לדלג לתוכן

קונטרס ר"ח כסלו - תשנ"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
 
(10 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|העתקת יומן בית משיח והעתקת סיכום של הרב שניאור זלמן פרקש מילה במילה לא ראויים לערך אנציקלופדי}}
{{מאמרי רבותינו נשיאינו}}
[[קובץ:קונטרס ר''ח תשנ''ג.jpg|ממוזער|צילום השער של הקונטרס]]
[[קובץ:קונטרס ר''ח תשנ''ג.jpg|ממוזער|צילום השער של הקונטרס]]
'''קונטרס ר"ח כסלו - תשנ"ג'''  הוא קונטרס המכיל [[מאמר]] דיבור המתחיל בורא ניב שפתיים, שנאמר על ידי כ"ק אדמו"ר שליט"א ב[[י"ג תשרי]] [[תשמ"ח]], שיצא לאור על ידי [[מערכת אוצר החסידים]] כ"[[מוגה]]" לקראת יום הבהיר [[ראש חודש כסלו]] [[ה'תשנ"ג]], והוא המאמר המוגה האחרון שיצא לאור כקונטרס לעת עתה.
'''קונטרס ר"ח כסלו - תשנ"ג'''  הוא קונטרס המכיל [[מאמר]] דיבור המתחיל '''בורא ניב שפתיים''', שנאמר על ידי [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] ב[[י"ג תשרי]] [[תשמ"ח]], שיצא לאור על ידי [[מערכת אוצר החסידים]] כ"[[מוגה]]" לקראת יום הבהיר [[ראש חודש כסלו]] [[ה'תשנ"ג]], והוא המאמר המוגה האחרון שיצא לאור כקונטרס לעת עתה.


== רקע ==
== רקע ==
מאז שיצא לאור [[קונטרס פורים קטן - תשנ"ב]] עד [[חג הסוכות]] תשנ"ג, לא יצאו לאור מאמרים מוגהים מהרבי. בחג הסוכות תשנ"ג נכנס ה[[מזכיר]] [[חיים יהודא קרינסקי]] ל[[חדר הרבי]], כשבידו דפים גדולים של מאמר דיבור המתחיל להבין ענין שמח"ת תשמ"ב שנערך על ידי [[ועד הנחות בלה"ק]]. הרבי עבר על המאמר והסכים להדפיסו כמוגה, והסכים לתאריך "ערש"ק חוהמ"ס".
מאז שיצא לאור [[קונטרס פורים קטן - תשנ"ב]] עד [[חג הסוכות]] תשנ"ג, לא יצאו לאור מאמרים מוגהים מהרבי. בחג הסוכות תשנ"ג נכנס ה[[מזכיר]] [[חיים יהודא קרינסקי]] ל[[חדר הרבי]], כשבידו דפים גדולים של מאמר דיבור המתחיל להבין ענין שמח"ת תשמ"ב שנערך על ידי [[ועד הנחות בלה"ק]]. הרבי עבר על המאמר והסכים להדפיסו כמוגה, והסכים לתאריך "ערש"ק חוהמ"ס".


