יצר הטוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|חסר לשון אנציקלופדית}}
'''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]].
'''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]].


שורה 17: שורה 18:
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה שרבים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה שרבים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.


{{אדם}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{אדם}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־23:10, 2 ביולי 2020

ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: חסר לשון אנציקלופדית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', בחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.

מקור השם

בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו"

במדרש מוזכר ש "שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, בספר אבות דרבי נתן מוזכר ש"אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב"

הרמב"ם בספרו מזכיר כך:

" ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'"[1]

מלחמת היצר

בספר התניא מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, לפי מאדמו"ר הזקן, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש האלוקית. והיצר הרע מקורו בנפש הבהמית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בחסידות חב"ד ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל[2].

ישנו את הסיפור המפורסם שבזמן מלחמת נפוליון, אז הגיע החסיד ר' משה מייזליש לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט מוח שליט על הלב, וכך לא הצליח נפוליון לגלות שהוא מרגל.

בתניא גם מוזכר אודות המשל של העיר קטנה, שכמו שיש עיר קטנה שרבים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין היצר הרע, מי ישלוט על הגוף והנשמה.

הערות שוליים

  1. חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)
  2. מוח שליט על הלב, אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות