הבדלים בין גרסאות בדף "שינון בעל פה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(14 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
ה'''שינון בעל פה''' הינו דרך ב[[לימוד התורה]] הכולל חזרה על הלימוד מתוך הזכרון.
 
ה'''שינון בעל פה''' הינו דרך ב[[לימוד התורה]] הכולל חזרה על הלימוד מתוך הזכרון.
 
==לימוד בעל פה==
 
==לימוד בעל פה==
שינון בעל פה הוא דרך חזרה על החומר הנלמד או הנקרא מתוך הזכרון בלבד ולא מתוך ספר. בשינון בעל פה בדרך כלל ישנם כמה מטרות וביניהן הא'- שיטת לימוד, ע"י שינון בע"פ נקלטת הסוגיה הנלמדת במוח המשנן ונעשית יותר מובנת ובהירה. הב' - שיטת זיכרון, הסוגיה נחקקת במילותיה, גם אם לא הובנה כמו דיקלום קטע שיר מסוים וכדומה.
+
שינון בעל פה הוא דרך חזרה על החומר הנלמד או הנקרא מתוך הזכרון בלבד ולא מתוך ספר. בשינון בעל פה יש שתי מטרות בדרך כלל: '''שיטת לימוד,''' על ידי שינון בע"פ נקלטת הסוגיה הנלמדת במוח המשנן ונעשית יותר מובנת ובהירה. '''שיטת זיכרון''', הסוגיה נחקקת במילותיה, גם אם לא הובנה.
+
 
שיטת השינון בע"פ היא שיטה עתיקת יומין הקודמת לשיטת הלימוד התורני של ימינו, בטרם זמן כתיבת המשנה לא היו מצויים ספרים ומגילות (חוץ מכתבי ה[[תורה]] שבכתב - הלא הם חומשים) משום האיסור של כתיבת התורה שבע"פ שנלמד בגמרא{{הערה|[[מסכת גיטין]] דף ס' עמוד ב'.}} מהפסוק "כתוב לך את הדברים האלה". דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב. ועל כן הזדקקו התלמידים לזכור את דברי רבותיהם וההלכות בע"פ ולא מתוך כתב כל שהוא.
+
שיטת השינון בע"פ היא שיטה עתיקת יומין הקודמת לשיטת הלימוד התורני של ימינו, בטרם זמן כתיבת המשנה לא היו מצויים ספרים ומגילות (חוץ מכתבי ה[[תורה]] שבכתב - הלא הם חומשים) משום האיסור של כתיבת התורה שבע"פ שנלמד בגמרא{{הערה|[[מסכת גיטין]] דף ס' עמוד ב'.}} מהפסוק "כתוב לך את הדברים האלה". 'דברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב'. ועל כן הזדקקו התלמידים לזכור את דברי רבותיהם וההלכות בע"פ ולא מתוך כתב כל שהוא.
 +
 
 +
עם זאת, גם כיום שכל הספרים מודפסים ואין צורך לזוכרם בעל פה, ישנה חשיבות רבה לשינון דברי תורה - כדלקמן.
 +
 
 +
בהוראות של הרב חודוקוב בנוגע לשינון משניות בעל פה, הורה ללמוד בעל פה את המשניות הנלמדות בגמרא, כשהדבר יסייע גם ללימוד הגמרא{{הערה|1=[http://chabadpedia.co.il/images/f/fa/חדקוב_חשון_תשמג.pdf הוראות מהרב חודוקוב - חשון תשמ"ג].}}.
 +
 
 +
===שינון תורה שבכתב בעל פה===
 +
על אף האיסור "דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן בעל פה", הכולל את כל הדברים בתורה שבכתב{{הערה|איסור שהרבי עצמו מקפיד עליו מאוד, וכאשר הרבי חוזר על פסוק בתוך הדברים בהתוועדות, הוא נוהג לשנות אותו מעט, או לצטט בדילוג, או רק חצי פסוק וכדומה.}}, רבותינו נשיאינו הדריכו שכן ללמוד ולשנן בעל פה{{הערה|ראו לדוגמא במאמר 'והדרת פני זקן' שבלקוטי תורה.}}, אך לא לחזור ולהוציא אותם בדיבור{{הערה|מענה הרבי בשנת תשכ"ו לרב [[נטע שלמה וילהלם]], תשורה וילהלם-דוברוסקין שבט תשפ"א עמוד 7.}}.
  
