חסידות חב"ד - קאפוסט

גרסה מ־03:07, 14 במרץ 2014 מאת שלום (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " [הצמח צדק]] " ב־" הצמח צדק ")
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: אי דיוקים ותוכן רב חסר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

שושלת חב"ד קאפוסט, הינה שושלת בת של חב"ד, ומוצאה מהמהרי"ל בן אדמו"ר הצמח צדק.

מצבת המהרי"ל בקאפוסט, נבנה על ידי "אהלי צדיקים" כסלו תש"ע.

היסטוריה

הנהגתו של אדמו"ר המהר"ש כממשיכו הישיר של אביו אדמו"ר הצמח צדק, החלה למעשה בתחילת שנת תרכ"ו, החל לומר חסידות ברבים על פי ציווי אביו. כמו לחזק את המעשה, שלח הצמח צדק פתק לקהל החסידים: "אליו תשמעון כאשר שמעתם אלי". בפעם אחרת אמר אדמו"ר הצמח צדק לבנו אדמו"ר מהר"ש: "פך השמן הרוחני שמסר הבעל שם טוב לתלמידו הרב המגיד ממזריטש למשוח בו את רבנו הזקן לנשיאות לדורותיו, הנה בכח זה נמשח חותני -אדמו"ר האמצעי- ובכח זה משחתי אותך".

למרות זאת, חודשיים לאחר הסתלקות אדמו"ר הצמח צדק התיישב בנו רבי רבי יהודה לייב בעיר קאפוסט, והחל לנהוג שם בנשיאות, במכתבו לאדמו"ר המהר"ש הוא כותב "הוכרחתי לנהוג בנשיאות". בסיפורי חסידים מסופר כי לעבר החסידים שהסיעו אותו לקאפוסט צעק "רוצחים!". מבין שאר הבנים, מהרי"ל היה הבן המבוגר ביותר שהסכים לנהוג באדמור"ות ואף בחיי אביו נהג באדמור"ות, ואף הכיר את אדמו"ר הזקן, ולכן נהרו אליו מרבית החסידים. עם זאת, בית דין שהוקם כדי לדון בשאלת יורשו של ה"צמח צדק", פסק כי אדמו"ר המהר"ש הוא זה שאמור למלא את מקום אביו.

בשמחת תורה תרכ"ז חלה, ונפטר ביום ג' חשוון באותה שנה. נקבר בעיר קאפוסט. אדמו"ר המהר"ש השתדל לאחד את שני החצרות, אלא שמאמציו לא נשאו פרי, ואת מקום המהרי"ל מילא בנו, רבי שלמה זלמן, בעל המגן אבות. בימי השלושים שלח לו אדמו"ר המהר"ש אגרת ובה כתב לו כי יש לטכס עצות להמנע ממחלוקת ולקרב הלבבות[1].

בעל המגן אבות חלק על אדמו"ר מהר"ש בעניינים מסויים בדא"ח. למרות שרוב חסידי קאפוסט היו חסידים מופלגים, היו ביניהם מיעוט שפעל בדרכי אלימות, והם אף שרפו את הלקוטי תורה על שלוש פרשיות שכתב הרבי מהר"ש.

נשיאותו של המגן אבות הומשכה על ידי אחיו, ר' שלום בער בעיירה רציצא, ור' שמרי' נח בבברויסק.

חיכוכים

קאפוסט

החיכוכים בין חסידות חב"ד-ליובאויטש לחסידות קאפוסט היו גדולים. תחילה היה זה על רקע שאלת - מי יהי' האדמו"ר. באותה תקופה, סבלו חסידי חב"ד מהצקות ואף אלימות שהופנו אליהם מאת חסידי קפוסט[2]. חסידי קאפוסט העלילו על אדמו"ר המהר"ש כי זייף פתקי אביו כדי שישתמע מהם שהוא האדמו"ר הבא[3], במקרה אחר, זייפו חסידי קאפוסט את הספר לקוטי תורה לג' פרשיות.

בגלל המחלוקת שהייתה, הקפידו רבים מהחסידים שלא להשתמש בספר מגן אבות. אפילו בספר דרך מצוותיך המכיל דרושים של אדמו"ר הצמח צדק נמנעו מלהשתמש, עקב כך שאת ה'פתח דבר' לספר כתב חסיד קאפוסט. פעם אף נכנס אדמו"ר הרש"ב לזאל הישיבה והחרים לבחור את הספר דרך מצוותיך[4]. אך בדור השביעי לחסידות, התיר הרבי מלך המשיח שליט"א את השימוש בספרים אלו, והם אף יצאו לאור בהוצאת הספרים הרשמית של חסידות חב"ד קה"ת[5].

רעציצ'א

בין חסידי חב"ד לחסידי רעצ'יצ'א לא היו חיכוכים, והם חיו בשלום[דרוש מקור].

חסידי קאפוסט

קישורים חיצוניים

מגן אבות א, באתר HebrewBooks

מגן אבות ב, באתר HebrewBooks

שמן למאור א, באתר HebrewBooks

שמן למאור ב, באתר HebrewBooks

הערות שוליים

חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
פאפאויז'ניץסאטמארערלוי
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא