אשרי תבחר תשט"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:


==תוכן המאמר==
==תוכן המאמר==
''המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנאמר ע"י המוהל במהלך הברית ומבאר הרבי קשר הפסוק לברית ובהקדים שבפסוק נמנו ד' ענינים שני חצרות (חצריך לשון רבים)חצר שאינה מקורה וחצר מקורה ביתך והיכלך ומבאר הרבי שד' דרגות אלו יש באדם ובעולמות באדם הם בירור נפש הבהמית ששמירתה הוא ע''י חצר שאינה מקורה ונפש השכלית שדומה לעוף צריכה שמירה גדולה יותר חצר מקורה וזהו ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית וביתך והיכלך זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות וכן בעולמות שעשיה ויצירה הם מציאות הבריאה ועולם הבריאה הוא אפשרות הבריאה ועולם האצילות הוא דאין אפשרות לבריאה והחילוק הוא דבעולמות עשיה ויצירה הביטול ביטול היש ובעולמות עשיה ואצילות הביטול ביטול במציאות ולכן אומרים פסוק זה לפני הברית כי ברית מילה הוא המשכה שלמעלה מהשתלשלות ובכדי שתהיה המשכה שלמעלה מהשתלשלות צריך שהיה שלימות בהשתלשלות
המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנאמר ע"י המוהל במהלך הברית ומבאר הרבי קשר הפסוק לברית ובהקדים שבפסוק נמנו ד' ענינים שני חצרות (חצריך לשון רבים)חצר שאינה מקורה וחצר מקורה ביתך והיכלך ומבאר הרבי שד' דרגות אלו יש באדם ובעולמות באדם הם בירור נפש הבהמית ששמירתה הוא ע''י חצר שאינה מקורה ונפש השכלית שדומה לעוף צריכה שמירה גדולה יותר חצר מקורה וזהו ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית וביתך והיכלך זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות וכן בעולמות שעשיה ויצירה הם מציאות הבריאה ועולם הבריאה הוא אפשרות הבריאה ועולם האצילות הוא דאין אפשרות לבריאה והחילוק הוא דבעולמות עשיה ויצירה הביטול ביטול היש ובעולמות עשיה ואצילות הביטול ביטול במציאות ולכן אומרים פסוק זה לפני הברית כי ברית מילה הוא המשכה שלמעלה מהשתלשלות ובכדי שתהיה המשכה שלמעלה מהשתלשלות צריך שהיה שלימות בהשתלשלות
''==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
* [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635]
* [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]

גרסה מ־19:54, 29 ביוני 2021

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

אשרי תבחר תשט"ז הוא דיבור המתחיל של מאמר מאת הרבי הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי המוהל), ונהוג לחזור על מאמר זה בברית מילה.

אמירת המאמר והדפסתו

המאמר נאמר במקורו לרב אפרים אליעזר ילס בליל הברית של נכדו ביחידות פרטית בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.

לאחר היחידות כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת 'ועד כתבי קודש').

לקראת ח"י ניסן תנש"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של הרבי נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס בספר המאמרים מלוקט חלק ה'.

תוכן המאמר

המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנאמר ע"י המוהל במהלך הברית ומבאר הרבי קשר הפסוק לברית ובהקדים שבפסוק נמנו ד' ענינים שני חצרות (חצריך לשון רבים)חצר שאינה מקורה וחצר מקורה ביתך והיכלך ומבאר הרבי שד' דרגות אלו יש באדם ובעולמות באדם הם בירור נפש הבהמית ששמירתה הוא עי חצר שאינה מקורה ונפש השכלית שדומה לעוף צריכה שמירה גדולה יותר חצר מקורה וזהו ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית וביתך והיכלך זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות וכן בעולמות שעשיה ויצירה הם מציאות הבריאה ועולם הבריאה הוא אפשרות הבריאה ועולם האצילות הוא דאין אפשרות לבריאה והחילוק הוא דבעולמות עשיה ויצירה הביטול ביטול היש ובעולמות עשיה ואצילות הביטול ביטול במציאות ולכן אומרים פסוק זה לפני הברית כי ברית מילה הוא המשכה שלמעלה מהשתלשלות ובכדי שתהיה המשכה שלמעלה מהשתלשלות צריך שהיה שלימות בהשתלשלות

קישורים חיצוניים