ברית מילה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:


[[קובץ:ברית מילה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ברית מילה ב[[בית חיינו]], [[תשל"ד]]. (צילום: נח פולבערג)]]
[[קובץ:ברית מילה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ברית מילה ב[[בית חיינו]], [[תשל"ד]]. (צילום: נח פולבערג)]]
מצוות '''מילה''' היא [[מצוות עשה]] למול את הבן, כמו שנאמר <REF>בראשית יז, יד.</REF>: "וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו ונכרתה הנפש ההיא מעמיה".


מבואר כי ענין מצוות מילה הוא הסרת ה[[ערלה]] שהיא [[קליפת נוגה]] החופפת שלא יהיה לה יניקה. שאי אפשר להמשך בחינת גילוי בעודה שם אלא כשיעור חיותה. ולכן אחר מצות מילה של [[אברהם אבינו]] נאמר כי "אב המון גויים נתתיך", שנעשה כח הבירור על ידי גילוי זה.
מצוות '''מילה''' היא [[מצוות עשה]] על האב למול את בנו ביום השמיני להיולדו, [[מצווה]] זו הינה מהבסיסים במצוות ה[[יהדות]], ומהווה אחד משלבי הצטרפותו של [[גר]] ל[[עם ישראל]]. גם אנשים מבוגרים אשר לא נימולו ביום השמיני, מצווים למול את עצמם.


==המצווה==
ברית מילה הינה המצווה היחידה שקוימה בפועל בדור שקדם למתן תורה, כאשר [[אברהם אבינו]] מל את עצמו בגיל 99 שנים, והראשון שנימול ביום השמיני היה בנו [[ישמעל]].
מקור המצוווה בתורה הוא מהפסוק:
:{{ציטוט|מרכאות=כן
|תוכן=וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו ונכרתה הנפש ההיא מעמיה|מקור=בראשית יז, יד}}
==בחסידות==
פעולת הברית הינה הסרת הערלה, הנמשלת בחסידות ל[[קליפת נוגה]] המכסה ומסתירה ומונעת מהאדם את הגילוי השלם, ומשפיעה רק כדי יכולתה של [[קליפת נוגה]], על ידי הברית = הסרת הערלה, מתבטלים הצמוצים וההסתרים ונמשך לאדם גילוי יותר נעלה, ולכן אחר מצות מילה של [[אברהם אבינו]] נאמר כי "אב המון גויים נתתיך", שקיבל את הכח לברר ולהשפיע על ידי גילוי זה.
 
פירוש מילה הוא מ"ל [[י"ה]], שהוא גילוי של [[אבא]] ו[[אמא]], שהוא בחינת ה[[ביטול]] שבכח מ"ה שבנפש.
פירוש מילה הוא מ"ל [[י"ה]], שהוא גילוי של [[אבא]] ו[[אמא]], שהוא בחינת ה[[ביטול]] שבכח מ"ה שבנפש.


בניגוד לתורה שהיא בארץ והיא המשכה מלמטה למעלה שכתוב "לא בשמים היא", הברית מילה היא המשכה מלמעלה למטה שכן היא למעלה משכל ודעת וכמשל שני אהבים שכותרים ברית ביניהם כדי שהאהבה תמשך גם בשעה שלא תהיה לה מעורר מצד השכל והדעת‏‏‏‏‏‏‏‏.‏‏‏‏<REF>תורה אור סוף פרשת לך לך</REF>.  
בניגוד לתורה שהיא בארץ והיא המשכה מלמטה למעלה שכתוב "לא בשמים היא", הברית מילה היא המשכה מלמעלה למטה שכן היא למעלה משכל ודעת וכמשל שני אהבים שכותרים ברית ביניהם כדי שהאהבה תמשך גם בשעה שלא תהיה לה מעורר מצד השכל והדעת‏‏‏‏‏‏‏‏.‏‏‏‏<REF>תורה אור סוף פרשת לך לך</REF>.  
==אשרי תבחר ותקרב==
נהוג לחזור בזמן הברית את ה[[מאמר]] דיבור המתחיל "אשרי תבחר ותקרב", (פסוק הנאמר במהלך הברית) מאמר זה נאמר על ידי [[הרבי]] בליל יום הברית של אחד ה[[חסידים]] בשנת [[תשט"ז]], ולקראת שנת ה- 89 לשנת הברית של הרבי, הגיה [[הרבי]] את ה[[מאמר]] והציאו בקונטרס מיוחד.
==להרחבה==
==להרחבה==
*[[דרך מצוותיך]], מצוות מילה
*[[דרך מצוותיך]], מצוות מילה
שורה 23: שורה 35:
* [[ברית מילה (מנהגים)]]
* [[ברית מילה (מנהגים)]]
* [[ערלה]].
* [[ערלה]].
 
