הבדלים בין גרסאות בדף "באבא סאלי"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(14 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:הבבא סאלי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי ישראל אבוחצירא]]
 
[[קובץ:הבבא סאלי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי ישראל אבוחצירא]]
רבי '''ישראל אבוחצירא''' - '''הבאבא סאלי'''; [[א' בתשרי]] [[תר"נ]] (1889) - [[ד' בשבט]] [[תשד"מ]] (1984) היה רב וצדיק גדול, אב"ד ומקובל אלוקי. היה בקשרים מאוד מיוחדים עם ה[[רבי]].
+
רבי '''ישראל אבוחצירא''' - '''הבאבא סאלי'''; ([[א' בתשרי]] [[תר"נ]] (1889) - [[ד' בשבט]] [[תשד"מ]] (1984)) היה רב וצדיק גדול, אב"ד ומקובל אלוקי. היה בקשרים מאוד מיוחדים עם ה[[רבי]].
  
 
==תולדות חיים==
 
==תולדות חיים==
 
הבבא סאלי נולד ב[[א' תשרי]] [[תר"נ]] בעיר ריסאני שב[[מרוקו]] לאביו הרב מסעוד אבוחצירא, בנו של הרב יעקב אבוחצירא בעל ה'אביר יעקב'.
 
הבבא סאלי נולד ב[[א' תשרי]] [[תר"נ]] בעיר ריסאני שב[[מרוקו]] לאביו הרב מסעוד אבוחצירא, בנו של הרב יעקב אבוחצירא בעל ה'אביר יעקב'.
  
לאחר רצח דודו רבי דוד אבוחצירא הי"ד, החל לכהן כרב ואב"ד בעיר [[ארפוד]] ב[[מרוקו]], ובשנים אלו הגיע לארפוד, שליח הרב למרוקו הרב [[שלמה מטוסוב]] אשר החל את הקשר בין חב"ד והבבא סאלי ויחד הקימו את מוסדות חב"ד בארפוד.
+
לאחר רצח דודו רבי דוד אבוחצירא הי"ד, החל לכהן כרב ואב"ד בעיר [[ארפוד]] ב[[מרוקו]], ובשנים אלו הגיע לארפוד, שליח הרבי למרוקו הרב [[שלמה מטוסוב]] אשר החל את הקשר בין חב"ד והבבא סאלי ויחד הקימו את מוסדות חב"ד בארפוד.
  
 
בשנת [[תשי"א]] הבבא סאלי עלה ל[[ארץ הקודש]], הרבי כתב לו אגרות ייחודיות. בתקופה מאוחרת יותר שב למרוקו ולפרקים שהה ב[[צרפת]], בה היה מתארח גם בישיבת חב"ד בברינואה שבצרפת. בשנת [[תשכ"ד]] שב ל[[ארץ הקודש]] ובתחילה התיישב ב[[יבנה]], אותה עזב בגלל ביטוי מזלזל שהשמיע ראש כולל הליטאי בעיר כלפי ה[[בעל שם טוב]]. אז עבר ל[[נתיבות]].
 
בשנת [[תשי"א]] הבבא סאלי עלה ל[[ארץ הקודש]], הרבי כתב לו אגרות ייחודיות. בתקופה מאוחרת יותר שב למרוקו ולפרקים שהה ב[[צרפת]], בה היה מתארח גם בישיבת חב"ד בברינואה שבצרפת. בשנת [[תשכ"ד]] שב ל[[ארץ הקודש]] ובתחילה התיישב ב[[יבנה]], אותה עזב בגלל ביטוי מזלזל שהשמיע ראש כולל הליטאי בעיר כלפי ה[[בעל שם טוב]]. אז עבר ל[[נתיבות]].
שורה 11: שורה 11:
 
הבאבא סאלי נודע כצדיק מקובל גדול וקדוש שהייתה לו [[רוח הקודש]] גלויה ומלומד ב[[ניסים]] ובמופתים גדול שפעל ישועות ונפלאות למעלה מדרך הטבע ממש, בנוסף נודע כגאון עצום ב[[תורת הנגלה]] וה[[נסתר]].
 
הבאבא סאלי נודע כצדיק מקובל גדול וקדוש שהייתה לו [[רוח הקודש]] גלויה ומלומד ב[[ניסים]] ובמופתים גדול שפעל ישועות ונפלאות למעלה מדרך הטבע ממש, בנוסף נודע כגאון עצום ב[[תורת הנגלה]] וה[[נסתר]].
  
בתו אסתר נשאה לרב [[ישר אדרעי]] [[שליח הרבי]] ומנהל מוסדות חב"ד ב[[נתיבות]], שנטל חלק בקשריו עם הרבי.
+
בתו אסתר (ע"ה) נשאה לרב [[ישר אדרעי]] [[שליח הרבי]] ומנהל מוסדות חב"ד ב[[נתיבות]], שנטל חלק בקשריו עם הרבי.
  
 
==שותף להקמת מוסדות חב"ד בארפוד==
 
==שותף להקמת מוסדות חב"ד בארפוד==
קשר קרוב נוצר בין הבבא סאלי ובנו הבבא מאיר לשליח הרבי ל[[מרוקו]] הרב [[שלמה מטוסוב]] וכך החל הקשר בין הבבא סאלי חב"ד והרבי. הקשר נעוץ בראשית הקמת המוסדות בעיר ארפוד בה כיהן הבבא סאלי כרב ואב"ד העיר. וכאשר הרב מטוסוב הגיע לארפוד כדי להקים בה ישיבה, הבבא סאלי היה שותף מלא ופעיל להקמת המוסדות.  
+
קשר קרוב נוצר בין הבבא סאלי ובנו הבבא מאיר לשליח הרבי ל[[מרוקו]] הרב [[שלמה מטוסוב]] וכך החל הקשר בין הבבא סאלי חב"ד והרבי. הקשר נעוץ בראשית הקמת המוסדות בעיר [[ארפוד]] בה כיהן הבבא סאלי כרב ואב"ד העיר. וכאשר הרב מטוסוב הגיע לארפוד כדי להקים בה ישיבה, הבבא סאלי היה שותף מלא ופעיל להקמת המוסדות.  
  
