הבדלים בין גרסאות בדף "רעווא דרעווין (בכתר)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תיקון קישורים)
מ (החלפת טקסט – "מצח " ב־"מצח‎ ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(18 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''רעווא דרעווין''' - רצון הרצונות היא הדרגת המקיף הנעלית ביותר שבאריך אנפין. והוא הנקודה שממנה נובעים כל הרצונות. והיא נמצא ב"מצח".
+
'''רעווא דרעווין''' - ([[רצון]] הרצונות) היא [[דרגה|דרגת]] ה[[מקיף]] הנעלית ביותר שב[[אריך אנפין]]. והוא ה[[נקודה]] שממנה נובעים כל הרצונות. והיא נמצא ב"מצח".
  
 
==בעל הרצון==
 
==בעל הרצון==
כאשר אדם מקריב קרבן נאמר "לרצון לפני הוי'", ובמקום אחר "לפני הוי' תטהרו". כלומר, מדרגא זו נמשכים הרצונות של המצוות, ולכן יש בכוח רצון זה לישר את ההדורים ולהמשיך רצון חדש - שאע"פ שלא קיים מצוות וכו' עד עתה, מכל מקום כעת יהי' רצוי.
+
כאשר [[יהודי]] מקריב [[קרבן]] נאמר "לרצון לפני הוי'", ובמקום אחר "לפני הוי' תטהרו". כלומר, מדרגא זו נמשכים הרצונות של ה[[מצוות]], ולכן יש בכוח רצון זה לישר את ההדורים ולהמשיך רצון חדש - שאף על פי שלא קיים מצוות וכו' עד עתה, מכל מקום כעת יהיה רצוי.
  
 
ענין זה מבואר באופן נוסף:
 
ענין זה מבואר באופן נוסף:
  
ישנם ב' סוגים של רצונות - רצון שלמטה מהשכל, כלומר, שלאחר התבוננות בדבר התחיל לרצותו. רצון זה איננו חזק, כיון שבסברה שונה, או בכל סיבה אחרת יכול להרע תוקפו.
+
ישנם ב' סוגים של רצונות - רצון שלמטה מה[[שכל]], כלומר, שלאחר [[התבוננות]] בדבר התחיל לרצותו. רצון זה איננו חזק, כיון שבסברה שונה, או בכל סיבה אחרת יכול להרע תוקפו.
  
לעומת זאת ישנו רצון שונה והוא למעלה משכל - שהרצון נמצא כיון שהוא רוצה ללא כל סיבה נוספת. וכיון שיש בדרגה זו רצון ביהודי כשלעצמו (רצון פשוט), ללא קשר לקיום התורה ומצוות שלו (שזה נקרא רצון המורכב, והוא למטה מהשכל) ממילא כאשר מעוררו, ממילא בטלים כל המקטרגים.
+
לעומת זאת ישנו רצון שונה והוא למעלה משכל - שהרצון נמצא כיון שהוא רוצה ללא כל סיבה נוספת. וכיון שיש בדרגה זו רצון ביהודי כשלעצמו (רצון פשוט), ללא קשר לקיום ה[[תורה]] ומצוות שלו (שזה נקרא רצון המורכב, והוא למטה מהשכל) ממילא כאשר מעוררו, ממילא בטלים כל המקטרגים.
  
==מקור י"ג מידות הרחמים==
+
==מקור י"ג מדות הרחמים==
דרגה זו הינה גם כן מקור המשכת [[י"ג מידות הרחמים]] שלכן כאשר אומרים אותן, אומרים "הוי' הוי'" (פעמיים), שה"הוי'" שבסדר ההשתלשלות ממשיך את ה"הוי'" שלמעלה מסדר ההשתלשלות, והוא ה"רעווא דרעווין", והוא ממשיך את י"ג המידות לפעול רחמים בעולם.
+
דרגה זו הינה גם כן מקור [[המשכה|המשכת]] [[י"ג מדות הרחמים]] שלכן כאשר אומרים אותן, אומרים "הוי' הוי'" (פעמיים), שה"הוי'" שב[[סדר ההשתלשלות|סדר ההשתלשלות]] ממשיך את ה"הוי'" שלמעלה מסדר ההשתלשלות, והוא ה"רעווא דרעווין", והוא ממשיך את י"ג המידות לפעול רחמים ב[[עולם]].
  
