תניא - מפתח ענינים לספר התניא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מפתח עניינים לספר התניא נערך על ידי הרבי.

מפתח ענינים

על סדר הא"ב

אות הראשונה מציינת את החלק. האותיות הבאות אחר זה - הפרק או הסימן (או הפיסקא בקונטרס אחרון).

ח"א: ספר של בינונים. הקדמה ונ"ג פרקים.

ח"ב: שער היחוד והאמונה, הקדמה וי"ב פרקים.

ח"ג: אגרת התשובה י"ב פרקים.

ח"ד: אגרת הקדש, לב סימנים.

ח"ה: קונטרס אחרון ואגרת הקודש, ט' סימנים.

א


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אב, חכמה:

א ג (אבא ואמא. חכמה ובינה)
א ח (חכמת אומות העולם)
א יח (חכמה שבנפש. חכמה שבאצילות. החכמה תחי' בעליה. כח מה)
א יט (חכמה שבנפש. כח מה)
א לה (מדריגת החכמה)
א מג (איזהו חכם הרואה כו')
א נג (בחכמה יסד ארץ אבא כו')
ב ח (חכמה נקרא ראשית)
ב ט (חכמה למעלה בחכמה עשית)
ד ה (אבא יסד ברתא. נקודה בהיכלא. חכמה ובינה י' ה')
ד יד (עיניים הארת החכמה, בחכמה יסד ארץ)
ד יט (אחוריים דחכמה)
ד כו (יסוד אבא המלובש בז"א. בחכמה אתברירו)
ד כח (בחכמה אתברירו. אבא יונק ממזל הח')
ד כט (אבא ואמא. תורה שבכתב שבעל פה)
ה ה (בחכמה אתברירו. באור אין סוף שבה)
עיין ערך בן

אבות, האבות הן הן המרכבה:

א יח
א כג
א לד
א לט
א מו
ד כה

אביי:

א א

אבן:

[ב א]
[ב ז]

אברהם:

א לב
א מה
א מו
א מז
א מט
ד ב
ד ה
ד יג
ד טו
ד כא
ד כו
[ה ז]


אברים:

א כג (מצות)
א נא (מוח ואברים)
ד לא (לב ואברים שכינה ונשמות ישראל)

אדם:

א הקדמה (אין דיעותיהם שוות)
א יד (כל אחד יכול להיות בינוני)
א כז (מקדש עצמו מעט כו')
ד יא (בריאתו בשביל לנסותו)
ד יב (עולם קטן שינוים בו)
ד כה (אשר שלט האדם באדם לרע לו)
עיין ערך מצות, תכלית

א"ק:

[ב ט]
ד ך
[ה ד]

אדה"ר:

א ב
[ב יא]
ד ז
ד יב
ד כה
ד כו
[ה ב]

אד' (שם):

[ב ז]

אהבה:

א ג
א ד (שרש למצות עשה)
א ז (תשובה מאהבה רבה)
א ט (אהבה רבה אהבה תתתאה)
א יג (אהבה שבבינוני)
א יד (אהבה תתאה)
א טו (אהבה מסותרת)
א טז (כנ"ל)
א יז (אהבה דלעשותו)
א יח (אהבה מסותרת)
א יט (פירוש שם אהבה מסותרת)
א מ (תכלית האהבה אהב"ת)
א מא (בחינות באהבה)
א מג (בחינות באהבה אהבה ויראה)
א מד (בחינות באהבה)
א מו (אהבה דכמים הפנים לפנים)
א מט (דוחקת הבשר. אה"ע)
א ן (בחינות באהבה)
[ב הקדמה (אהבה דלעשותה. בחינות באהבה)]
[ג ט (אהבה למען חייך)]
ד ד כנ"ל
ד טו (אהבה דלמעלה, דאברהם)
ד יח (אהבה תתאה אההבה מסותרת, אהבה ויראה)
ד כז (המשכת רוחנית על ידי אהבה רבה)
ה ח (מצוה ראשונה. שרש למצות עשה, גילוי האהבה הוא בירור ניצוצות)
עיין ערך דחילו ורחימו ואהבת

אכילה:

ד כו (דחול דשבת)

א-ל (שם):

ד ז

אל תדין את חברך כו':

א ל

אלקים:

א כב (אלהים אחרים אלקא דאלקיא)
א כד (אלקא דאלקיא)
א מו (אלקיכם אלקי אברהם כו')
א מז (כנ"ל)
א מט (כנ"ל)
ב ו (גבורה. הטבע. ה' אלקים)
ג ד (מלאכים נקראים אלקים. ה' אלקים)
ד יא (אלהים אחרים - תאות הגוף)
ד כד (אלהים אחרים)
ד כה (אלהים אחרים. אלקא דאלקיא)

אלו ואלו דא"ח:

א הקדמה

אלי':

א א
א ח
א מד
ב ו
ב י (ב' פעמים)
ד כו

אלמנות חיות:

א טז

אלעזר בן דורדיא:

א מג

אלעזר, רבי אלעזר בן עזריה:

ג ב

אם אין חכמה אין יראה אם כו':

א כג
א מג

אם רץ לבך שוב לאחד:

א ן

אם תבקשנה ככסף גו':

א מב

אמה:

ד כו

אמונה:

א יח
א יט
א לג
א מב
ד א
ד יא
ד כה

אמות:

א ג (ג' אמות וז' כפולות)

אמת:

א יג
ד ו

אני הוי' לא שניתי:

א ך
ב ז
ד ו

אסף:

א מו

אף על גב ראיהו לא חזי כו':

א כג
א כד

אפיקורס:

א לב

אפר:

ד טו

אפרוחים:

א מ
ג ט

ארור:

א הקדמה (ארור בו קללה כו')

א"א:

א מא (רצון העליון)
ד ך
עיין ערך כתר

ארץ:

א לג (א אומות העולם)
א נג (בחכמה יסד ארץ)
ד ח (ארץ החיים)
ד יד (תמיד עיני ה' אלקיך גו'. ארץ החיים. בחכמה יסד ארץ)
ד כה (ארץ אומות העולם)
עיין ערך צדקה

אש:

א יט
ד יב (אש מים חסד וגבורה)
ד לב
עיין ערך יסודות

אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו:

א מ

אשת חיל עטרת בעלה:

ד כט

אתדבקות רוחא ברוחא:

עיין ערך נשיקין

אתה:

ב ב (א - ת ה)

אתכפיא, אתהפכא:

א כז

אתערותא דלעילא אתערותא דלתתא:

ד ד
ד ה
ד ו
ד יב
ד יז
ד כא
ד לב
ה ז

אתרוג:

ה ד

ב


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

בבל: ד ד
בגד: עיי"ע לבוש

בהמה:

א לט (מלאכים)

א מו (בהמות הייתי עמך. בהמה רבה)

בוצד"ק:

ב ד

בחירה:

א יד

א לט (אינה במלאכים)

בטול:

א כא (בטול כל הבריאה)

ב ג (כנ"ל)

ב ו (כנ"ל)

בטחון:

ג יא (בטחון בסליחה)

ד יג (בעלי בטחון חוסים בימינך)

בינה:

א יג (מקור הגבורה)

א מד (בינה לבא)

ג ח (בן י')

ג ט (תשובה עילאה)

ד ה (עולם הבא. בינה לבא)

ד כט (עולם הבא)

עיי"ע אב. חב"ד

בינוני:

א א

א יב

א יג

א יד

א טו (עובד ואשר לא עבדו)

א כז

א כט

א לה

א לז

א מא (הכנת לשמה בבינוני)

א נג

בית שמאי, בית הלל:

ג ב (בית שמאי)

ד יג (קולי בית שמאי חומרי בית הלל)

בלעם:

א כד

במקום שבעלי תשובה כו':

א ז

ב"ן (שם):

א מו

ב ז

ה ב

בן:

א ב (נשמות ישראל המשכת הבל ממוח האב)

א י (כברא דאשתדל בתר או"א)

א ם

ב ה (אפרוח)

א מא (בן, עבד)

א מד (אהבתו לאב)

בן דוד:

ד י

ד כב

עיי"ע משיח

בן מלך:

א כט

א לא

בני עלי':

א י

בעלי עסקים:

א כו

ד א

בריאה:

דך (יש מאין נקרא בריאה)

עיי"ע עולמות

בריות:

א לב

בריח התיכון:

א יג

בריחה: אלא

ברכה:

א הקדמה (ברכת חכם הרזים)

א מא (ברכות השחר)

א מט (ברכות קריאת שמע)

ג יא (ספק ברכות להקל. סלח לנו. גואל ישראל. השיבנו)

ברק:

ד טו

בת:

ד יב (הנשמה נקראת בת כהן)

עיי"ע אב

בתחלה עלה במחשבה לברוא כו' מדת הרחמים:

ב ה

ג


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

גאולה:

א לז (צדקה מקרבת הגאולה)

ד י (אין נגאלין אלא בצדקה)

גבורה:

עיי"ע בינה. דין. חו"ג.

גבעונים:

ג יא

גדול:

ב ד (חסד)

ד ג (חשבון ג)

גוף:

עיי"ע נפש

גורל:

ד ז

גזרת הכתוב:

א כד

ג ט

א מא

גידולי גידולין:

ד כז

גיהנם:

א ח (גיהנם של שלג)

ג יב (יסורי עולם הזה וגיהנם)

ד כז (אויר גיהנם)

גילוי ראש:

א לה

גימטריאות:

ב א

גלגול:

א לט

ד ז

ד יט

ד כט

גלגל:

א יט (גלגל הירח)

ב ו (גלגלים)

ג יב (גלגל השמש)

ד כה (גלגלים)

גלגלתא:

ד ך

גלות:

