הבדלים בין גרסאות בדף "שושבינא דמלכא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (ק.פ.)
 
(8 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
'''שושבינא דמלכא''' הינו כינויו של [[משה רבינו]] בספרי ה[[קבלה]].
 
'''שושבינא דמלכא''' הינו כינויו של [[משה רבינו]] בספרי ה[[קבלה]].
  
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר משה כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן ל[[חופה]], ו[[אהרון הכהן]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה.
+
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר [[משה רבינו]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן ל[[חופה]], ו[[אהרון הכהן]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה.
  
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, ישנו את סוג ה[[צדיק]]ים המוליכים את הקב"ה ל[[העולם הגשמי|עולם הגשמי]], וישנו את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.
+
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של [[הקדוש ברוך הוא]] ובני ישראל, יש את סוגי צדיקים המוליכים את [[הקב"ה]] ל[[עולם הגשמי]], ויש גם את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם מהעולם הגשמי אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.
  
משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/2d.htm לקוטי תורה במדבר, דף ב עמוד ד].}}, היות שתפקידו הוא להוריד את הקב"ה מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את ה[[תורה]] מלמעלה למטה ב[[מעמד הר סיני]].
+
משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/2d.htm [[לקוטי תורה]] במדבר, דף ב עמוד ד].}}, היות שתפקידו הוא להוריד את [[הקב"ה]] מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את ה[[תורה]] מלמעלה למטה ב[[מעמד הר סיני]] עבור בני ישראל.
  
 
ביטוי זה מבואר רבות ב[[תורת החסידות]], ובפרט ב[[מאמר|מאמרים]] הקשורים עם [[מתן תורה]] ו[[חג השבועות]].
 
ביטוי זה מבואר רבות ב[[תורת החסידות]], ובפרט ב[[מאמר|מאמרים]] הקשורים עם [[מתן תורה]] ו[[חג השבועות]].
שורה 13: שורה 13:
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
+
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
 +
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־06:29, 21 באוקטובר 2020

שושבינא דמלכא הינו כינויו של משה רבינו בספרי הקבלה.

מקור הביטוי הוא בספר הזוהר[1], שם מתואר משה רבינו כשושבין המוליך את החתן לחופה, ואהרון הכהן כשושבין המוליך את הכלה.

ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין בני ישראל והקב"ה, שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, יש את סוגי צדיקים המוליכים את הקב"ה לעולם הגשמי, ויש גם את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם מהעולם הגשמי אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.

משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'[2], היות שתפקידו הוא להוריד את הקב"ה מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את התורה מלמעלה למטה במעמד הר סיני עבור בני ישראל.

ביטוי זה מבואר רבות בתורת החסידות, ובפרט במאמרים הקשורים עם מתן תורה וחג השבועות.

ראו גם[עריכה]

שושבינא דמטרוניתא

הערות שוליים

  1. זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.
  2. להרחבה, ראו לקוטי תורה במדבר, דף ב עמוד ד.