יוחנן סופר: הבדלים בין גרסאות בדף
(עריכה, הרחבה) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:ערלוי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אצל הרבי בשנת [[תשמ"ט]]]] | [[קובץ:ערלוי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אצל הרבי בשנת [[תשמ"ט]]]] | ||
'''רבי יוחנן סופר''' ([[י"ג טבת]] [[תרפ"ד]] - [[י"ג באדר א']] [[תשע"ו]]) היה ה[[אדמו"ר]] מ[[ערלוי]] (או '''גאב"ד ערלוי'''). עמד בקשרים חמים עם [[הרבי]], וזכה לביקור מיוחד אצל הרבי ב[[חלוקת הדולרים]], בו ביקש ממנו הרבי שיפסוק על [[ביאת המשיח]]. | |||
'''רבי יוחנן סופר''' ([[ | |||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
נולד | נולד ב[[י"ג טבת]] [[תרפ"ד]] לאביו רבי משה סופר, בעל בעל ה"יד סופר". בצעירותו למד בישיבה בוורפלט, [[הונגריה]], אצל הרב יוסף פולק. בתקופת [[השואה]] שהה במחנות העבודה ולאחר שניצל יצא לבודפסט שבהונגריה, אז נשא את הרבנית מרים בת רבי יעקב פאלל. בשנת [[תש"י]] עלה ל[[ארץ ישראל]]. | ||
נפטר | בשנת [[תשי"ג]] הקים את ישיבת [[ערלוי]] בשכונת קטמון ב[[ירושלים]], ומונה לכהן כראש הישיבה ואב בית הדין. בהמשך הוקמו מוסדות ערלוי במקומות נוספים, וקהילת ערלוי שבראשה עמד נחשבת כמממשיכה בדרכו של [[החת"ם סופר]], שהיה דור חמישי אליו. | ||
רבי יוחנן הסתופף בצילם של האדמו"רים רבי [[אהרון רוקח]] מ[[בעלז]] ורבי [[יעקב יוסף טברסקי]] מ[[סקווירא]]. רבים מהמנהגים שקיבל מהם הנהיג בקהילת ערלוי. כך בהשפעתו הפכה קהילת ערלוי לחצר חסידית, למרות היותה קהילה הונגרית במקורה. | |||
היה מחברי מועצת גדולי התורה של [[אגודת ישראל]] ב[[ארץ ישראל]]. | |||
נפטר ב[[י"ג באדר א']] [[תשע"ו]], כשהוא נחשב לזקן האדמו"רים. | |||
==קשריו עם חב"ד== | ==קשריו עם חב"ד== | ||
[[קובץ:ערלוי-ממש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האדמו"ר בפגישה עם ראשי [[מכון ממש]]]] | |||
האדמו"ר מערלוי השתתף עם [[הרבי]] במאבקיו השונים על [[שלימות הארץ]]. | |||
כמו כן, היה מגן ביד רמה על כבודו של הרבי. באחד הימים כשנפגש עם ראש ישיבה ליטאית, שביזה את הרבי, מחה בתוקף על דבריו. | כמו כן, היה מגן ביד רמה על כבודו של הרבי. באחד הימים כשנפגש עם ראש ישיבה ליטאית, שביזה את הרבי, מחה בתוקף על דבריו. | ||
שורה 16: | שורה 21: | ||
בשנת [[תשל"ב]] שלח מכתב ברכה לרבי לרגל מלאות לו שבעים שנה, וחותם {{ציטוטון|המתאבק בעפר רגליו ומשתחווה אפים ארצה מול כ"ק רבינו שליט"א, יוחנן בה"ק מהר"מ סופר}}{{הערה|1=[[נשיאי חב"ד ובני דורם]] עמ' 120.}}. | בשנת [[תשל"ב]] שלח מכתב ברכה לרבי לרגל מלאות לו שבעים שנה, וחותם {{ציטוטון|המתאבק בעפר רגליו ומשתחווה אפים ארצה מול כ"ק רבינו שליט"א, יוחנן בה"ק מהר"מ סופר}}{{הערה|1=[[נשיאי חב"ד ובני דורם]] עמ' 120.}}. | ||
בשנת [[תשמ"ט]] ביקר אצל הרבי | בשנת [[תשמ"ט]] ביקר אצל הרבי{{הערה|1=[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1335 בביקור אצל הרבי (2:27)]}}. בשיחתם, אמר לו הרבי שעליו לפסוק ש[[משיח]] יבוא, מכיון שרבים צריכים לו. ומה שכתוב כי יש איסור לדחוק את [[קץ הגלות|הקץ]], אין זה אמור לפני זמן הקץ - אבל כיום, כשכבר [[כלו כל הקיצין]], אין איסור. לאחר שיפסוק, ידאג גם לקיום הפסק, ואף ישלח את שמש בית הדין לצורך זה... האדמו"ר מערלוי נענה בתגובה כי הוא מצטרף לפסקו של הרבי שהמשיח צריך לבוא, אך הרבי אמר לו כי אל לו לתלות זאת ביחיד - ברבי, ועליו לפסוק בעצמו{{הערת שוליים|1=[http://chabad.info/newvideo/video.php?id=1989 הרבי בשיחה עם האדמו"ר מערלוי: תפסקו שמשיח יבוא!]}}. | ||
