לא אדם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

לא אדם הוא כינוי לבחינה באדם אשר היא למעלה מעצם "ציורו" כאדם, והכוונה היא לדרגות שלמעלה מהשכל שבו.

זהו גם כינוי לדרגה אשר למעלה מסדר ההשתלשלות.

עניינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתנ"ך מובא כינוי זה לה' תוך הסבר קצר על עניין דרגה זו:

וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם, כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם

ספר שמואל-א טו, כט

פירושו הפשוט של הפסוק הוא: מכיוון שהקב"ה איננו ככל בני האדם, לכן להבטחתו יש תוקף שלא מתבטל. אך הסבר זה אינו מספק מכיוון שהוא מדבר על דרגה מסויימת ("נצח ישראל"), ועליה אומר שאיננה אדם:

כלומר, ישנם שני אופנים של סדר הנהגה בעולם: אופן אחד הנקרא בשם "אדם", מורה על סדר שהוא על פי חשבון, בסדר השתלשלות מסודר מה מגיע? ולמי מגיע? והיינו, שכמו שבעולמות ישנם עשר ספירות, גם באדם יש עשר כוחות. והרי זהו גדרו של "אדם" - שהכל מסודר על פי חשבון ושכל.

וישנו אופן שני הנקרא בשם "לא אדם" - אופן כזה שבו אין יחס לחשבונות שונים, אלא הוא מתעלה למעלה מהכל והוא כביכול אינו קשור לשכל מוגדר, ולא החלטות הנובעות מכח נפשי זה, או מדרגה נעלית זו שבאלקות - אינה נתונה לשינויים כלשהם.

על מדרגה זו נאמר ש"לית שמאלא בהאי עתיקא"[1] (אין שמאל במדרגת "עתיק") – שבמדרגה גבוהה זו יש רק אופן של ימין, טוב וחסד ללא חלוקת מדרגות, ולא שייכת כל מציאות של "רע"[2].

בכריתת ברית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הפסוק הנ"ל הובא בנוגע למלכותו של דוד המלך, ואנו מוצאים עוד אזכורים רבים בנוגע אליו על כך שהוא קיבל שבועות רבות על כך שהוא יקבל את המלוכה באופן נצחי.

סיבת הצורך בשבועות היא על מנת לעורר את הבחינה של ה"לא אדם", בכדי שלא יהיו שינויים בהחלטות.

משל לזה מובא בחסידות[3]: על דרך שני חברים הרוצים לחזק את הקשר ביניהם כך שהוא לא יפסק לעולם, גם אם יארע שאחד יחטא לשני; ולכן הם עושים שבועה שענינה הוא, שגם באם השכל שלהם יאמר להם שזה לא ראוי לקיים עוד את החברות, מכל מקום, הם עדיין חברים. והיינו, שזהו קשר שלמעלה משכל.

והיינו, שעל ידי כריתת הברית מתעלים לדרגה שלמעלה משכל.

הערות שוליים

  1. זהר ח"ג קכט, א. ועד"ז שם רפט, א.
  2. תורה אור פרשת יתרו בביאור לד"ה זכור (עב, ג). ד"ה ובני ישראל תשל"ג.
  3. לקו"ש חכ"ה שיחה ג לפ' וירא אות ב (עמ' 87). ובהנסמן שם.