לדלג לתוכן

משתמש:שי מלך/פרסום זהותו של משיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא אומרת כל א' היה דורש אחר שמו

בן כוזיבא

בדורנו[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרסום זהות המשיח[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח

שיחת נשא תש"כ

בנוסף לנבואת הגאולה אותה ביקש הרבי לפרסם בצורה מפורשת[1], רואים חסידי חב"ד חשיבות רבה גם בפרסום זהותו של המשיח[2]. חשיבות הפרסום נובעת גם מהצורך בכך שהעם יקבל את מלכותו של המשיח[3].

בשנים תשנ"בתשנ"ד איפשר הרבי פעמים רבות פירסומים שזיהו אותו כמשיח, כאשר פעמים קישר זאת להסכמתם של הרב או שלוחי חב"ד המקומיים[4] ופעמים אישר באופן כללי[5]. לשלוחים שדיווחו כי עסקו בפרסום שהרבי הוא מלך המשיח ועידוד לקבלת מלכותו, ענה הרבי בחיוב והביע שביעות רצון. גם בתקופה זו היו מענות בודדים בהם הסתייג הרבי מפרסום זה[6].

את התנגדותו הנחרצת של הרבי בעבר, אל מול אישור הפרסום לאחר מכן, הסביר חוזרו של הרבי, הרב יואל כהן: "הציווי לא לומר על הרבי שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות. הרי הכל מודים שבקרוב ממש כאשר הרבי יקבל הוראה ונתינת כח מאת הקב"ה להתגלות כמלך המשיח, לבנות בית המקדש ולקבץ נדחי ישראל - בוודאי שאפשר יהיה לומר בפה מלא שהוא מלך המשיח, ומזה מובן שמלכתחילה הציווי הזה היה עתיד להשתנות"[7][8].

לקראת חודש מנחם אב תשנ"ג אישר הרבי לראשונה, להוסיף את התואר 'מלך המשיח' לשמו בתוך הספר בשורת הגאולה שיצא בהוצאת הספרים הרשמית של חב"ד, קה"ת[9] ובהמשך אף אישר שתואר זה יודפס על כל ספרי קה"ת[10].

בשנת תשנ"ג[עריכה | עריכת קוד מקור]

שלט 'ברוך הבא מלך המשיח' שנתלה מול הרבי

מאז שמיני עצרת תשנ"ג, כאשר הרבי החל לעודד את שירת ה'יחי' באופן קבוע בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל - גברה ההתעוררות בין הפעילים בתחום פרסום בשורת הגאולה להוסיף לפרסום את הדגש על כך שהרבי הוא המשיח, באישוריו של הרבי. השבועון החב"די כפר חב"ד החל להדפיס על שער הגליון את הכרזת ה'יחי'. בעקבות שירה ועידוד זה יצאו לאור על ידי חסידי ומוסדות חב"ד פרסומים רבים שבמרכזם עמד זיהויו של הרבי כמלך המשיח ורבים מהם אף קיבלו את אישורו וברכתו של הרבי.

פריצת דרך משמעותית לפרסום זהות המשיח הייתה עם צאתו של הקמפיין "ברוך הבא מלך המשיח", בשיירת הטנקים של חנוכה תשנ"ג שהפיצה את זהותו של הרבי כמשיח באופן חסר תקדים, וזכתה לתגובות רבות.

לקראת יו"ד שבט תשנ"ג, יום מלאת ארבעים ושלוש שנים לנשיאותו של הרבי, הוחלט לארגן מעמד סאטעלייט עולמי ובו ישודר עידוד הרבי לשירת ה'יחי' על ידי רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. בתחילה הוציאו רבני חב"ד מכתב התנגדות לשידור, אך בעקבות אישורו של הרבי חזרו בהם במכתב נוסף בו הודיעו ש"אין אחר דברי המלך כלום".

המעמד התקיים ב-770 בליל יו"ד שבט, בהשתתפות אלפי חסידים, ועשרות כתבים וצלמים ששידרו את המעמד לכל קצוי תבל. מעמד זה עורר הד תקשורתי רב וחשף את האמונה ברבי כמלך המשיח ובהתגלותו הקרובה בפני כל שדרות העם.

באותה תקופה הכניס ר' משה ברדוגו ממגדל העמק לרבי אלבום נוסף, המתעד את פעולותיו בפרסום זהותו של משיח במגדל העמק. הרבי הוציא בקבוק משקה באמצעות המזכיר ר' בנימין קליין, ויצא באותו יום לתפילת מנחה אחרי תקופה ארוכה שלא יצא[11].

באותה שנה שידרג הרב יצחק שפרינגר את פרסום המודעות בעיתונים הכלליים, והוסיף להם את המסר אודות זיהוי של הרבי כמלך המשיח והצורך לקבל את מלכותו, כותרת המודעת הייתה "יחי המלך המשיח" ובמודעות הופיעה תמונת הרבי. לאור התנגדות שהופיעה לפרסום, ביקש הרב שפרינגר להכניס לרבי את המודעות שפרסם. המזכיר הרב גרונר הראה לרבי את המודעות שנדפסו בשלוש שפות (אנגלית, עברית ואידיש), הקריא את כותרותיהם והרבי נענע בראשו לאות חיוב על שאלתו האם יכול הרב שפרינגר להדפיסן[12].

