הבדלים בין גרסאות בדף "מוח"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
 
(11 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''מוח''' הוא האבר המרכזי במערכת הגוף ובו מתרחשים הפעולות התבונתיות, ה[[מוחין]] של האדם. בהיותו האבר העדין ביותר בגוף, מתגלה בו עיקר השראת ה[[נשמה]].
+
{{איברים}}
 +
'''מוח''' הוא האבר המרכזי בגוף האדם בו מתרחשות הפעולות התבונתיות, ה[[מוחין]] של האדם. בהיותו האבר העדין ביותר בגוף, מתגלה בו עיקר השראת ה[[נשמה]].
  
 
==תפקיד המוח==
 
==תפקיד המוח==
בחסידות נמשל המוח למנהיג ומורה דרך: המוח הוא הראש של חיות הגוף, משום שעיקר משכנה והשראתה של הנשמה היא במוחו של האדם ומהמוח מתפשטת לכל האיברים, וכל איבר מקבל ממנה את החיות והכח הראויים לו לפי מזגו ותכונתו.
+
בחסידות נמשל המוח למנהיג ומורה דרך: המוח הוא הראש של חיות הגוף, משום שעיקר משכנה והשראתה של ה[[נשמה]] היא במוחו של האדם ומהמוח מתפשטת לכל האיברים, וכל איבר מקבל ממנה את החיות והכח הראויים לו לפי מזגו ותכונתו.
  
המוח מושל ו[[מוח שליט על הלב|שולט]] על איברי הגוף להנהיגם כרצונו.
+
המוח מושל ו[[מוח שליט על הלב|שולט]] על איברי ה[[גוף]] להנהיגם כרצונו.
  
 
הסיבה שכל איבר מקבל מהמוח באופן נפרד המתאים לו הוא משום שהמוח אינו בתנועה, אלא קר ועומד על מקומו ויש ביכולתו, מצד טבעו, לתת לכל אחד בצורה אחרת ושונה מזולתו.
 
הסיבה שכל איבר מקבל מהמוח באופן נפרד המתאים לו הוא משום שהמוח אינו בתנועה, אלא קר ועומד על מקומו ויש ביכולתו, מצד טבעו, לתת לכל אחד בצורה אחרת ושונה מזולתו.
  
 
==השכל שבמוח==
 
==השכל שבמוח==
השכל הוא דבר רוחני, ובחלק זה דומה האדם ל[[מלאך]], שגם הוא שכל.{{הערת שוליים|לפי דעת ה[[רמב"ם]] חילוקם של המלאכים ודרגתם הוא לפי דרגת השכל שבהם.}}
+
השכל הוא דבר רוחני, ובחלק זה דומה האדם ל[[מלאך]], שגם הוא שכל.{{הערה|לפי דעת ה[[רמב"ם]] חילוקם של ה[[מלאכים]] ודרגתם הוא לפי דרגת השכל שבהם.}}
 +
 
 +
==קרירות המוח==
 +
בחסידות מובא במקומות רבים דברי החוקרים שהמוח הוא קר ולח{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ג'|תניא פרק ג']], ובמקומות רבים.}}.
 +
 
 +
בעבודת השם התכלית היא לאחד את השכל וההתפעלות, שאז הבהלה של ההתפעלות נהפכת לשאיפה, והשכל למורה דרך בעבודת השם{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"ב שבט|לוח היום יום י"ב שבט]].}}.
 +
 
 +
בחלק מהמקומות המוח גם נקרא 'מת', ו'תחיית המתים' הרוחנית היא שהשכל מבין השגה אלוקית שפועלת התרגשות שמעוררת את המידות מהתענוג השכל{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"א סיון|לוח היום יום י"א סיון]].}}.
  
 
==[[רבי]]==
 
==[[רבי]]==
שורה 16: שורה 24:
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{ערך חסר}}
 
{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
+
{{אדם}}
 +
[[קטגוריה:אברי הגוף]]

גרסה אחרונה מ־23:00, 19 במרץ 2023

איברי גוף האדם
מושגים כלליים
ראשפניםנשימהדםגידיםורידי הדםעורקיםעצביםבשרעצמותעורשערות הראש והזקן
איברי הראש
גולגולתמצחמוחקרום שעל המוחאויר שבין המוח לגלגולתקרום שעל האוירשערות הראש והזקןזקןעינייםעפעפייםאוזנייםאףפהשפתייםלשוןחיךשינייםצואר - (קנה, ושט וורידים)עורףלחייםסנטר
איברי הגוף
בית החזהבית השחיבטןטבוראגןלבריאותכליותכיס המרהכבדקיבהאיברי הפסולתאיברי ההולדהסיומא דגופאיסוד דנוקבא
גפיים
כתפייםידייםרגלייםעקבאצבעותציפורניים
ראו גם
אשר יצרבריאות ורפואהאדם - מין המדבר (תבנית)

מוח הוא האבר המרכזי בגוף האדם בו מתרחשות הפעולות התבונתיות, המוחין של האדם. בהיותו האבר העדין ביותר בגוף, מתגלה בו עיקר השראת הנשמה.

תפקיד המוח[עריכה]

בחסידות נמשל המוח למנהיג ומורה דרך: המוח הוא הראש של חיות הגוף, משום שעיקר משכנה והשראתה של הנשמה היא במוחו של האדם ומהמוח מתפשטת לכל האיברים, וכל איבר מקבל ממנה את החיות והכח הראויים לו לפי מזגו ותכונתו.

המוח מושל ושולט על איברי הגוף להנהיגם כרצונו.

הסיבה שכל איבר מקבל מהמוח באופן נפרד המתאים לו הוא משום שהמוח אינו בתנועה, אלא קר ועומד על מקומו ויש ביכולתו, מצד טבעו, לתת לכל אחד בצורה אחרת ושונה מזולתו.

השכל שבמוח[עריכה]

השכל הוא דבר רוחני, ובחלק זה דומה האדם למלאך, שגם הוא שכל.[1]

קרירות המוח[עריכה]

בחסידות מובא במקומות רבים דברי החוקרים שהמוח הוא קר ולח[2].

בעבודת השם התכלית היא לאחד את השכל וההתפעלות, שאז הבהלה של ההתפעלות נהפכת לשאיפה, והשכל למורה דרך בעבודת השם[3].

בחלק מהמקומות המוח גם נקרא 'מת', ו'תחיית המתים' הרוחנית היא שהשכל מבין השגה אלוקית שפועלת התרגשות שמעוררת את המידות מהתענוג השכל[4].

רבי[עריכה]

רב"י זהו ראשי תיבות ראש בני ישראל. ואכן, צדיק ונשיא הדור נמשל למוח שהוא ראש החיות, משום שבו נמצא משכן החיות האלוקית לכל יהודי בדורו, וכל יהודי מקבל ממנו חיות וכח כפי מזגו ותכונתו הראוי לו.

הערות שוליים

  1. לפי דעת הרמב"ם חילוקם של המלאכים ודרגתם הוא לפי דרגת השכל שבהם.
  2. תניא פרק ג', ובמקומות רבים.
  3. לוח היום יום י"ב שבט.
  4. לוח היום יום י"א סיון.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.