 
==מקור התורה==
 
==מקור התורה==
רצון זה הינו המקור לתורה, שנדרשת ב[[י"ג מידות שהתורה נדרשת|י"ג מידות]]. והוא נמשך גם לעוסקים בה , ומגלה בהם את אור האהבה העליונה ללא מסך המבדיל וללא מחיצה המסתירה וכו'.
+
רצון זה הינו המקור לתורה, שנדרשת ב[[י"ג מדות שהתורה נדרשת|י"ג מידות]]. והוא נמשך גם לעוסקים בה, ומגלה בהם את [[אור]] ה[[אהבה]] העליונה ללא [[מסך]] המבדיל וללא מחיצה המסתירה וכו'.
  
 
==מקומו==
 
==מקומו==
 
מקום רצון זה באדם הוא ב'''מצח''', כלומר:
 
מקום רצון זה באדם הוא ב'''מצח''', כלומר:
  
לאדם ישנם שלושה חלקים ב[[מוחין]] - [[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]]. על שלושה חלקים אלו חופפת ה[[גלגלתא|גולגולת]] שהיא ה[[כתר]]. וכנגד מוח הדעת נמצא המצח.
+
לאדם ישנם שלושה חלקים ב[[מוחין]] - [[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]]. על שלושה חלקים אלו חופפת ה[[גלגלתא|גולגולת]] שהיא ה[[כתר]]. וכנגד מוח [[ספירת הדעת|הדעת]] נמצא המצח.
  
הדעת ענינה קישור השכל בדביקות בעוצם התשוקה והתענוג של האדם באלקות, והמצח חופה ומכסה על גילוי דעת והתקשרות זו. ובו נותר [[רשימו]] מהאהבה שיש לאדם בתפילה, שהאהבה עצמה חולפת ויכול להיות {{מונחון|נופל|כלומר, ליפול מאהבתו הנעלית דוקא לאלקות, ולאהוב דבר גשמי}}.
+
[[ספירת הדעת|הדעת]] ענינה קישור השכל ב[[דביקות]] בעוצם התשוקה וה[[תענוג]] של האדם ב[[אלוקות]], וה[[מצח‎]] חופה ומכסה על גילוי דעת ו[[התקשרות]] זו. ובו נותר [[רשימו]] מהאהבה שיש לאדם ב[[תפילה]], שהאהבה עצמה חולפת ויכול להיות {{מונחון|נופל|כלומר, ליפול מאהבתו הנעלית דוקא לאלקות, ולאהוב דבר [[גשמי]]}}.
  
 
===הציץ===
 
===הציץ===
ולכן נמצא ה[[ציץ]] על מצחו של [[אהרן הכהן]], בכדי לעורר את האהבה של בני ישראל לקב"ה, ולהמשיך להם את י"ג מידות הרחמים - שתומשך להם אהבה ו{{מונחון|ירצו|ירצו בהם}} מלמעלה.
+
ולכן נמצא ה[[ציץ]] על מצחו של [[אהרן הכהן]], בכדי לעורר את האהבה של [[בני ישראל]] ל[[הקב|קב"ה]], ולהמשיך להם את י"ג מידות הרחמים - שתומשך להם אהבה ו{{מונחון|ירצו|ירצו בהם}} מלמעלה.
  
 
===זה לעומת זה===
 
===זה לעומת זה===
לעומת בחינה זו נמצא "'''מצח''' אשה זונה" - שמעורר את האהבה לקליפה וכו'.
+
לעומת בחינה זו נמצא "'''מצח''' אשה זונה" - שמעורר את האהבה ל[[קליפה]] וכו'.
  