עיתון הגאולה שיצא 3 ימים אחרי ג' בתמוז

מאוחר יותר קמו גורמים שהתנגדו לפרסום, ופנו למערכת העיתונים בהודעה שאין לאף אחד רשות לפרסם דברים בשם חב"ד ללא אישורם (הודעה שאושרה עקרונית על ידי הרבי[13]) כשהם מקשרים זאת (על דעת עצמם) למודעותיו של הרב שפרינגר. חסידי חב"ד מחו נמרצות על המהלך, שנועד לסכל את הפרסום שקיבל אישור מפורש של מהרבי. תלמידי התמימים ב-770 פרסמו מחאה נמרצת על הענין[13]. מאבק משפטי ארוך נפתח במטרה להחזיר את האפשרות לפרסום המודעות. בין הפעילים הנמרצים בנושא היו הרב שניאור זלמן גוראריה, חבר אגו"ח, והרב רמי אנטיאן.

למעלה מחצי שנה נמנעה כליל האפשרות לפרסם מודעות בשמו של הרבי. לקראת כ"ח סיון ננחלה הצלחה חלקית, כאשר העיתונים הסכימו לפרסם מודעות בנושאי משיח בהן נכתב רק "הרבי", ללא ציון מפורש "הרבי מליובאוויטש", למרות שכולם יודעים לאיזה רבי הכוונה. בי' אלול, השיגו החסידים הצלחה במאבקם, כאשר בית המשפט הפדראלי אישר את פרסום המודעות במלואן בשם הרבי[14].

משנת תשנ"ד והלאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

גם לאחרי ג' תמוז, רואים רבים מהרבנים והמשפיעים חשיבות רבה בפרסום זהותו של הרבי כמלך המשיח.

כאשר הרב חיים לוי יצחק גינזבורג כתב לרבי באגרות קודש על כך שאומרים לו שכדאי שישמיט את המילים מלך המשיח[15] מתוארו של הרבי בכריכת ספרו פניני התניא ענה הרבי שכל פשרה מוכיחה על ספק באמיתית העניין. בהתאם למענה זה השאיר הרב גינזבורג את התואר "כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א".


לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי מלך המשיח שליט"א חי וקיים - רב שיח עיתון בית משיח גליון 85 עמוד 20

הוא הוא מלך המשיח • מאחורי קריאת לאלתר לגאולה הרב מני ששון עיתון בית משיח גליון 1462 עמוד 1462

אין ספק וספק ספיקא שאפשר וצריך לפרסם את זהותו של משיח ראיון עם הרב יוסף יצחק אופן קישור לשבועון בית משיח גליון 96 עמוד 24

  1. שיחת פרשת שופטים תנש"א.
  2. הרב יחזקאל סופר, מכתב לידיד ש"החמיץ".
  3. שיחת שבת פר' משפטים תנש"א, שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב].
  4. מענות כעין אלו קיבלו הרב נחמן ברנרד מדרום אפריקה, הרב ברוך בועז יורקוביץ', רב קהילת חב"ד בלוד והרב אריה לייב קפלן מנהל מוסדות חב"ד בצפת
  5. כמענה הרבי לר' איצ'ה שפרינגר אודות פרסום זהותו כמשיח בעיתונים.
  6. יש להעיר, כי כמה משפיעים וחסידים כדוגמת הרב יואל כהן הסבירו את התשובות הסותרות לכאורה על פי הכלל הידוע אצל רבותינו נשיאנו: 'כפי ששואלים כך עונים', היינו, שהתשובה ניתנת על פי צורת השאלה ועפ"י כוונתו ושאיפתו של השואל ותשובות אלו ניתנו לאלו שהעלו ספקות בקשר לפרסום זה והתנגדו אליו
  7. ראיון בשבועון כפר חב"ד, שבט תשנ"ג, גיליון 558, עמוד 15. וכן הוסיף: "אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." אמנם, לאחר ג' תמוז תשנ"ד, חזר בו הרב כהן מדבריו (ראה כפ"ח גיליון 624 - מאמר 'טעינו').
  8. אישור הרבי לפרסום מאמרו של ה'חוזר' על זהות המשיח, עדות מקורו של הרב יואל כהן, אודות מאמר שנאסר על ידי הרבי בפרסום, והתפרסם בסופו של דבר באישורו של הרבי בכפר חב"ד כ"ה שבט תשנ"ב.
  9. הרבי מליובאוויטש אמר לכתוב עליו את התואר "מלך המשיח" - עורך הספר הרב שמואל חיים בלומינג מספר את השתלשלות הסיפור.
  10. עיתון הגאולה גליון 32 עמוד 8.
  11. על פי עדותו של ר' משה ברדוגו.
  12. המזכיר העיד על כך בכתב בתאריך כ"א טבת תשנ"ג.
  13. 13.0 13.1 מחאת מחאת התמימים
  14. הרבי מאשר פרסום זהותו כמשיח בעיתונות - סקירה ארוכה על הפרשיה
  15. וישאיר רק את המילים "כ"ק אדמו"ר שליט"א".