גבאי בית הכנסת 770: הבדלים בין גרסאות בדף
שורה 35: | שורה 35: | ||
במקביל הייתה מחלוקת בשכונת קראון הייטס, ולאחר תאונה בה נהרג בחור חב"די בשם שמואל חיטריק, החליטו הגבאים להפסיק את פעילותם כגבאים{{הערה|באותה תקופה התבטא הרבי שאם תהיה אחדות הילד (שמואל חיטריק) יבריא. הגבאים חשבו שהאחדות אליה התכוון תלויה בהם והם התפטרו. היה זה למרות שרבני השכונה הביעו דעתם שלא לפרשיה זו כוונת הרבי ואינם צריכים להתפטר. בסופו של דבר נפטר הת' שמואל חיטריק והיו שראו בזה הוכחה לצדקת רבני השכונה שהיה על הגבאים להמשיך את כהונתם.}}. | במקביל הייתה מחלוקת בשכונת קראון הייטס, ולאחר תאונה בה נהרג בחור חב"די בשם שמואל חיטריק, החליטו הגבאים להפסיק את פעילותם כגבאים{{הערה|באותה תקופה התבטא הרבי שאם תהיה אחדות הילד (שמואל חיטריק) יבריא. הגבאים חשבו שהאחדות אליה התכוון תלויה בהם והם התפטרו. היה זה למרות שרבני השכונה הביעו דעתם שלא לפרשיה זו כוונת הרבי ואינם צריכים להתפטר. בסופו של דבר נפטר הת' שמואל חיטריק והיו שראו בזה הוכחה לצדקת רבני השכונה שהיה על הגבאים להמשיך את כהונתם.}}. | ||
בשנת [[תשנ"ו]], כאשר חברי אגו"ח התערבו בניהול המקום והגיעו הדברים לידי כך שמנעו מרבני השכונה להתוועד בבית הכנסת ביומי דפגרא, החליטו הרבנים אשר כיון שהגבאי היחיד שנותר פעיל בבית הכנסת הינו הרב פינסון, יחזרו לשמש הגבאים שנבחרו בשנת [[תשמ"ז]]. | בשנת [[תשנ"ו]], כאשר חברי אגו"ח התערבו בניהול המקום והגיעו הדברים לידי כך שמנעו מרבני השכונה להתוועד בבית הכנסת ביומי דפגרא, החליטו הרבנים אשר כיון שהגבאי היחיד שנותר פעיל בבית הכנסת הינו הרב פינסון, יחזרו לשמש הגבאים שנבחרו בשנת [[תשמ"ז]]. | ||
===בחירות תשס"ב-תש"ע=== | ===בחירות תשס"ב-תש"ע=== |
גרסה מ־21:28, 3 במרץ 2022
בית הכנסת ובית המדרש של הרבי, נמצא ב770 - מרכז חב"ד העולמי, מנוהל על ידי הגבאים, שלוקחים אחריות על סדר התפילה ב-770 ועל המתפללים, והן לדאוג לצד הכלכלי של הוצאות החזקת בית הכנסת.
רקע
אדמו"ר הריי"צ במכתב מכ"ד אלול ת"ש[1], בשבוע שבו נכנס ל-770, כותב "אל אגודת חסידי חב"ד העולמית מערכת בית הכנסת".
במכתב זה כפי הנראה הרבי ממנה את גבאי בית הכנסת, ודורש מהם לעסוק לבד מעניני התפלה, גם בקביעות שיעורי תורה בבית הכנסת, והתעסקות בקרן גמ"ח - דבר בשנים לאחר מכן היה מכונה על ידי הרבי כ"בית המשולש", של תורה עבודה וגמילות חסידים.
המכתב פותח ביסוד קרן גמ"ח, תחת גבאי בית הכנסת 770 הרב אלתר דובער חסקינד, "והועד המיוחד לעניני בית הכנסת העוזר על ידו",
ומסיים את המכתב "בטח כי הנהלת אגודת חב"ד העולמית יציע להועד המיוחד לעניני בית הכנסת ע"י הגבאים של הבית הכנסת סדר מוסדר בעניני קביעות שיעורים לימודים, קיבוץ נדבת הספרים הדרושים אל הלימודים ושארי עניני בית הכנסת.
והשי"ת יהיה בעזר גבאי בית הכנסת והועד העוזר על ידו לסדר כל עניני בית הכנסת בגשם וברוח ובכלל זאת יתברכו כל מתפלי בית הכנסת וחברי בית הכנסת בתוך כללות אנ"ש וכללות אחב"י, שי' בכל מילי במיטב בנפש ועד בשר,
ידידם עוז הדו"ש, טובו והצלחתם והמברכים בכוח"ט."