א יז

א לז

א לט

א מה

ג ו

ד ד

ד יח

ד כה (גלות וגאולה שלמה)

ד כו

ה ז

גמליאל, ר"ג:

א לה

גן עדן:

א לט (גן עדן העליון. עמוד שבין גן עדן העליון וגן עדן התחתון)

א מא (עסק הנשמות בגן עדן)

ב ה (ההשגה בגן עדן)

ד ה (כנ"ל)

ד יז (גן עדן ותחית המתים)

ד כז (גן עדן העליון גן עדן התחתון. אויר גן עדן)

ד כט (לבושים בגן עדן העליון בגן עדן התחתון)

עיי"ע עדן

גסות הרוח:

א כב (שקולה כעבודה זרה)

גשמי, רוחני:

ד ך (גשמי מרוחני הוא יש מאין)

ד


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

דבור:

א ח (דברים בטלים. דבורים אסורים)

א כא (דבור למטה, למעלה)

א כה (דברים בטלים)

ב ב (למעלה)

ב יא (מחשבה ודבור למעלה)

ד ה (אין התינוק יכול לדבר אף שמבין הכל)

ד כה (דבור העליון, התחתון)

עיי"ע אב. מחדו"מ.

דבר שבקדושה אינו נעקר לגמרי ממקומו:

ד כז

דברי סופרים:

א א

ד כג

דוד:

א לב

ג ז

ג יא

ד ה

ד ט

ד יג

ד טו

ד כה

ה ו

דצח"ם:

א ו (האסורים)

א ז (המותרים)

א לח (חלוק בחיות שבדצח"ם. כנגד ד' אותיות שם ה'. דצח"ם בקיום תומ"צ)

ב א (גם בדומם יש נפש)

ד ך (מדבר ניזון מדצ"ח)

ד כה (גם בדומם יש נפש)

ה ד (אדם חי מדצ"ח)

דו"ר:

א טז (שבהתגלות. שבתבונות כו'. שכלים, טבעים. גדפין)

א יט (דחילו הנכלל ברחימו)

א לח (כנ"ל. טבעים, שכלים)

א לט (דמלאכים. טבעים, שכלים. בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. אם בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. גדפין)

א מד (טבעים. רעותא דליבא. מקומם)

ד ו (מהתבוננות. במתנה)

ה א (טבעים, שכלים. בלא דו"ר כו'. קדם ה' דוקא)

ה ד (טבעים, שכלים)

דיוקן:

ה א

ה ה

דין:

א לא (אין הדינים נמתקים אלא בשרשם)

ד כב (יתמתקו הגבורות בשרשן)

עיי"ע בתחלה. חו"ג.

דיקנא:

ב ט

ד ך

דניאל:

א כד

דעת:

א ג

א שב

א מג

א מו

ד טו

דרך:

ד יז (צדקה)

עיי"ע אורחא

ה


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הבל:

א ה (הבל הדבור נעשה אור מקיף)

ב יא (הבל העליון)

ג ד (הבל הדיבור. נפיחה)

ג ה (הבל העליון)

ד ה (הבל הדבור. ז' הבלים)

ה ג (הבל תינוקות של בית רבן)

הוא המדע והוא כו':

א ב

א ד

א כג

א מב

א מח

ב ז

ב ט

עיי"ע ידיעה.

הוכחה:

א לב

הונא, רב הונא:

ג ב

הוצאת שז"ל:

א ז (שז"ל וביאות אסורות)

א כט

א מב

ג א

ג ג

ג ט

הוראת שעה:

א מג

היכלות:

א לט (היכלות ועשר ספירות)

א מ (כנ"ל)

א נב (היכל קדש הקדשים)

ג ו (היכלות הסטרא אחרא)

ד ה

ד יב (היכלות עליונים, תחתונים)

ד ך (היכלות דאצילות)

ה א (היכל וגוף אדם העליון)

ה ג

ה ה (היכל הקליפות)

היסח הדעת:

ד ד

היתר:

עיי"ע אומות העולם.

הלבשה:

א מח (ה. מקיף)

הליכה:

ב הקדמה (בין מדריגה למדריגה נפילה)

הלכות:

א ה (חכמה ורצון העליון)

א כג (כנ"ל)

ד כו (גודל בירור הלכה)

ד כט (תנא כל השונה הלכות כו')

ה ד (הלכות ודחילו ורחימו. הלכות ונשמות)

ה ה (פרטי הלכות דלא שכיחי)

הלל:

א כט א לב (ב' פעמים)

המנונא, ר' המנונא:

א א

הנסתרות גו' והנגלות גו':

א הקדמה (דחילו ורחימו ותורה)

א מד (דחילו ורחימו ותורה ומצות)

הרגל:

א יד

א טו

א לט

א מב

א מד

הרהור, הרהורים:

א יא (הרהור עבירה)

א יב (כנ"ל)

א כז (הרהור שטות)

א כח (הרהור תאות כו')

א לז (לאו כדבור דמי)

