לדלג לתוכן

רבן גמליאל דיבנה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
המונח "רבן גמליאל דיבנה" מפנה לכאן. לערך העוסק ברבן גמליאל הזקן, ראו רבן גמליאל הזקן.
קברו של רבן גמליאל, ביבנה.

רבן גמליאל היה נשיא ישראל, תנא, וצאצאו של הלל הזקן. הוא היה בנו של רבן שמעון בן גמליאל הזקן נשיא ישראל. למרות שתקופה מסוימת שימש בתפקיד הנשיאות רבן יוחנן בן זכאי, לאחר שהרומאים שהרגו את רשב"ג הראשון אסרו על בנו להמשיך את הנשיאות, הוא מסר את הנשיאות לידי רבן גמליאל מיד כאשר הדבר התאפשר.

כאשר בסוגיית תנורו של עכנאי רבי אליעזר לא קיבל את דעתם של הרוב, גם כעבור דיון ארוך וממושך, הוא גזר עליו חרם. אשתו של רבי אליעזר, אימא שלום, הייתה שומרת עליו שלא יפול על פניו בנפילת אפים, מכיון שחששה מתוצאות איומות שיגרמו מתפילת נפילת אפים, ואכן כאשר פעם אחת לא השגיחה עליו מכיון שחשבה שהוא ראש חודש, הוא נפל על פניו, ורבן גמליאל אחיה נפטר.

איכות וכמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד משיטותיו היא המחלוקת הידועה האם שליח הציבור מוציא את הרבים ידי חובתם גם בתפילת לחש או לא, רבן גמליאל סבור שמוטב כי הש"ץ יוציא את הציבור ידי חובתן, בניגוד לדעתם של שאר חכמי ישראל שסברו כי על כל אחד להתפלל בעצמו תפילת לחש.

הרבי[1] תולה זאת במחלוקת הידועה אם איכות עדיפה או כמות, בעוד חכמים סברו שכמות עדיפה, ולכן עדיף שכל אחד יתפלל בעצמו מאשר אחד יתפלל בשביל כולם[2], סבר רבי גמליאל נשיא ישראל כי מוטב שאחד יתפלל וכולם יצאו עימו ידי חובתו, שתפילה כזו הנעשית בהשתתפות ובכוונת כל הציבור יש לה חשיבות גדולה יותר באיכותה, ואיכות עדיפה מכמות. לפי רבי גמליאל אותה תקנה שהשליח ציבור מוציא את הרבים ידי חובתן, נעשתה דווקא ענין של בדיעבד, לאותו שאינו בקי להתפלל בעצמו.

הודאה ממין הטענה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מחלוקת דומה יש גם במסכת שבועות[3] כאשר אדם טוען את חבירו בחיטים והודה לו בשעורים, שלמרות שלשיטת חכמים הוא פטור, כי ההודאה אינה ממין הטענה ואין זה נחשב כמודה במקצת, סבור רבן גמליאל שהוא חייב שבועה כמודה במקצת. יסוד המחלוקת הוא שווה: מצד האיכות, אין חילוק בין חיטים לשעורים, ומכיון שהכל נכלל כטענה אחת, ומצד נפשו רואים אצלו נטייה של הודאה לתובע, הרי הוא מודה במקצת הטענה. אבל אם מתחשבים מצד הכמות וחיצוניות הדברים הרי שחיטים ושעורים הם שני טענות נפרדות.

זו היא גם מחלוקת בין חכמים לרבן גמליאל[4] אודות חסד לאומים חטאת. חכמים סוברים שהגוים נותנים צדקה כדי להתגדל, שזוהי אריכות ימים לפירוש המהרש"א, דבר שאינו פסול כאשר מדובר בגוי שעביד לגרמיה, ואילו רבן גמליאל סובר שהם עושים זאת כדי להתייהר כלפי העני, שזוהי עבירה חמורה. חכמים סוברים שעיקר הצדקה הוא הכמות להחיות נפשות ביתו, ולכן עיקר הפגם הוא אם פוגם בכמות הצדקה, ונותן את הכמות לפי השכר שיקבל. מה שאין כן רבן גמליאל סובר שעיקר ענין הצדקה הוא האיכות - מה הוא רחום אף אתה רחום, ולכן עיקר החטא הוא כאשר פוגם בכוונת הצדקה, ולמרות שהנותן צדקה שלא לשמה הוא צדיק גמור, אז במקום לפעול בעצמו ענין הזיכוך המידות "מאיר שניהם השם", כאן יש כוונה הופכית - שנותן כדי להתייהר.

החידוש המשולש[עריכה | עריכת קוד מקור]

עם זאת, החידוש שבכל המקומות נצרך, ולא היה די במקום אחד כדי לומר את החידוש. מכיון שצדקה הוא כידוע יותר ענין האיכות, עד שאמרו שמי שאיבד סלע ומצאה עני והתפרנס בה, מקבל המאבד שכר מכיון שלמעשה הופרש מממונו צדקה, ואילו בתפילה ההיפך, עיקר התפילה היא ענין פנימי - עבודה שבלב, ולכן החידוש כפול שבשניהם שייך מחלוקת של איכות וכמות.

