רבי בנאה: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "ג"כ " ב־"גם כן") |
אין תקציר עריכה |
||
(10 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''רבי בנאה''' היה [[תנא]] בדורות האחרונים ל[[תנאים]]. | '''רבי בנאה''' היה [[תנא]] בדורות האחרונים ל[[תנאים]]. | ||
מובא בגמרא, כי ר' בנאה הוה מציין מערתא דרבנן, כי מטא למערתא ד[[אברהם]] אשכחי' ל[[אליעזר]], אמר לו מאי קא עביד אברהם, אמר ליה גאני בכנפיה ד[[שרה]] ומעיינא ליה ברישיה. [[אדמו"ר האמצעי]]{{ | מובא בגמרא{{הערה|ב"ב נח, א.}}, כי ר' בנאה הוה מציין מערתא דרבנן, כי מטא למערתא ד[[אברהם]] אשכחי' ל[[אליעזר]], אמר לו מאי קא עביד אברהם, אמר ליה גאני בכנפיה ד[[שרה]] ומעיינא ליה ברישיה. [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|[[תורת חיים]] בראשית חלק א' פרשת חיי שרה מאמר ויהיו חיי שרה קכה, ד.}}מקשה, כי ודאי לא היה ענין זה [[גשמיות|גשמי]] כלל, דאיך ר' בנאה זה יראה לאברהם ושרה כמו שהן בחיים ממש ושרה מעיינא לי' ברישי' שכבר נפטרו ביותר מב' אלפים [[שנה]], שר' בנאה זה היה אחר החורבן בית שני כו'. | ||
מסביר אדמו"ר האמצעי, כי הענין הוא, ששורש ומקור להתהוות [[נשמה|נשמות]] בכל דור ודור, הוא נמשך מבחינת מותרי המוחין דאברהם העליון שבא ביניקות שערות הראש כנ"ל שזהו שנקרא אב המון גוים לדורות הבאים דוקא כנ"ל, ויש בזה גם כןבירור והבדלה בין פנימיות לחיצוניות על כל פנים שהוא לברר ולהוציא | מסביר אדמו"ר האמצעי, כי הענין הוא, ששורש ומקור להתהוות [[נשמה|נשמות]] בכל דור ודור, הוא נמשך מבחינת מותרי המוחין דאברהם העליון שבא ביניקות שערות הראש כנ"ל שזהו שנקרא אב המון גוים לדורות הבאים דוקא כנ"ל, ויש בזה גם כןבירור והבדלה בין פנימיות לחיצוניות על כל פנים שהוא לברר ולהוציא ה[[נשמה|נשמות]] הרעים והקשים, וכמו כן בכל ניצוצים שיוצאי' בבחינת רע ופסולת שהן נפשות הרשעים החוטאים ומתים בלא תשובה בכל ימי הגוליות, ולברר ל[[נשמה|נשמות]] הקדושים וצדיקים כ[[נשמה|נשמות]] [[שמעיה]] ו[[אבטליון]] ו[[אונקלוס]] כו' כנ"ל, שבירור כזה הוא בכל דור ממש כנ"ל. | ||
וזהו שרש כללות ענין המאמר הזה שראה רבי בנאה זה דשרה מעיינא ליה לאברהם ברישיה, שהוא להוציא הפסולת שנדבקו ב[[שערות הראש]], כמו באדם למטה שמוציאים הכנים הנדבקים מן הפסולת שבגומות של השערות כנ"ל, משום דגם עכשיו מעיינא ליה שרה ברישיה דאברהם להוציא את בחינת הפסולת לחוץ, ולברר שם כל הפסולת שלא יהיה מזה שרש | וזהו שרש כללות ענין המאמר הזה שראה רבי בנאה זה דשרה מעיינא ליה לאברהם ברישיה, שהוא להוציא הפסולת שנדבקו ב[[שערות הראש]], כמו באדם למטה שמוציאים הכנים הנדבקים מן הפסולת שבגומות של השערות כנ"ל, משום דגם עכשיו מעיינא ליה שרה ברישיה דאברהם להוציא את בחינת הפסולת לחוץ, ולברר שם כל הפסולת שלא יהיה מזה שרש ל[[נשמה|נשמות]] הרעים, ולברור להיות בבחינת הפנימית דמותרי המוחין דאברהם להיות שרש להתהוות [[נשמה|נשמות]] טובות דוקא, שלא יהיו כספחת לבית יעקב. | ||
ואף על פי שרבי בנאה זה היה אחר החורבן ואברהם ושרה כבר [[הסתלקות|נפטרו]], באמת יכול להיות שהיה רואה אותן כמו שהן בחיים ממש לפי ששרש אברהם ושרה הוא למעלה במקור האצילות בבחינת מ"ה וב"ן שבכתר, ולא מתו בעטיו של [[נחש הקדמוני]] שהן ט' צדיקים שהן קיימים וחיים וגם אליעזר מהן ור' בנאה זה היה גלגול [[בניהו בן יהוידע]] שנקרא{{הערה|שמואל - ב כג, כ.}} בן איש '''חי''' ממש, מטעם הנ"ל. | |||
== בנאה האמורא == | == בנאה האמורא == | ||
היה גם [[אמורא]] בשם רב בנאה, וככל הנראה מדובר בחכם אחר. | היה גם [[אמורא]] בשם רב בנאה, וככל הנראה מדובר בחכם אחר. | ||
בעת הגרלה על חלוקת פרסים לימוד משניות{{ | בעת הגרלה על חלוקת פרסים לימוד משניות{{הערה|1=[[אגרות קודש]] כרך א קלב.}}, ציטט [[אדמו"ר הריי"צ]]: אמר רב בנאה{{הערה|ויק"ר פכ"א.}} לעולם ישקיע אדם עצמו ב[[משניות]] שאם ירתק יפתחו לו אם תלמוד לתלמוד אם להגדה להגדה... דורך דעם וועט אים רעכט ווערן הן בהלכה והן בהגדה, ווייל משנה איז [[אותיות]] נשמה. | ||
== קישורים חיצונים == | == קישורים חיצונים == | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{תנאים}} | {{תנאים}} | ||
[[קטגוריה:תנאים]] | [[קטגוריה:תנאים|בנאה]] | ||
[[קטגוריה:אמוראים]] | [[קטגוריה:אמוראים|בנאה]] |
גרסה אחרונה מ־19:07, 21 בפברואר 2021
רבי בנאה היה תנא בדורות האחרונים לתנאים.
