יצר הטוב: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
{{ציטוטון| ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'}}{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}} | {{ציטוטון| ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'}}{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}} | ||
==מלחמת היצר== | |||
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, לפי מ[[אדמו"ר הזקן]], יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש האלוקית. והיצר הרע מקורו בנפש הבהמית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}. | |||
ב[[תניא]] גם מוזר אודות ה[[עיר קטנה]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{אדם}} | {{אדם}} |
גרסה מ־18:27, 2 ביולי 2020
בעריכה מתמשכת
יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', בחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.
מקור השם
בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו"
במדרש מוזכר ש "שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, בספר אבות דרבי נתן מוזכר ש"אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב"
הרמב"ם בספרו מזכיר כך:
" ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'"[1]
מלחמת היצר
בספר התניא מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, לפי מאדמו"ר הזקן, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש האלוקית. והיצר הרע מקורו בנפש הבהמית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בחסידות חב"ד ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל[2].
הערות שוליים
- ↑ חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)
- ↑ מוח שליט על הלב, אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות
אדם | ||||
---|---|---|---|---|
תארים | אדם · איש · גבר · אנוש | |||
אברים (בגוף) | מוח · פנים · עין · אף · אוזן · פה · שיניים · שערות · זקן · מתנים · עורף · בשר · גידים · עצמות · עור · לב · כבד · רגל · ציפורניים · אברי גוף האדם (תבנית) | |||
חושים | ראייה · שמיעה · ריח · טעם · מישוש | |||
חלקי הנשמה | נפש · רוח · נשמה · חיה · יחידה · ראו גם: עצם הנשמה | |||
הנפשות | יצר הטוב · יצר הרע · נפש האלוקית · נפש הבהמית · נפש השכלית | |||
פרטים נוספים | אדם העליון · פני אדם · ירידת הנשמה לגוף · לא אדם · עולם קטן | |||
סוגי נפשות | זרע אדם · זרע בהמה |