לקראת יום הבהיר ר"ח כסלו שוב יצא לאור מאמר, וכך האירוע מתואר ב[[יומן קבלת המלכות|יומן בית משיח]] מיום חמישי ר"ח כסלו "לאחר [[תפילת מנחה]] יצא מכ"ק אד"ש מה"מ מאמר מוגה לכבוד ר"ח כסלו. המאמר הוא ד"ה "בורא ניב שפתים" ה'תשמ"ח והי' מונח על שולחנו הק' של כ"ק אד"ש מה"מ עוד מאתמול בלילה, והיום לאחר המנחה יצא הוא מההגהה. כ"ק אד"ש מה"מ עבר על עלי ההגהה (המוגדלים), על כל דף ודף מראשיתו ועד סופו, וכשסיים סימן שידפיסוהו. המזכיר שאל "האם להדפיסו כ'מוגה'" וכ"ק אד"ש מה"מ השיב בחיוב. המזכיר בירר אודות התאריך ל'פתח דבר' וכ"ק אד"ש מה"מ אישר את "'''יום הבהיר ר"ח כסלו'''"".
לקראת יום הבהיר ר"ח כסלו שוב יצא לאור מאמר, וכך האירוע מתואר ב[[יומן קבלת המלכות|יומן בית משיח]] מיום חמישי ר"ח כסלו "לאחר [[תפילת מנחה]] יצא מכ"ק אד"ש מה"מ מאמר מוגה לכבוד ר"ח כסלו. המאמר הוא ד"ה "בורא ניב שפתים" ה'תשמ"ח והי' מונח על שולחנו הק' של כ"ק אד"ש מה"מ עוד מאתמול בלילה, והיום לאחר המנחה יצא הוא מהגהה. כ"ק אד"ש מה"מ עבר על עלי ההגהה (המוגדלים), על כל דף ודף מראשיתו ועד סופו, וכשסיים סימן שידפיסוהו. המזכיר שאל "האם להדפיסו כ'מוגה'" וכ"ק אד"ש מה"מ השיב בחיוב. המזכיר בירר אודות התאריך ל'פתח דבר' וכ"ק אד"ש מה"מ אישר את "'''יום הבהיר ר"ח כסלו'''"".


הקונטרס נתפרסמה מיד ברחבי תבל על ידי הועד הנחות בלה"ק.
הקונטרס נתפרסמה מיד ברחבי תבל על ידי הועד הנחות בלה"ק.
שורה 11: שורה 13:
בפתח דבר שנחתמה על ידי מערכת אוצר החסידים עם התאריך מהרבי כאמור, נכתבה:  
בפתח דבר שנחתמה על ידי מערכת אוצר החסידים עם התאריך מהרבי כאמור, נכתבה:  
{{ציטוט|תוכן=לקראת יום הבהיר ראש חודש כסלו, שבו ימלאו ט"ו שנה מאז שזכינו לראות ב[[ראש חודש כסלו|רפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשנת ה'תשל"ח]], הננו מוציאים לאור את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים גו' אמר ה' ורפאתיו (שבו נתבאר גם ענין ה[[רפואה]], שנאמר ב[[התוועדות]] די"ג תשרי תשמ"ח, מתוך [[תפלה]], תקוה ו[[בטחון]] שתיכף ומיד ממש נזכה לראות ברפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו הק', ונזכה לשמוע [[תורה חדשה]] מפיו של משיח צדקנו, בניב שפתים, שילמד תורה את כל העם.|מקור=קונטרס ר"ח כסלו תשנ"ג}}
{{ציטוט|תוכן=לקראת יום הבהיר ראש חודש כסלו, שבו ימלאו ט"ו שנה מאז שזכינו לראות ב[[ראש חודש כסלו|רפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשנת ה'תשל"ח]], הננו מוציאים לאור את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים גו' אמר ה' ורפאתיו (שבו נתבאר גם ענין ה[[רפואה]], שנאמר ב[[התוועדות]] די"ג תשרי תשמ"ח, מתוך [[תפלה]], תקוה ו[[בטחון]] שתיכף ומיד ממש נזכה לראות ברפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו הק', ונזכה לשמוע [[תורה חדשה]] מפיו של משיח צדקנו, בניב שפתים, שילמד תורה את כל העם.|מקור=קונטרס ר"ח כסלו תשנ"ג}}
== תוכן המאמר ==
== תוכן המאמר ==
הד"ה הוא ע"פ ד"ה זה שנאמר בי"ג תשרי חמישים שנה מאמירת מאמר זה (תשמ"ח) ש"פ האזינו, צ"ח<ref>נדפס בסה"מ תרח"צ ע' מז ואילך</ref>. "מפני חביבות המאמר אעתיק הפתיחה וחלק מסוף המאמר".   
הדיבור המתחיל הוא ע"פ המאמר שנאמר בי"ג תשרי חמישים שנה מאמירת מאמר זה (תשמ"ח) ש"פ האזינו, צ"ח<ref>נדפס בסה"מ תרח"צ ע' מז ואילך</ref>. "מפני חביבות המאמר אעתיק הפתיחה וחלק מסוף המאמר".   