א לח (כנ"ל)

א נג (כנ"ל)

ד כה (אינו יוצא בה)

ד כט (כנ"ל)

ה א (פעולת ההרהור)

ה ב (הרהור לא עביד מידי)

השגה:

ב ט (מקומה)

ד יט (השגה נבואה)

השגחה פרטית:

א מג

ב ב

ב ז

ד כה

השפעה:

ד טו (אופן ההשפעה)

ד יט (יורדים נהי"ם)

השקט:

ד יב

השראה:

ד כג (השראה קביעות שכר)

השתחואה:

א לט (השתחואה שבשמונה עשרה)

א מב (כנ"ל. השתחואת צבא השמים)

התבוננות, עניני התבוננות:

א ג

א יד

א טז

א כג

א כה

א כט

א לא

א לג

א מא

א מב

א מג

א מו

א מח

ב הקדמה

ג ז

ג יא

ד ו

ד יח

ד כה

התהות:

ב א (על ידי האותיות. צריך להיות תמיד)

ד כה (צריך להיות תמיד)

התכללות:

עיי"ע יחוד.

התלבשות, מעבר:

ה ד

התקשרות:

ד טו (יסוד)

ד כז (התקשרות להצדיק)

ו


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ואהבת:

א מג (בגימטריא ב' פעמים אור).

ואהבת לרעך כמוך:

א לב

ואני בער גו' הייתי עמך:

א מו

ואנכי עפר ואפר:

ד טו

ואתה מחי' גו' אל תקרי מחי' אלא מהוה:

ב ב

וידעת היום גו' אין עוד:

ב א

ב ו

ויהי נועם גו' ידינו כוננהו:

ד כג

וישק יעקב גו' ויבך:

א מה

ונוצר:

ד כח (אותיות רצון)

ב ז

ז

זהב, כסף:

א מד (כמעלת הזהב על הכסף)

א ן (כנ"ל)

זהר, ספר הזהר:

ד כו (ביה יפקון מן גלותא)

זונה:

א ט (משל הזונה)

א כז (ולא תתורו גו' זונים)

א כט (משל הזונה)

זיו:

א ד

עיין ערך שמש

זיוג:

ד טו (טעם שהמשילו לזיוג)

ד ך (זיוג זו"ן)

ד כה (זיוג זו"ן דקליפות הרוחנים)

ה ב (זיוג העליון על ידי מעשים טובים)

עיין ערך נשיקין

זמן, מקום:

ב ז (במלכות)

זרח בחשך גו' ורחום וצדיק:

ד ח

זריזות:

ד כא

זריעה:

ד ו (זורע צדקה שכר אמת)

ד ח (זורע צדקות)

ה ד

ח

חבוט הקבר:

א ז

א ח

חבוק:

א ד

א מה

א מו

חביון עוזו:

א כו

ד כד

חבל:

ג ה

ג ו

חבקוק:

א לג

חגרה בעוז גו' טעמה גו':

ד א

חולי:

ד לא

חומר, צורה:

א מ (המלאכים הם בעלי חומר צורה)

ד ה (חומר צורת האותיות)

חוש המישוש:

ב ט

חותם המתהפך:

ד ך

חטא:

עיין ערך עבירה. פגם. שגגה.

חי':

ד טו

ה ד

חיות:

א לט (חיות טבעים. שכלים מלאכים).

חייא, ר' חייא:

א י

חיים:

ד טז

חייך קודמין כו':

ד כז (שבק חיים לכל חי. חיי הצדיק אמונה ואהבה ויראה)

ה ד (חיי שעה, עולם)

עיין ערך מיתה.

חילופים ותמורות:

ב א

ב ז

חינוך, מצות חינוך:

ב הקדמה

חכמה:

עיין ערך אב.

חב"ד

א ב

א ג

ד טו

עיין ערך אב. דעת. מוחין.

חלום:

א כט

חלק:

ד ז

חמץ:

א מו

חנוך לנער ע"פ גו':

ב הקדמה

חנני' בן עזור:

ג ד

חו"ג:

א לא (גבורות דקדושה)

א ם (המתקת הגבורות בחסד)

א מא (כנ"ל)

ב ד (הגדול הגבור)

ב ה (ימין שמאל)

ב ו (גבורה הכלולה בחסד)

ד ב (חסד דאברהם, דישמעאל)

ד ח (חסד או גבורה כפי האתערותא דלתתא)

ד י (אית חסד ואית חסד. חסד וגבורה בתורה ומצות. חס' דלית. חסד עולם רב חסד. חסדי ה')

ד יב (מים אש. מיכאל גבריאל. עושה שלום גו'. המתקת הגבורה בחסד על ידי התפארת. החסד גובר על הגבורה)

ד יג (בנשמות. בעבודה. אית חסד ואית חסד).

