כ"ט באדר

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

<< >> חודש אדר

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

הבהרה: ערך זה עוסק גם בכ"ט באדר א' וגם בכ"ט באדר ב'

כ"ט באדר הוא היום העשרים ותשעה בחודש אדר.

אירועים ביהדות[עריכה]

  • ב'תמ"ט - היום השביעי לשבעת ימי המילואים לחנוכת המשכן על ידי משה רבינו.
  • תרכ"ו - רבי שלמה הכהן רבינוביץ', מייסד שושלת רדומסק ומחבר הספר 'תפארת שלמה', נפטר.
  • תרל"ו - רבי אברהם שאג, מחבר הספר 'אהל אברהם', נפטר.
  • תרמ"ז - רבי חיים שמואל בירנבוים, מחבר הספר 'מעשה חושב', נפטר.
  • תשל"ה - רבי מאיר ועקנין, מייסד מוסדות 'מאיר בת עין' בטבריה, נפטר.
  • תשמ"ו - רבי יעקב קמינצקי ראש ישיבת 'תורה ודעת', ממנהיגי יהדות אמריקה ומחבר הספר 'אמת ליעקב', נפטר.

ימי חב"ד[עריכה]

נולדו[עריכה]

נפטרו[עריכה]


הפתגם היומי - כ"ט באדר א' - מלוח היום יום
באמירת לחיים יש שתי נוסחאות:

א) לחיים טובים ולשלום וטעם הברכה - להיות כי בשתית היין הנזכרת בפעם הראשונה בתורה היו תוצאת לא טובים - "ויחל נח גו'", ועץ הדעת גפן היה, ולכן מברכים שיין זה יהיה לחיים טובים.

ב) הרב המגיד ממעזריטש היה עונה "לחיים ולברכה". פעם בהתועדות שהיה נוכח רבינו הזקן, ענה רבינו הזקן: לחיים ולברכה. אחרי ההתועדות שוחחו החסידים בטעם נוסח זה, ששמעהו אז פעם הראשונה. אחד החסידים אמר, אשר להיות כי נכנס יין יצא סוד, ובעבודה הוא התגלות המדות, לכן זקוקים לברכה. והנוסח הוא "לחיים ולברכה" - אותיות לב-רכה. הצמח צדק אמר על זה: דאס קען זאגען א חסיד, וואס האט געדאווענט און געטאן אין עבודה דרייסיג יאהר (= זאת יכול לומר חסיד שהתפלל ופעל בעבודה שלושים שנה).


הפתגם היומי - כ"ט באדר ב' - מלוח היום יום
באחת ההתועדויות אמר אבי אדמו"ר: הקב"ה ברא את העולם וכל הדברים הגשמיים מאין ליש, און אידען דארפען מאכען מיש לאין, פון די גשמיות רוחניות און דעם גשמי מאכען א כלי פאר רוחניות, דאס איז א חובת גברא, אין דעם איז מחויב כל אחד ואחד בפרט.

תרגום מאידיש: באחת ההתועדויות אמר אבי אדמו"ר: הקב"ה ברא את העולם וכל הדברים הגשמיים מאין ליש, ויהודים צריכים לעשות מיש לאין, מהגשמיות רוחניות ולעשות הגשמי כלי לרוחניות, זהו חובת גברא, בזה מחוייב כל אחד ואחד בפרט.