 
==התגלותו==
 
==התגלותו==
דרגת הרעווא דרעווין מתגלה בכל שבת בזמן ה[[סעודה שלישית|סעודה השלישית]].
+
דרגת הרעווא דרעווין מתגלה בכל [[שבת]] בזמן ה[[סעודה שלישית|סעודה השלישית]].
{{ערך מורחב|ערך=רעווא דרעווין בשבת}}.
+
{{ערך מורחב|ערך=[[רעווא דרעווין בשבת]]}}.
  
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 +
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־18:09, 17 ביוני 2022

רעווא דרעווין - (רצון הרצונות) היא דרגת המקיף הנעלית ביותר שבאריך אנפין. והוא הנקודה שממנה נובעים כל הרצונות. והיא נמצא ב"מצח".

בעל הרצון[עריכה]

כאשר יהודי מקריב קרבן נאמר "לרצון לפני הוי'", ובמקום אחר "לפני הוי' תטהרו". כלומר, מדרגא זו נמשכים הרצונות של המצוות, ולכן יש בכוח רצון זה לישר את ההדורים ולהמשיך רצון חדש - שאף על פי שלא קיים מצוות וכו' עד עתה, מכל מקום כעת יהיה רצוי.

ענין זה מבואר באופן נוסף:

ישנם ב' סוגים של רצונות - רצון שלמטה מהשכל, כלומר, שלאחר התבוננות בדבר התחיל לרצותו. רצון זה איננו חזק, כיון שבסברה שונה, או בכל סיבה אחרת יכול להרע תוקפו.

לעומת זאת ישנו רצון שונה והוא למעלה משכל - שהרצון נמצא כיון שהוא רוצה ללא כל סיבה נוספת. וכיון שיש בדרגה זו רצון ביהודי כשלעצמו (רצון פשוט), ללא קשר לקיום התורה ומצוות שלו (שזה נקרא רצון המורכב, והוא למטה מהשכל) ממילא כאשר מעוררו, ממילא בטלים כל המקטרגים.

מקור י"ג מדות הרחמים[עריכה]

דרגה זו הינה גם כן מקור המשכת י"ג מדות הרחמים שלכן כאשר אומרים אותן, אומרים "הוי' הוי'" (פעמיים), שה"הוי'" שבסדר ההשתלשלות ממשיך את ה"הוי'" שלמעלה מסדר ההשתלשלות, והוא ה"רעווא דרעווין", והוא ממשיך את י"ג המידות לפעול רחמים בעולם.

מקור התורה[עריכה]

רצון זה הינו המקור לתורה, שנדרשת בי"ג מידות. והוא נמשך גם לעוסקים בה, ומגלה בהם את אור האהבה העליונה ללא מסך המבדיל וללא מחיצה המסתירה וכו'.

מקומו[עריכה]

מקום רצון זה באדם הוא במצח, כלומר:

לאדם ישנם שלושה חלקים במוחין - חכמה, בינה ודעת. על שלושה חלקים אלו חופפת הגולגולת שהיא הכתר. וכנגד מוח הדעת נמצא המצח.

הדעת ענינה קישור השכל בדביקות בעוצם התשוקה והתענוג של האדם באלוקות, והמצח‎ חופה ומכסה על גילוי דעת והתקשרות זו. ובו נותר רשימו מהאהבה שיש לאדם בתפילה, שהאהבה עצמה חולפת ויכול להיות נופל.

הציץ[עריכה]

ולכן נמצא הציץ על מצחו של אהרן הכהן, בכדי לעורר את האהבה של בני ישראל לקב"ה, ולהמשיך להם את י"ג מידות הרחמים - שתומשך להם אהבה וירצו מלמעלה.

זה לעומת זה[עריכה]

לעומת בחינה זו נמצא "מצח אשה זונה" - שמעורר את האהבה לקליפה וכו'.

התגלותו[עריכה]

דרגת הרעווא דרעווין מתגלה בכל שבת בזמן הסעודה השלישית.

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – רעווא דרעווין בשבת

.