חסדי ה' כי לא תמנו:

ד י

חסיד:

א י

חקל תפוחין קדישין:

ד כז

חשבון:

א כט (מארי דחושבנא)

ב ז (מורה על מיעוט האור)

ג ז (מארי דחושבנא)

ד ל (מקום החשבון. חשבון גדול)

חשך:

א כט (קליפות)

ד ח (גוף. יגי' חשכי. זרח בחשך גו')

חשוכא לנהורא ומרירו למיתקא:

א י

א כז

א מט

א נג

ט

טבע:

א טו

א יט

א כב (טבע אלקי)

ב ד (טבע הטוב להיטיב)

ב ו (אלקים בגימטריא הטבע)

עיין ערך אהבה. הרגל.

טוב, טוב ורע:

א א (עץ הדעת טוב ורע)

א ט (רע נהפך לטוב)

א י

א יא

א יד (טוב תורה)

א כו (טובה שאינה נגלית)

ב ד (טבע הטוב להיטיב)

ד יא (אין רע יורד מלמעלה. טובה שאינה נגלית)

ד יב (תערובת טוב ורע על ידי חטא אדם הראשון)

ד כב (טובה שאינה נגלית)

טורי דפרודא:

א כב

א לג

טיפה:

א ב

ד טו

ד כט

ה ד

טל:

א לו

ב ה

ד יז

ד כח

טמטום:

א כט (טמטום הלב)

טמירא דכל טמירין:

ד יג

טעמים:

ד יט (טעמי מצות לא נתגלו)

ד כו (טעמי הלכות)

י

יגיעה:

א ל (יגיעת נפש ויגיעת בשר)

א מ (כנ"ל)

ד יח (יגיעה ביראה)

ידיעה:

א מב (ידיעה למעלה)

א מח (כנ"ל)

ב ז (כנ"ל)

ד ך (מלמעלה למטה, מלמטה למעלה)

עיין ערך דעת. הוא היודע.

י"ה (שם):

א כו

יהודא:

א ח (רבינו הקדוש)

א ל (כנ"ל. יהודא חייטא)

ד כו (רב יהודה. רבינו הקדוש)

הוי':

א מ

ב ד

ב ו

ה' הוא האלקים:

ב ז (שילוב ה' ואד')

ג ד (ה' אלקים. ה' וקוצו של י'. עשר ספירות ורצון העליון בנפש)

ג ז (קרבן לה'. זבחי אלקים. כל הפוגם באות יו"ד כו')

ד יב (סתם ה' בתפארת)

יהושע:

א הקדמה (יהושע)

ג ב (רבי יהושע)

יוחנן, רבי יוחנן בן זכאי:

א מא

א מב

יום:

ה ד (ההארה ביום טוב)

עיין ערך משיח

יוסף:

א יב

יחוד:

א ה (שעל ידי ידיעת התורה)

א כג (כנ"ל)

א כה (שעל ידי תורה ומצות למעלה נצחי)

א לה (שעל ידי תורה ומצות)

א מ (יחוד העליון מקומו)

א מא (יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה. יחוד נפשו. לשם יחוד כו'. יחוד העליון מקומו)

א מו (יחוד הנפש על ידי תורה ומצות)

ב ו (יחוד המצות למעלה)

ב י (יחוד הספירות במהותו ועצמותו)

ד ג (יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה)

עיין ערך אחד. זווג נשיקין.

יחודא עילאה יחודא תתאה:

ב ז

יין:

ג ב (על סתם יינם ע"ג תעניות)

ימין, שמאל:

ב ה (למעלה)

ד יג (בעבודה)

ד לב (כל הגוף נכלל בימין)

ינוקא:

א לה

א נא

א נג

יסודות, ד' יסודות:

א א

א ג (האש, המים)

א ז (המים)

א ח (הרוח)

א ט (המים)

א יט (האש)

א כה (העפר)

ד טו (ד' יסודות)

ד ך (העפר)

יסורים:

א כו (השמחים ביסורים עליהם כו')

ג א (יסורים ממרקין)

ג יב (טעם לשמחה ביסורים. יסורים דעולם הזה, דגיהינם)

ד יא (אין רע יורד מלמעלה)

ד כב (יפשפש במעשיו)

יעקב:

א יג

א לב

א מה

ג ה

ג ו

ד ב

ד ו

ד ז

ד כז

ה ז

יפה שעה אחת בתורה ומעשים טובים בעולם הזה כו':

א ד

יצחק:

א מו

ד יג

יציאת מצרים:

א לא

א מז

יצר הרע:

א ז (יצר לדברים האסורים, המותרים)

עיין ערך לעולם ירגיז.

יראה:

א ג (הרוממות)

א ד (שרש מצות לא תעשה)

א כג (יראה גדולה בעסקו בתורה. אם אין חכמה כו'.

א ם (בחינת בינה)

א מא (כנ"ל)

א מב

א מב (אטו יראה מילתא זוטרתי היא אין כו')

א מג (יראה עילאה יראה תתתא. קטנות וגדלות ביראה. אם אין יראה אין חכמה אם אין חכמה אין יראה. אהבה ויראה)

ד יח (יראת הרוממות)

עיין ערך אהבה. דחילו ורחימו.

ירושה:

א לג

ירמי', ר' י: הה
יש:

ד ך (ראשית היש. התהותו יש מאין)

ב ב (יש מאין צריך להיות תמיד)

ב ד

ד ך

ד כה (צריך להיות תמיד)

עיין ערך בריאה

ישועה:

ד ג

ד ח

ישמעאל:

א יא (רבי ישמעאל)

ד ב (חסד דאברהם, דישמעאל)

ישראל:

א יט (קרוים אדם)

א לז (עולם וישראל)

ג ו (חיותם בזמן הבית בזמן הגלות)

עיין ערך אומות העולם. נפש.

יתוש קדמך:

א כד

כ

כהן:

א ז (כהן לוי)

ד יח (כהני ברעותא דלבא)

כוכב:

ד כז (שמש מאיר לס' רבוא כוכבים)

כונה:

א לח (מצוה וכונה ד' מדריגות)

א מ (מצוה וכונה)

א מא (כונת עסק התורה ומצות)

ד כט (מעלת הכונה)

ה ג (כונת התורה התפלה)

כח:

א לו (תורה)

ב ב (הפועל בנפעל)

כי גו' ביו"ד נברא העולם הבא בה"א נברא עולם הזה:

ד ה

כי קרוב אליך גו' לעשותו:

א יז

א יח

א כה

א לה (תיבת לעשותו)

כי שמש ומגן גו':

ב ד

כל האומר אין לי אלא תורה כו':

ד ה

כל עצמותי גו' אם ערוכה כו':

א לז (כליות)

ד טו

כלים:

ב ד

ד ך

ה ד

עיין ערך אורות וכלים

כמים הפנים גו' האדם:

א מו

א מט

כנפים:

א מ (דחילו ורחימו)

כסא כורסיא:

א לט (עולם הבריאה)

כסיל:

ד כד

כסף:

עיין ערך זהב

כעס:

ג ב (קנ"א תעניות)

ד כו (כאלו עוע"ז)

כף הקלע:

א ח (כפרה)

ג א (לשון קינוח)

ג ב

כרת:

א כד

ג ד

ג ה (כשם שמברך על הטובה כו')

א כו

כתפים:

ה ו

כתר:

ד יז

ד ד

ד כט

עיין ערך אריך אנפין

ל

לב, לב ומוח:

א ג (לב ומוח)

א ט (ב' חללים)

א יב (מוח שליט על הלב)

א טז

א יז (מוח שליט על הלב. ליבם ברשותם. הם ברשות ליבם. לב נשבר).

א כט (טמטום הלב. עיקר התשובה בלב)

ד ד (חיצוניות הלב פנימיות הלב. לך אמר ל גו'. עומקא דלבא)

ד לא (לב ואברים, שכינה ונשמות ישראל)

ה ז (נקודת פנימיות הלב)

לבוש:
א ב (דאדה"ר, דנר"ן)

א ד (מחשבה דבור ומעשה לבוש הנפש)

א ה (לבוש מזון)

א ו (לבוש נפש הבהמית)

א ט (בגדים צואים)

א י (כנ"ל)

א יט (לבוש שק)

א מב (לבוש דלמעלה. העולמות)

א מג (כנ"ל)

א נב (רצון העליון שבתורה ומצות)

ד ג (מצות. שריון כובע. נקבים בלבוש. קשקשים)

ד כט (מצות. נר"נ זקוקים ללבושים דגן עדן העליון דגן עדן התחתון)

לוחות:

א נג

ה ו

לוי:

עיין ערך כהן

לחם:

א ה (תורה)

לידה:

ד ך

לכל תכלה גו' מצותך מאד:

ד יז

לעולם אל יוציא אדם את עצמו מן הכלל:

א מא

לעולם ה' דברך נצב בשמים:

ב א

ד כה

לעולם יעסוק כו' בא לשמה:

א לט

לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע:

א כט

א לא

לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה כשור כו':

א כה

לעתיד לבא:

א לו (גילוי דלעתיד לבא)

עיין ערך משיח. תורה ומצות. תחיית המתים.

לה"ק:

ב א

ד יט

ד ך

לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה כו':

א מא

לשמה, שלא לשמה:

א ה (לשמה)

א לט (אופני של לשמה)

א מ (מקום תורה ומצות. לשמה או שלא לשמה)

א מא (זמן ההכנה לשמה)

ב ה

ד יב

ה ג


מ

מאור:

ד ך

מדות:

א א (מדות רעות, טובות)

א ג (מוחין ומדות. ז' מדות וג' מוחין)

א ו (כנ"ל)

ב ה (מדת הדין, מדת הרחמים)

ב ו (יחוד הם למעלה)

ד יג (התכללותן)

ד טו (ביאור המדות בנפש האלוקית, השכלית. מדות חצוניות, פנימיות).