מובא בגמרא[1], כי ר' בנאה הוה מציין מערתא דרבנן, כי מטא למערתא דאברהם אשכחי' לאליעזר, אמר לו מאי קא עביד אברהם, אמר ליה גאני בכנפיה דשרה ומעיינא ליה ברישיה. אדמו"ר האמצעי[2]מקשה, כי ודאי לא היה ענין זה גשמי כלל, דאיך ר' בנאה זה יראה לאברהם ושרה כמו שהן בחיים ממש ושרה מעיינא לי' ברישי' שכבר נפטרו ביותר מב' אלפים שנה, שר' בנאה זה היה אחר החורבן בית שני כו'.
מסביר אדמו"ר האמצעי, כי הענין הוא, ששורש ומקור להתהוות נשמות בכל דור ודור, הוא נמשך מבחינת מותרי המוחין דאברהם העליון שבא ביניקות שערות הראש כנ"ל שזהו שנקרא אב המון גוים לדורות הבאים דוקא כנ"ל, ויש בזה גם כןבירור והבדלה בין פנימיות לחיצוניות על כל פנים שהוא לברר ולהוציא הנשמות הרעים והקשים, וכמו כן בכל ניצוצים שיוצאי' בבחינת רע ופסולת שהן נפשות הרשעים החוטאים ומתים בלא תשובה בכל ימי הגוליות, ולברר לנשמות הקדושים וצדיקים כנשמות שמעיה ואבטליון ואונקלוס כו' כנ"ל, שבירור כזה הוא בכל דור ממש כנ"ל.
וזהו שרש כללות ענין המאמר הזה שראה רבי בנאה זה דשרה מעיינא ליה לאברהם ברישיה, שהוא להוציא הפסולת שנדבקו בשערות הראש, כמו באדם למטה שמוציאים הכנים הנדבקים מן הפסולת שבגומות של השערות כנ"ל, משום דגם עכשיו מעיינא ליה שרה ברישיה דאברהם להוציא את בחינת הפסולת לחוץ, ולברר שם כל הפסולת שלא יהיה מזה שרש לנשמות הרעים, ולברור להיות בבחינת הפנימית דמותרי המוחין דאברהם להיות שרש להתהוות נשמות טובות דוקא, שלא יהיו כספחת לבית יעקב.
ואף על פי שרבי בנאה זה היה אחר החורבן ואברהם ושרה כבר נפטרו, באמת יכול להיות שהיה רואה אותן כמו שהן בחיים ממש לפי ששרש אברהם ושרה הוא למעלה במקור האצילות בבחינת מ"ה וב"ן שבכתר, ולא מתו בעטיו של נחש הקדמוני שהן ט' צדיקים שהן קיימים וחיים וגם אליעזר מהן ור' בנאה זה היה גלגול בניהו בן יהוידע שנקרא[3] בן איש חי ממש, מטעם הנ"ל.
בנאה האמורא[עריכה | עריכת קוד מקור]
היה גם אמורא בשם רב בנאה, וככל הנראה מדובר בחכם אחר.
בעת הגרלה על חלוקת פרסים לימוד משניות[4], ציטט אדמו"ר הריי"צ: אמר רב בנאה[5] לעולם ישקיע אדם עצמו במשניות שאם ירתק יפתחו לו אם תלמוד לתלמוד אם להגדה להגדה... דורך דעם וועט אים רעכט ווערן הן בהלכה והן בהגדה, ווייל משנה איז אותיות נשמה.
קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- מאמר מאדמו"ר הזקן אודות רבי בנאה. אור התורה