תפילין רבינו תם: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(4 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
קיימות ארבע שיטות עיקריות, בסדר הנחת הפרשיות בתוך בתי ה[[תפילין]]. השיטות הידועות הם שיטת [[רש"י]] ושיטת [[רבינו תם]]. ההלכה נפסקה כרש"י, ולכן נהגו כל עם ישראל להניח [[תפילין]] הקרויות [[תפילין]] דרש"י.
קיימות ארבע שיטות עיקריות, בסדר הנחת הפרשיות בתוך בתי ה[[תפילין]]. השיטות הידועות הם שיטת [[רש"י]] ושיטת [[רבינו תם]]. ההלכה נפסקה כרש"י, ולכן נהגו כל עם ישראל להניח [[תפילין]] הקרויות [[תפילין]] דרש"י.


לשיטת [[רבנו תם]] יש לסדר את הפרשיות של תפילין של ראש בסדר זה: "קדש", "והיה כי יביאך" "והיה אם שמוע" ו"שמע", מימין לשמאל של זה שמסתכל על מניח התפילין.
לשיטת [[רבינו תם]] יש לסדר את הפרשיות של תפילין של ראש בסדר זה: "קדש", "והיה כי יביאך" "והיה אם שמוע" ו"שמע", מימין לשמאל של זה שמסתכל על מניח התפילין.


==הנחתם==
==הנחתם==
שורה 14: שורה 14:
על פי פנימיות התורה, תפילין דר"ת דורשים קדושה יתירה של האדם המניחם, ולכן בקהילות רבות נהגו להתחיל להניחם רק לאחר החתונה.
על פי פנימיות התורה, תפילין דר"ת דורשים קדושה יתירה של האדם המניחם, ולכן בקהילות רבות נהגו להתחיל להניחם רק לאחר החתונה.


[[חסידי חב"ד]] נהגו בעבר להתחיל להניח תפילין דר"ת רק על פי הוראה מיוחדת מהרבי, כאשר כל בחור (בסביבות גיל שמונה עשרה) שאל את הרבי על כך. לעיתים הורה הרבי להתייעץ עם ה[[משפיע]] על כך. ב[[פורים]] [[תשל"ו]] הורה הרבי שיתחילו להניחם החל מה[[בר מצוה]], ועוד קודם לכן - מהזמן שבו מתחילים להתרגל להניח תפילין, במיוחד כדי להתגבר על חושך ה[[גלות]] ולזרז את [[הגאולה]]. מאז נהוג בקהילות חב"ד להתחיל להניח תפילין דר"ת יחד עם תפילין דרש"י בזמן שקודם הבר מצוה.
[[חסידי חב"ד]] נהגו בעבר להתחיל להניח תפילין דר"ת רק לאחר ה[[חתונה]]. בנוסף, בחורים בגיל 18 שרצו להניח גם הם תפילין דרבינו-תם היו צריכים לשאול על-כך את הרבי, לעיתים הורה הרבי להתייעץ עם ה[[משפיע]] על כך.
 
בהתוועדות [[פורים]] [[תשל"ו]] הורה הרבי שיתחילו להניחם החל מה[[בר מצוה]] במיוחד כדי להתגבר על חושך ה[[גלות]] ולזרז את [[הגאולה]]{{הערה|נדפס בספר "[[ילקוט בר מצוה]]" ע' 55-6 - הנחה בלתי מוגה.}}, לאחר כמה זמן הרבי הורה שלא רק מהבר מצווה אלא עוד קודם לכן - מזמן הנחת הפילין{{הערה|ראה [[ספר השיחות]] [[תשמ"ט]] ח"ב ע' 632 (נדפס גם בספר "[[ילקוט בר מצוה]]" ע' 57): "בדורנו זה פשט המנהג (ובפרט מנהג חב"ד) שמתחילים להניח תפילין דר"ת באותו זמן שמתחילים להניח תפילין דרש"י (כולל גם בנוגע לזמן ההכנה שלפני בר-מצווה) - ראה לקו"ש ח"ב ע' 507 ובהערה 39, ונתבאר בארוכה בשיחת פורים תשל"ו".}}. מאז נהוג בקהילות חב"ד להתחיל להניח תפילין דר"ת יחד עם תפילין דרש"י בזמן שקודם הבר מצוה.


זמן ההנחה של תפילין דרבינו תם הוא דווקא מייד לאחר תפילת שחרית{{הערה|מענה הרבי בכתב יד קודש. נדפס בשבועון כפר חב"ד 1905 עמוד 14.}}.
זמן ההנחה של תפילין דרבינו תם הוא דווקא מייד לאחר תפילת שחרית{{הערה|מענה הרבי בכתב יד קודש. נדפס בשבועון כפר חב"ד 1905 עמוד 14.}}.


==מנהגי חב"ד בהנחת תפילין דר"ת==
==מנהגי חב"ד בהנחת תפילין דר"ת==
נוהגים להניח תפילין דר"ת אחר התפילה בלי ברכה ולקרות [[קריאת שמע]] ופרשת קדש והיה כי יביאך. (שמות יג, א) ושש זכירות.
נוהגים להניח תפילין דר"ת אחר התפילה בלי ברכה ולקרות [[קריאת שמע]] ופרשת קדש והיה כי יביאך. (שמות יג, א) ושש זכירות.


בקריאת שמע דתפילין ר"ת אין כופלים את ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם" (כפי שכופלים בקריאת שמע שבכל תפילה), אבל אומרים "אמת".
בקריאת שמע דתפילין ר"ת אין כופלים את ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם" (כפי שכופלים בקריאת שמע שבכל תפילה), אבל אומרים "אמת".
כדאי ונכון להניח תפילין דר"ת תיכף אחרי התפילה, שאז מקושר לברכת תפילין דרש"י (שאינו דומה הפסק תפילה להפסק עניני חול), ובדיעבד יכול להניחם כל היום.
כדאי ונכון להניח תפילין דר"ת תיכף אחרי התפילה, שאז מקושר לברכת תפילין דרש"י (שאינו דומה הפסק תפילה להפסק עניני חול), ובדיעבד יכול להניחם כל היום.


שורה 33: שורה 37:
{{סתם}}
{{סתם}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מנהגים בסדר היום]]
[[קטגוריה:מנהגים בסדר היום]]
[[קטגוריה:תפילין]]
[[קטגוריה:תפילין]]
9,437

עריכות