 
ובתקופה בה הוקמה הישיבה, הרב מטוסוב פעל ליצירת קשר בין הבבא סאלי והרבי. ובשנים הבאות הרב מטוסוב היה בקשר אמיץ עם הבבא סאלי בנו הבבא מאיר ובני משפחה נוספים{{הערה|[[שבועון בית משיח]] גיליון 1367}}.
 
ובתקופה בה הוקמה הישיבה, הרב מטוסוב פעל ליצירת קשר בין הבבא סאלי והרבי. ובשנים הבאות הרב מטוסוב היה בקשר אמיץ עם הבבא סאלי בנו הבבא מאיר ובני משפחה נוספים{{הערה|[[שבועון בית משיח]] גיליון 1367}}.
שורה 27: שורה 27:
  
 
===הרבי מעודדו להציל חינוך ילדי מרוקו===
 
===הרבי מעודדו להציל חינוך ילדי מרוקו===
מספר חודשים לאחר שהבבא סאלי הגיע לארץ הקודש, שלח איליו הרבי  - בכ"ו טבת [[תשי"ב]] - אגרת ובה דברי ברכה ועידוד לפעול עם בני עדת הספרדים. ובפתח האגרת הרבי מכנה את הבבא סאלי בתארים נדירים, אחד התארים שהרבי כותב לבבא סאלי זה חד מבני עליה שפירושו [[צדיק גמור]] על פי [[תניא]]: {{ציטוטון|עמוד התורה בוצינא דנהורא, חד מבני עליה מראשו ומעלה עטרת [[זהב]] גדולה}}.
+
מספר חודשים לאחר שהבבא סאלי הגיע ל[[ארץ הקודש]], שלח איליו הרבי  - בכ"ו טבת [[תשי"ב]] - אגרת ובה דברי ברכה ועידוד לפעול עם בני עדת הספרדים. ובפתח האגרת הרבי מכנה את הבבא סאלי בתארים נדירים, אחד התארים שהרבי כותב לבבא סאלי זה חד מבני עליה שפירושו [[צדיק גמור]] על פי [[תניא]]: {{ציטוטון|עמוד התורה בוצינא דנהורא, חד מבני עליה מראשו ומעלה עטרת [[זהב]] גדולה}}.
  
 
ובאגרת כותב הרבי: {{ציטוטון|לרגל עלותו לארצנו הקדושה, תבנה ותכונן על ידי משיח צדקנו בעגלא דידן אמן כן יהי רצון, יהא בואו ברוך לה'. מה' מצעדי גבר כוננו, ומכיון שזיכהו [[הקב"ה]] לעלות לארצנו הקדושה ת"ו, הנה בטח העמיסה עליו ההשגחה העליונה תפקיד מיוחד על אדמת הקודש, להחיות רוח חיה בקרב אחינו בני ישראל הספרדים, ולהשפיע עליהם בחיזוק התורה והמצווה בכלל, ובפרט אשר ישמרו על בניהם וטפם לבל יהיו לבז, ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר ר"ל, אלא ישמרו עליהם בעינא פקיחא, אשר כולם, בניהם ובנותיהם בלי יוצא מן הכלל, יתחנכו על ברכי התורה והמצוה, ב[[יראת שמים]] ומסורת אבותיו הקדושים, במוסדות חינוך המתנהלים על טהרת הקודש.  
 
ובאגרת כותב הרבי: {{ציטוטון|לרגל עלותו לארצנו הקדושה, תבנה ותכונן על ידי משיח צדקנו בעגלא דידן אמן כן יהי רצון, יהא בואו ברוך לה'. מה' מצעדי גבר כוננו, ומכיון שזיכהו [[הקב"ה]] לעלות לארצנו הקדושה ת"ו, הנה בטח העמיסה עליו ההשגחה העליונה תפקיד מיוחד על אדמת הקודש, להחיות רוח חיה בקרב אחינו בני ישראל הספרדים, ולהשפיע עליהם בחיזוק התורה והמצווה בכלל, ובפרט אשר ישמרו על בניהם וטפם לבל יהיו לבז, ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר ר"ל, אלא ישמרו עליהם בעינא פקיחא, אשר כולם, בניהם ובנותיהם בלי יוצא מן הכלל, יתחנכו על ברכי התורה והמצוה, ב[[יראת שמים]] ומסורת אבותיו הקדושים, במוסדות חינוך המתנהלים על טהרת הקודש.  
שורה 41: שורה 41:
  
 
הרבי יעץ לו לקבוע מושבו בארץ הקודש משום שהוא בבחינת מלך, מאן מלכי רבנן "איש כללי ומנהיג בישראל אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו... הנה זכות עצום וגדול נפל בחלקו של כהדר"ג שליט"א, אשר הוא ישתמש בהכשרונות והסגולות אשר חננו השי"ת ובהאוצרות מלכים אשר נמסרו לו מאבותיו הקדושים דור אחר דור, לצאת במלחמה נגד היצר, קליפות וסטרא אחרא, בראש צבאות קהלות הקודש המושפעים ונשמעים לרצונו, ללחום מלחמת ד' ולפרסם אלקותו יתברך בכל סביבתם".
 