==== סיכום: ====
==== סיכום: ====
לימוד ועסק בעניני רבינו בחיות חדש ומחודש
לימוד ועסק בעניני רבינו בחיות חדש ומחודש.


==== פתיחה: ====
==== פתיחה: ====
מכיון שיסוד ההתוועדות ב[[יום הילולא|יום ההילולא]] התפשט ע"פ הוראת [[נשיא דורנו]], הרי כאן המקום לחזור על תורתו שאמר ביום זה בהתוועדות כזו לפני חמישים שנה, ע"ד המוזכר בהתוועדויות שלפנ"ז אודות המאמרים שנאמרו בימים ההם, ולהעיר, שהמאמר כבר נתפרסם בקאפיר וכו' כך שאפשר לראות את ל' הרב בדיוק, ולכן, יש להזכיר רק נקודות מההתחלה והסיום.
מכיון שיסוד ההתוועדות ב[[יום הילולא|יום ההילולא]] התפשט ע"פ הוראת [[נשיא דורנו]], הרי כאן המקום לחזור על תורתו שאמר ביום זה בהתוועדות כזו לפני חמישים שנה, ע"ד המוזכר בהתוועדויות שלפנ"ז אודות המאמרים שנאמרו בימים ההם, ולהעיר, שהמאמר כבר נתפרסם בקאפיר וכו' כך שאפשר לראות את ל' הרב בדיוק, ולכן, יש להזכיר רק נקודות מההתחלה והסיום.


סיום:
'''סיום:'''
 
ע"י שכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו אמר את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים, ובפרט שלאחרי זה פירסם את המאמר, ניתן הכח לכאו"א מישראל, ובפרט לההולכים בעקבותיו, שעסק התורה שלהם, ועד"ז ההתעסקות בכל עניני כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, תהי' באופן דניב שפתים. היינו שיהי' שקוע לגמרי בענינים דנשיא דורנו, עד שכל פעולותיו (גם הבאים ממילא בלי כוונה) יהיו בהענינים של נשיא דורנו. ובאופן דמעלין בקודש, שבכל יום תהי' ההתעסקות בהענינים של הנשיא בחיות חדש ובאופן מחודש, ועד לחידוש גמור בדוגמת החידוש דיש מאין, בורא ניב שפתים. ובפרט בנוגע ללימוד התורה, דניב שפתים קאי על הדיבור דתורה שההוספה בלימוד התורה תהי' באין ערוך… הגם שבכדי שכל הענינים יהיו באופן דעולם חדש הוא ע"י עבודה ויגיעה, וישנם כאלה שחושבים ומדמים שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה והנהגתם מכאן ולהבא תהי' כמו שהיתה מקודם, צריכים הם לדעת, שהאַיינרעדעניש שלהם (שישארו במצב הקודם) לא יועיל מאומה, כי דבר אלקינו יקום לעולם. וגם מה שחושבים בנוגע להרצון שלהם (שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה) הוא רק דמיון, כי רצונו האמיתי של כל אחד מישראל הוא לקיים רצון ה', כפס"ד הידוע דהרמב"ם. וכשיסבירו לעצמם מהו רצונם האמיתי, יבוא הרצון בגילוי ותהי' עבודתם בהנ"ל מתוך רצון ותענוג. וע"י היגיעה בכל הנ"ל, תהי' ההצלחה בזה באופן דמציאה, יגעתי ומצאתי, עד שיבואו למציאה העיקרית, מצאתי דוד עבדי, שקאי על משיח צדקנו הבא בהיסח הדעת<ref>הסיכום נערך על ידי ר' [[שניאור זלמן פרקש]] (אתר [[מפתח]]).</ref>.