 
==סימנים בתלמוד כעזרה לשינון==
 
==סימנים בתלמוד כעזרה לשינון==
ב[[תלמוד]] מצויים הרבה מקומות שבהם ניתן לראות סימני קיצור למען יהיו המחלוקות או ההלכות באותה הסוגיה קלות לשינון וזיכרון, נתינת הסימנים היא אחד מעזרי הזיכרון שבהם השתמשו [[חז"ל]] ב[[תלמוד]] וכן חכמים מאוחרים יותר, כדי לזכור בעל-פה עניינים שבהלכה או שבאגדה.
+
ב[[תלמוד]] מצויים הרבה מקומות שבהם ניתן לראות סימני קיצור למען יהיו המחלוקות או ההלכות באותה הסוגיה קלות לשינון וזיכרון, נתינת הסימנים היא אחד מעזרי הזיכרון שבהם השתמשו [[חז"ל]] בתלמוד וכן חכמים מאוחרים יותר, כדי לזכור בעל-פה עניינים שבהלכה או שבאגדה.
  
 
כך למשל הסימן "יע"ל קג"ם" שהם ראשי התיבות של ששת המקומות היחידים בהם נפסקת ההלכה כ[[אביי]] במחלוקתו עם בר הפלוגתא שלו [[רבא]].
 
כך למשל הסימן "יע"ל קג"ם" שהם ראשי התיבות של ששת המקומות היחידים בהם נפסקת ההלכה כ[[אביי]] במחלוקתו עם בר הפלוגתא שלו [[רבא]].
 +
 +
==במהלך הלימוד==
 +
ב[[קונטרס עץ החיים]]{{הערה|סעיף כח. וראה [[היכל מנחם (ספר)|היכל מנחם]] כרך א עמוד רלה.}} מדריך [[אדמו"ר הרש"ב]] את תלמידי [[תומכי תמימים ליובאוויטש]] לחזור בעל פה אחרי הלימוד על הפרטים והדעות בסוגיא הנלמדת ב[[גמרא]], על מנת לקלוט במוח את העניין.
  
 
==פעולות הלימוד בע"פ==
 
==פעולות הלימוד בע"פ==
עם בואו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[ארצות הברית]] החל לעורר על הצורך לחזור אותיות התורה בעל פה ברחוב. כתוצאה מכך הקים את [[חברת משניות בעל פה]].
+
עם בואו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[ארצות הברית]] החל לעורר על הצורך לחזור אותיות התורה בעל פה ברחוב, והקים את [[חברת משניות בעל פה]].
 +
 
 
===כלי לטיהור האוויר והעולם===
 
===כלי לטיהור האוויר והעולם===
  
בספר [[היום יום]]{{הערה|ל[[י"א טבת]].}} כותב [[הרבי]] על הדאגה ל[[טהרת האויר]] כצורך חיים בסיסי ע"י שינון וחזרה ברחוב על [[אותיות התורה]] וביניהם אותיות ה[[חומש (ספר)|חומש]], ה[[תהילים]], ה[[משניות]] וה[[תניא]].
+
בספר [[היום יום]]{{הערה|ל[[י"א טבת]].}} כותב [[הרבי]] על הדאגה ל[[טהרת האויר]] ברוחניות כצורך חיים בסיסי, בדיוק כמו טהרת האוויר בגשמיות, על ידי שינון וחזרה ברחוב על [[אותיות התורה]] וביניהם אותיות ה[[חומש (ספר)|חומש]], ה[[תהלים]], ה[[משניות]] וה[[תניא]].
  