הרבי יעץ לו לקבוע מושבו בארץ הקודש משום שהוא בבחינת מלך, מאן מלכי רבנן "איש כללי ומנהיג בישראל אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו... הנה זכות עצום וגדול נפל בחלקו של כהדר"ג שליט"א, אשר הוא ישתמש בהכשרונות והסגולות אשר חננו השי"ת ובהאוצרות מלכים אשר נמסרו לו מאבותיו הקדושים דור אחר דור, לצאת במלחמה נגד היצר, קליפות וסטרא אחרא, בראש צבאות קהלות הקודש המושפעים ונשמעים לרצונו, ללחום מלחמת ד' ולפרסם אלקותו יתברך בכל סביבתם".
הרבי סיים את המכתב לבבא סאלי בצורה נדירה שכנראה לא כתב לאף אחד והוא מסיים במילים האלה "בכבוד הוקרה '''והערצה'''".
+
הרבי סיים את המכתב לבבא סאלי בהתבטאות בלעדית ויחידה בכל אגרות הרבי: "בכבוד הוקרה '''והערצה'''".
  
 
ובו ביום הרבי כתב אל הרב [[אליעזר קרסיק]] מחשובי רבני חב"ד ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש {{הערה|[[אגרות קודש הרבי]], אגרת א'תק}}:  
 
ובו ביום הרבי כתב אל הרב [[אליעזר קרסיק]] מחשובי רבני חב"ד ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש {{הערה|[[אגרות קודש הרבי]], אגרת א'תק}}:  
שורה 50: שורה 50:
  
 
בי"ג ב[[ניסן]] [[תשי"ג]] שמח הרבי לשמוע כי אין לו תרעומת על מכתבו הנזכר שיעץ לו "להקדיש כוחותיו למען הכלל ולא לישב בדד. וכמובן ב[[אגרת רב שרירא גאון|אגרת הידועה של רב שרירא גאון]], אשר כשבא רב לבבל והגיע למקום תורה, לא קבע שם מושבו, אלא אדרבא הלך למקום שאין בו תורה, והקדיש כוחותיו לגדור גדר בבקעה אשר מצא"{{הערה|תוכנית ההגירה לארצות הברית וביטולה לבקשת הרבי, מתועדת כולל האגרות והמפגשים ב[[חב"ד במרוקו]] פרק לח בבא סאלי}}.
 
בי"ג ב[[ניסן]] [[תשי"ג]] שמח הרבי לשמוע כי אין לו תרעומת על מכתבו הנזכר שיעץ לו "להקדיש כוחותיו למען הכלל ולא לישב בדד. וכמובן ב[[אגרת רב שרירא גאון|אגרת הידועה של רב שרירא גאון]], אשר כשבא רב לבבל והגיע למקום תורה, לא קבע שם מושבו, אלא אדרבא הלך למקום שאין בו תורה, והקדיש כוחותיו לגדור גדר בבקעה אשר מצא"{{הערה|תוכנית ההגירה לארצות הברית וביטולה לבקשת הרבי, מתועדת כולל האגרות והמפגשים ב[[חב"ד במרוקו]] פרק לח בבא סאלי}}.
 +
 +
==מעודד ומסייע בפעולות חב"ד==
 +
מאז הכיר את חב"ד תמך הבבא סאלי בכל הפעולות של הרבי בארץ הקודש, במרוקו ובכלל.
  
 
==="קירוב הדעת בטח יביא תועלת"===
 
==="קירוב הדעת בטח יביא תועלת"===
 
ב[[כ"א בתמוז]] [[תשי"ב]]{{הערה|[[אגרות קודש הרבי]], אגרת א'תשכא.}} כותב הרבי אל הנהלת [[רשת אהלי יוסף יצחק בארץ הקודש]]: {{ציטוטון|נודע לי אשר הרב אבוחצירא שי' פרסם מכתב אודותם, ולפלא שלא הודיעו לי על דבר זה מקודם, ונא לשלוח העתק מכתבו}}.
 
ב[[כ"א בתמוז]] [[תשי"ב]]{{הערה|[[אגרות קודש הרבי]], אגרת א'תשכא.}} כותב הרבי אל הנהלת [[רשת אהלי יוסף יצחק בארץ הקודש]]: {{ציטוטון|נודע לי אשר הרב אבוחצירא שי' פרסם מכתב אודותם, ולפלא שלא הודיעו לי על דבר זה מקודם, ונא לשלוח העתק מכתבו}}.
  
שוב כתב אליהם הרבי בט' [[אלול]] תשי"ג{{הערה|אגרת ז'תתקעח.}}: {{ציטוטון|בטח יעמדו בקישור עם הרב הגאון והרב החסיד כו' כו' מוה"ר ישראל אבוחצירא שי'... הקירוב הדעת משני הצדדים בטח יביא תועלת}}.
+
שוב כתב אליהם הרבי בט' [[אלול]] תשי"ג{{הערה|אגרת ז'תתקעח.}}: {{ציטוטון|בטח יעמדו בקישור עם הרב הגאון והרב החסיד כו' כו' מוה"ר ישראל אבוחצירא שי'... הקירוב הדעת משני הצדדים בטח יביא תועלת}}.  
  
