[8]. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מסדר. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של לכתחילה אריבער[9].
הרבי מחבב את ההמשך הזה מאוד, ומצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.
פעמים רבות ראו את הרבי בחג הסוכות נכנס לסוכתו וההמשך "וככה" בידו. ובשנים הראשונות, כשחסידים היו מברכים על הלולב של הרבי בנוכחות הרבי עצמו בסוכתו האישית, היו רואים שהרבי לומד במשך זה. הרבה מאמרי חסידות של חג הסוכות מיוסדים על מאמרי ההמשך "וככה".
הדפסת ההמשך[עריכה | עריכת קוד מקור]
ההמשך נדפס לראשונה בשנת תש"ה על ידי הרבי מלך המשיח שליט"א שהיה ממונה על הדפסת ספרים קה"ת באותה עת, מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' שמואל סופר.
בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי אדמו"ר הריי"צ, לעילוי נשמת אמו הרבנית שטערנא שרה[10].
במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח[11]: "נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים".
שנים רבות לאחר מכן, ביו"ד שבט תשע"ג, הודפס מחדש ע"י מערכת אוצר החסידים באותיות מרובעות - ע"פ הוראת הרבי מלך המשיח שליט"א[12], ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך[13] דשנת תשל"ז, שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו. וכן בכמה מקומות שהי' נראה "פליטת הקולמוס" מוער על כך בשולי הדף.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- וככה - תרל"ז, הוצאת תשע"ג
- וככה - תרל"ז, הוצאת תש"ה (כת"י)
- וככה - תרל"ז גירסת טקסט
- שיעורים בהמשך מאת הרב חיים שלום דייטש
הערות שוליים
- ↑ בפתח דבר להוצאה הראשונה (קה"ת, תש"ה) כתב הרבי מלך המשיח: "המשך "וככה - תרל"ז" הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם "וככה הגדול"".
- ↑ אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"א ע' א.
- ↑ אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"ג ע' א.
- ↑ רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי מלך המשיח שליט"א.
- ↑ אגרות־קודש אדמו"ר מוהרש"ב ח"א ע' רנב.
- ↑ שיחת אחרון של פסח תש"ל - נדפס בסיום ההוצאה החדשה של ההמשך (קה"ת, תשע"ג) ע' קנז, וכן בהמשך תרס"ו (קה"ת, תשע"ז) ע' תשסו ואילך.
- ↑ שיחת אדר"ח אייר תשמ"א.
- ↑ שיחת י"ג תשרי תשמ"ו (התוועדויות תשמ"ו ח"א ע' 163).
- ↑ שיחת י"ג תשרי תש"נ (דברי משיח תש"נ ח"א ע' 80).
- ↑ גם בהוצאה החדשה (ברוקלין, תשע"ג) נכנסה הקדשה זו בראש הספר.
- ↑ אגרות־קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' עג.
- ↑ אודות הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח להדפסת חסידות באותיות מרובעות, ראה שיחת ש"פ קדושים, ב' דר"ח אייר תשמ"ט (סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 431), ושיחת ש"פ וארא תנש"א (סה"ש תנש"א ח"א ע' 270).
- ↑ בלתי מוגה.