פורטל:תורת הנגלה: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פורטל|צבע=#E5E5FF|פורטל=תורת הנגלה|תוכן=[[קובץ:מסכת ברכות.jpg|left|150px|קישור=מסכת ברכות]]'''תורה''' היא החכמה העליונה, אשר באמצעותה ברא הקב"ה את העולם | {{פורטל|צבע=#E5E5FF|פורטל=תורת הנגלה|תוכן=[[קובץ:מסכת ברכות.jpg|left|150px|קישור=מסכת ברכות]]'''תורה''' היא שם כללי לכל כתבי הקודש של היהדות, החל מ[[חמשה חומשי תורה]] ועד לאחרון המחדשים בתורה. התורה היא החכמה העליונה, אשר באמצעותה ברא הקב"ה את העולם ודרכו יכולים בני האדם להבין ולקיים את רצונו ובכך להתקשר איתו. התורה מתחלקת לשני רבדים עיקריים: חיצוניות התורה - תורת הנגלה ו[[פנימיות התורה]] - תורת החסידות. | ||
התורה מחולקת לארבעה | בתורת הנגלה ישנה התורה שבכתב וה[[תורה שבעל פה]]. ה[[תורה שבכתב]] הם אותיות התורה הכתובים על הקלף. ו[[תורה שבעל פה]] הם המסורות אשר ב[[משנה]] וב[[תלמוד]]. בתורת החסידות מתייחסים ל[[ספר התניא]] כ"תורה שבכתב" של פנימיות התורה. שאר ספרי תורת החסידות הם כ"תורה שבעל פה". | ||
התורה מחולקת גם לארבעה רבדים: '''פ'''שט '''ר'''מז '''ד'''רש ו'''ס'''וד (ר"ת [[פרד"ס]]). | |||
===לימוד התורה=== | ===לימוד התורה=== |
גרסה מ־17:42, 28 באפריל 2011
פורטל תורת הנגלה |
---|
תורה היא שם כללי לכל כתבי הקודש של היהדות, החל מחמשה חומשי תורה ועד לאחרון המחדשים בתורה. התורה היא החכמה העליונה, אשר באמצעותה ברא הקב"ה את העולם ודרכו יכולים בני האדם להבין ולקיים את רצונו ובכך להתקשר איתו. התורה מתחלקת לשני רבדים עיקריים: חיצוניות התורה - תורת הנגלה ופנימיות התורה - תורת החסידות.
בתורת הנגלה ישנה התורה שבכתב והתורה שבעל פה. התורה שבכתב הם אותיות התורה הכתובים על הקלף. ותורה שבעל פה הם המסורות אשר במשנה ובתלמוד. בתורת החסידות מתייחסים לספר התניא כ"תורה שבכתב" של פנימיות התורה. שאר ספרי תורת החסידות הם כ"תורה שבעל פה". התורה מחולקת גם לארבעה רבדים: פשט רמז דרש וסוד (ר"ת פרד"ס). לימוד התורהלימוד התורה היא מצווה תמידית בה מחויב כל יהודי לקיים בכל זמן פנוי, בין אם הוא צעיר, זקן, חולה ובעל יסורים. כאמור בתורה "והגית בו יומם ולילה". אדמו"ר הזקן פוסק בשולחן ערוך כי מקיימים מצווה זו רק על ידי לימוד בפה - באופן שזה אפשרי (מלבד הזמן ההכרחי המיוחד לעיון מחשבתי מרוכז). על לימוד התורה נאמר במשנה ותלמוד תורה כנגד כולם. ישנה מחלוקת בירושלמי בפירוש המשנה, דעה אחת אומרת כי הכוונה שהיא שקולה כנגד כל חפצי העולם הזה, ודעה שניה אומרת כי "אפילו כל מצוותיה של תורה אינן שוות לאות אחת מהתורה". מעלתה העצומה של לימוד התורה השקולה כנגד כל המצוות מוסברת בספר התניא בכך, שכאשר אדם לומד איזו הלכה כל שהיא, כיון שזו היא רצונו של הקדוש ברוך הוא שכשראובן יטען כך ושמעון יטען כך על דרך משל - תהיה ההלכה כך וכך, נמצא כאשר האדם לומד הלכה זו הרי הוא תופס על ידי שכלו את חכמתו של הקדוש ברוך הוא, וחכמתו של הקדוש ברוך הוא הם אחד, כמאמר הזוהר הקדוש "אורייתא וקודשא בריך היא חד", ולכן למרות שכידוע ש"לית מחשבה תפיסא ביה", הרי על ידי לימוד התורה מחשבתו של האדם תפוסה באופן רוחני בקדוש ברוך הוא, דבר המהווה יחוד רוחני נעלה ונפלא, וכלשון אדמו"ר הזקן "שאין יחוד כמוהו ולא כערכו וכדוגמתו נמצאים כלל בגשמיות, להיות לאחדים ומיוחדים ממש מכל צד ופינה". |
