הבדלים בין גרסאות בדף "שושבינא דמלכא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
מ (החלפת טקסט – "הקדוש ברוך הוא " ב־"הקדוש ברוך הוא ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
שורה 3: שורה 3:
 
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר משה כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן ל[[חופה]], ו[[אהרון הכהן]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה.
 
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר משה כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן ל[[חופה]], ו[[אהרון הכהן]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה.
  
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, ישנו את סוג ה[[צדיק]]ים המוליכים את [[הקב"ה]] ל[[העולם הגשמי|עולם הגשמי]], וישנו את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.
+
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של [[הקדוש ברוך הוא]] ובני ישראל, ישנו את סוג ה[[צדיק]]ים המוליכים את [[הקב"ה]] ל[[העולם הגשמי|עולם הגשמי]], וישנו את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.
  
 
משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/2d.htm [[לקוטי תורה]] במדבר, דף ב עמוד ד].}}, היות שתפקידו הוא להוריד את [[הקב"ה]] מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את ה[[תורה]] מלמעלה למטה ב[[מעמד הר סיני]].
 
משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/2d.htm [[לקוטי תורה]] במדבר, דף ב עמוד ד].}}, היות שתפקידו הוא להוריד את [[הקב"ה]] מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את ה[[תורה]] מלמעלה למטה ב[[מעמד הר סיני]].

גרסה מ־06:51, 22 ביולי 2016

שושבינא דמלכא הינו כינויו של משה רבינו בספרי הקבלה.

מקור הביטוי הוא בספר הזוהר[1], שם מתואר משה כשושבין המוליך את החתן לחופה, ואהרון הכהן כשושבין המוליך את הכלה.

ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין בני ישראל והקב"ה, שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, ישנו את סוג הצדיקים המוליכים את הקב"ה לעולם הגשמי, וישנו את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.

משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'[2], היות שתפקידו הוא להוריד את הקב"ה מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את התורה מלמעלה למטה במעמד הר סיני.

ביטוי זה מבואר רבות בתורת החסידות, ובפרט במאמרים הקשורים עם מתן תורה וחג השבועות.

ראו גם

שושבינא דמטרוניתא

הערות שוליים

  1. זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.
  2. להרחבה, ראו לקוטי תורה במדבר, דף ב עמוד ד.