שילוח מן המחנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(11 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:


המצווה של '''שילוח מן המחנה''' "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב", הינה מצווה החלה על עם ישראל לגרש מהר הבית את כל הטמאים האסורים להכנס לשם, ואם עברו ונכנסו עברו הטמאים בלא תעשה. על כל האיסורים מדרבנן העונש הוא מכת מרדות.
המצווה של '''שילוח מן המחנה''' "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב", הינה מצווה החלה על עם ישראל לגרש מ[[הר הבית]] את כל הטמאים האסורים להכנס לשם, ואם עברו ונכנסו עברו הטמאים בלא תעשה. על כל האיסורים מדרבנן העונש הוא מכת מרדות.


== מחנה ישראל ==
== מחנה ישראל ==
שורה 8: שורה 8:
== [[מחנה לויה]] ==
== [[מחנה לויה]] ==


1. '''[[הר הבית]].''' לזבים, זבות, נדות ויולדות, אסור להכנס להר הבית. אך לטמא שרץ ואפילו טמא מת מותר להכנס להר הבית.
2. '''[[הר הבית]].''' לזבים, זבות, נדות ויולדות, אסור להכנס להר הבית. אך לטמא שרץ ואפילו טמא מת מותר להכנס להר הבית.


2. '''[[החיל]].''' לשם אסורים להכנס אפילו לעכו"ם ולטמא מת, אבל טבול יום מותר.
3. '''[[החיל]].''' לשם אסורים להכנס אפילו לעכו"ם ולטמא מת, אבל טבול יום מותר.


3. '''[[עזרת נשים]].''' לשם אסור להכנס מדרבנן אפילו לטבול יום, שהוא בעל קרי שטבל ביומו. (נחלקו רש"י ותוס' לרש"י הוא עשה שאין בו כרת, ולתוס' מדרבנן.) אבל למחוסר כפורים - שכבר העריב שמשו - מותר.
4. '''[[עזרת נשים]].''' לשם אסור להכנס מדרבנן אפילו לטבול יום, שהוא בעל קרי שטבל ביומו. (נחלקו [[רש"י]] ותוס' לרש"י הוא עשה שאין בו כרת, ולתוס' מדרבנן.) אבל למחוסר כפורים - שכבר העריב שמשו - מותר.


== [[מחנה שכינה]] ==
== [[מחנה שכינה]] ==


5. '''[[עזרת ישראל]]'''. לשם אסור להכנס אפילו למחוסר כפורים. העונש, לראב"ד כרת, ולרמב"ם מכת מרדות<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7987 פ"ג מהלכות ביאת מקדש הלכה ט.]</REF>. אבל לשאר הטמאים העונש הוא כרת לכו"ע.
5. '''[[עזרת ישראל]]'''. לשם אסור להכנס אפילו למחוסר כפורים. העונש, ל[[ראב]] כרת, ולרמב"ם מכת מרדות{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7987 פ"ג מהלכות ביאת מקדש הלכה ט.]}}. אבל לשאר הטמאים העונש הוא כרת לכל הדעות.


== ביאה במקצת ==
== ביאה במקצת ==


ישנה דיעה האומרת כי ביאה במקצת, שמה ביאה. כלומר אפילו מי שהכניס את ידו להר הבית או לבית המקדש נחשב הדבר שנכנס לשם. להלכה פוסק הראב"ד כי ביאה במקצת שמה ביאה, אך ה[[רמב"ם]] סבור כי מדאורייתא אין הדין כך רק דרבנן והעונש על כך הוא מכת מרדות<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7996 פ"ג הלי"ח.]</REF>.
ישנה דיעה האומרת כי ביאה במקצת, שמה ביאה. כלומר אפילו מי שהכניס את ידו ל[[הר הבית]] או לבית המקדש נחשב הדבר שנכנס לשם. להלכה פוסק ה[[ראב]] כי ביאה במקצת שמה ביאה, אך ה[[רמב"ם]] סבור כי מדאורייתא אין הדין כך רק דרבנן והעונש על כך הוא מכת מרדות{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7996 פ"ג הלי"ח.]}}.