==מעודד ומסייע בפעולות חב"ד==
+
===תודה על פעילות שלוחי הרבי במרוקו===
מאז הכיר את חב"ד תמך הבבא סאלי בכל הפעולות של הרבי. כאשר שב ל[[מרוקו]] ב[[תשי"ד]], וראה את אשר חוללו שם [[שליח]]יו בכל הערים והכפרים, שיגר אל הרבי מכתב תודה נלהב ביותר.
+
כאשר שב ל[[מרוקו]] ב[[תשי"ד]], וראה את אשר חוללו שם [[שליח]]יו בכל הערים והכפרים, שיגר אל הרבי מכתב תודה נלהב ביותר.
  
 
כפי שסיפר, היה הרבי שולח אליו למרוקו את ספריהם של [[פורטל:נשיאי חב"ד|אדמו"רי חב"ד]], והוא היה שולח את ספרי סבו האדמו"ר רבי יעקב אבוחצירה זצוק"ל.
 
כפי שסיפר, היה הרבי שולח אליו למרוקו את ספריהם של [[פורטל:נשיאי חב"ד|אדמו"רי חב"ד]], והוא היה שולח את ספרי סבו האדמו"ר רבי יעקב אבוחצירה זצוק"ל.
שורה 65: שורה 68:
 
בין השנים [[תשי"ד]] - [[תשכ"ד]] התגורר הבבא סאלי בארפוד והיה נוהג לבקר בקזבלנקה, וגם נוסע ל[[צרפת]], בה הירבה לבקר ולשהות בישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]] ולמד שם [[ליקוטי תורה]] והיה בקשר קרוב עם ראשי הישיבה ורבניה: הרב [[יוסף גולדברג]] ראש הישיבה, הרב [[ניסן נמנוב]] משפיע ומנהל, הרב [[ישראל נח בליניצקי]].
 
בין השנים [[תשי"ד]] - [[תשכ"ד]] התגורר הבבא סאלי בארפוד והיה נוהג לבקר בקזבלנקה, וגם נוסע ל[[צרפת]], בה הירבה לבקר ולשהות בישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]] ולמד שם [[ליקוטי תורה]] והיה בקשר קרוב עם ראשי הישיבה ורבניה: הרב [[יוסף גולדברג]] ראש הישיבה, הרב [[ניסן נמנוב]] משפיע ומנהל, הרב [[ישראל נח בליניצקי]].
  
===בישיבת חב"ד קזבלנקה===
+
===ב[[ישיבת חב"ד קזבלנקה]]===
 
הבבא סאלי נהג לבקר מידי פעם בקזבלנקה והיה מגיע לביקורים בישיבת חב"ד. לפעמים היה זה כדי לטבול במקווה במתחם הישיבה וכאשר היו יודעים שמגיע, מיד היו מחממים את המים עבור הצדיק.
 
הבבא סאלי נהג לבקר מידי פעם בקזבלנקה והיה מגיע לביקורים בישיבת חב"ד. לפעמים היה זה כדי לטבול במקווה במתחם הישיבה וכאשר היו יודעים שמגיע, מיד היו מחממים את המים עבור הצדיק.
  
שורה 122: שורה 125:
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], [[שבועון בית משיח]], גיליון 1367 [https://chabadpedia.co.il/images/f/f5/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%95_%D7%A1%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8.pdf הרבי ורבני מרוקו - סוד הקשר]
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], [[שבועון בית משיח]], גיליון 1367 [https://chabadpedia.co.il/images/f/f5/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%95_%D7%A1%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8.pdf הרבי ורבני מרוקו - סוד הקשר]
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], '''[[חב"ד במרוקו]]''', תיעוד פעולות חב"ד במרוקו, חשוון ה'תשע"ז. פרקים ח, לח.
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], '''[[חב"ד במרוקו]]''', תיעוד פעולות חב"ד במרוקו, חשוון ה'תשע"ז. פרקים ח, לח.
*ר' [[שבתי ווינטרוב]], ספר '''בסוד שיח''' ע' 21-27.
+
*ר' [[שבתאי ווינטראוב]], ספר '''בסוד שיח''' ע' 21-27.
*הרב [[שלום בער וולפא]], שמן ששון מחבריך, חלק א, [מהדורה חדשה] עמ' 23 ואילך.
+
*הרב [[שלום בער וולפא]], '''שמן ששון מחבריך''', חלק א, [מהדורה חדשה] עמ' 23 ואילך.
 +
*[[מכון באוהלי צדיקים]], '''האיר פני המזרח'''{{הערה|[https://chabad.info/beis-medrash/1047536/ ספר חדש האיר פני המזרח הרבי, הבבא סאלי, בבא מאיר ורבני המזרח]}}.
  
 
== קישורים חיצוניים ==
 
== קישורים חיצוניים ==
 +
* [[ארי טננבוים]] מראיין ב[[כיכר השבת]] את ר' [[שניאור זלמן ברגר]] -  [https://www.kikar.co.il/dayan-haamet/s795hu '''הבבא סאלי וקשריו עם הרבי מליובאוויטש''']
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], [https://chabad.info/magazine/1047450/ הקשר בין הרבי והבבא סאלי ובנו הבבא מאיר. סקירה] {{אינפו}}
 
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], [https://chabad.info/magazine/1047450/ הקשר בין הרבי והבבא סאלי ובנו הבבא מאיר. סקירה] {{אינפו}}
 
*[https://chabad.info/special/243821/ הצצה לחדרו של הבבא סאלי] {{אינפו}}
 
*[https://chabad.info/special/243821/ הצצה לחדרו של הבבא סאלי] {{אינפו}}
שורה 135: שורה 140:
 
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=26061 הבבא סאלי תורם לישיבת תות"ל המרכזית] {{תמונה}} {{אינפו}}
 