 
===חזרת משניות לקבלת פני משיח===
 
===חזרת משניות לקבלת פני משיח===
  
ב[[היום יום]]{{הערה|ל[[כ"א בכסלו]].}} מובא:{{ציטוטון|מען זאל זיך אויסלערנען משניות בעל פה כל חד לפום שעוריה דיליא, און געהן אין גאס און חזר'ן משניות, דערמיט וועט מען זוכה זיין צו מקבל זיין פני המשיח.}} תרגום מ[[אידיש]]: שיתלמדו משניות בעל פה, כל אחד לפי הכמות שהוא מסוגל וללכת ברחוב ולחזור משניות, אזי יזכו לקבל פני ה[[משיח]].
+
ב[[היום יום]]{{הערה|ל[[כ"א בכסלו]].}} מובא:{{ציטוטון|מען זאל זיך אויסלערנען משניות בעל פה כל חד לפום שעוריה דיליה, און געהן אין גאס און חזר'ן משניות, דערמיט וועט מען זוכה זיין צו מקבל זיין פני המשיח.}} תרגום מ[[אידיש]]: שילמדו משניות בעל פה, כל אחד לפי הכמות שהוא מסוגל, וללכת ברחוב ולחזור משניות, אזי יזכו לקבל פני ה[[משיח]].
  
 
==סגולה לזכרון==
 
==סגולה לזכרון==
ב[[אגרות קודש]]{{הערת שוליים|חלק י"א עמ' קפ"ז.}} נותן הרבי סגולה לזכרון, והיא לימוד ה[[מאמר]] "[[והדרת פני זקן (מאמר)|והדרת פני זקן]]" ולימוד [[משניות]] שניהם בעל פה: "ומהסגולות בזה ללמוד [[משניות]] בעל פה, וכנ"ל מבלי לייגע .. ומהנכון לדעת המאמר "והדרת פני זקן" ב[[לקוטי תורה]] סוף פרשת קדושים גם כן בעל פה".
+
ב[[אגרות קודש]]{{הערה|חלק י"א עמ' קפ"ז.}} נותן הרבי סגולה לזכרון, והיא לימוד ה[[מאמר]] "[[והדרת פני זקן (מאמר)|והדרת פני זקן]]" ולימוד [[משניות]] שניהם בעל פה: "ומהסגולות בזה ללמוד משניות בעל פה, וכנ"ל מבלי לייגע .. ומהנכון לדעת המאמר "והדרת פני זקן" ב[[לקוטי תורה]] סוף פרשת קדושים גם כן בעל פה".
  
במאמר "והדרת פני זקן" מתבאר, עניין קניין ה[[תורה]] במוח ה[[זכרון]] דווקא, שנחקק תמיד על לוח ליבו.
+
במאמר "והדרת פני זקן" מתבאר, החשיבות הרבה של קניין ה[[תורה]] ב[[זכרון]] דווקא, באופן שהתורה חקוקה תמיד על ליבו.
 +
 
 +
==שינון תניא בע"פ==
 +
{{ערך מורחב|שינון תניא בע"פ}}
 +
במהלך הדורות שמו חסידים דגש על שינון תניא בע"פ באותיותיו המדויקות עד כדי דיוק של אות והצמדות למילותיו של המחבר - [[אדמו"ר הזקן]]. רבותינו נשיאינו הורו ועודדו את ענין שינון התניא בעשרות הזדמנויות בהם גם גילו סגולות רבות הקשורות עם לימוד התניא בע"פ ואמירתו ברחוב ביניהן סגולה לבריאות, מניעת מחשבות זרות, ספקות באמונה ופיזור הנפש.
 +
 
 +
במהלך השנים אף הונהג במספר ישיבות חב"ד סדר קבוע שבו התלמידים לומדים מדי יום כמה שורות בע"פ ואף צריכים להבחן על כך בסיום תקופה.
  
