משתמש:קרייזי אבאוט משיח/תעניות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "'''ארבעת הצומות''' הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. ע...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''ארבעת הצומות''' הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. על צומות אלו התנבא הנביא {{הערה|זכריה ח, יט.}} {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעינ וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמלעדים טובים}}.
'''ארבעת הצומות''' הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. על צומות אלו התנבא הנביא {{הערה|זכריה ח, יט.}} {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים}}.


==הצומות==
==הצומות==
*[[עשרה בטבת]] - ביום זה סמך מלך בבל וכו.
*[[עשרה בטבת]] - ביום זה החל המצור על ירושלים.


*[[שבעה עשר בתמוז]] - ביום זה אירעו חמישה דברים: נשברו הלוחות, הובקעה העיר ירושלים, בוטל התמיד, שרף אפוסטמוס את התורה והועמד צלם בהיכל.
*[[שבעה עשר בתמוז]] - ביום זה אירעו חמישה דברים: נשברו הלוחות, הובקעה העיר ירושלים, בוטל התמיד, שרף אפוסטמוס את התורה והועמד צלם בהיכל.
שורה 20: שורה 20:
הנביא אומר ש ..
הנביא אומר ש ..
ועל פי זה פסקו ... שיתבטלו הצומות לעת"ל
ועל פי זה פסקו ... שיתבטלו הצומות לעת"ל
באופן הביטול אומר אד"ש שישנם ג' שלבים...
 
יהיו קרבנות ...
 
[[הרבי]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו, שיחת עשרה בטבת.}} שישנם שני שלבים בביטול הצומות לעתיד לבוא:
 
(א) '''ביטול הצומות והפיתם לשמחה ''' - מכיון שבזמן הגאולה יהיה שלום, לא יהיה צורך להתענות על החורבן ולכן הצומות יתבטלו. וכיון שהשלום וביטול התענית הוא דבר המשמח, לכן יהיו ימים אלו ימים טובים וימי שמחה.
 
(ג) בנוסף לכך, '''הפיכת האבל עצמו לששון''' - לא רק שישמחו בגלל '''ביטול''' המצב הגלותי, אלא אדרבה: השמחה תהיה בגלל '''הצום עצמו''', כיון שתתגלה מטרתו האמיתית והחיובית [בדומה ליעוד בגאולה בכלל - "אודך ה' כי אנפת בי", ההודאה לה' על צרות ויסורי הגלות עצמם].
 
על שלבים אלו מבאר הרבי, כי השלב הראשון יתקיים ב[[שתי תקופות|תקופה הראשונה]] של [[ימות המשיח]] - אז הצומות יתבטלו ויהיו ימי שמחה; והשלב השני יתקיים ב[[שתי תקופות|תקופה השניה]] של ימות המשיח - אז יתגלו גם דברים שלמעלה מהטבע וסדרי בראשית - ואז יהפך גם הצום והאבל עצמו לשמחה.


כמו כן ימי בין המצרים יהפכו... ולהעיר מדברי החת"ס הידועים (צוטט מבימים האחרונים באינפו)
כמו כן ימי בין המצרים יהפכו... ולהעיר מדברי החת"ס הידועים (צוטט מבימים האחרונים באינפו)


בנוגע לתענית אסתר היא אמנם לא שייכת לארבעה [ולכן במהותה הפנימית היא נעלית מגלות וגאולה - מ"ו], אך היא תיהפך גם כן לשמחה.
בנוגע לתענית אסתר - שאמנם אינה שייכת לארבעת הצומות, כיון שאינה חלק מאירועי החורבן, ולכן גם בנין בית המקדש אינו קשור לביטולה{{הערה|שענין זה מורה, בפנימיות, על כך שמעלת יום זה כיום רצון לה' היא נעלית אפילו מענין הגאולה (שיחת תענית אסתר [[תשמ"ו]] - התוועדויות חלק ב' ע' ???)}} - מופיע ב[[שיחה|שיחות]] הרבי שגם היא תיהפך לשמחה{{הערה|ראה לדוגמא שם ע' ???. וכמו כן בכותרת שיחת תענית אסתר [[תשמ"ח]] - [[מוגה]] ([[התוועדויות]] חלק ב' ע' 401), נאמר "תענית אסתר - יהפך לשמחה".}}.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
תורת החסידות מגלה את הפנימיות שבכל דבר, ועל כן גם בצומות אלו היא מגלה את פנימיותם שהם בעצם ימים טובים, אלא שבזמן הגלות הם לא יכולים להתגלות בצורה זו, ועל כן הם מתגלים בצורה של צום, אבל בגאולה תתגלה המהות האמיתית של כל דבר, ולכן ...
תורת החסידות מגלה את הפנימיות שבכל דבר, ועל כן גם בצומות אלו היא מגלה את פנימיותם שהם בעצם ימים טובים, אלא שבזמן הגלות הם לא יכולים להתגלות בצורה זו, ועל כן הם מתגלים בצורה של צום, אבל בגאולה תתגלה המהות האמיתית של כל דבר, ולכן ...


