זרע אדם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

זרע אדם הוא כינוי לנשמות של עולם האצילות[1], כגון נשמות אדם הראשון לפני החטא[2] הנביאים ורבי שמעון בר יוחאי, דוד[3] ואליהו[4], נשמות אלו מתוקנות, ועבודתם היא בתוספת אורות בעולם האצילות. נשמות אלו הם מדרגה הגבוהה בנשמות ישראל, ושונות מזרע בהמה, שהם נשמות הנמשכות מעולמות בי"ע.

ענינם

יש לפשט ערך זה: הערך מנוסח בצורה תורנית ובשפה גבוהה מידי, וקשה להבנה לקהל הרחב.
יש להוסיף מבוא אינטואיטיבי שיסביר את הרעיונות והמושגים בצורה פשוטה יותר, רצוי בליווי דוגמאות. אם אתם סבורים כי הערך אינו ברור דיו או שיש נקודה שאינכם מבינים בו, ציינו זאת בדף השיחה שלו. יש לציין כי ערכים רבים המסבירים מושגים בחסידות מצריכים רקע מוקדם.

הכתוב "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה", מהווה מקור לשניהבחינות ומדרגות בכנסת ישראל, בחינת זרע אדם ובחינת זרע בהמה, השם אדם לקוח מלשון הפסוק "אדמה לעליון" ומורה עלהנשמות הגבוהות שנמשכו מן עולם האצילות כנשמות הנביאים וכנשמת התנא רבי שמעון בר יוחאי וחביריו שנמשכים מבחינת אדם העליון דאצילות שרוכב על הכסא, שהוא בבחינת שם מ"ה של עולם האצילות שלא נפגע בשבירה, נשמות אלו הם בדרגת טרום השבירה ולא מעורב בהם כלל רע.

עבודת נשמות אלו אינה לברר ולתקן את עצמם, כל עסקם בתורה ומצוות הוא כדי להוסיף אורות בעולם האצילות ולא בשביל לברר בירורים בקליפת נוגה.. אדמו"ר הזקן[5] מסביר: שזרע אדם, בשונה מזרע בהמה שזה אדם שמתבונן בחיות האלוקית המסותרת בעולם וממנה מגיע לתשוקה להדבק בה' ונק' זרע בהמה כי התלהבותו מגיעה מהתבוננות בעולם, זרע אדם הוא בעל תורה ז"א אדם שלומד תורה (ומקשר את זרע אדם לאדם שעל הכיסא שבמאמר אחר מסביר זאת על עולם האצילות שהוא מעל הכיסא שזה עולם הבריאה).

ראו גם

הערות שוליים

  1. לקוטי תורה פרשת צו ח' ב'
  2. לקוטי תורה צו ח ב
  3. תרס"ו עמ' קנט'
  4. תרס"ו עמ' קנט'
  5. לקוטי תורה יד' ג'
ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.