לעומת זאת, בטענו חיטים והודה לו בשעורים, גם כן קיים חידוש נפרד, שלמרות שמדובר בעניני רשות, שאז יש הו"א לומר שלא שייך ענינים של חשיבות איכות וכמות, וכמבואר במפרשים המסכת ביצה, שלמרתו שביצה שנולדה ביום טוב שלאחר השבת אסורה מכיון שהוכנה משבת ליום טוב ואין שבת מכיון ליום טוב, אין ביצה שנודלה ביום ראשון אסורה, למרות שהוכנה ביום טוב, מכיון שבסעודת חול לא שייך ענין "הכנה" כלל, ולכן החידוש הוא שגם אז יש ענין של איכות וכמות.

מנהגו ומנהג שאר נשיאי ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבן גמליאל דיבנה היה רגיל לצאת לנפוש בעכו, כפי שאמרו; שהיה רוחץ במרחץ המפואר של אפרודיטי בעכו, ודרך אגב עונה גם לשאלותיו של החכם היוני פרוקלוס בן פלוספוס, או שמוצאים אותו "יושב לו על ספסלו של גוי בשבת בעכו"[5], וכן מסופר על בנו הנשיא רבן שמעון בן גמליאל וחבריו רבי יהודה ורבי יוסי "שהיו מסובין בעכו וקידש עליהם היום (של שבת)..."[6]. מהמשך הסיפור שם נראה כי רבי יוסי היה תושב עכו, וכי לחכמים אלה היו בה גם תלמידים השומעים תורה מפיהם. אף רבי יהודה הנשיא היה מבקר בעכו, והוא גם השיא את בתו לאחר מחכמי כפר עכו. כי כך היה מנהגם, ולעכו היו נוהגים לבוא נשיאי העם ומנהיגיו, לשם ריפוי או לשם שיחות עם חכמי ישראל, ועם חכמי הגויים ומושליהם.

מעלות רבן גמליאל דיבנה בתחום האישי והפרטי[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • א. רבן גמליאל היה אסטניס-עדין נפש[7] והעיד על עצמו שהוא איסטניס[8], ועל פי הגדרה הלכתית זו, מותר היה לו, לצד נימוקים אחרים, לחרוג בכמה עניינים מההלכה המקובלת בזמנו, כגון:
    • להתרחץ כשאשתו נפטרה בתוך ימי ה"שבעה".
    • לשבת על ספסל של גויים בשבת.
    • לשתות יין ישראלי מתוך כלי של גוי.

כמו כן קיבל תנחומים על טבי עבדו, אף שפסק שאין לקבל תנחומים על עבד נוכרי שמת, מאחר ש"טבי עבד כשר היה".

  • ב. טבע רחמן, כפי שבגמרא מסופר על שכנתו שמת בנה והיית בוכה בלילה ורבן גמליאל בכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו[9].
  • ג. ועניו[10].
  • ד. כשלא ידע היה אומר "לא שמעתי"[11].
  • ה. בביתו היה מקבל חכמים בסבר פנים יפות, ובחתונת בנו עמד והשקה את אורחיו[12].
  • ו. החמיר על עצמו בדברים שהיקל לאחרים[13].
  • ז. היווה דוגמה אישית לחסכון בממון ושמירה על ממון זולתו: בימיו נהגו לתפור למת תכריכים יקרים, דבר שהכביד על המשפחה עד כדי כך שהיו מניחים אותו ובורחים. רבן גמליאל ציווה לקוברו בבגדי פשתן פשוטים, ובעקבותיו התקבל נוהג של קבורה בכלי פשתן[14][15].
  • ח. מיוחס, דרך אביו רבן שמעון בן גמליאל עד דוד המלך.
  • ט. עשיר[16].
  • י. תקיף בדעתו ללא מורא ולא חת מפני איש להעמיד ההלכה כדעת הרוב המתון בדרך המלך ושביל הזהב ומתנגד לקיצוניות[17].

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. שיחות קודש תשל"ז חלק א' עמ' מ'.
  2. מסכת ראש השנה מ' ע"א.
  3. לח, ב.
  4. מסכת בבא בתרא, י ע"א.
  5. (משנה עבודה זרה, ג, ד; ירושלמי פסחים, ד, א)
  6. (פסחים דף ק.)
  7. משנה, מסכת ברכות, פרק ב', משנה ו'
  8. שם משנה, מסכת ברכות, פרק ב', משנה ו'.
  9. תבנית:תלמוד בבלי, וראו גם תוספתא בבא קמא ט, ל ותבנית:תלמוד בבלי.
  10. ברכות פרק תפילת השחר דגם לאחר הדחתו המשיך לבוא ולשמוע שיעור מרבי אלעזר בן עזריה
  11. משנה, מסכת כריתות, פרק ג', משנה ז'., ועוד
  12. (קידושין לב:ב)
  13. (משנה בבא מציעא פרק ה' ח')
  14. (כתובות ח:ב)
  15. אנציקלופדיה יהודית דעת ערך רבן גמליאל דיבנה
  16. כדברי חז"ל גדלהו משל אחיו
  17. בבא מציעא נט, א, בסוגיית תנורו של עכנאי
משוב על הערך