ע"י שכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו אמר את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים, ובפרט שלאחרי זה פירסם את המאמר, ניתן הכח לכאו"א מישראל, ובפרט לההולכים בעקבותיו, שעסק התורה שלהם, ועד"ז ההתעסקות בכל עניני כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, תהי' באופן דניב שפתים. היינו שיהי' שקוע לגמרי בענינים דנשיא דורנו, עד שכל פעולותיו (גם הבאים ממילא בלי כוונה) יהיו בהענינים של נשיא דורנו. ובאופן דמעלין בקודש, שבכל יום תהי' ההתעסקות בהענינים של הנשיא בחיות חדש ובאופן מחודש, ועד לחידוש גמור בדוגמת החידוש דיש מאין, בורא ניב שפתים. ובפרט בנוגע ללימוד התורה, דניב שפתים קאי על הדיבור דתורה שההוספה בלימוד התורה תהי' באין ערוך… הגם שבכדי שכל הענינים יהיו באופן דעולם חדש הוא ע"י עבודה ויגיעה, וישנם כאלה שחושבים ומדמים שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה והנהגתם מכאן ולהבא תהי' כמו שהיתה מקודם, צריכים הם לדעת, שהאַיינרעדעניש שלהם (שישארו במצב הקודם) לא יועיל מאומה, כי דבר אלקינו יקום לעולם. וגם מה שחושבים בנוגע להרצון שלהם (שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה) הוא רק דמיון, כי רצונו האמיתי של כל אחד מישראל הוא לקיים רצון ה', כפס"ד הידוע דהרמב"ם. וכשיסבירו לעצמם מהו רצונם האמיתי, יבוא הרצון בגילוי ותהי' עבודתם בהנ"ל מתוך רצון ותענוג. וע"י היגיעה בכל הנ"ל, תהי' ההצלחה בזה באופן דמציאה, יגעתי ומצאתי, עד שיבואו למציאה העיקרית, מצאתי דוד עבדי, שקאי על משיח צדקנו הבא בהיסח הדעת{{הערה|הסיכום נערך על ידי ר' [[שניאור זלמן פרקש]] (אתר [[מפתח]]).}}.
== המאמר אצל חסידים ==
== המאמר אצל חסידים ==
מאז, ועד עתה, לא יצא לאור עדיין מאמר מוגה חדש מהרבי<ref>לקראת [[חג השבועות]] תשנ"ג יצא לאור קונטרס נוסף ע"י מערכת אוצר החסידים, אבל הרבי הורה להדפיסו כ"בלתי מוגה".</ref>, ורבים רואים את המאמר הזה כ"מאמר האחרון" לע"ע, ואומרים עליה את דברי הרבי על [[באתי לגני]] "אין דער לעצטע מאמר האט דער רבי אלץ באווארנט".  
מאז ועד עתה, הרבי לא הגיה מאמרים, ורבים רואים את המאמר הזה כ"מאמר האחרון" לע"ע, ואומרים עליה את דברי הרבי על [[באתי לגני]] "אין דער לעצטע מאמר האט דער רבי אלץ באווארנט".
 
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* [https://www.mafteiach.app/maamorim/1520 קונטרס ר"ח כסלו תשנ"ג] באתר [[מפתח]].
* [https://www.mafteiach.app/maamorim/1520 קונטרס ר"ח כסלו תשנ"ג] באתר [[מפתח]].


