כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי
כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי הוא כינוי למאמר שנאמר בשנת תרס"ג[1], המתייחס להתנוצצות הגאולה בדורות האחרונים, תוך מניית השלבים הכללים בזה, שאין יודעים מי אמרו. במאמר זה מופיע פתגמו של רבי פנחס מקוריץ בו נאמר שסיבת גילוי החסידות הוא כיון ש"בזמנו של הבעל שם טוב היה העולם במצב של התעלפות ועל ידי גילוי הבעש"ט ותורת החסידות נתעורר העולם מהתעלפותו".
רקע
המאמר נדפס לראשונה בספר מגדל עז לר' יהושע מונדשיין, על פי כמה כתבי יד, שבחלקם מופיעה השערה - ובד בבד גם הסתייגות - שהוא מאדמו"ר הרש"ב נ"ע.
במגדל עז שם מביא שבכתב יד הרב זלמן הבלין נרשם: "דברים אלו יש אומרים שהוא מאדמו"ר הגאון אלקי הרש"ב נבג"מ זי"ע אבל אינו דבר ברור ולא יש על זה ראי' כו'". ואילו בכתב יד אחר ישנה כותרת: "בעז"ה, נמצא בין כתבי אדמו"ר מוהרש"ב [?] שליט"א תרס"ה, מרבינו הק' בעל צ"צ נ"ע וההוספה היא מאדמו"ר הרש"ב.
ואכן, המאמר מתחלק לשני חלקים: החלק הראשון מסתיים בתיבות "כל אלו הדברים שמענו מאדמו"ר נ"ע" והקטע השני מתחיל "אך עתה יש להבין דבר מתוך דבר להתיישב תוך לבנו כו'".
בשעתו אכן סברו, בעקבות הרשום בכת"ב יד, שזה אכן מאמר מאדמו"ר הרש"ב משנת תרס"ג שנאמר "לפני יחידי סגולה", ואכן המאמר נדפס בהוספות לספר המאמרים תרס"ג, תחת הכותרת "מאמר אדמו"ר מליובאוויץ לפני יחידי סגולה". אך כאשר זכה ר' שלום יעקב חזן לגלות את ארכיון הרבי הריי"צ שברוסיה, ובו "ביכל" ההנחות של אדמו"ר הריי"צ משנת תרס"ג כולה, ראו שאין שם זכר למאמר זה.
הרב משה דובער ריבקין סיפר על "הרשב"ץ נ"ע.. שהיה דורש תמיד אודות הקץ על תרס"ו"[2]. ואכן, הקטע השני של המאמר, עוסק בהרחבה בחישוב קץ על שנת תרס"ו. ניתן לשער שהוא נכתב על ידי הרשב"ץ[3].
חשוב להדגיש, שבאופן עקבי נמנע הרבי מייחוס מפורש של המאמר לאדמו"ר הרש"ב, גם לאחר שנת תשמ"ה בה נדפס המאמר כשהוא מיוחס לאדמו"ר הרש"ב[4].
בעקבות הגילוי שהמאמר אינו של אדמו"ר הרש"ב, בהוצאה החדשה של ספר המאמרים תרס"ג בהוצאת מערכת אוצר החסידים (תשפ"ד) הושמט מאמר זה[5].
תוכן המאמר
המאמר מתייחס לשאלה פשוטה: מדוע זכו דוקא הדורות האחרונים לגילוי תורת החסידות. בעל המאמר מבאר זאת כחלק מהתנוצצות הגאולה המתקרבת, ומסביר על פי זה "מאמר סתום" מהרה"ג ר' פנחס מקוריץ מתלמידי הבעש"ט, שאמר שנשמת הבעש"ט ירדה לעולם הזה בכדי להעיר את כלל ישראל משינתם. גילוי פנימיות התורה בדורות אלו מקביל לההתעוררות משינת הגלות.
בחלקו השני מחלק בעל המאמר את גילוי פנימיות התורה בדורנו לד' שלבים, במקביל לארבעת השלבים שיש בקימה מן השינה: עלות השחר, נץ החמה, זמן ק"ש וזמן תפילה. בהמשך עוסק בעל המאמר בחישוב קץ על שנת תרס"ו.
ראו גם
לקריאה נוספת
- אסף חנוך פרומר, התמים גליון 38 ע' 25 ואילך.
הערות שוליים
- ↑ נדפס בסה"מ תרס"ג ח"א ע' קמב ואילך.
- ↑ בהקדמה לספרו תפארת ציון הערה 17.
- ↑ ראו התמים (בית משיח) גליון 38, ע' 25 ואילך.
- ↑ לקוטי שיחות: ח"י ע' 40 הע' 42; חט"ו ע' 282 הע' 15. שיחות אחרי שנת תשמ"ה: ספר השיחות תשמ"ח ח"א ע' 197 הערה 29; תנש"א ח"א ע' 328 הערה 93.
- ↑ "פתח דבר להוצאת תשפ"ד", הערה 4.