זרע אדם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־10:42, 5 ביולי 2024 מאת ברכת הגאולה (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

זרע אדם הוא כינוי לנשמות של עולם האצילות[1], כגון נשמות אדם הראשון לפני החטא[2] הנביאים ורבי שמעון בר יוחאי, דוד[3] ואליהו[4], נשמות אלו מתוקנות, ועבודתם היא בתוספת אורות בעולם האצילות. נשמות אלו הם מדרגה הגבוהה בנשמות ישראל, ושונות מזרע בהמה, שהם נשמות הנמשכות מעולמות בי"ע.

ענינם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הכתוב "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה", מהווה מקור לשני הבחינות ומדרגות בכנסת ישראל, בחינת זרע אדם ובחינת זרע בהמה, השם אדם לקוח מלשון הפסוק "אדמה לעליון" ומורה על הנשמות הגבוהות שנמשכו מן עולם האצילות כנשמות הנביאים וכנשמת התנא רבי שמעון בר יוחאי וחביריו שנמשכים מבחינת אדם העליון דאצילות שרוכב על הכסא, שהוא בבחינת שם מ"ה של עולם האצילות שלא נפגע בשבירה, נשמות אלו הם בדרגת טרום השבירה ולא מעורב בהם כלל רע.

עבודת נשמות אלו אינה לברר ולתקן את עצמם, כל עסקם בתורה ומצוות הוא כדי להוסיף אורות בעולם האצילות ולא בשביל לברר בירורים בקליפת נוגה.

אדמו"ר הזקן[5] מסביר את שני הבחינות בעבודת האדם: בחינת זרע בהמה, היא מצב בו יהודי מתבונן בחיות האלוקית המסותרת בעולם וממנה מגיע לתשוקה ודביקות בה', בלחינה זו היא זרע בהמה משום שהתלהבותו של המתבונן מגיעה מהתבוננות בעולם, בחינת זרע אדם היא מצב בו יהודי לומד תורה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. לקוטי תורה פרשת צו ח' ב'
  2. לקוטי תורה צו ח ב
  3. תרס"ו עמ' קנט'
  4. תרס"ו עמ' קנט'
  5. לקוטי תורה יד' ג'
ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.