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=26061 הבבא סאלי תורם לישיבת תות"ל המרכזית] {{תמונה}} {{אינפו}}
 
* חיים רייך, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79590 ה"בבא ברוך" בראיון נדיר: "הקשר של אבי עם חב"ד התחיל כבר בימי הריי"צ"], א' שבט התשע"ד (02.01.2014) {{אינפו}}
 
* חיים רייך, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79590 ה"בבא ברוך" בראיון נדיר: "הקשר של אבי עם חב"ד התחיל כבר בימי הריי"צ"], א' שבט התשע"ד (02.01.2014) {{אינפו}}
* אברהם רייניץ, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79630 כיצד הגיב הבבא סאלי כאשר אמרו לו שהרבי משיח?], הרב שלמה וויצמן מספר ל{{שבועון בית משיח}} (מס' 909) על הקשר המיוחד עם הרבי ו[[חסידות חב"ד]], באתר {{חב"ד אינפו}}, כ"ט טבת התשע"ד (01.01.2014)
+
* [[אברהם רייניץ]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79630 כיצד הגיב הבבא סאלי כאשר אמרו לו שהרבי משיח?], הרב שלמה וויצמן מספר ל{{שבועון בית משיח}} (מס' 909) על הקשר המיוחד עם הרבי ו[[חסידות חב"ד]], באתר {{חב"ד אינפו}}, כ"ט טבת התשע"ד (01.01.2014)
 
*'''[https://col.org.il/news/128791 נשיא אלוקים בתוכנו]''', הבבא סאלי מעודד את [[מבצעי הרבי]] {{COL}}
 
*'''[https://col.org.il/news/128791 נשיא אלוקים בתוכנו]''', הבבא סאלי מעודד את [[מבצעי הרבי]] {{COL}}
  

גרסה אחרונה מ־03:03, 30 באפריל 2024

רבי ישראל אבוחצירא

רבי ישראל אבוחצירא - הבאבא סאלי; (א' בתשרי תר"נ (1889) - ד' בשבט תשד"מ (1984)) היה רב וצדיק גדול, אב"ד ומקובל אלוקי. היה בקשרים מאוד מיוחדים עם הרבי.

תולדות חיים[עריכה]

הבבא סאלי נולד בא' תשרי תר"נ בעיר ריסאני שבמרוקו לאביו הרב מסעוד אבוחצירא, בנו של הרב יעקב אבוחצירא בעל ה'אביר יעקב'.

לאחר רצח דודו רבי דוד אבוחצירא הי"ד, החל לכהן כרב ואב"ד בעיר ארפוד במרוקו, ובשנים אלו הגיע לארפוד, שליח הרבי למרוקו הרב שלמה מטוסוב אשר החל את הקשר בין חב"ד והבבא סאלי ויחד הקימו את מוסדות חב"ד בארפוד.

בשנת תשי"א הבבא סאלי עלה לארץ הקודש, הרבי כתב לו אגרות ייחודיות. בתקופה מאוחרת יותר שב למרוקו ולפרקים שהה בצרפת, בה היה מתארח גם בישיבת חב"ד בברינואה שבצרפת. בשנת תשכ"ד שב לארץ הקודש ובתחילה התיישב ביבנה, אותה עזב בגלל ביטוי מזלזל שהשמיע ראש כולל הליטאי בעיר כלפי הבעל שם טוב. אז עבר לנתיבות.

הבאבא סאלי נודע כצדיק מקובל גדול וקדוש שהייתה לו רוח הקודש גלויה ומלומד בניסים ובמופתים גדול שפעל ישועות ונפלאות למעלה מדרך הטבע ממש, בנוסף נודע כגאון עצום בתורת הנגלה והנסתר.

בתו אסתר (ע"ה) נשאה לרב ישר אדרעי שליח הרבי ומנהל מוסדות חב"ד בנתיבות, שנטל חלק בקשריו עם הרבי.

שותף להקמת מוסדות חב"ד בארפוד[עריכה]

קשר קרוב נוצר בין הבבא סאלי ובנו הבבא מאיר לשליח הרבי למרוקו הרב שלמה מטוסוב וכך החל הקשר בין הבבא סאלי חב"ד והרבי. הקשר נעוץ בראשית הקמת המוסדות בעיר ארפוד בה כיהן הבבא סאלי כרב ואב"ד העיר. וכאשר הרב מטוסוב הגיע לארפוד כדי להקים בה ישיבה, הבבא סאלי היה שותף מלא ופעיל להקמת המוסדות.

ובתקופה בה הוקמה הישיבה, הרב מטוסוב פעל ליצירת קשר בין הבבא סאלי והרבי. ובשנים הבאות הרב מטוסוב היה בקשר אמיץ עם הבבא סאלי בנו הבבא מאיר ובני משפחה נוספים[1].

על התחלת הקשר של הבבא סאלי עם חב"ד והרבי מסופר בספר תולדות חב"ד במרוקו: "בחודש אייר תשי"א, הגיע הרב שלמה מטוסוב לארפוד והקים במקום תלמוד תורה בסיוע הבבא סאלי. בתקופה הבאה פעלו יחד להרחבת התלמוד תורה, ולהצלת ילדים יהודיים מלימודיהם בבית הספר צרפתי בו למדו לימודים זרים בלבד. בין הרב מטוסוב והבבא סאלי נוצר קשר מכתבים רצוף, ולעיתים כשהיה הרב מטוסוב יוצא למסעותיו ומגיע לארפוד הרחוקה, היה נפגש עם הבבא סאלי ויחד המשיכו לפעול למען יהודי הקהילה בכלל וילדיהם בפרט"[2].

הרב מטוסוב במהלך ביקוריו בארפוד התארח בבית הבבא סאלי, שם היה הרב מטוסוב ביחד עם הרב מאיר אבוחצירא – הבבא מאיר – יושבים בלילות ומשוחחים בדברי תורה וחסידות. ולעיתים היו משוחחים יחדיו הבבא סאלי הבבא מאיר והרב שלמה מטוסוב. בשיחות אלו דובר גם אודות חילוקים בין ספרדים ואשכנזים במנהגים המבוססים על הקבלה, אודות ספר התניא ועוד[3].

קשרים עם הרבי[עריכה]

זכה לעמוד בקשר מכתבים עם הרבי שלאחר מכן נדפסו חלקם באגרות קודש.

הרבי מעודדו להציל חינוך ילדי מרוקו[עריכה]

מספר חודשים לאחר שהבבא סאלי הגיע לארץ הקודש, שלח איליו הרבי - בכ"ו טבת תשי"ב - אגרת ובה דברי ברכה ועידוד לפעול עם בני עדת הספרדים. ובפתח האגרת הרבי מכנה את הבבא סאלי בתארים נדירים, אחד התארים שהרבי כותב לבבא סאלי זה חד מבני עליה שפירושו צדיק גמור על פי תניא: "עמוד התורה בוצינא דנהורא, חד מבני עליה מראשו ומעלה עטרת זהב גדולה".

ובאגרת כותב הרבי: "לרגל עלותו לארצנו הקדושה, תבנה ותכונן על ידי משיח צדקנו בעגלא דידן אמן כן יהי רצון, יהא בואו ברוך לה'. מה' מצעדי גבר כוננו, ומכיון שזיכהו הקב"ה לעלות לארצנו הקדושה ת"ו, הנה בטח העמיסה עליו ההשגחה העליונה תפקיד מיוחד על אדמת הקודש, להחיות רוח חיה בקרב אחינו בני ישראל הספרדים, ולהשפיע עליהם בחיזוק התורה והמצווה בכלל, ובפרט אשר ישמרו על בניהם וטפם לבל יהיו לבז, ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר ר"ל, אלא ישמרו עליהם בעינא פקיחא, אשר כולם, בניהם ובנותיהם בלי יוצא מן הכלל, יתחנכו על ברכי התורה והמצוה, ביראת שמים ומסורת אבותיו הקדושים, במוסדות חינוך המתנהלים על טהרת הקודש.

ובזכות עבודתו למילוי תפקידו זה במסירות נפש, יאריך השי"ת ימיו ושנותיו בטוב ובנעימים, ועוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים ויצליח בעבודתו הכבירה להגדיל תורה ולהאדירה, ובעניניו הפרטיים מנפש ועד בשר די והותר" [4].

ביטול תוכנית ההגירה לארצות הברית[עריכה]

תקופה קצרה לאחר שהגיע לארץ הקודש, שקל להגר לארצות הברית, וזאת מפני שהתייאש מקירוב יוצאי מרוקו שעלו לארץ הקודש. בספר תולדותיו "סידנא באבא סאלי"[5] מסופר אודות מכתבו אל הרבי משנת תשי"ב אודות שאיפתו לעזוב את צאן מרעיתו בארץ הקודש ולהגר לארצות הברית:

"כל מטרתו בעלותו לארץ הקודש הייתה לישב על התורה ועל העבודה בשלוה, ומפאת המצב הרוחני הירוד בארץ ישראל... חושב הוא לצאת מקודש לחול, ואולי להגר לארצות הברית... שם אפשר לשבת על התורה ועל העבודה בלי שום טרדה.. הרבי ענה לאדמו"ר תשובה ארוכה ומנומקת בדבר חז"ל ובדברי קבלה וחסידות... באגרתו לאדמו"ר כותב הרבי, כי משמיא זיכו לאדמו"ר להיות "איש כללי ומנהיג בישראל" אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו, וכי מן השמים ניתנו לו כוחות חזקים כאלה. הנה כי כן רצוי שישאר בסמיכות למקומות בהם נמצאים מאחינו הספרדים שליט"א הצמאים לדבר ה'... ולכן הוא מייעץ לרבינו להשאר בארץ".

ואמנם באגרת מיום ט' ניסן תשי"ב כותב לו הרבי: "בנועם קיבלתי יקרת אגרתו מראש ומקדם, וגם אגרת השנית הזאת משלהי אדר. ואבוא בזה בהצעת חוות דעת בשאלתו... אשר כיון שרצונו לישב על התורה והעבודה לכן העתיק אהלו לארה"ק ת"ו, ויש סברא אשר אולי יסע לארצות הברית".

הרבי יעץ לו לקבוע מושבו בארץ הקודש משום שהוא בבחינת מלך, מאן מלכי רבנן "איש כללי ומנהיג בישראל אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו... הנה זכות עצום וגדול נפל בחלקו של כהדר"ג שליט"א, אשר הוא ישתמש בהכשרונות והסגולות אשר חננו השי"ת ובהאוצרות מלכים אשר נמסרו לו מאבותיו הקדושים דור אחר דור, לצאת במלחמה נגד היצר, קליפות וסטרא אחרא, בראש צבאות קהלות הקודש המושפעים ונשמעים לרצונו, ללחום מלחמת ד' ולפרסם אלקותו יתברך בכל סביבתם". הרבי סיים את המכתב לבבא סאלי בהתבטאות בלעדית ויחידה בכל אגרות הרבי: "בכבוד הוקרה והערצה".