ב[[תשרי]] [[תשס"ד]] ערך ביקור ב[[בית חב"ד]] בעיר בריטסלבה (פרשבורג לשעבר) שבסלובקיה - מקום קבורת סבו ה[[חתם סופר]], וערך שם [[סיום הרמב"ם]] לפי תקנת הרבי{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=2795 בבית חב"ד בסלובקיה]}}. | ב[[תשרי]] [[תשס"ד]] ערך ביקור ב[[בית חב"ד]] בעיר בריטסלבה (פרשבורג לשעבר) שבסלובקיה - מקום קבורת סבו ה[[חתם סופר]], וערך שם [[סיום הרמב"ם]] לפי תקנת הרבי{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=2795 בבית חב"ד בסלובקיה]}}. | ||
== במאבק למען שלימות הארץ == | ==במאבק למען שלימות הארץ== | ||
רבי יוחנן עומד בראש מאבקו של הרבי למען שלימות הארץ, כשיטת סבו בעל ה"התעוררות תשובה", ומחזק בכל עת את רבני [[עמותת פיקוח נפש]]. | רבי יוחנן עומד בראש מאבקו של הרבי למען שלימות הארץ, כשיטת סבו בעל ה"התעוררות תשובה", ומחזק בכל עת את רבני [[עמותת פיקוח נפש]]. | ||
שורה 29: | שורה 33: | ||
בחודש [[שבט]] [[תשס"ה]] במפגש מיוחד שהתקיים בין האדמו"ר מערלוי לבין שר החוץ, סילבן שלום, סירב האדמו"ר לתמוך בהצעת החוק להביא את [[תכנית ההתנתקות]] ל[[משאל עם]]. "אם התוצאה הסופית תקבע כי יש לפנות את היישובים, לא אסכים בשום אופן לתת יד לכך", נימק האדמו"ר את סירובו למהלך זה, "אינני מוכן לתת גרגיר אחד מאדמת ארץ ישראל לערבים". השר שלום טען בשיחה כי רק משאל עם יוכל למנוע שפיכות דמים בין יהודים, וגם אם לבסוף יאושר הפינוי במשאל עם, הדבר יקל על המתנחלים לעשות זאת מכיוון שזהו רצון העם. האדמו"ר מערלוי אמר לו בתגובה: "עלינו להיות עקביים בעקרונות שלנו". וחזר על הוראת הרבי כי על השגרירים של ישראל לדבר בעולם על הזכות שיש לנו על הארץ הזאת מכוח ההבטחה האלוקית כפי שכתובה ב[[תורה]]{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=9127 מגן על שלימות הארץ]}}. | בחודש [[שבט]] [[תשס"ה]] במפגש מיוחד שהתקיים בין האדמו"ר מערלוי לבין שר החוץ, סילבן שלום, סירב האדמו"ר לתמוך בהצעת החוק להביא את [[תכנית ההתנתקות]] ל[[משאל עם]]. "אם התוצאה הסופית תקבע כי יש לפנות את היישובים, לא אסכים בשום אופן לתת יד לכך", נימק האדמו"ר את סירובו למהלך זה, "אינני מוכן לתת גרגיר אחד מאדמת ארץ ישראל לערבים". השר שלום טען בשיחה כי רק משאל עם יוכל למנוע שפיכות דמים בין יהודים, וגם אם לבסוף יאושר הפינוי במשאל עם, הדבר יקל על המתנחלים לעשות זאת מכיוון שזהו רצון העם. האדמו"ר מערלוי אמר לו בתגובה: "עלינו להיות עקביים בעקרונות שלנו". וחזר על הוראת הרבי כי על השגרירים של ישראל לדבר בעולם על הזכות שיש לנו על הארץ הזאת מכוח ההבטחה האלוקית כפי שכתובה ב[[תורה]]{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=9127 מגן על שלימות הארץ]}}. | ||
ב[[אייר]] [[תשס"ה]] ערך ביקור | ב[[אייר]] [[תשס"ה]] ערך ביקור ב[[ישיבת ליובאוויטש טורונטו|ישיבת חב"ד ליובאוויטש בטורונטו]] וזכה לקבלת פנים מרשימה. ראש הישיבה וצוות ההנהלה, השלוחים בעיר בראשות השליח הראשי הרב גרוסבאום, קרוב ל-200 תלמידי הישיבה, ולמעלה מ-100 איש מאנ"ש קיבלו את פניו{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=11271 בביקור בישיבת חב"ד בטורונטו]}}. | ||
