הבדלים בין גרסאות בדף "שלמה מקרלין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: '''ר' שלמה מקרלין''' היה מגדולי תלמידי המגיד ממעזריטש, היה גם תלמידו של ר' אהרן מקרלין. היה בעל מופת גדו…)
 
שורה 1: שורה 1:
 
'''ר' שלמה מקרלין''' היה מגדולי תלמידי [[המגיד ממעזריטש]], היה גם תלמידו של ר' אהרן מקרלין.
 
'''ר' שלמה מקרלין''' היה מגדולי תלמידי [[המגיד ממעזריטש]], היה גם תלמידו של ר' אהרן מקרלין.
  
היה בעל מופת גדול, עד אשר יכל לומר לכל אדם תעלומות ליבו. [[אדמו"ר הזקן]] אמר עליו שהוא גבוה טפח מן הארץ
+
היה בעל מופת גדול, עד אשר יכל לומר לכל אדם תעלומות ליבו. [[אדמו"ר הזקן]] אמר עליו שהוא גבוה טפח מן הארץ.
 +
 
 +
יחד עם [[אדמו"ר הזקן]] ו[[חיים מוולפא]] הקימו את החסידות הליטאית, שכונתה בשם "כת הקרלינים"<ref>על ההקמה המשותפת ועוד, ראה [[כרם חב"ד]] גליון 4 חלק א'.</ref>.
  
 
בתחילה כשנסע ר' [[מנחם מענדל מהורודוק]] ל[[ארץ ישראל]] הרבה מ[[אנ"ש]] התקשרו ל' ר' שלמה, שהיה מבקר לעתים קרובות במדינת ליטא-רוסיה, אך כאשר החל אדמו"ר הזקן להנהיג את קהילת ה[[חסידים]] התחילו אנ"ש להתקשר לאדמו"ר הזקן.
 
בתחילה כשנסע ר' [[מנחם מענדל מהורודוק]] ל[[ארץ ישראל]] הרבה מ[[אנ"ש]] התקשרו ל' ר' שלמה, שהיה מבקר לעתים קרובות במדינת ליטא-רוסיה, אך כאשר החל אדמו"ר הזקן להנהיג את קהילת ה[[חסידים]] התחילו אנ"ש להתקשר לאדמו"ר הזקן.
שורה 11: שורה 13:
 
פעם ביקר אצל אדמו"ר הזקן, ואדמו"ר הזקן שלח את בניו לקבל את פניו. בביקורו ביקש מאדמו"ר הזקן אשר יועיל להצטרף לחרם, בנוגע ל[[התנגדות לחסידות]], אדמו"ר הזקן סירב לכך, ור"ש מקרלין אמר מילים מאד חריפות לאדמו"ר הזקן, אשר גרמו לבנו אדמו"ר האמצעי להתעלף.
 
פעם ביקר אצל אדמו"ר הזקן, ואדמו"ר הזקן שלח את בניו לקבל את פניו. בביקורו ביקש מאדמו"ר הזקן אשר יועיל להצטרף לחרם, בנוגע ל[[התנגדות לחסידות]], אדמו"ר הזקן סירב לכך, ור"ש מקרלין אמר מילים מאד חריפות לאדמו"ר הזקן, אשר גרמו לבנו אדמו"ר האמצעי להתעלף.
  
בעת מלחמת רוסיה-פולין, התפלל אדמו"ר הזקן בעד נצחונה של רוסיה, אך ר' שלמה התפלל בעד נצחונה של פולין, לפועל במלחמה זו נצחה רוסיה.
+
בעת מלחמת [[רוסיה]]-[[פולין]], התפלל [[אדמו"ר הזקן]] בעד נצחונה של רוסיה, אך ר' שלמה התפלל בעד נצחונה של פולין, לפועל במלחמה זו נצחה רוסיה.
במהלך המלחמה נהרג ר' שלמה ע"י גוי אחד, בכ"ב תמוז.
+
 
