מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
אין תקציר עריכה |
(מוקדש ל{{א|קרייזי אבאוט משיח}} {{קריצה}}) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==מקור המצווה וטעמה== | ==מקור המצווה וטעמה== | ||
{{להשלים}} | |||
מצות הדלקת נרות חנוכה מוזכרת ב[[משנה]] פעם אחת בדרך אגב{{הערה|בבא קמא פרק ו' משנה ו'.}}, ודיניה מפורטים ב[[גמרא]] במסכת שבת:{{הערה|שם=שבת|}}: | מצות הדלקת נרות חנוכה מוזכרת ב[[משנה]] פעם אחת בדרך אגב{{הערה|בבא קמא פרק ו' משנה ו'.}}, ודיניה מפורטים ב[[גמרא]] במסכת שבת:{{הערה|שם=שבת|}}: | ||
שורה 51: | שורה 52: | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
===עניינם: להאיר את החושך=== | |||
עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{מקור|פרי עץ חיים...}} שתפקידם "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לעומקים ודרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם. | |||
עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת התורה, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך המנגדת לגילוי האור האלוקי.{{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}} התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ה[[היכל]], אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו. | |||
נצחון היוונים נעשה בכח המסירות נפש של בני חשמונאי שהמשיך אור נעלה ביותר - [[אור אין סוף]] שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים. | |||
וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים, בזה נעלה יותר המשכת האור בחנוכה מבשאר החגים בהם נעשו בעיקר ניסים בגשמיות העולם בעוד עיקר הנס בחנוכה היא בניצוח רוחני על קדושת התורה שמקור הגילוי נעלה יותר. | |||
;דרגת ההמשכה | |||
דרגת ההמשכה כפי שהוא ב[[שם הוי"ה]] הוא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שלכן אומר האריז"ל{{מקור|פרי עץ חיים}} שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם [[ע"ב]] [[ס"ג]] [[מ"ה]] בשם [[ב"ן]], (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות [[אל"ף]] שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}} | |||
בהמשכת האור כפי שהוא בעניין ה[[ספירות]] כמה עניינים: | |||
:עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של [[ספירת החכמה]] שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות [[ספירת הוד]] ב[[ספירת המלכות]] שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא [[חכמה סתימאה]] שב[[כתר]]. | |||
:אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי{{הערה|דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".}}, פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מ[[עתיק יומין]] המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת [[ואמת]] שב[[אריך אנפין]]. | |||
:אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות. | |||
המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו מבטאת את עליית המדות המרומזים ב[[אבות|אבותינו]] שהם נגד הספירות [[חג"ת]] שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי [[ש"ע נהורין]] המתגלים מעתיק יומין.{{הערה|שם=דרמ"צ}} | |||
אופן המשכת האור הוא באופן [[מקיף]] לפי שההמשכה ממקום נעלה ביותר לכן נמשכת רק דרך ספירת ההוד ולכן לנבראים המקבלים אין בה השגה (ואינו אוסר את היום במלאכה כי אם בשעה שהנרות דולקים), ורק הודאה וביטול.{{הערה|שם=דרמ"צ}} ומטרת ההמשכה הוא ביטול החיצונים וזה נעשה ביותר על ידי המקיפים דווקא.{{הערה|תורה אור לד, א ואילך.}} | |||
===ביאורים בפרטי הדינים=== | |||
{{להשלים}} | |||
מספרם של נרות חנוכה הם [[שמונה]] דוקא. ענין זה מבטא את החידוש המיוחד שהתווסף על ידי עבודתם של היהודים ב[[מסירות נפש]]: שכן נרות ה[[מנורה]] הם במספר [[שבע]], ונרות חנוכה הם יותר - שמונה, מספר המורה על למעלה מ[[סדר ההשתלשלות]]{{הערה|שם=נח|ד"ה נר חנוכה עטר"ת (סה"מ עטר"ת ע' קמח). ד"ה ואתה ברחמיך הרבים תרח"ץ (סה"מ תרח"ץ ע' קעא). וראה בד"ה להבין ענין נרות חנוכה, בקישורים חיצוניים.}}. | מספרם של נרות חנוכה הם [[שמונה]] דוקא. ענין זה מבטא את החידוש המיוחד שהתווסף על ידי עבודתם של היהודים ב[[מסירות נפש]]: שכן נרות ה[[מנורה]] הם במספר [[שבע]], ונרות חנוכה הם יותר - שמונה, מספר המורה על למעלה מ[[סדר ההשתלשלות]]{{הערה|שם=נח|ד"ה נר חנוכה עטר"ת (סה"מ עטר"ת ע' קמח). ד"ה ואתה ברחמיך הרבים תרח"ץ (סה"מ תרח"ץ ע' קעא). וראה בד"ה להבין ענין נרות חנוכה, בקישורים חיצוניים.}}. | ||