השתלשלות מינוי הגבאים
במהלך השנים מאז פתיחת בית הכנסת על ידי הרבי הריי"צ בעת קניית הבניין, הופקד ניהול בית הכנסת בידי "גבאי בית הכנסת ובית המדרש ליובאוויטש שבליובאוויטש", הם שדאגו לתפילות, לנקיון ולשאר צרכי הבית. פעמים רבות התייחס לכך הרבי.
הגבאים הראשונים בבית חיינו הרב רוט[2], והרב יוחנן גורדון. אלתר דובער חסקינד.
בשנת תש"ל, לאחר פטירת הרב יוחנן גורדון ששימש כגבאי מטעם אדמו"ר הריי"צ, התקיימו לראשונה בחירות לגבאים, באישורו של הרבי ובברכתו לגבאים שנבחרו[3].
בשנת תשל"א התאספו אנ"ש (על פי הצעת הרבי), והחליטו שכיון שהגבאים עושים עבודתם נאמנה, הרי שיישארו בתפקידם זה לכל חייהם. במהלך השנים נפטרו חלק מהגבאים ונותרו רק הרב יהושע פינסון והרב שניאור זלמן בלסופסקי והיו שרצו למנות כגבאי חדש את הרב זאב יחזקאל כ"ץ. לשם כך נאספו חתימות כדי למנותו וכאשר נכתב על כך לרבי, שלח הרבי לרבני השכונה שיאשרו את המינוי.
בחירות תשמ"ז
בשנת תשמ"ז, לאחר שבפרשת יתרו לחצו חברי אגו"ח על הגבאים שלא יעלו בקריאת התורה (ל'עליה' של עשרת הדברות) את רבני השכונה, דיבר על כך הרבי בשיחה[4] ואמר שלמרות שבדרך כלל אינו מתערב בעבודת הגבאים, הרי מכיון שהדבר נעשה בפניו, החובה בידו למחות, וביקש שהרבנים "יענישו" את הגבאים וביקש שייעשה בדרכי חסד. מיד לאחר השיחה התפטר אחד הגבאים ממשרתו, וגבאי אחר סירב להתנצל, בעקבות כך הרבי הפסיק להתייחס אליו. לאחר מספר חודשים הוכרח לבקש סליחה ברבים ובנוכחות הרבי, ורק אז שב הרבי להתייחס אליו.
לאחר פטירת הרב משה פינחס כץ, נכנס במקום אביו הרב זאב יחזקאל כ"ץ, כמו כן הציעו לשניאור זלמן ליפסקר להיכנס אחרי פטירת אביו, ר' יעקב ליפסקר, ר' זלמן סירב ואמר שצריך להיות בבחירות.
לאחר מכן התקיימו בחירות לוועד הקהל, בהם היה הרבי מאוד מעורב[5] ולאור הפרשיה מחג השבועות, ביקשו תושבי השכונה מהרבנים להורות על בחירות חדשות לגבאים. ואכן בקיץ התקיימו הבחירות, שזכו להתייחסות מהרבי[דרוש מקור], ונבחרו הגבאים ר'מנחם נחום גרילצקי ר' מאיר הרליג ר' יוסף יצחק לוש ר' יהודה בלסופסקי ר' שניאור זלמן ליפסקר גבאים שהחלו מיד לשמש כגבאים במקום ובמשך מספר שבועות כיהנו כגבאים ואף העלו את הרבי לתורה ועוד.
במקביל הייתה מחלוקת בשכונת קראון הייטס, ולאחר תאונה בה נהרג בחור חב"די בשם שמואל חיטריק, החליטו הגבאים להפסיק את פעילותם כגבאים[6].
בשנת תשנ"ו, כאשר חברי אגו"ח התערבו בניהול המקום והגיעו הדברים לידי כך שמנעו מרבני השכונה להתוועד בבית הכנסת ביומי דפגרא, החליטו הרבנים אשר כיון שהגבאי היחיד שנותר פעיל בבית הכנסת הינו הרב פינסון, יחזרו לשמש הגבאים שנבחרו בשנת תשמ"ז.
בחירות תשס"ב-תש"ע
בתשס"ב נערכו בחירות ונבחרו: ר' אברהם אליהו פינסון[7] ר' זלמן ליפסקר, ר' מנחם גרליצקי, ר' אברהם הולצברג, ור' יוסף לאש.
