מרכז לעניני חינוך

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו המרכז

מרכז לעניני חינוך (מכונה בקיצור מל"ח) הינו הגוף האחראי על כל פעילות הפצת המעיינות של חסידות חב"ד, ומרכז את מפעל השליחות העולמי.

ייסוד המרכז

המרכז הוקם בחודש תמוז תש"א על-ידי אדמו"ר הריי"צ במטרה לרכז את פעילות החינוך והיהדות בארצות הברית[1].

בראש המרכז הועמד חתנו, כ"ק אדמו"ר שליט"א, שהגיע באותה העת לארצות הברית; כמנהל המרכז מונה עוזרו של הרבי שליט"א, הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב, וכמזכיר מונה הד"ר ניסן מינדל; כמשרד המל"ח נקבע חדר בקומה הראשונה של 770 איסטרען פארקווי, (לאחר מספר חודשים בהם התגורר הרבי במקום), לימים הפך החדר לחדרו האישי של הרבי, כאשר משרדי המל"ח מועתקים לחדר המזכירות[2].

בין עובדי משרד המרכז בימי הבראשית נמנו גם הרב אברהם פריז והרב מאיר ליבר קלר.

תוך זמן קצר נפתחו למרכז עשרות סניפים בכל רחבי ארצות הברית, בערים המרכזיות ובערי השדה; אנשי המרכז פתחו בנוסף לסניף המרכזי גם בתי ספר של בית רבקה ובית שרה, מסיבות שבת ושל"ה והפיצו את חוברות ועלוני המרכז[3].

בהמשך התרחבה פעילות המרכז לשאר חלקי העולם; סניפים נפתחו בפוקינג - על-ידי הרב דוד ברוומן; בקנדה - על ידי הרב יצחק הנדל, כשבראש המרכז עומדים הרב משה אליהו גרליצקי והרב מנחם זאב גרינגלאס, ובפועל משתתפים בניהולו גם הרב יוסף ראדאל; באנגליה[4] - על ידי הרב ירחמיאל בנימינסון[5]; בארץ הקודש[6] - על ידי הרב אברהם פריז ובמרוקו[7] - על ידי הרב מיכאל ליפסקר.

פעילות המרכז

הרבי עם כפתור-סמל, בכינוס שלל מסיבות שבת מטעם מל"ח, תש"ב

מרכז לענייני חינוך ריכז את כל פעילות היהדות והחינוך בארצות הברית, מלבד ישיבות וחדרים[8]; בין פעולותיו נמנו[9]:

  • המחלקה לאיכרים יהודיים, שפעלה בערי השדה אצל האיכריים היהודיים, הרחוקים ממרכזים עירוניים; היא ארגנה הסברה בנושאים יהודיים; סיפקה להם צרכי דת (כטלית ותפילין); ופעלה לסידור חינוך יהודי לילדיהם (המחלקה הייתה משותפת למל"ח ולמחנה ישראל).
  • המחלקה ליוצאי צבא התעסקה עם החיילים היהודיים בצבא ארצות הברית; לתשמישי קדושה; ספרים לקריאה וללימוד; חוברות מיוחדות שהוצאו בשבילם (סידורים ומחזורים, ברכת המזון, ספרונים של שיחות וספרוני עידוד וחיזוק; והתעסקות באופן כללי עם כל צרכיהם (גם מחלקה זו הייתה משותפת למחנה ישראל).
  • שיעורי ערב - שיעורים תורניים לבעלי-בתים יהודים העסוקים בפרנסתם בשעות היממה, שהתקיימו בשעות הערב על-ידי המל"ח בבתי הכנסת או בסניף המקומי; בשנת תש"ה עבר ארגון השיעורים לידי מחלקת אשל התורה של מחנה ישראל; בשנת תש"ז חזר ארגון השיעורים לידי מל"ח.
  • תעמולה למען חינוך יהודי נערכה בין ההורים היהודיים בארצות הברית בקנה מידה ארצי; כל סניף מל"ח אחראי הי' על מחוז מסויים, והוא דאג לתעמולה; ספרים, חוברות, שלטים, דגלים, דגלונים, שיחות פנים אל פנים ופרסומות בעיתונים, הוקדשו כולם למען "תעמולת החינוך הכשר" - למען שליחת הילדים היהודיים לבתי ספר של המל"ח.
  • מחלקת המורים ש- א) ארגנה שיעורים פדגוגים בחינוך למורי בתי הספר של המל"ח ובתי ספר אחרים ב) סידרה משרות חינוכיות למורים יהודיים.
  • מחלקה לתמיכה כספית במוסדות חינוך יהודיים, הן השייכים למל"ח ותות"ל והן שאינם שייכים לחב"ד, כמו בית יעקב וכו'.
  • כינוסים והרצאות - מל"ח ארגן כינוסים והרצאות רבים בכל תחומי היהדות, כשההתכנסות המרכזית מביניהם היא ההתכנסות השנתית של תלמידי הישיבות בחג הסוכות ב770; כ"ק אדמו"ר הי' מדבר בהתכנסויות אלו באופן קבוע[13].

תש"י ואילך

לאחר י' שבט תש"י הפך כ"ק אדמו"ר לנשיא המל"ח, בנוסף לפתקידו כ'יו"ר'; בניירות תש"נ נרשם כי הרב חודקוב הוא יו"ר המל"ח.

בשנים אלו התמקד מל"ח בניהול מפעל השליחות ברחבי העולם; בחירת השלוחים, עזרה ראשונית ותקציבים; נפתחו ע"י המל"ח אלפי בתי חב"ד - שהוכרו כסניף מל"ח; פעילות המל"ח שהייתה עד-אז עברה לאחריותו של כל שליח בכל אתר ואתר.

יחד עם זאת, בשנים אלו ריכז מל"ח עניינים רבים בחב"ד: ניהל את כל מפעל השליחות המסועף, את כינוס השלוחים וכו'; החזיק בבעלות על בית הרבי בפרזידנט 1304; הי' בעלים של ספריית אדמו"ר שליט"א בחדרו[15] ושל בניין ספריית ליובאוויטש שע"י 770; ועוד עניינים רבים שנוהלו ע"י הרב חודקוב במסגרת מל"ח.

במשך השנים הצטרפו למוסד הרב יהודה קרינסקי שפיקח על קשרים עם נדיבים שונים וסייע לרב חודקוב בארגון כינוס השלוחים והרב משה יהודה קוטלרסקי שניהל מטעם המל"ח את מפעל השליחות.

בשנת תשמ"ט, על-פי הוראת הרבי, הוכנס נציג מל"ח לוועד להרחבת 770 - הנציג הי' הרב שלום מענדל סימפסון[16].

מינויים ומחלוקות

שטר צוואה

בי"ז סיוון תשמ"ח, כתב רבינו, בעזרת הרבנים חודקוב, ניסן מינדל וישראל יצחק פיקרסקי, 'שטר צוואה' בנוגע להנהגת מוסדות ליובאוויטש; בשטר מונו להנהלה הראשית של המרכז, שלושתם ביחד וכל אחד לחוד: הרב חודקוב, ניסן מינדל והרב שלום מענדל סימפסון[17]. הצוואה הוגהה על-ידי הרבי, אך למעשה אין בידינו עותק חתום.

הנהלת המרכז הנוכחית טוענת כי הצוואה לא חתומה, ולמעשה אין לה תוקף; לקביעה זו הצטרף גם ועד רבני ליובאוויטש; מנגד טוענים אחדים מחברי וועד רבני ליובאוויטש, רבנים נוספים ואנשי המל"ח כי הצוואה הוגהה, ועל-כן יש לה תוקף; בנוסף לזה הם טוענים כי הרבי חתם על עותק מסוים, אלא שהוא הועלם, ככל הנראה על ידי הרב קרינסקי; ועד מיוחד של ארבעה רבנים, שנחברו על-ידי כלל רבני חב"ד בעולם: הרב יהודה קלמן מארלו, הרב יצחק הענדל, הרב יצחק מאיר הרץ והרב דוד שוחט, פסק כי חובה לקיים את הצוואה ולמנות את הרב מינדל והרב סימפסון להנהלת המרכז, משום שהיא צוואת הרבי[18]; עקב אי קיום הצוואה, הוציא בד"ץ קראון הייטס כתב 'לא ציית לדינא' נגד הרב קרינסקי; בשנת ה'תש"ע פירסם הרב אברהם אזדאבא מכתב, בו הוא מבטל את כתב ה"לא צייתא לדינא"[19]. לאידך למכתב אין תוקף הלכתי כיון שהוא נוגד את הפסיקה לפיה כל החלטה שתתקבל על ידי רב אחד בלבד - בטלה[20].

ניירות רשמיים

בשנת תש"נ הכינו[21] חברי שלושת המוסדות המרכזיים - אגודת חסידי חב"ד, מחנה ישראל ומל"ח, ניירות חדשים למוסדותיהם, ובהם נכנסו חברים חדשים, הניירות אושרו על-ידי הרבי בחתימת יד קדשו.

למרכז לענייני חינוך מונו החברים: הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב, ד"ר ניסן מינדל, הרב שמואל דוד רייטשיק, הרב בנימין אליהו גרודצקי והרב בערל יוניק, ויבדלו לחיים: הרב דוד רסקין, הרב שלום מענדל סימפסון, הרב אברהם יצחק שם טוב, הרב חיים יהודה קרינסקי והרב זאב יחזקאל כ"ץ[22].

לאחר שנת תשנ"ה היו וויכוחים בקשר לתוקפם של הניירות; היו שטענו שניירות אלו משקפים את דעת הרבי מלך המשיח בנוגע למל"ח ולחבריו; היו שטענו שהניירות נכתבו לצרכי הממשלה ואין להם תוקף ממשי. כיום ממשיכים הוויכוחים במסגרת הזבל"א[23].

שני מרכזים

לאחר דיונים וויכוחים בשנים תשנ"ה - תשנ"ז, נוצר מצב של שני 'מרכזים'. האחד, שהינו הרשמי מטעם הממשלה, מחזיק בפועל בניהול מפעל השליחות (ברובו) ומארגן את ה'באנקעט' הרשמי מידי שנה, ונתמך בידי וועד רבני ליובאוויטש, מתנהל בידי הרב חיים יהודה קרינסקי, כשבניהול השליחות מחזיק הרב משה יהודה קוטלרסקי; 'מרכז' שני, בראשות הרב שלום מענדל סימפסון, מחזיק באחריות כל כו"כ בתי חב"ד, מארגן באנקעט שנתי נוסף (ב770[24]) ומארגן יוזמות ושנות לטובת השלוחים. המרכז נתמך על-ידי בד"צ קראון הייטס.

זבל"א

עקב סכסוכים במרכז הרשמי, בין היו"ר, הרב חיים יהודה קרינסקי והרב ירחמיאל בנימין קליין, מורשה החתימה בעמותה, לבין הרב אברהם יצחק שם טוב, הרב משה יהודה קוטלרסקי ושאר חברי ההנהלה החוקית, הוכרז בשנת תש"ע על זבל"א, שבו יהיו חברים בין השאר: הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב משה בוגמילסקי והרב דוד משה ליברמן.

במרכז הוויכוח עומדים ניירות תש"נ - האם הם רק לצרכי הממשלה (טענת קרינסקי) או הם משקפים את דעת הרבי (טענת קוטלרסקי ושם-טוב).

בפסיקה נכתב שיו"ר המרכז הינו קרינסקי וכי הוא מורשה החתימה היחידי. במקום השני בעמותה נמצא הרב קוטלרסקי. חבר נוסף בעמותה הינו השליח הראשי לטורנטו(?). שאר הנתבעים שהיו נחשבים לחברים במל"ח פוטרו. בפסק הדין לא ניתנה התייחסות לתפקידו ומעמדו של ר' שלום מענדל סימפסאן.

הערות שוליים

  1. במקביל למחנה ישראל שמטרתו הייתה לאחד את כלל יהודי העולם והוצאת הספרים קה"ת.
  2. לאחר כעשרים שנה עברו משרדי המל"ח לחדרו של הרב חודקוב בקצה השני של 770.
  3. במקומות מסוימים שימש נציג המל"ח גם כנציג מרכז הישיבות תומכי תמימים ליבואוויטש וניהל סניף של אחי תמימים במקום.
  4. בחודש חשוון תש"ט.
  5. בסיוע ד"ר הלל זיידמן ובפיקוח הרב שניאור זלמן גוראריה - זכרון הרש"ז גוראריה סי' רכ"ד
  6. בחודש אייר תש"ט.
  7. בשנת שי"ת.
  8. שהיו תחת מרכז הישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש בהנהלת הרב שמריהו גורארי'.
  9. ע"פ 'סקירה קצרה' שבסוף לוח היום יום, סידור תהלת השם (תש"ה ותש"ז) ותולדות חב"ד בארצות הברית.
  10. עדות אדמו"ר הריי"צ באג"ק שלו ח"ז אגרת א'תתקס"ב.
  11. בצורה נפרדת
  12. בניהול האחים הרב משה ומענדל קוטלרסקי.
  13. משיחותיו בהזדמנויות אלו - יצאו לאור בקונטרסים בשנים תשנ"ג - תשנ"ד ע"י קה"ת, חלקם באו בסדרת הרשימות וחלקם נלקטו בס' שיחות קודש - קודם הנשיאות.
  14. שתרגומו נדפס בירחון שיחות לנוער.
  15. עד שאוחדה עם ספריית אגודת חסידי חב"ד בשנת תשמ"ח.
  16. כנציג מחנ"י הוכנס הרחי"ק.
  17. צילום הצוואה.
  18. צילום הפסק בחוברת "שימו לבכם".
  19. חב"ד און ליין
  20. חב"ד אינפו
  21. על-פי הוראת הרבי ביחידות לחברי אגו"ח, ט' מרחשוון תשמ"ט.
  22. כממלא מקום אביו הרב משה פנחס כ"ץ.
  23. ראה לקמן.
  24. ע"פ פסק בית הדין המיוחד.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.