== הערות ==
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]

גרסה אחרונה מ־11:11, 19 באוגוסט 2025

יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: העתקת יומן בית משיח והעתקת סיכום של הרב שניאור זלמן פרקש מילה במילה לא ראויים לערך אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם  •  דער פרומער וארא  •  אל תצר את מואב  •  איתא במדרש תילים  •  והדרת פני זקן  •  כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי  •  באתי לגני  •  ושאבתם מים בששון  •  וידעת תרנ"ז - מוסקבה  •  החלצו תרנ"ט  •  אחת שאלתי  •  וקבל היהודים  •  ראשית גוים עמלק
מאמרי הרבי
אשרי תבחר  •  ביום עשתי עשר  •  גדול יהיה  •  ושבתי בשלום  •  כי ישאלך בנך  •  לא תהיה משכלה  •  ואתה תצווה את בני ישראל  •  על כן קראו הימים האלה ימי הפורים  •  בורא ניב שפתיים תשמ"ח  •  החודש הזה תשמ"ז  •  אנכי ה' אלוקיך תשמ"ט
המשכים
המשך מים רבים תרל"ו  •  המשך והחרים  •  המשך וככה תרל"ז  •  המשך שמח תשמח תרנ"ז  •  המשך רנ"ט  •  המשך תרס"ו  •  המשך תער"ב המשך תשרי תשכ"ג
מושגים
ניגון הכנה למאמר  •  דיבור המתחיל  •  יאיר נתיב  •  ביכלאך  •  בלתי מוגה  •  מוגה  •  המשך
צילום השער של הקונטרס

קונטרס ר"ח כסלו - תשנ"ג הוא קונטרס המכיל מאמר דיבור המתחיל בורא ניב שפתיים, שנאמר על ידי הרבי בי"ג תשרי תשמ"ח, שיצא לאור על ידי מערכת אוצר החסידים כ"מוגה" לקראת יום הבהיר ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג, והוא המאמר המוגה האחרון שיצא לאור כקונטרס לעת עתה.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

מאז שיצא לאור קונטרס פורים קטן - תשנ"ב עד חג הסוכות תשנ"ג, לא יצאו לאור מאמרים מוגהים מהרבי. בחג הסוכות תשנ"ג נכנס המזכיר חיים יהודא קרינסקי לחדר הרבי, כשבידו דפים גדולים של מאמר דיבור המתחיל להבין ענין שמח"ת תשמ"ב שנערך על ידי ועד הנחות בלה"ק. הרבי עבר על המאמר והסכים להדפיסו כמוגה, והסכים לתאריך "ערש"ק חוהמ"ס".

לקראת יום הבהיר ר"ח כסלו שוב יצא לאור מאמר, וכך האירוע מתואר ביומן בית משיח מיום חמישי ר"ח כסלו "לאחר תפילת מנחה יצא מכ"ק אד"ש מה"מ מאמר מוגה לכבוד ר"ח כסלו. המאמר הוא ד"ה "בורא ניב שפתים" ה'תשמ"ח והי' מונח על שולחנו הק' של כ"ק אד"ש מה"מ עוד מאתמול בלילה, והיום לאחר המנחה יצא הוא מהגהה. כ"ק אד"ש מה"מ עבר על עלי ההגהה (המוגדלים), על כל דף ודף מראשיתו ועד סופו, וכשסיים סימן שידפיסוהו. המזכיר שאל "האם להדפיסו כ'מוגה'" וכ"ק אד"ש מה"מ השיב בחיוב. המזכיר בירר אודות התאריך ל'פתח דבר' וכ"ק אד"ש מה"מ אישר את "יום הבהיר ר"ח כסלו"".

הקונטרס נתפרסמה מיד ברחבי תבל על ידי הועד הנחות בלה"ק.

בפתח דבר שנחתמה על ידי מערכת אוצר החסידים עם התאריך מהרבי כאמור, נכתבה:

לקראת יום הבהיר ראש חודש כסלו, שבו ימלאו ט"ו שנה מאז שזכינו לראות ברפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשנת ה'תשל"ח, הננו מוציאים לאור את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים גו' אמר ה' ורפאתיו (שבו נתבאר גם ענין הרפואה, שנאמר בהתוועדות די"ג תשרי תשמ"ח, מתוך תפלה, תקוה ובטחון שתיכף ומיד ממש נזכה לראות ברפואתו השלימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו הק', ונזכה לשמוע תורה חדשה מפיו של משיח צדקנו, בניב שפתים, שילמד תורה את כל העם.