 
==מבצע שינון בע"פ - דור דעה==
 
==מבצע שינון בע"פ - דור דעה==
 
ב[[חודש ניסן]] [[תשס"ו]] פתח ארגון [[את"ה המרכזי 770]] את "[[קרן דור דעה]]" - "מבצע לימוד בעל פה" המסייע לתלמידי ה[[תמימים]] במימון הנסיעה לרבי ב[[חודש תשרי]] בו לומדים התלמידים משניות, מאמרים ותניא בעל פה, ומקבלים מלגות כספיות לפי כמות הלימוד.
 
ב[[חודש ניסן]] [[תשס"ו]] פתח ארגון [[את"ה המרכזי 770]] את "[[קרן דור דעה]]" - "מבצע לימוד בעל פה" המסייע לתלמידי ה[[תמימים]] במימון הנסיעה לרבי ב[[חודש תשרי]] בו לומדים התלמידים משניות, מאמרים ותניא בעל פה, ומקבלים מלגות כספיות לפי כמות הלימוד.
 +
==אותיות אית"ן{{הערה|פיסקה זו עוסקת בחוברת עזר לשינון תניא ומשניות, זאת להבדיל מהמושג הדקדוקי 'אותיות אית"ן' שכוונתו לאותיות שכאשר מופיעות בתחילת הפועל מעידות על זמן עתיד ('''א'''לך [= לשון יחיד בגוף ראשון, עתידי]. '''י'''לך [= לשון עתיד בגוף שלישי, עתידי], '''ת'''לך''' [= לשון יחיד בגוף שני, עתידי]. '''נ'''לך [= לשון רבים בגוף ראשון, עתידי].}}==
 +
על מנת להקל על שינון תניא ומשניות בעל פה, יצאו לאורך השנים חוברות שונות המסייעות בשינון ובחינה עצמית, על ידי מחיקת המילים והשארת האות הראשונה שבכל מילה בלבד.
 +
 +
החוברות הראשונות שיצאו על התניא נקראו בשם 'אותיות איתן' ויצאו לאור על ידי ר'  יהושע חיים גריססגאטט, בהוצאת מעיינות בירושלים.
  
==שינון תניא בע"פ==
+
בהמשך, יצאה לאור חוברת במתכונת דומה על ידי הרב [[ישעיה זושא וילהלם]] תחת השם 'אותיות התניא', עם מספר מעלות, דוגמת שמירת צורת הדף המקורית, כולל ההגהות, ועוד.
{{ערך מורחב|שינון תניא בע"פ}}
+
 
במהלך הדורות שמו חסידים דגש על שינון תניא בע"פ באותיותיו המדויקות עד כדי דיוק של אות והצמדות למילותיו של המחבר - [[אדמו"ר הזקן]]. רבותינו נשיאינו הורו ועודדו את ענין שינון התניא בעשרות הזדמניות בהם גם גילו סגולות רבות הקשורות עם לימוד התניא בע"פ ואמירתו ברחוב ביניהן סגולה לבריאות, מניעת מחשבות זרות, ספקות באמונה ופיזור הנפש.
+
במתכונת דומה יצאו לאור על ידי מרכז [[את"ה העולמי]] חוברות עזר לשינון משניות בעל פה על סדר זרעים{{הערה|בעריכת ר' מנחם מענדל דורון.}}.
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
[[חברה משניות בעל פה]]
  
במהלך השנים אף הונהג במספר ישיבות חב"ד סדר קבוע שבו התלמידים לומדים מידי יום כמה שורות בע"פ ואף צריכים להבחן על כך בסיום תקופה.
+
==קישורים חיצוניים==
 +
*'''[https://hebrewbooks.org/53261 אותיות התניא]''' בעריכת הרב וילהלם
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־19:12, 9 בנובמבר 2021

השינון בעל פה הינו דרך בלימוד התורה הכולל חזרה על הלימוד מתוך הזכרון.

לימוד בעל פה[עריכה]

שינון בעל פה הוא דרך חזרה על החומר הנלמד או הנקרא מתוך הזכרון בלבד ולא מתוך ספר. בשינון בעל פה יש שתי מטרות בדרך כלל: שיטת לימוד, על ידי שינון בע"פ נקלטת הסוגיה הנלמדת במוח המשנן ונעשית יותר מובנת ובהירה. שיטת זיכרון, הסוגיה נחקקת במילותיה, גם אם לא הובנה.

שיטת השינון בע"פ היא שיטה עתיקת יומין הקודמת לשיטת הלימוד התורני של ימינו, בטרם זמן כתיבת המשנה לא היו מצויים ספרים ומגילות (חוץ מכתבי התורה שבכתב - הלא הם חומשים) משום האיסור של כתיבת התורה שבע"פ שנלמד בגמרא[1] מהפסוק "כתוב לך את הדברים האלה". 'דברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב'. ועל כן הזדקקו התלמידים לזכור את דברי רבותיהם וההלכות בע"פ ולא מתוך כתב כל שהוא.

עם זאת, גם כיום שכל הספרים מודפסים ואין צורך לזוכרם בעל פה, ישנה חשיבות רבה לשינון דברי תורה - כדלקמן.

בהוראות של הרב חודוקוב בנוגע לשינון משניות בעל פה, הורה ללמוד בעל פה את המשניות הנלמדות בגמרא, כשהדבר יסייע גם ללימוד הגמרא[2].

שינון תורה שבכתב בעל פה[עריכה]

על אף האיסור "דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן בעל פה", הכולל את כל הדברים בתורה שבכתב[3], רבותינו נשיאינו הדריכו שכן ללמוד ולשנן בעל פה[4], אך לא לחזור ולהוציא אותם בדיבור[5].

סימנים בתלמוד כעזרה לשינון[עריכה]

בתלמוד מצויים הרבה מקומות שבהם ניתן לראות סימני קיצור למען יהיו המחלוקות או ההלכות באותה הסוגיה קלות לשינון וזיכרון, נתינת הסימנים היא אחד מעזרי הזיכרון שבהם השתמשו חז"ל בתלמוד וכן חכמים מאוחרים יותר, כדי לזכור בעל-פה עניינים שבהלכה או שבאגדה.

כך למשל הסימן "יע"ל קג"ם" שהם ראשי התיבות של ששת המקומות היחידים בהם נפסקת ההלכה כאביי במחלוקתו עם בר הפלוגתא שלו רבא.

במהלך הלימוד[עריכה]

בקונטרס עץ החיים[6] מדריך אדמו"ר הרש"ב את תלמידי תומכי תמימים ליובאוויטש לחזור בעל פה אחרי הלימוד על הפרטים והדעות בסוגיא הנלמדת בגמרא, על מנת לקלוט במוח את העניין.

פעולות הלימוד בע"פ[עריכה]

עם בואו של אדמו"ר הריי"צ לארצות הברית החל לעורר על הצורך לחזור אותיות התורה בעל פה ברחוב, והקים את חברת משניות בעל פה.

כלי לטיהור האוויר והעולם[עריכה]

בספר היום יום[7] כותב הרבי על הדאגה לטהרת האויר ברוחניות כצורך חיים בסיסי, בדיוק כמו טהרת האוויר בגשמיות, על ידי שינון וחזרה ברחוב על אותיות התורה וביניהם אותיות החומש, התהלים, המשניות והתניא.

חזרת משניות לקבלת פני משיח[עריכה]

בהיום יום[8] מובא:"מען זאל זיך אויסלערנען משניות בעל פה כל חד לפום שעוריה דיליה, און געהן אין גאס און חזר'ן משניות, דערמיט וועט מען זוכה זיין צו מקבל זיין פני המשיח." תרגום מאידיש: שילמדו משניות בעל פה, כל אחד לפי הכמות שהוא מסוגל, וללכת ברחוב ולחזור משניות, אזי יזכו לקבל פני המשיח.

סגולה לזכרון[עריכה]

באגרות קודש[9] נותן הרבי סגולה לזכרון, והיא לימוד המאמר "והדרת פני זקן" ולימוד משניות שניהם בעל פה: "ומהסגולות בזה ללמוד משניות בעל פה, וכנ"ל מבלי לייגע .. ומהנכון לדעת המאמר "והדרת פני זקן" בלקוטי תורה סוף פרשת קדושים גם כן בעל פה".

במאמר "והדרת פני זקן" מתבאר, החשיבות הרבה של קניין התורה בזכרון דווקא, באופן שהתורה חקוקה תמיד על ליבו.

שינון תניא בע"פ[עריכה]

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – שינון תניא בע"פ

במהלך הדורות שמו חסידים דגש על שינון תניא בע"פ באותיותיו המדויקות עד כדי דיוק של אות והצמדות למילותיו של המחבר - אדמו"ר הזקן. רבותינו נשיאינו הורו ועודדו את ענין שינון התניא בעשרות הזדמנויות בהם גם גילו סגולות רבות הקשורות עם לימוד התניא בע"פ ואמירתו ברחוב ביניהן סגולה לבריאות, מניעת מחשבות זרות, ספקות באמונה ופיזור הנפש.

במהלך השנים אף הונהג במספר ישיבות חב"ד סדר קבוע שבו התלמידים לומדים מדי יום כמה שורות בע"פ ואף צריכים להבחן על כך בסיום תקופה.

מבצע שינון בע"פ - דור דעה[עריכה]

בחודש ניסן תשס"ו פתח ארגון את"ה המרכזי 770 את "קרן דור דעה" - "מבצע לימוד בעל פה" המסייע לתלמידי התמימים במימון הנסיעה לרבי בחודש תשרי בו לומדים התלמידים משניות, מאמרים ותניא בעל פה, ומקבלים מלגות כספיות לפי כמות הלימוד.

אותיות אית"ן[10][עריכה]

על מנת להקל על שינון תניא ומשניות בעל פה, יצאו לאורך השנים חוברות שונות המסייעות בשינון ובחינה עצמית, על ידי מחיקת המילים והשארת האות הראשונה שבכל מילה בלבד.

החוברות הראשונות שיצאו על התניא נקראו בשם 'אותיות איתן' ויצאו לאור על ידי ר' יהושע חיים גריססגאטט, בהוצאת מעיינות בירושלים.

בהמשך, יצאה לאור חוברת במתכונת דומה על ידי הרב ישעיה זושא וילהלם תחת השם 'אותיות התניא', עם מספר מעלות, דוגמת שמירת צורת הדף המקורית, כולל ההגהות, ועוד.

במתכונת דומה יצאו לאור על ידי מרכז את"ה העולמי חוברות עזר לשינון משניות בעל פה על סדר זרעים[11].

ראו גם[עריכה]

חברה משניות בעל פה

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. מסכת גיטין דף ס' עמוד ב'.
  2. הוראות מהרב חודוקוב - חשון תשמ"ג.
  3. איסור שהרבי עצמו מקפיד עליו מאוד, וכאשר הרבי חוזר על פסוק בתוך הדברים בהתוועדות, הוא נוהג לשנות אותו מעט, או לצטט בדילוג, או רק חצי פסוק וכדומה.
  4. ראו לדוגמא במאמר 'והדרת פני זקן' שבלקוטי תורה.
  5. מענה הרבי בשנת תשכ"ו לרב נטע שלמה וילהלם, תשורה וילהלם-דוברוסקין שבט תשפ"א עמוד 7.
  6. סעיף כח. וראה היכל מנחם כרך א עמוד רלה.
  7. לי"א טבת.
  8. לכ"א בכסלו.
  9. חלק י"א עמ' קפ"ז.
  10. פיסקה זו עוסקת בחוברת עזר לשינון תניא ומשניות, זאת להבדיל מהמושג הדקדוקי 'אותיות אית"ן' שכוונתו לאותיות שכאשר מופיעות בתחילת הפועל מעידות על זמן עתיד (אלך [=לשון יחיד בגוף ראשון, עתידי]. ילך [= לשון עתיד בגוף שלישי, עתידי], תלך [= לשון יחיד בגוף שני, עתידי]. נלך [= לשון רבים בגוף ראשון, עתידי].
  11. בעריכת ר' מנחם מענדל דורון.