נפש (חלק הנפש): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:נפש" ב־"קטגוריה:נפש אלוקית")
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''נפש''' היא חלק התחתון מהארת חמשת חלקי ה[[נשמה]], חלק זה קשור ל[[ספירת המלכות]] ולאות [[ה]] של השם [[הוי"ה]].
ה'''נפש''' היא החלק התחתון מבין חמשת חלקי ה[[נשמה]], חלק זה קשור ל[[ספירת המלכות]] ולאות [[ה]] של השם [[הוי"ה]].


==פעולת הנפש==
==שמה==
המדרש המפרט את חמשת שמותיה של הנשמה{{הערה|בראשית רבה פרשה יד, ט.}}, אומר על חלק זה:
{{ציטוט|נפש, זה הדם שנאמר{{הערה|[[פרשת ראה]] יב, כג.}} 'כי הדם הוא הנפש'.}}
 
כוונת הדברים: הנפש היא החלק הנמוך שבנשמה, עד שהוא שייך ל'דם' - לתאוות הגשמיות המסומלות בדם.
 
==פעולתה==
פעולת הנפש היא להוות בסיס לנשמה להתלבש בגוף, ומכיון שהנפש היא הלבוש התחתון של הנשמה, היא החלק החיצוני ביותר של הנשמה, המאיר בגוף באופן של עבודת ה' באופן של מעשה.
פעולת הנפש היא להוות בסיס לנשמה להתלבש בגוף, ומכיון שהנפש היא הלבוש התחתון של הנשמה, היא החלק החיצוני ביותר של הנשמה, המאיר בגוף באופן של עבודת ה' באופן של מעשה.


שורה 7: שורה 13:


מציאות זו נוצרה רק לאחר [[חטא עץ הדעת]] אבל לולי החטא, היה [[אדם הראשון]] נותר במצבו הראשון ב[[עולם היצירה]], וממילא היה כל אדם נולד כשהוא מוכן עם חלק הרוח שבנפש המכוון כנגד עולם היצירה.
מציאות זו נוצרה רק לאחר [[חטא עץ הדעת]] אבל לולי החטא, היה [[אדם הראשון]] נותר במצבו הראשון ב[[עולם היצירה]], וממילא היה כל אדם נולד כשהוא מוכן עם חלק הרוח שבנפש המכוון כנגד עולם היצירה.
{{הערות שוליים}}
{{אדם}}
[[קטגוריה:נפש אלוקית]]
[[קטגוריה:נפש אלוקית]]

גרסה מ־23:32, 11 בספטמבר 2016

הנפש היא החלק התחתון מבין חמשת חלקי הנשמה, חלק זה קשור לספירת המלכות ולאות ה של השם הוי"ה.

שמה

המדרש המפרט את חמשת שמותיה של הנשמה[1], אומר על חלק זה:

נפש, זה הדם שנאמר[2] 'כי הדם הוא הנפש'.

כוונת הדברים: הנפש היא החלק הנמוך שבנשמה, עד שהוא שייך ל'דם' - לתאוות הגשמיות המסומלות בדם.

פעולתה

פעולת הנפש היא להוות בסיס לנשמה להתלבש בגוף, ומכיון שהנפש היא הלבוש התחתון של הנשמה, היא החלק החיצוני ביותר של הנשמה, המאיר בגוף באופן של עבודת ה' באופן של מעשה.

בחינה זו מקושרת ומכוונת כנגד עולם העשיה שהוא התחתון בכל העולמות, ומכוונת כנגד המצב של עיבור בנפש, שהיא החיות המינימלית של הנפש, באופן שעדיין לא התגלו בנפש הדרגות הגבוהות יותר של הנפש שהם רוח ונשמה ולמעלה מהם. מכיון שכאשר האדם נולד הוא מקבל רק את החלק הזה שבנפש, ורק עם הזמן מקבל את הדרגות הגבוהות יותר.

מציאות זו נוצרה רק לאחר חטא עץ הדעת אבל לולי החטא, היה אדם הראשון נותר במצבו הראשון בעולם היצירה, וממילא היה כל אדם נולד כשהוא מוכן עם חלק הרוח שבנפש המכוון כנגד עולם היצירה.

הערות שוליים

  1. בראשית רבה פרשה יד, ט.
  2. פרשת ראה יב, כג.