עקביים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־22:29, 2 ביוני 2024 מאת ב. שורה (שיחה | תרומות) (←‏בחסידות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עקביים הם החלק התחתון של הרגלים וממילא גם של כל הגוף, המשמשים משל בחסידות לדרגה נחותה ביותר המקבלת את חיותה מדרגה גבוהה יותר.

בקבלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בקבלה נתבאר כי עקביו של אדם קדמון נכנס לבי"ע עד סוף סדר ההשתלשלות, ומשם שורש כל הנבראים. על רבי עקיבא נאמר שהיה מלשון עקביים, והם פנימיות עקביו של אדם הראשון כפי שהם בשרשם, וכנאמר במדרש כי עקביו של אדם הראשון לפני החטא היו מכהין פני חמה. ובליקוטי אמרים - פרק י"ב בסופו נתבאר שכן הוא בכל העולמות.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

דרגת העקביים קיימת בעולם שנה נפש:

בעולם - המקומות הנחותים יותר, כגון חוץ לארץ מקבלים את חיותם מארץ ישראל, ובפרטות - מירושלים, ובפרטות - מבית המקדש ומבית קדשי הקדשים.

בשנה - הימים הנחותים כגון ימי טבת ושבט מקבלים את חיותם מהימים שהם בבחינת ראש כגון ראש השנה ויום הכיפורים.

בנפש ישנם שני בחינות: בכללות - בדור עקבתא דמשיחא. וכדבריו של אדמו"ר הזקן בליקוטי אמרים - פרק ב': "יש רבבות מיני חלוקי מדרגות בנשמות גבוה על גבוה לאין קץ כמו גודל מעלת נשמות האבות ומשה רבינו ע"ה על נשמות דורותינו אלה דעקבי משיחא שהם בחינת עקביים ממש לגבי המוח והראש".

ובפרטות - נשמות עמי הארץ לגבי תלמידי חכמים, וכדבריו שם: "וכן בכל דור ודור יש ראשי אלפי ישראל שנשמותיהם הם בחינת ראש ומוח לגבי נשמות ההמון ועמי הארצות וכן נפשות לגבי נפשות כי כל נפש כלולה מנפש רוח ונשמה מכל מקום שרש כל הנפש רוח ונשמה כולם מראש כל המדריגות עד סוף כל דרגין המלובש בגוף עמי הארץ וקל שבקלים נמשך ממוח העליון שהיא חכמה עילאה כביכול".

הערות שוליים