קונטרס ר"ח כסלו תשנ"ג

תוכן המאמר[עריכה | עריכת קוד מקור]

הדיבור המתחיל הוא ע"פ המאמר שנאמר בי"ג תשרי חמישים שנה מאמירת מאמר זה (תשמ"ח) ש"פ האזינו, צ"ח[1]. "מפני חביבות המאמר אעתיק הפתיחה וחלק מסוף המאמר".

סיכום:[עריכה | עריכת קוד מקור]

לימוד ועסק בעניני רבינו בחיות חדש ומחודש.

פתיחה:[עריכה | עריכת קוד מקור]

מכיון שיסוד ההתוועדות ביום ההילולא התפשט ע"פ הוראת נשיא דורנו, הרי כאן המקום לחזור על תורתו שאמר ביום זה בהתוועדות כזו לפני חמישים שנה, ע"ד המוזכר בהתוועדויות שלפנ"ז אודות המאמרים שנאמרו בימים ההם, ולהעיר, שהמאמר כבר נתפרסם בקאפיר וכו' כך שאפשר לראות את ל' הרב בדיוק, ולכן, יש להזכיר רק נקודות מההתחלה והסיום.

סיום:

ע"י שכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו אמר את המאמר ד"ה בורא ניב שפתים, ובפרט שלאחרי זה פירסם את המאמר, ניתן הכח לכאו"א מישראל, ובפרט לההולכים בעקבותיו, שעסק התורה שלהם, ועד"ז ההתעסקות בכל עניני כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, תהי' באופן דניב שפתים. היינו שיהי' שקוע לגמרי בענינים דנשיא דורנו, עד שכל פעולותיו (גם הבאים ממילא בלי כוונה) יהיו בהענינים של נשיא דורנו. ובאופן דמעלין בקודש, שבכל יום תהי' ההתעסקות בהענינים של הנשיא בחיות חדש ובאופן מחודש, ועד לחידוש גמור בדוגמת החידוש דיש מאין, בורא ניב שפתים. ובפרט בנוגע ללימוד התורה, דניב שפתים קאי על הדיבור דתורה שההוספה בלימוד התורה תהי' באין ערוך… הגם שבכדי שכל הענינים יהיו באופן דעולם חדש הוא ע"י עבודה ויגיעה, וישנם כאלה שחושבים ומדמים שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה והנהגתם מכאן ולהבא תהי' כמו שהיתה מקודם, צריכים הם לדעת, שהאַיינרעדעניש שלהם (שישארו במצב הקודם) לא יועיל מאומה, כי דבר אלקינו יקום לעולם. וגם מה שחושבים בנוגע להרצון שלהם (שאינם רוצים להתייגע להיות מציאות חדשה) הוא רק דמיון, כי רצונו האמיתי של כל אחד מישראל הוא לקיים רצון ה', כפס"ד הידוע דהרמב"ם. וכשיסבירו לעצמם מהו רצונם האמיתי, יבוא הרצון בגילוי ותהי' עבודתם בהנ"ל מתוך רצון ותענוג. וע"י היגיעה בכל הנ"ל, תהי' ההצלחה בזה באופן דמציאה, יגעתי ומצאתי, עד שיבואו למציאה העיקרית, מצאתי דוד עבדי, שקאי על משיח צדקנו הבא בהיסח הדעת[2].

המאמר אצל חסידים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מאז ועד עתה, הרבי לא הגיה מאמרים, ורבים רואים את המאמר הזה כ"מאמר האחרון" לע"ע, ואומרים עליה את דברי הרבי על באתי לגני "אין דער לעצטע מאמר האט דער רבי אלץ באווארנט".

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. נדפס בסה"מ תרח"צ ע' מז ואילך
  2. הסיכום נערך על ידי ר' שניאור זלמן פרקש (אתר מפתח).