עיין ערך חסד וגבורה. תפארת.

מ"ה, (שם):

ה ד

מה רב טובך גו':

ד יג

מהות, מציאות:

ה ד

מוחין:

א ב (מוחין תבונה)

א ג (מוחין ומדות. לב ומוחין. חב"ד)

א ו (מוחין ומדות)

א יב (דגדלות. שליט על הלב)

א יז (שליט על הלב)

א ל (כנ"ל)

א לט (נשמות הן מוחין דגדלות)

א נא (מוחין ואיברים. שליט על הלב)

ב ח (מוחין ומדות)

ד טו (כנ"ל)

ד ך (מוחא סתימאה)

ד כח (כנ"ל)

ה ד (מוחין דקטנות, דגדלות)

מוסר:

א הקדמה (שמיעת מוסר או קריאה בספרי מוסר)

מוקצה:

א מו

ד כג

מושב לצים:

ד כג

מזון:

א ה (תורה)

ב ה (מזון לנשמה בגן עדן)

מחיצה:

א יז (קליפות)

ד יח

מחשבה, דבור ומעשה:

א ד (לבושי הנפש)

א ו (כנ"ל)

א ך (מחשבה ודבור)

ב יא (מחשבה ודבור למעלה)

ד יט (אותיות במחשבה ודבור. מחשבה דבור ומעשה שבמחשבה, בי"ע שבמחשבה)

עיין ערך נפש

מחשבות זרות:

א כח (העלאת מחשבות זרות. מחשבות זרות בשעת התפלה דוקא)

ג ז

ח ג

מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה:

א טז

א מד

מט"ט:

א מ

מטעמים:

א כז

מטרוניתא:

א נב

ד ח

ד כה

ד כו

מיאוס ברע:

א י

א יג

א יד

מילה:

ד ד (מילה פריעה ערלה. ומלתם גו', ומל ה"א גו')

מים:

א ד (תורה)

א י (מ"ן, מ"ד)

א נג (העלאת מ"ן)

ב י (מים עליונים, מים תחתונים)

ד ה (חסד)

ד ח (חסד)

ד יב (מים אש עושה שלום במרומיו)

ד כז (מ"ן, מ"ד)

ה ב (מ"ן)

ה ד (מ"ן)

עיין ערך יסודות.

מיתה, מתים:

א יז (רשעים קרואים מתים)

א יט (סטרא אחרא כו')

ג ד (מיתה בידי שמים)

ג ז (רשעים)

ד כח (פרה אדומה מטהרת מטומאת מת)

מלאכים:

א ו (מלאכים וישראל)

א לט (בחינות במלאכים. מדורם. נקראים בהמות וחיות. מלאכים וצדיקים. מיכאל וגבריאל)

א מ (מקומם)

א מח (בעלי גבול)

א מט (מלאכים ונשמות)

ג ד (כנ"ל. נקראים אלקים)

ד יב (עושה שלום כו' מיכאל גבריאל כו')

ד ך (שכלים נבדלים. נשמות וגופי המלאכים. ניזונים מהקרבנות)

ד כג (מלאך הנמצא במעמד י' מישראל כו')

ד כה (נקראים בשם ה')

ה ג (נבראים על ידי תורה כו'. ביצירה בריאה כו')

ה ד (מלאכים ונשמות. נקראים ה'. עבודתם רק הסתלקות)

עיין ערך מט"ט

מלוכה:

ב ז ד כד (מלכותא דרקיע כעין מלכותא דארעא)

מלך:

ב ז

ג ז

ד כט

מלכות:

א טז (מוחין דנוקבא, דז"א)

א נב (מלכות דאצילות, בריאה, יצירה, עשיה. נקרא דבר ה'. מלכותך מלכותך כל עולמים)

ב ז (אד'. שייכות זמן ומקום)

ד ה (חצוניות הכלים דמלכות דאצילות. נשמה לעשי')

ד ך (ל' כלים דמלכות דאצילות כו'. עיקר התהות היש על ידי המלכות. עלמא דאתגליא. מלכות ושאר הספירות. מלכות וכתר מלכות דאין סוף).

ד כה (דבר מלך שלטון. מלכות דאצילות, דבריאה כו')

ד כו (מלכות פה תורה שבעל פה. מלכות דאצילות, בריאה, יצירה, עשיה. מטרוניתא)

א מה (שפחה. מלכות ז"א. עץ הדעת עץ החיים. מתלבש בקליפת נוגה).

ד ל (מקום החשבון)

ממלא כל עלמין:

א מא

א נא

ב ז

ד ג

מנצפ"ך:

ב ד

מסירת נפש:

א יח (גם בקל שבקלים)

א כה (על קדוש השם)

א מא (מסירת נפש עסק התורה ותפלה)

ה ב (נר"ן נעשים מ"ן על ידי מסירת נפש).

מסך:

א יז (קליפות)

עיין ערך מחיצה.

