נשימה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איברי גוף האדם
מושגים כלליים
ראשפניםנשימהדםגידיםורידי הדםעורקיםעצביםבשרעצמותעורשערות הראש והזקן
איברי הראש
גולגולתמצחמוחקרום שעל המוחאויר שבין המוח לגלגולתקרום שעל האוירשערות הראש והזקןזקןעינייםעפעפייםאוזנייםאףפהשפתייםלשוןחיךשינייםצואר - (קנה, ושט וורידים)עורףלחייםסנטר
איברי הגוף
בית החזהבית השחיבטןטבוראגןלבריאותכליותכיס המרהכבדקיבהאיברי הפסולתאיברי ההולדהסיומא דגופאיסוד דנוקבא
גפיים
כתפייםידייםרגלייםעקבאצבעותציפורניים
ראו גם
אשר יצרבריאות ורפואהאדם - מין המדבר (תבנית)

הנשימה היא מקור השם "נשמה", כי כניסת הנשמה לגוף (דרך החוטם) היא ע"י הנשימה.

כיצד מחיה הנשמה את הגוף[עריכה]

כניסת[1] הנשמה לגוף היא באופן דרצוא ושוב. טעמו של דבר הוא כי הנשמה עצמה היא אחדות פשוטה, ובשביל לחיות את הגוף (הכלול מאיברים חלוקים זה מזה) צריך לממוצע, והממוצע הוא תנועת ה"רצוא ושוב". התנועה דנשימה ונשיפה "מחלקת" את חיות הנשמה לחלקים, באופן שכל רגע נמשכת במוח חיות "כללית" חדשה[2], וממנה נמשכת ע"י הלב חיות "פרטית" חדשה (גם היא בתנועה דרצוא ושוב), ומזה נמשכת חיות פרטית עוד יותר - ע"י הכבד.

ה"עולם שנה נפש"[3] שבאדם תלויים בנשימה[עריכה]

ה"תנועה" דנשימה ונשיפה בנפש (נשמה) היא מקור מציאות הזמן והמקום כפי שהם באדם): מאחר והנשימה ונשיפה אינם באים כאחד אלא בזה אחר זה, יוצר הדבר מציאות של זמן, ומזה משתלשלת חלוקת הבל הלב למילים ואותיות (עולם, דיבור).

עניינו בעולמות[עריכה]

"נשמת" העולם הוא אוא"ס, "ראש" העולם הוא המחשבה הקדומה דא"ק, ו"גוף" העולם הם כל העולמות.

והתנועה דרצוא ושוב[4] היא, שבראש השנה נמשכת (ע"י העבודה דתקיעת שופר) חיות כללית חדשה על כל השנה, ובערב ר"ה הבא היא מסתלקת למקורה ושורשה שבאוא"ס.

בעבודה[עריכה]

עניין הנשימה[5] הוא רצוא ושוב המהווה את כללות חיות האדם. העניין בזה בעבודת ה' הוא שחיי היהודי כלולים ותלויים בשני קוים כלליים:

רצוא היא יציאה מן הכלים, בעליה מלמטה למעלה והוא בחינת אהבה ברשפי אש בתגבורת, לצאת מן הגוף וליפרד מן הפתילה, והוא בבחינת אהבה רבה שאין כלי הלב מכיל אותה.

ושוב היא העבודה שאחרי ה'רצוא', להשיב את ה'רצוא' אל הכלים בהמשכה מלמעלה, לעשות לה' דירה בתחתונים ע"י קיום תורה ומצוות.

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – רצוא ושוב

הערות שוליים

  1. לשלושת הפסקאות הראשונות ראה ב"ר ספי"ד, מאמרי אדהאמ"צ דברים ח"ג ע' תת וש"נ, תו"ח תצוה שיח ד וש"נ.
  2. ומנשימה לבד או נשיפה לבד אי אפשר לגוף לחיות.
  3. כידוע, שכל דבר שבעולם קיים בשלושת הבחינות עש"ן (עולם, שנה, נפש).
  4. ליתר דיוק "מטי ולא מטי" (מגיע ולא מגיע), שהיא בסדר הפוך מתנועת "רצוא ושוב" (שבעולמות, בחיות הקודש). בראשונה (שהיא מלמעלה למטה) הסדר הוא קודם התפשטות האור האלוקי בעולמות ואח"כ סילוקו, ואילו השניה (שהיא מלמטה למעלה) סדרה קודם שאיבת הדם מהאיברים (סילוק) ואח"כ התפשטות.
  5. תו"א מקץ לו ב ואילך, וכמה עניינים בזה נסמנו במפתחות שבסוף הספר.