*[[אשרי תבחר תשט"ז]]
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* הרב [[יוסף יצחק אופן]], [http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2886 שיעור וידאו] במאמר ד"ה "למנצח על השמינית", מתוך הספר [[לקוטי תורה]] פרשת תזריע, ל[[אדמו"ר הזקן]] {{וידאו}} - {{אינפו}}
* הרב [[יוסף יצחק אופן]], [http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2886 שיעור וידאו] במאמר ד"ה "למנצח על השמינית", מתוך הספר [[לקוטי תורה]] פרשת תזריע, ל[[אדמו"ר הזקן]] {{וידאו}} - {{אינפו}}
שורה 32: שורה 44:
{{מצוות}}
{{מצוות}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־06:31, 9 באפריל 2015

ברית מילה בבית חיינו, תשל"ד. (צילום: נח פולבערג)

מצוות מילה היא מצוות עשה על האב למול את בנו ביום השמיני להיולדו, מצווה זו הינה מהבסיסים במצוות היהדות, ומהווה אחד משלבי הצטרפותו של גר לעם ישראל. גם אנשים מבוגרים אשר לא נימולו ביום השמיני, מצווים למול את עצמם.

המצווה

ברית מילה הינה המצווה היחידה שקוימה בפועל בדור שקדם למתן תורה, כאשר אברהם אבינו מל את עצמו בגיל 99 שנים, והראשון שנימול ביום השמיני היה בנו ישמעל.

מקור המצוווה בתורה הוא מהפסוק:

וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו ונכרתה הנפש ההיא מעמיה

בראשית יז, יד

בחסידות

פעולת הברית הינה הסרת הערלה, הנמשלת בחסידות לקליפת נוגה המכסה ומסתירה ומונעת מהאדם את הגילוי השלם, ומשפיעה רק כדי יכולתה של קליפת נוגה, על ידי הברית = הסרת הערלה, מתבטלים הצמוצים וההסתרים ונמשך לאדם גילוי יותר נעלה, ולכן אחר מצות מילה של אברהם אבינו נאמר כי "אב המון גויים נתתיך", שקיבל את הכח לברר ולהשפיע על ידי גילוי זה.

פירוש מילה הוא מ"ל י"ה, שהוא גילוי של אבא ואמא, שהוא בחינת הביטול שבכח מ"ה שבנפש.

בניגוד לתורה שהיא בארץ והיא המשכה מלמטה למעלה שכתוב "לא בשמים היא", הברית מילה היא המשכה מלמעלה למטה שכן היא למעלה משכל ודעת וכמשל שני אהבים שכותרים ברית ביניהם כדי שהאהבה תמשך גם בשעה שלא תהיה לה מעורר מצד השכל והדעת‏‏‏‏‏‏‏‏.‏‏‏‏[1].

אשרי תבחר ותקרב

נהוג לחזור בזמן הברית את המאמר דיבור המתחיל "אשרי תבחר ותקרב", (פסוק הנאמר במהלך הברית) מאמר זה נאמר על ידי הרבי בליל יום הברית של אחד החסידים בשנת תשט"ז, ולקראת שנת ה- 89 לשנת הברית של הרבי, הגיה הרבי את המאמר והציאו בקונטרס מיוחד.

להרחבה

לקריאה נוספת

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. תורה אור סוף פרשת לך לך
מצוות
תרי"ג מצוות · רמ"ח איברין דמלכא · דברי קבלה · מצוות דרבנן · הכנה למצווה · כוונת המצוות · ברכת המצוות · הידור מצווה
מצוות עשה נבחרות
אהבת ה' · אהבת ישראל · אכילת מצה · ברית מילה · ברכת המזון · גמילות חסדים · אמונה בה' · שילוח טמאים מהר הבית ובית המקדש · יראת ה' · כיבוד אב ואם · מזוזה · פריה ורביה · צדקה · ציצית · קידוש השם · קריאת שמע · שבת · שילוח הקן · תפילה · תפילין · תקיעת שופר · תשובה· הכנסת אורחים
מצוות לא תעשה נבחרות
עבודה זרה · גילוי עריות · שפיכות דמים · הסגת גבול