מספרים:
ג:

א ג (ג' אמות)

ג ג

ג יא

עיין ערך שלשה

ז:

א ג (ז' כפולות, ימי הבנין)

י:

א ג (עשר ספירות, י' בחינות בנר"ן)

א ו (י' בחינות בנפש הבהמית)

ב י

ד כג

עיין ערך עשרת הדברות. עשרה מאמרות

חי:

ג ג

כב:

ב יא

ק, קא:

א טו

רלא:

ב א

רמח:

א לז

א נא

שסה:

א לז

א נא

שע:

ד ג

ת:

ד כט (ת' עלמין דכסופין)

תרי"ג:

א ד

א נא

ד ז

ד כט

תר"ך:

א נג

ד כט

ס' רבוא:

א לז

ד כו

עיין ערך אותיות.

מעשה, עשי':

א לה (מעלת מצות מעשיות)

ב ט (בחכמה עשית)

ד ט (עשי' דאלקים, צדקה)

ד י (צדקה)

ד יב (והי' מעשה הצדקה שלום גו'. מעשה עבודה)

ד ך (מעלת מצות מעשיות)

ה ב (כנ"ל. מעשים טובים)

ה ד (מעלת מצות מעשיות)

מצות:

א טז (עלית מעשה המצות)

א כג (ע"י הם תכלית היחוד)

א לג (תרי"ג מצות כו' והעמידן על אחת)

א לה (תכלית היחוד מה שאין כן נשמות. מעלת מצות מעשיות)

א לז (שכר מצוה מצוה. על ידי המצות גילוי אור אין סוף)

א לח (מצוה וכונתה. ד' מדריגות)

א לט (שכר מצוה מצוה)

א מ (מצוה וכונתה)

א מא (מחיורתא דאריך אנפין)

א מו (אשר קדשנו במצותיו. לקום מפני מקיים מצות)

ג י (אשר קדשנו במצותיו. הרי את מקודשת)

ד ג (שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. מצות שאדם אוכל מפרותיהן בעולם הזה)

ד ז (הגילוי שעל ידי מצות. במאי הוי זהיר טפי. כל אחד מוכרח לקיים כל המצות)

ד טז (שכר צדקה גם בעוה"ז)

ד יז (פירותיהן כו' והקרן כו'. לכל תכלה גו' מצותך. צדקה)

ד יט (טעמי מצות לא נתגלו. כל אחד מוכרח לקיים כל המצות)

ד ך (מעלת מצות מעשיות)

ד כו (בטלות לעתיד לבא. לתחית המתים ולא לימות המשיח)

ד כט (כל אחד מוכרח לקיים כל המצות. לבושים. תר"ך עמודי אור. ז' מצות דרבנן נכללות בתרי"ג)

ה ב (פעולת מצות מעשיות)

ה ד (מקום המצות. ידיעת סדר ההשתלשלות ומצות)

ה ה (כל אחד מוכרח לקיים כל המצות)

עיין ערך לבוש, שכר, תורה ומצות.

מצות עשה, מצות לא תעשה:

א ד

א לז

א נא

ג א

מצרף לכסף גו' מהללו:

ד יב

מקדש:

א נג (בית ראשון, בית שני. משחרב בית המקדש כו' ד' אמות של הלכה).

מקיף:

א מח (מקיף הלבשה)

עיין ערך סובב כל עלמין

מקרא בעשיה כו' קבלה באצילות:

א ם

א נב

ד כו

מרגלים:

א כט

מרה:

א טו (מרה שחורה)

מרים:

ד כח (למה נסמכה פרשת מרים כו')

מרירות:

א לא

מרכבה:

א כג (המקיים מצוה)

א כט (כנ"ל. מטמאה בעשית עבירה)

א לד

א לז (על ידי המצות)

א מו

ד ז (יעקב מרכבה לתורה שלמעלה)

ד טו (אברהם)

ד כד (מרכבה טמאה)

עיין ערך אבות

משביעין אותו תהי כו':

א א

א יג

א יד

משה:

א לד (מדריגת משה)

א מב (ישנו בכל אחד ואחד. נקרא רעיא מהימנא. כללות ז"ר ניצוצין בכל דור)

א מד (אתפשטותא בכל דרא ודרא)

ב ה (השגתו)

ד יט (מקום השגתו)

ד ך (כנ"ל)

ד כה (ויקצוף משה)

ד כז (אתפשטותא כו')

ד כט (ויבא בתוך הענן)

ה ד (ביקש לקיים מצות מעשיות)

משיח:

א לו (ימות המשיח)

ד ד (בא בהיסח הדעת. ביאת משיח בכלל. בכל אחד ואחת)

ד כו (ימות המשיח. לתלמידי חכמים, לעמי הארץ.

עיין ערך בן דוד

מ"ת:

א לד

א לו

מתנה:

א יד

א מג

א מז

ד ד

ד ו

ד יח

מתנים:

ד א

נ