שילוח מן המחנה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 680 בתים ,  6 ביולי 2022
(דף חדש: ישנן דרגות שונות של קדושה בירושלים והר הבית, עליהם חל איסור עשה של '''שילוח מן המחנה''' "צו את בני ישראל ו…)
 
 
(17 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ישנן דרגות שונות של קדושה בירושלים והר הבית, עליהם חל איסור עשה של '''שילוח מן המחנה''' "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב", ואם עברו ונכנסו עברו בלא תעשה. על כל האיסורים מדרבנן העונש הוא מכת מרדות.


== [[מחנה ישראל]] ==
המצווה של '''שילוח מן המחנה''' "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב", הינה מצווה החלה על עם ישראל לגרש מ[[הר הבית]] את כל הטמאים האסורים להכנס לשם, ואם עברו ונכנסו עברו הטמאים בלא תעשה. על כל האיסורים מדרבנן העונש הוא מכת מרדות.
 
== מחנה ישראל ==


1.'''מחומות ירושלים.''' משם והלאה אסור למצורע ליכנס.
1.'''מחומות ירושלים.''' משם והלאה אסור למצורע ליכנס.
שורה 7: שורה 8:
== [[מחנה לויה]] ==
== [[מחנה לויה]] ==


1. '''[[הר הבית]].''' לזבים, זבות, נדות ויולדות, אסור להכנס להר הבית. אך לטמא שרץ ואפילו טמא מת מותר להכנס להר הבית.
2. '''[[הר הבית]].''' לזבים, זבות, נדות ויולדות, אסור להכנס להר הבית. אך לטמא שרץ ואפילו טמא מת מותר להכנס להר הבית.


2. '''[[החיל]].''' לשם אסורים להכנס אפילו לעכו"ם ולטמא מת, אבל טבול יום מותר.
3. '''[[החיל]].''' לשם אסורים להכנס אפילו לעכו"ם ולטמא מת, אבל טבול יום מותר.


3. '''[[עזרת נשים]].''' לשם אסור להכנס מדרבנן אפילו לטבול יום, שהוא בעל קרי שטבל ביומו. (נחלקו רש"י ותוס' לרש"י הוא עשה שאין בו כרת, ולתוס' מדרבנן.) אבל למחוסר כפורים - שכבר העריב שמשו - מותר.
4. '''[[עזרת נשים]].''' לשם אסור להכנס מדרבנן אפילו לטבול יום, שהוא בעל קרי שטבל ביומו. (נחלקו [[רש"י]] ותוס' לרש"י הוא עשה שאין בו כרת, ולתוס' מדרבנן.) אבל למחוסר כפורים - שכבר העריב שמשו - מותר.


== [[מחנה שכינה]] ==
== [[מחנה שכינה]] ==


5. '''[[עזרת ישראל]]'''. לשם אסור להכנס אפילו למחוסר כפורים. העונש, לראב"ד כרת, ולרמב"ם מכת מרדות<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7987 פ"ג מהלכות ביאת מקדש הלכה ט.]</REF>. אבל לשאר הטמאים העונש הוא כרת לכו"ע.
5. '''[[עזרת ישראל]]'''. לשם אסור להכנס אפילו למחוסר כפורים. העונש, ל[[ראב]] כרת, ולרמב"ם מכת מרדות{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7987 פ"ג מהלכות ביאת מקדש הלכה ט.]}}. אבל לשאר הטמאים העונש הוא כרת לכל הדעות.


== ביאה במקצת ==
== ביאה במקצת ==


ישנה דיעה האומרת כי ביאה במקצת, שמה ביאה. כלומר אפילו מי שהכניס את ידו להר הבית או לבית המקדש נחשב הדבר שנכנס לשם. להלכה פוסק הראב"ד כי ביאה במקצת שמה ביאה, אך ה[[רמב"ם]] סבור כי מדאורייתא אין הדין כך רק דרבנן והעונש על כך הוא מכת מרדות<REF>[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7996 פ"ג הלי"ח.]</REF>.
ישנה דיעה האומרת כי ביאה במקצת, שמה ביאה. כלומר אפילו מי שהכניס את ידו ל[[הר הבית]] או לבית המקדש נחשב הדבר שנכנס לשם. להלכה פוסק ה[[ראב]] כי ביאה במקצת שמה ביאה, אך ה[[רמב"ם]] סבור כי מדאורייתא אין הדין כך רק דרבנן והעונש על כך הוא מכת מרדות{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7996 פ"ג הלי"ח.]}}.
 
== בימינו ==
למרות שעל פי הנ"ל ישנם מקומות שמותר להכנס ל[[הר הבית]] מי שהוא בטהרה גמורה, אף על פי כן [[הרבי]] הורה{{מקור}} שאין לעלות ל[[הר הבית]] בימינו כלל, ואף אין לשקול את הדבר. אחת מהסיבות לכך היא, שאם תותר העלייה להר, יבוא הדבר לידי עלייה של אנשים שאינם טהורים, ויבוא הדבר לידי פרצה גדולה.


== ראה עוד ==
== ראו גם ==


*[[הכותל המערבי]]
*[[הכותל המערבי]]
{{הערות שוליים}}
{{מצוות}}
{{בית המקדש}}
[[קטגוריה:הר הבית]]
51

עריכות