יהיו קרבנות ...


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־14:45, 22 בדצמבר 2015

ארבעת הצומות הם הצומות שנקבעו על ידי חז"ל לזכר מאורעות חורבן בית המקדש הראשון והשני. על צומות אלו התנבא הנביא [1] "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים".

הצומות

  • שבעה עשר בתמוז - ביום זה אירעו חמישה דברים: נשברו הלוחות, הובקעה העיר ירושלים, בוטל התמיד, שרף אפוסטמוס את התורה והועמד צלם בהיכל.
  • תשעה באב - ביום זה אירעו חמישה דברים: נגזרה הגזירה על דור המדבר שלא יכנסו לארץ, נחרב בית המקדש הראשון והשני, נחרש בית המקדש ונחרבה ביתר.
  • צום גדליה - נהרג גדליה בן אחיקם והתפזרה שארית הפליטה.

כמו כן, תענית אסתר בי"ג באדר - שאינה כלולה בארבעת הצומות, כיון שאינה שייכת למאורעות החורבן - לזכר התענית של יהודי שושן בזמן גזירת המן.

ביטולם בזמן הזה

הגמרא מספרת שכאשר תשעה באב חל בשבת רצה רבי יהודה הנשיא לדחותו לגמרי. ובהקשר לכך אומרת הגמרא שכשיש שלום רצו אין מתענים. ולכן בזמן בית שני לא התענו על חורבן בית ראשון.

ביטולם לעתיד לבוא

הנביא אומר ש .. ועל פי זה פסקו ... שיתבטלו הצומות לעת"ל

יהיו קרבנות ...

הרבי מבאר[2] שישנם שני שלבים בביטול הצומות לעתיד לבוא:

(א) ביטול הצומות והפיתם לשמחה - מכיון שבזמן הגאולה יהיה שלום, לא יהיה צורך להתענות על החורבן ולכן הצומות יתבטלו. וכיון שהשלום וביטול התענית הוא דבר המשמח, לכן יהיו ימים אלו ימים טובים וימי שמחה.

(ג) בנוסף לכך, הפיכת האבל עצמו לששון - לא רק שישמחו בגלל ביטול המצב הגלותי, אלא אדרבה: השמחה תהיה בגלל הצום עצמו, כיון שתתגלה מטרתו האמיתית והחיובית [בדומה ליעוד בגאולה בכלל - "אודך ה' כי אנפת בי", ההודאה לה' על צרות ויסורי הגלות עצמם].

על שלבים אלו מבאר הרבי, כי השלב הראשון יתקיים בתקופה הראשונה של ימות המשיח - אז הצומות יתבטלו ויהיו ימי שמחה; והשלב השני יתקיים בתקופה השניה של ימות המשיח - אז יתגלו גם דברים שלמעלה מהטבע וסדרי בראשית - ואז יהפך גם הצום והאבל עצמו לשמחה.

כמו כן ימי בין המצרים יהפכו... ולהעיר מדברי החת"ס הידועים (צוטט מבימים האחרונים באינפו)

בנוגע לתענית אסתר - שאמנם אינה שייכת לארבעת הצומות, כיון שאינה חלק מאירועי החורבן, ולכן גם בנין בית המקדש אינו קשור לביטולה[3] - מופיע בשיחות הרבי שגם היא תיהפך לשמחה[4].

בתורת החסידות

תורת החסידות מגלה את הפנימיות שבכל דבר, ועל כן גם בצומות אלו היא מגלה את פנימיותם שהם בעצם ימים טובים, אלא שבזמן הגלות הם לא יכולים להתגלות בצורה זו, ועל כן הם מתגלים בצורה של צום, אבל בגאולה תתגלה המהות האמיתית של כל דבר, ולכן ...


ראו גם

לקריאה נוספת

לקו"ש חט"ו ש"פ בלק תנש"א

הערות שוליים

  1. זכריה ח, יט.
  2. לקוטי שיחות חלק ט"ו, שיחת עשרה בטבת.
  3. שענין זה מורה, בפנימיות, על כך שמעלת יום זה כיום רצון לה' היא נעלית אפילו מענין הגאולה (שיחת תענית אסתר תשמ"ו - התוועדויות חלק ב' ע' ???)
  4. ראה לדוגמא שם ע' ???. וכמו כן בכותרת שיחת תענית אסתר תשמ"ח - מוגה (התוועדויות חלק ב' ע' 401), נאמר "תענית אסתר - יהפך לשמחה".