== בימינו ==
== בימינו ==
למרות שעל פי הנ"ל ישנם מקומות שמותר להכנס להר הבית מי שהוא בטהרה גמורה, אף על פי כן [[הרבי]] הורה שאין לעלות להר הבית בימינו כלל, ואף אין לשקול את הדבר. אחת מהסיבות לכך היא, שאם תותר העלייה להר, יבוא הדבר לידי עלייה של אנשים שאינם טהורים, ויבוא הדבר לידי פרצה גדולה.
למרות שעל פי הנ"ל ישנם מקומות שמותר להכנס ל[[הר הבית]] מי שהוא בטהרה גמורה, אף על פי כן [[הרבי]] הורה{{מקור}} שאין לעלות ל[[הר הבית]] בימינו כלל, ואף אין לשקול את הדבר. אחת מהסיבות לכך היא, שאם תותר העלייה להר, יבוא הדבר לידי עלייה של אנשים שאינם טהורים, ויבוא הדבר לידי פרצה גדולה.


== ראה עוד ==
== ראו גם ==


*[[הכותל המערבי]]
*[[הכותל המערבי]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מצוות}}
{{מצוות}}
{{בית המקדש}}
[[קטגוריה:הר הבית]]
[[קטגוריה:הר הבית]]

גרסה אחרונה מ־20:02, 6 ביולי 2022

המצווה של שילוח מן המחנה "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב", הינה מצווה החלה על עם ישראל לגרש מהר הבית את כל הטמאים האסורים להכנס לשם, ואם עברו ונכנסו עברו הטמאים בלא תעשה. על כל האיסורים מדרבנן העונש הוא מכת מרדות.

מחנה ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

1.מחומות ירושלים. משם והלאה אסור למצורע ליכנס.

מחנה לויה[עריכה | עריכת קוד מקור]

2. הר הבית. לזבים, זבות, נדות ויולדות, אסור להכנס להר הבית. אך לטמא שרץ ואפילו טמא מת מותר להכנס להר הבית.

3. החיל. לשם אסורים להכנס אפילו לעכו"ם ולטמא מת, אבל טבול יום מותר.

4. עזרת נשים. לשם אסור להכנס מדרבנן אפילו לטבול יום, שהוא בעל קרי שטבל ביומו. (נחלקו רש"י ותוס' לרש"י הוא עשה שאין בו כרת, ולתוס' מדרבנן.) אבל למחוסר כפורים - שכבר העריב שמשו - מותר.

מחנה שכינה[עריכה | עריכת קוד מקור]

5. עזרת ישראל. לשם אסור להכנס אפילו למחוסר כפורים. העונש, לראב"ד כרת, ולרמב"ם מכת מרדות[1]. אבל לשאר הטמאים העונש הוא כרת לכל הדעות.

ביאה במקצת[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנה דיעה האומרת כי ביאה במקצת, שמה ביאה. כלומר אפילו מי שהכניס את ידו להר הבית או לבית המקדש נחשב הדבר שנכנס לשם. להלכה פוסק הראב"ד כי ביאה במקצת שמה ביאה, אך הרמב"ם סבור כי מדאורייתא אין הדין כך רק דרבנן והעונש על כך הוא מכת מרדות[2].

בימינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

למרות שעל פי הנ"ל ישנם מקומות שמותר להכנס להר הבית מי שהוא בטהרה גמורה, אף על פי כן הרבי הורה[דרוש מקור] שאין לעלות להר הבית בימינו כלל, ואף אין לשקול את הדבר. אחת מהסיבות לכך היא, שאם תותר העלייה להר, יבוא הדבר לידי עלייה של אנשים שאינם טהורים, ויבוא הדבר לידי פרצה גדולה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

מצוות
תרי"ג מצוות · רמ"ח איברין דמלכא · דברי קבלה · מצוות דרבנן · הכנה למצווה · כוונת המצוות · ברכת המצוות · הידור מצווה
מצוות עשה נבחרות
אהבת ה' · אהבת ישראל · אכילת מצה · ברית מילה · ברכת המזון · גמילות חסדים · אמונה בה' · שילוח טמאים מהר הבית ובית המקדש · יראת ה' · כיבוד אב ואם · מזוזה · פריה ורביה · צדקה · ציצית · קידוש השם · קריאת שמע · שבת · שילוח הקן · תפילה · תפילין · תקיעת שופר · תשובה· הכנסת אורחים
מצוות לא תעשה נבחרות
עבודה זרה · גילוי עריות · שפיכות דמים · הסגת גבול