בשבט תשס"ה[8] נערכו בחירות בבחירות אלו הצביעו 1071 איש, ולמקומות הראשונים הגיעו: ר' זלמן ליפסקר (789 קולות), ר' מנחם גרליצקי (714 קולות), ר' אברהם הולצברג (687 קולות), ור' יוסף לאש (618 קולות).
מעומדים נוספים שלא זכו במינימום 50% מהקולות הם: ר' אברהם אליהו פינסון (523 קולות), ר' יוסף שפילמן (472 קולות), ור' גרשון חיימסון (262 קולות).
לאחר שעברו כארבע שנים מאז הבחירות הקודמות, התעורר ויכוח בין רבני השכונה באשר לקיום בחירות נוספות, אך לפועל התקיימו בחירות, כאשר רוב ציבור הבוחרים מימש את זכותו, ונבחרו הגבאים: הרב זלמן ליפסקר, הרב מרדכי חן, הרב יוסף ברוך שפילמן והרב אורי ניאזוב.
בחודש ניסן תש"ע, בעקבות מחלוקות בשכונה, הוקם בית דין מיוחד שפסק בין היתר על עריכת בחירות חדשות לגבאים[9]. המעוניינים הגישו בקשות מועמדות ובחודש סיוון אישר בית הדין את המועמדים[10]. בכ"ה סיוון הוציאו הרב אברהם אזדבא והרב אהרן יעקב שווי מכתב בו הם קוראים לבעלי זכות הבחירה, להשתתף בבחירות[11], שהתקיימו בר"ח תמוז תש"ע[12] ובהם נבחרו הגבאים: ר' מנחם נחום גרליצקי, ר' אברהם הולצברג, ר' יוסף יצחק לאש ור' זלמן ליפסקר. אחריהם ברשימה (שלא עברו את אחוז החסימה): ניאזוב, חן ושפילמן[13]. בסיון שנת תשע"ד הפסיק ר' מנחם נחום גרליצקי לשמש כגבאי.
משמשים בקודש
במהלך השנים שימשו כשמשים בבית הכנסת: ר' אבא פליסקין, ר' שלום דובער קיובמאן ור' נחום קפלינסקי.
כמו כן, משמש הרב אהרן יוסף וואגעל כגזבר והאחראי על מכירת המושבים בימים נוראים.
משנת תשע"א משמש ר' יוסף יצחק קרץ כעוזר לגבאים בעיקר בפעולות ניהול הפיזיות כגון התוועדויות, עליות לתורה, ניהול המכונות ועוד[14].
מפעולות הגבאים
חומש לקריאת התורה
מדי שבת מדפיסים גבאי בית הכנסת חומש מיוחד של הפרשה לקריאת התורה.
במהלך שנים רבות היה צילום של חומש ישן, והחל משנת תשע"ב, בעזרת הרב מנחם מענדל דורון, והרב יוסף יצחק קרץ, התחיל לצאת חומש בסדר יפה וחדש, לאחר הפרשה מופיעות מספר הוראות של הרבי בנוגע לתקופה מתוך הספר המעשה הוא העיקר.
ועד סעודת שלמה
ערך מורחב – ועד סעודת שלמה |
תחת הגבאים מתנהל ועד סעודת שלמה, שתפקידו לדאוג לשתיה החמה למתפללים והאורחים הפוקדים את בית המדרש, סיר טשולנט ענק מידי שבת אחרי התפילה, הדרוש לסעודות במוצאי החג, ועוד.
התוועדויות המרכזיות
ערך מורחב – ההתוועדויות המרכזיות ב-770 |
בימי החג של חסידות חב"ד, וכן במוצאי הימים טובים מארגנים הגבאים התוועדות מרכזית. כמו כן מדי שבת, מארגנים הגבאים התוועדות קטנה במרכז בית הכנסת.
ודיאו של הרבי בימי דפגרא
בסמיכות לתאריכי החגים לאורך השנה, במיוחד באלו שהרבי התוועד בהם קביעות, מארגנים הגבאים בעזרת הרב שלום חריטנוב הרב מרדכי טלזנר, והרב ראובן בלאו, וידאו מתוועדות קודש של הרבי במרכז הזאל הגדול.
קרן עניים שעל ידי בית הכנסת 770
ערך מורחב – קרן עניים שעל ידי בית הכנסת 770 |
בית הכנסת מנהל קופה עזרה למשפחות בקראון הייטס, במיוחד לחג תשרי ופסח.