פרשות השבוע | ||
---|---|---|
ספר בראשית | בראשית · נח · לך לך · וירא · חיי שרה · תולדות · ויצא · וישלח · וישב · מקץ · ויגש · ויחי | |
ספר שמות | שמות · וארא · בא · בשלח · יתרו · משפטים · תרומה · תצווה · כי תשא · ויקהל · פקודי | |
ספר ויקרא | ויקרא · צו · שמיני · תזריע · מצורע · אחרי מות · קדושים · אמור · בהר · בחוקותי | |
ספר במדבר | במדבר · נשא · בהעלותך · שלח לך · קורח · חוקת · בלק · פינחס · מטות · מסעי (מטות-מסעי) | |
ספר דברים | דברים · ואתחנן · עקב · ראה · שופטים · כי תצא · כי תבוא · ניצבים · וילך · האזינו · וזאת הברכה |
מסכתות הש"ס | ||
---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |
תנאים | ||
---|---|---|
זוגות | יוסי בן יועזר • הלל הזקן • שמאי הזקן • חוני המעגל • בית שמאי ובית הלל • שמעון הצדיק | |
דור ראשון | רבן גמליאל הזקן • רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול • רבן יוחנן בן זכאי • רבי חנינא בן דוסא • רבי יהודה בן בתירא • רבי אליעזר בן יעקב • שמואל הקטן • יהודה בן תימא • חלפתא בן דוסא איש כפר חנניא | |
דור שני | רבן גמליאל דיבנה • רבי יהושע בן חנניה • רבי אליעזר בן הורקנוס • רבי אלעזר בן ערך • רבי נחוניא בן הקנה | |
דור שלישי | רבי עקיבא • רבי טרפון • רבי ישמעאל • רבי אלעזר בן עזריה • רבי חנינא בן תרדיון • בן עזאי • רבי חלפתא • מתיא בן חרש • אבא שאול | |
דור רביעי | רבן שמעון בן גמליאל • רבי יהודה • רבי יוסי • רבי מאיר • רבי נהוראי • רבי שמעון בר יוחאי • רבי אלעזר בן שמוע • רבי נחמיה • רבי נתן • אבא שאול • רבי יוחנן הסנדלר • יוחנן בן בג בג • רב המנונא סבא • נתן הבבלי | |
דור חמישי | רבי יהודה הנשיא • רבי אלעזר ברבי שמעון • רבי בנאה • רבי אלעזר הקפר • רבי שמעון בן מנסיא • שמעון בן יהוצדק • רבי יאשיה • רבי יונתן • אליעזר ברבי יוסי • רבי אברדימוס בן רבי יוסי • רבי חייא • רבי שמעון בן חלפתא • אלעזר בן דורדיא |
אמוראים | ||
---|---|---|
דור ראשון | רבי חייא • רבי יהושע בן לוי • רבי מנא • רבי חנינא בר חמא | |
דור שני | רבי יוחנן • ריש לקיש • רב • שמואל • אילפא | |
דור שלישי | רבי אבא • אלעזר בן פדת • רבי אמי • רבי אסי • רבי יצחק נפחא •רב יהודה • רב נחמן • רב הונא | |
דור רביעי | רב חסדא • רב ששת • עולא • רבי זירא | |
דור חמישי | רבה • רב יוסף • רבה בר רב הונא • רבי ירמיה • רבי תנחומא | |
דור שישי | אביי • רבא • רמי בר חמא • רב אחא בר יעקב • רב ספרא • רב אידי בר אבין • רב חייא בר אבין | |
דור שביעי | רב אחא בריה דרבא • רב אשי • רבינא |
קטגוריות בתורת הנגלה |
---|
בריאת העולם · אישים בתנ"ך · נביאים · תנאים · אמוראים · ראשונים חודשי השנה · חגים וזמנים · שבת · תפילה |
|