 +
במהלך המלחמה נהרג ר' שלמה ע"י הקוזק ארמילוס, בכ"ב [[תמוז]]. ביום זה לא נוהגים [[חסיד]]י קארלין במנהגי [[ימי בין המצרים]] <ref>ספר "קדושת אהרן" - קארלין.</ref>
 +
 
 +
חסידי ר' שלמה מספרים כי אצלם במסורת ר' שלמה הי' [[משיח בן יוסף]]. במדרש מובא כי שמ של זה שיהרוג את משיח בן יוסף הוא "ארמילוס, כשם זה שהרג את ר' שלמה<ref>הרב א"א שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - [[תשנ"א]].</ref>
 +
 
 +
===הערות ומקורות===
 +
 
 +
<references/>
  
 
[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]]
 
[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]]

גרסה מ־22:54, 20 בדצמבר 2009

ר' שלמה מקרלין היה מגדולי תלמידי המגיד ממעזריטש, היה גם תלמידו של ר' אהרן מקרלין.

היה בעל מופת גדול, עד אשר יכל לומר לכל אדם תעלומות ליבו. אדמו"ר הזקן אמר עליו שהוא גבוה טפח מן הארץ.

יחד עם אדמו"ר הזקן וחיים מוולפא הקימו את החסידות הליטאית, שכונתה בשם "כת הקרלינים"[1].

בתחילה כשנסע ר' מנחם מענדל מהורודוק לארץ ישראל הרבה מאנ"ש התקשרו ל' ר' שלמה, שהיה מבקר לעתים קרובות במדינת ליטא-רוסיה, אך כאשר החל אדמו"ר הזקן להנהיג את קהילת החסידים התחילו אנ"ש להתקשר לאדמו"ר הזקן.

פעם רצה להתיישב בעיירה ביעשנקוביץ, אשר הייתה בתחומו של אדמו"ר הזקן, הוא ביקש מאדמו"ר הזקן את רשותו. הוא הסכים לכך בג' תנאים: א. שלא להשפיל את הלמדנים. ב. שלא להשפיל פרומקייט הטבעי (כלומר היראת שמיים התמימה). ג. שהצדיק לא יישא את הצאן (כלומר שהחסידים יצטרכו להתייגע בכוחות עצמם בתורה ובעבודה. על ב' דברים הראשונים הסכים ר' שלמה אך על הדבר הג' הוא לא הסכים.

ישנו מכתב בו כותב ר' שלמה לחסידים משקלוב, אשר היו חסידיו בעבר והתקשרו לאדמו"ר הזקן. במכתב כותב הוא אשר מברכם שיתעלו בגוף ונפש ובסוף המכתב כותב אך בקשתי מהשי"ת שיתעלו על ידי דוקא.

פעם ביקר אצל אדמו"ר הזקן, ואדמו"ר הזקן שלח את בניו לקבל את פניו. בביקורו ביקש מאדמו"ר הזקן אשר יועיל להצטרף לחרם, בנוגע להתנגדות לחסידות, אדמו"ר הזקן סירב לכך, ור"ש מקרלין אמר מילים מאד חריפות לאדמו"ר הזקן, אשר גרמו לבנו אדמו"ר האמצעי להתעלף.

בעת מלחמת רוסיה-פולין, התפלל אדמו"ר הזקן בעד נצחונה של רוסיה, אך ר' שלמה התפלל בעד נצחונה של פולין, לפועל במלחמה זו נצחה רוסיה.

במהלך המלחמה נהרג ר' שלמה ע"י הקוזק ארמילוס, בכ"ב תמוז. ביום זה לא נוהגים חסידי קארלין במנהגי ימי בין המצרים [2]

חסידי ר' שלמה מספרים כי אצלם במסורת ר' שלמה הי' משיח בן יוסף. במדרש מובא כי שמ של זה שיהרוג את משיח בן יוסף הוא "ארמילוס, כשם זה שהרג את ר' שלמה[3]

הערות ומקורות

  1. על ההקמה המשותפת ועוד, ראה כרם חב"ד גליון 4 חלק א'.
  2. ספר "קדושת אהרן" - קארלין.
  3. הרב א"א שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - תשנ"א.