נגיף הקורונה
בשנת תש"פ כאשר נגיף הקורונה התפשט בעולם בכלל ובקראון הייטס בפרט, באור לכ"ב באדר לראשונה מזה 80 שנה. נסגר בית הכנסת לקהל הרחב, ולא התקיימו מנייני תפילה כלל.
לאחר חודשיים בכ"ט אייר 770 החל להיפתח בהדרגה, בתחילה למניין של 10 משתתפים בכל תפילה שנקבעו על פי הגרלה, לאחר מכן ניתן אישור ללמוד בתוכו במהלך היום תוך שמירת כללי הבריאות לעשרה שהתחלפו גם הם על פי הגרלה.
בי"ב סיוון החלו ללמוד ברישום מראש והתקיים השיעור השבועי בגאולה ומשיח בהשתתפות מצומצמת ושודר לכלל התמימים בשידור חי.
בל' סיוון הוא נפתח וחזר למצבו המלא.
משפטים על ניהול בית הכנסת
ערך מורחב – ניהול בית הכנסת |
על ניהול בית הכנסת 770 מתנהל משפט משנת תשס"ה.
קישורים חיצוניים
- דף הבית של בית הכנסת ובית המדרש 770 שעל ידי גבאי בית הכנסת
- [על סדרי ביהכנ"ס וביהמ"ד 770 http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=12783&CategoryID=2106]
- [פרסום ראשון: תגובת הרבי על שמועות להתנגדותו לגבאים https://chabad.info/special/602505/]
- [הרבי קבע: 770 יתנהל על ידי הגבאים תחת מרות הרבנים https://chabad.info/seven-seventy/595314/]
- [הגבאים עושים סדר ב-770: מניני תפילה מסודרים https://col.org.il/news/59654]
הערות שוליים
- ↑ אגרות קודש מהוריי"צ חלק י"ד, אגרת ד'תשפח.
- ↑ מבאי בית הכנסת 770, תושב קראון הייטס שלא נימנה על חסידי חב"ד. ראה אודתיו בהסיפור שלי שיוצא לאור על ידי jem.
- ↑ אגרות קודש כרך כ"ו עמוד מ"ד
- ↑ שבת פרשת משפטים תשמ"ז
- ↑ התבטא על כך הרבי שהוא "הניח על הצד כל עיסוקיו ומתעסק רק בבחירות"
- ↑ באותה תקופה התבטא הרבי שאם תהיה אחדות הילד (שמואל חיטריק) יבריא. הגבאים חשבו שהאחדות אליה התכוון תלויה בהם והם התפטרו. היה זה למרות שרבני השכונה הביעו דעתם שלא לפרשיה זו כוונת הרבי ואינם צריכים להתפטר. בסופו של דבר נפטר הת' שמואל חיטריק והיו שראו בזה הוכחה לצדקת רבני השכונה שהיה על הגבאים להמשיך את כהונתם.
- ↑ אביו נפטר תקופה קצרה לפני
- ↑ https://col.org.il/news/9793
- ↑ הפסק דין שיביא שלום לקראון הייטס - חב"ד אינפו
- ↑ תשעה מועמדים אושרו לבחירות לגבאי - חב"ד אינפו
- ↑ רבני השכונה במכתב משותף: בואו להצביע
- ↑ קראון הייטס בוחרת - חב"ד אינפו
- ↑ תוצאות סופיות לגבאי 770 - חב"ד אינפו.
- ↑ נוסף לעבודתו בתפקידים שונים בבית הכנסת מאז שנת תש"ס
בניין שבע מאות ושבעים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
בנין המשולשים |
| ||||||||
הזאל הגדול | בית הכנסת - 770 - ספרי תורה · גבאי בית הכנסת · התפילה · התוועדות עם הרבי · ועד המסדר · התוועדויות מרכזיות · ועד סעודת שלמה · בית חב"ד 770 · הרחבות ושיפוץ בית הכנסת · חומת אנ"ש · המרפסת · קרן עניים שעל ידי בית הכנסת 770 | ||||||||
תומכי תמימים המרכזית | ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 · קבוצה · את"ה העולמי · הערות התמימים ואנ"ש | ||||||||
בנין המשרדים | ועד להפצת שיחות · JEM · ועד הנחות בלה"ק · ועד שיחות באנגלית · דפוס עזרא · ועד תלמידי התמימים · מרכז 302 | ||||||||
קונטרס בית רבינו שבבבל • תמונות 770 • המספר 770 |