ובו ביום הרבי כתב אל הרב אליעזר קרסיק מחשובי רבני חב"ד ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש [6]:

"מוסגר פה העתק מכתבי שכתבתי להרב וכו' מוה"ר ישראל אביחצירא. ובאם לא טרחה יחשב, הנה בקשתי, שכת"ר יצרף אליו עוד אחד או שנים, ויבקרו את הנ"ל בביתו, ויאמרו לו שעל פי בקשתי עושים זאת להבעת כבוד".

הרב קרסיק נסע אל הבבא סאלי והסביר את דברי הרבי, ואכן הבבא סאלי ביטל את תוכנית ההגירה לארצות הברית.

בי"ג בניסן תשי"ג שמח הרבי לשמוע כי אין לו תרעומת על מכתבו הנזכר שיעץ לו "להקדיש כוחותיו למען הכלל ולא לישב בדד. וכמובן באגרת הידועה של רב שרירא גאון, אשר כשבא רב לבבל והגיע למקום תורה, לא קבע שם מושבו, אלא אדרבא הלך למקום שאין בו תורה, והקדיש כוחותיו לגדור גדר בבקעה אשר מצא"[7].

מעודד ומסייע בפעולות חב"ד[עריכה]

מאז הכיר את חב"ד תמך הבבא סאלי בכל הפעולות של הרבי בארץ הקודש, במרוקו ובכלל.

"קירוב הדעת בטח יביא תועלת"[עריכה]

בכ"א בתמוז תשי"ב[8] כותב הרבי אל הנהלת רשת אהלי יוסף יצחק בארץ הקודש: "נודע לי אשר הרב אבוחצירא שי' פרסם מכתב אודותם, ולפלא שלא הודיעו לי על דבר זה מקודם, ונא לשלוח העתק מכתבו".

שוב כתב אליהם הרבי בט' אלול תשי"ג[9]: "בטח יעמדו בקישור עם הרב הגאון והרב החסיד כו' כו' מוה"ר ישראל אבוחצירא שי'... הקירוב הדעת משני הצדדים בטח יביא תועלת".

תודה על פעילות שלוחי הרבי במרוקו[עריכה]

כאשר שב למרוקו בתשי"ד, וראה את אשר חוללו שם שליחיו בכל הערים והכפרים, שיגר אל הרבי מכתב תודה נלהב ביותר.

כפי שסיפר, היה הרבי שולח אליו למרוקו את ספריהם של אדמו"רי חב"ד, והוא היה שולח את ספרי סבו האדמו"ר רבי יעקב אבוחצירה זצוק"ל.

בתומכי תמימים ברינואה[עריכה]

בין השנים תשי"ד - תשכ"ד התגורר הבבא סאלי בארפוד והיה נוהג לבקר בקזבלנקה, וגם נוסע לצרפת, בה הירבה לבקר ולשהות בישיבת תומכי תמימים ברינואה ולמד שם ליקוטי תורה והיה בקשר קרוב עם ראשי הישיבה ורבניה: הרב יוסף גולדברג ראש הישיבה, הרב ניסן נמנוב משפיע ומנהל, הרב ישראל נח בליניצקי.

בישיבת חב"ד קזבלנקה[עריכה]

הבבא סאלי נהג לבקר מידי פעם בקזבלנקה והיה מגיע לביקורים בישיבת חב"ד. לפעמים היה זה כדי לטבול במקווה במתחם הישיבה וכאשר היו יודעים שמגיע, מיד היו מחממים את המים עבור הצדיק.

בביקורים אלו הירבה הבבא סאלי לשוחח עם הרב שלמה מטוסוב. והבן הרב יוסף יצחק מטוסוב, סיפר כי באחד הביקורים הבבא סאלי בחנו בתניא[10].

בנו רבי ברוך אבוחצירא למד בישיבת חב"ד בקזבלנקה וכל השנים נמצא בקשרי ידידות עם חב"ד[11].

תמיכה במבצעי הרבי[עריכה]

כאשר חזר לארה"ק בשנת תשכ"ד המשיך את הקשר החם עם הרבי ושלוחיו בארץ ישראל. כשהוכרז על "מבצע תפילין", יצא בקריאת הצטרפות למבצע ביחד עם רבי עזרא עטיה ורבי רפאל ברוך טולידאנו. וכן יצא בקריאת קודש גם לעידוד מבצע נרות שבת קודש על ידי בנות שהגיעו לחינוך.

במאבק לתיקון חוק מיהו יהודי נלחם לצידו של הרבי, חתם על הכרוז של גדולי ישראל לתמיכה במאבק נגד גיורי ווינה, ובעד תיקון החוק שיאמר בו "גיור כהלכה".

בשנת תשמ"א פירסם מכתב ברכה לכל אלו שהשתתפו בקנית אותיות בספר התורה של ילדי ישראל: "כולנו מחכים ומצפים לגאולה השלימה שתבוא מיד עם משיח צדקנו, ולשם כך עלינו להתלכד וללכד את כל עם ישראל. הרבי מליובאוויטש פנה בימים האחרונים ללכד את כל ילדי ישראל, על ידי כתיבת ספר תורה מיוחד לילדי ישראל שהם צבאות ה'. זכות גדולה לכל אחד ואחת מילדי ישראל לקנות אות אחת בספר תורה זה, ועל ההורים לעשות הכל, שילדיהם יקנו ויזכו באות אחת מספר התורה, ברכתי האישית שלוחה לכל ילד וילדה שירשמו לספר התורה של צבאות ה'. ובוודאי נזכה כולנו מיד לביאת המלך המשיח, יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה. עבד ה' המצפה לגאולה קרובה. ישראל אבוחצירה"מתוך שמן ששון מחבריך אינפו.jpg.