בשנת [[תשס"ה]] | ==משפחתו== | ||
*בנו הרב משה סופר, רב קהילת ערלוי ב[[ירושלים]] | |||
*בנו הרב יעקב סופר, רב קהילת ערלוי ב[[ביתר עלית]]. מקורב לחב"ד. השתתף ב[[התוועדות]][[י"ט כסלו]] [[תשס"ג]] בביתר, וערך שם את [[סיום הרמב"ם]]{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=156 בסיום הרמב"ם בביתר]}}. כמו כן השתתף בשנת [[תשס"ה]] באירוע החבד"י נגד [[ההתנתקות]], ואף [[סיום מסכת|סיים מסכת]] בסיום האירוע, כהוראת הרבי{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=14959 מסיים מסכת באירוע נגד ההתנתקות]}}. | |||
*בנו הרב אברהם שמואל בנימין סופר, ראש ישיבת ערלוי | |||
*בנו הרב שמעון סופר, רב בית המדרש "תורת משה" ב[[צפת]] | |||
*בנו הרב עקיבא סופר, רב קהילת ערלוי ב[[בני ברק]] | |||
*בנו הרב זלמן סופר, רב קהילת ערלוי ב[[בורו פארק]] | |||
*בנו הרב אהרן סופר, רב קהילת ערלוי ב[[אלעד]] | |||
== לקריאה נוספת == | == לקריאה נוספת == |
גרסה מ־13:31, 22 בפברואר 2016
רבי יוחנן סופר (י"ג טבת תרפ"ד - י"ג באדר א' תשע"ו) היה האדמו"ר מערלוי (או גאב"ד ערלוי). עמד בקשרים חמים עם הרבי, וזכה לביקור מיוחד אצל הרבי בחלוקת הדולרים, בו ביקש ממנו הרבי שיפסוק על ביאת המשיח.
תולדות חיים
נולד בי"ג טבת תרפ"ד לאביו רבי משה סופר, בעל בעל ה"יד סופר". בצעירותו למד בישיבה בוורפלט, הונגריה, אצל הרב יוסף פולק. בתקופת השואה שהה במחנות העבודה ולאחר שניצל יצא לבודפסט שבהונגריה, אז נשא את הרבנית מרים בת רבי יעקב פאלל. בשנת תש"י עלה לארץ ישראל.
בשנת תשי"ג הקים את ישיבת ערלוי בשכונת קטמון בירושלים, ומונה לכהן כראש הישיבה ואב בית הדין. בהמשך הוקמו מוסדות ערלוי במקומות נוספים, וקהילת ערלוי שבראשה עמד נחשבת כמממשיכה בדרכו של החת"ם סופר, שהיה דור חמישי אליו.
רבי יוחנן הסתופף בצילם של האדמו"רים רבי אהרון רוקח מבעלז ורבי יעקב יוסף טברסקי מסקווירא. רבים מהמנהגים שקיבל מהם הנהיג בקהילת ערלוי. כך בהשפעתו הפכה קהילת ערלוי לחצר חסידית, למרות היותה קהילה הונגרית במקורה.
היה מחברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארץ ישראל.
נפטר בי"ג באדר א' תשע"ו, כשהוא נחשב לזקן האדמו"רים.
קשריו עם חב"ד
האדמו"ר מערלוי השתתף עם הרבי במאבקיו השונים על שלימות הארץ.
כמו כן, היה מגן ביד רמה על כבודו של הרבי. באחד הימים כשנפגש עם ראש ישיבה ליטאית, שביזה את הרבי, מחה בתוקף על דבריו.
בשנת תשל"ב שלח מכתב ברכה לרבי לרגל מלאות לו שבעים שנה, וחותם "המתאבק בעפר רגליו ומשתחווה אפים ארצה מול כ"ק רבינו שליט"א, יוחנן בה"ק מהר"מ סופר"[1].
בשנת תשמ"ט ביקר אצל הרבי[2]. בשיחתם, אמר לו הרבי שעליו לפסוק שמשיח יבוא, מכיון שרבים צריכים לו. ומה שכתוב כי יש איסור לדחוק את הקץ, אין זה אמור לפני זמן הקץ - אבל כיום, כשכבר כלו כל הקיצין, אין איסור. לאחר שיפסוק, ידאג גם לקיום הפסק, ואף ישלח את שמש בית הדין לצורך זה... האדמו"ר מערלוי נענה בתגובה כי הוא מצטרף לפסקו של הרבי שהמשיח צריך לבוא, אך הרבי אמר לו כי אל לו לתלות זאת ביחיד - ברבי, ועליו לפסוק בעצמו[3].
בתשרי תשס"ד ערך ביקור בבית חב"ד בעיר בריטסלבה (פרשבורג לשעבר) שבסלובקיה - מקום קבורת סבו החתם סופר, וערך שם סיום הרמב"ם לפי תקנת הרבי[4].
במאבק למען שלימות הארץ
רבי יוחנן עומד בראש מאבקו של הרבי למען שלימות הארץ, כשיטת סבו בעל ה"התעוררות תשובה", ומחזק בכל עת את רבני עמותת פיקוח נפש.
בטבת תשס"ד ארגן בביתו אסיפה של ועד רבני עמותת פיקוח נפש. המשא המרכזי היה של האדמו"ר מערלוי שציין את פסק השולחן ערוך בסימן שכ"ט, ואמר שהלכה זאת נכתבה ברוח הקודש למצבנו כעת.
בחודש שבט תשס"ה במפגש מיוחד שהתקיים בין האדמו"ר מערלוי לבין שר החוץ, סילבן שלום, סירב האדמו"ר לתמוך בהצעת החוק להביא את תכנית ההתנתקות למשאל עם. "אם התוצאה הסופית תקבע כי יש לפנות את היישובים, לא אסכים בשום אופן לתת יד לכך", נימק האדמו"ר את סירובו למהלך זה, "אינני מוכן לתת גרגיר אחד מאדמת ארץ ישראל לערבים". השר שלום טען בשיחה כי רק משאל עם יוכל למנוע שפיכות דמים בין יהודים, וגם אם לבסוף יאושר הפינוי במשאל עם, הדבר יקל על המתנחלים לעשות זאת מכיוון שזהו רצון העם. האדמו"ר מערלוי אמר לו בתגובה: "עלינו להיות עקביים בעקרונות שלנו". וחזר על הוראת הרבי כי על השגרירים של ישראל לדבר בעולם על הזכות שיש לנו על הארץ הזאת מכוח ההבטחה האלוקית כפי שכתובה בתורה[5].
באייר תשס"ה ערך ביקור בישיבת חב"ד ליובאוויטש בטורונטו וזכה לקבלת פנים מרשימה. ראש הישיבה וצוות ההנהלה, השלוחים בעיר בראשות השליח הראשי הרב גרוסבאום, קרוב ל-200 תלמידי הישיבה, ולמעלה מ-100 איש מאנ"ש קיבלו את פניו[6].
משפחתו
- בנו הרב משה סופר, רב קהילת ערלוי בירושלים
- בנו הרב יעקב סופר, רב קהילת ערלוי בביתר עלית. מקורב לחב"ד. השתתף בהתוועדותי"ט כסלו תשס"ג בביתר, וערך שם את סיום הרמב"ם[7]. כמו כן השתתף בשנת תשס"ה באירוע החבד"י נגד ההתנתקות, ואף סיים מסכת בסיום האירוע, כהוראת הרבי[8].
- בנו הרב אברהם שמואל בנימין סופר, ראש ישיבת ערלוי
- בנו הרב שמעון סופר, רב בית המדרש "תורת משה" בצפת
- בנו הרב עקיבא סופר, רב קהילת ערלוי בבני ברק
- בנו הרב זלמן סופר, רב קהילת ערלוי בבורו פארק
- בנו הרב אהרן סופר, רב קהילת ערלוי באלעד
לקריאה נוספת
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
חב"ד וגדולי ישראל |
---|
חב"ד ובנותיה |
חסידות חב"ד ליובאוויטש חסידות סטרשלה ● התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו) • חב"ד קאפוסט • חב"ד ליאדי • חב"ד ניעז'ין ● חסידות אוורוטש |
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה |
ברסלב • טולנא • סלונים • סקווירא • פינסק קרלין • צ'רנוביל • קרלין • צ'רקס • רחמסטריבקא • רוז'ין • צ'ורטקוב • סקוליא |
חצרות גליציה |
באבוב • צאנז • מחנובקה • פשברסק • בעלז • נדבורנא • ביטשינא • קרטשניף • זוטשקא |
חצרות פולין ווואהלין |
אמשינוב • גור • זוויהל • לעלוב • סטרופקוב • ראדזין • ביאלא • פשיסחא • אוז'רוב |
חצרות הונגריה ורומניה |
ויז'ניץ • סאטמאר • ספינקא • ערלוי • פאפא |
חצרות ארץ ישראל ומרוקו |
שומרי אמונים • אשלג • אבוחצירא |