נגד פגיעה ברבי[עריכה]

בתחילת חודש מנחם אב תשמ"ג פירסם (ביחד עם רבי יצחק כדורי) קריאת אזהרה נגד אלו שפגעו בחסידים שלימדו את ספר התניא בוויליאמסבורג: "כל זאת בשל הרבצת תורת החסידות ודביקותם באור שבעת הימים הבעש"ט הקדוש זיע"א בדרך משנת חב"ד העיונית והמעמיקה שיסודותיה בהררי קודש על ידי התנא האלקי רבנו בעל התניא והשו"ע זיע"א וממשיכי דרכו הק', עד ליבדלחט"א מופת הדור גאון ישראל וקדושו כ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א".

זכרונות חתנו הרב ישר אדרעי[עריכה]

מתוך זכרונות חתנו הרב ישר אדרעי, שליח הרבי ומנהל בית חב"ד נתיבות:

  • פעם הביאו לו חתיכת עוגת דבש [לעקח] שהרבי שלח אליו. הוא שמח על זה כמוצא שלל רב. מיד קרא לי ולכל בני הבית, וחילק בשמחה עצומה חתיכה קטנה לכל אחד ואחת, באומרו, שזכות גדולה היא לנו וסגולה נפלאה, לאכול מהעוגה שהרבי שלח.
  • אחד הרבנים שביקרו בביתו היה מעיין באלבום תמונות של הרבי, ושאל את הצדיק מה דעתו על כך שהחסידים אומרים שהרבי הוא מלך המשיח. הבבא סאלי ענה לו עם חיוך והבעה של התפעלות והערצה: “אישתהיל קילשי!” (זהו ביטוי בערבית שפירושו: נאה לו הכל, מגיע לו הכל).
  • פעם באו אליו אברכים שדיברו נגד החסידות. הוא לא רצה לקבלם, באמרו: “כל המתנגד לתורת הבעל שם טוב, הרי הוא מרחיק את המשיח”[12].

אגרת תנחומין על פטירת הבאבא מאיר[עריכה]

סיפר חתנו של הבאבא סאלי, הרה"ח ר' ישר אדרעי: "בשעה שישב הבאבא סאלי שבעה ל"ע אחרי הסתלקותו של בנו הצדיק רבי מאיר זצ"ל, קיבל מכתב תנחומים מהרבי. עם קבלת המכתב קם הבאבא סאלי ממקומו בבכייה ואמר: מי אני ומה אני שהאדמו"ר מליובאוויטש שליט"א יחשוב עליי וישלח לי מכתב תנחומין?!"[13].

הרבי הוא המשיח[עריכה]

מספר חתנו של הבאבא סאלי, הרה"ח הרב ישר אדרעי: "משמשו של הבאבא סאלי, הרב אליהו אלפסי, הראה לבאבא סאלי את האלבום "הרבי - שלושים שנות נשיאוּת" תוך שהוא לוחש לו: "אומרים שהוא [=הרבי] המשיח". הבבא סאלי ענה לו עם חיוך והבעה של התפעלות והערצה: "איסתאהל כל שיי!" (זהו ביטוי בשפה הערבית שפירושו: נאה לו הכל, מגיע לו הכל!). [14].

הסתלקותו[עריכה]

הסתלק בד' שבט בשנת תשד"מ.

לאחר הסתלקותו הגיע מכתב מהרבי לבני המשפחה:

"משפחת אבוחצירה. מאוד נצטערתי להשמועה, מפטירת הרב הצדיק הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ רברבן ובר רברבן, מוכתר במעלות ומדות תרומיות, מפורסם בתורתו ויראתו, יראת ה' אוצרו, ישב על מדין ומצודתו הייתה פרוסה וכו', מוהר"ר ישראל. המקום ינחם אותם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים. ומכאן ולהבא אך טוב וחסד ימצא אותם תמיד כל הימים".

צאצאיו[עריכה]

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הקודם:
-
רבני אבוחצירא
א' בתשרי תר"נ - ד' שבט תשד"מ
הבא:
האדמו"ר הבאבא ברוך אבוחצירא (נתיבות) והאדמו"ר הבאבא מאיר אבוחצירא (אשדוד)

הערות שוליים

  1. שבועון בית משיח גיליון 1367
  2. תולדות חב"ד במרוקו פרק לח – בבא סאלי ע' 264 וראה שם בהרחבה
  3. תולדות חב"ד במרוקו ע' 264
  4. אגרות קודש אגרת א'שע
  5. כרך ב' עמוד קלד.
  6. אגרות קודש הרבי, אגרת א'תק
  7. תוכנית ההגירה לארצות הברית וביטולה לבקשת הרבי, מתועדת כולל האגרות והמפגשים בחב"ד במרוקו פרק לח בבא סאלי
  8. אגרות קודש הרבי, אגרת א'תשכא.
  9. אגרת ז'תתקעח.
  10. חב"ד במרוקו עמוד 265
  11. חב"ד במרוקו פרק לח בבא סאלי
  12. קשרי הבבא סאלי עם הרבי מתוך הספר שמן ששון מחבריך אינפו.jpg
  13. שמן ששון מחבריך, ח"א [מהדורה חדשה], עמ' 31.
  14. שמן ששון מחבריך [מהדורה חדשה], חלק א, עמ' 32.
  15. ספר חדש האיר פני המזרח הרבי, הבבא סאלי, בבא מאיר ורבני המזרח