פורטל:ניגוני חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (ביטול גרסה 424176 של חלוקת קונטרסים (שיחה) למה??? רק עכשיו אני רואה) תגית: ביטול |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פורטל| | {{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|<big>פורטל ניגוני חב"ד</big>|{{שם הדף המלא}}/מבוא}} | ||
[[קובץ:אייקון ניגוני חבד.png|100px|שמאל|פורטל:ניגוני חב"ד]]'''[[ניגוני חב"ד]]''' הם ניגונים שהולחנו על ידי [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] בשעת [[עבודת השם|עבודתם את השם]] או שהם בעלי אופי חב"די מובהק. רובם הם ניגונים רציניים, כבדי משקל, תנועותיהם מתונות וממושכות והעשירות ב"קמטים" ("קנייטשן" ב[[אידיש]]) אופיניים המביעות עמקות ה[[מחשבה]] והתעוררות פנימית נפשית. מיוחדים במינם הם ניגונים אלו וגם שונים משאר סוגי הניגונים אפילו משל ניגוני ה[[חסידות הכללית]]. בסך הכל יש שלוש מאות ארבעים וששה ניגוני חב"ד רשמיים, בנוסף לכשלוש מאות ניגונים נוספים, "בלתי-רשמיים". | |||
הניגון החב"די בנוי מהרגש ה[[לב]] ודביקות ה[[נפש]] ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מה[[דיבור]], עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו ב[[תפילה]], שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, ב[[הבנה והשגה]] הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וב[[רעותא דליבא]] ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה. | הניגון החב"די בנוי מהרגש ה[[לב]] ודביקות ה[[נפש]] ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מה[[דיבור]], עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו ב[[תפילה]], שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, ב[[הבנה והשגה]] הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וב[[רעותא דליבא]] ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה. | ||
שורה 8: | שורה 9: | ||
*[[ניגון שוטה]]: ניגון שהוא כמו 'הדס שוטה', שאינו אומר ולא כלום, הם ניגונים שונים שהתווספו אצל החסידים במשך הזמן, מהם ניתן ללמוד הוראות בעבודת השם וכיו"ב. | *[[ניגון שוטה]]: ניגון שהוא כמו 'הדס שוטה', שאינו אומר ולא כלום, הם ניגונים שונים שהתווספו אצל החסידים במשך הזמן, מהם ניתן ללמוד הוראות בעבודת השם וכיו"ב. | ||
<div style="float: left;">'''[[ניגוני חב"ד|לערך המלא]]'''</div> | <div style="float: left;">'''[[ניגוני חב"ד|לערך המלא]]'''</div> | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה|<big>פורטל ניגוני חב"ד</big>|{{שם הדף המלא}}/מבוא}} | |||
{| style="width: 100%; margin: auto;" cellpadding="4" | |||
{| | |-valign="top" | ||
<!-- צד ימין --> | |||
| style="width:49.5%; min-width: 350px;" | | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניחוח|}} | |||
! | '''ניח"ח''' - ב[[ראשי תיבות]]: '''ניגוני ישראל חסידי חב"ד'''{{הערה|מקור לשם זה ראו בהמשך הערך - מטרת הארגון}}, הינה חברת [[ניגוני חב"ד]] אותה הקים [[אדמו"ר הריי"צ]]. בראש החברה עמד הרב [[שמואל זלמנוב]], שהיה [[בעל מנגן]] נפלא, מחונן בכשרון מוזיקלי. | ||
|style=" | |||
במסגרת תפקיד זה הפיק את [[ספר הניגונים]] וכן שורה של קלטות שאצרו בתוכם את כלל [[ניגוני חב"ד]]. את עבודתו בניח"ח עשה על פי שורה של הוראות שקיבל בתדירות רבה מ[[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[הרבי]]. | |||
[[ | לפי הוראות [[אדמו"ר הריי"צ]] בחר ר' שמואל כמה מחשובי החסידים שלמדו [[תומכי תמימים ליובאוויטש|בישיבה בליובאוויטש]], והם היו 'ועד המבקר' של החברה. בין חברי הוועד היו: הרב [[משה דובער ריבקין]], הרב [[דובער חסקינד]], הרב [[יוחנן גורדון]], הרב [[שלמה אהרן קזרנובסקי]], החזן ר' [[שמואל קנטרוף]] והרב [[שמעון לייב גרינברג]]. מהדור הצעיר יותר של תלמידי התמימים נבחרו: הרב [[בנימין לויטין]], הרב [[יצחק דוב אושפאל]] והרב [[מענדל טננבוים]]. כולם היו בעלי חוש בנגינה, וכאמור, חלקם עוד למדו בישיבה בליובאוויטש וזכרו את הניגונים כפי שנוגנו בישיבת 'תומכי תמימים'. | ||
[[ | לאחר עבודה רבה ומייגעת, אספו חברי הועד 175 ניגונים. כולם יחד עבדו כדי להחזיר כל צליל ותנועה לתבנית המקורית. בשלב הבא נוגנו כל הניגונים כמו ב[[התוועדות חסידית]], בפני החזן מר יהושע וויסער - מומחה מפורסם בכתיבת תווי נגינה. הוא השקיע עמל רב לכתוב תווי נגינה תחת פיקוחם של חברי הוועד. | ||
[[ | '''[[ניחו"ח|לערך המלא]]''' | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
[[ | {{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגוני [[רבותינו נשיאנו]]|}} | ||
[[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הזקן|ניגוני אדמו"ר הזקן]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר האמצעי|ניגוני אדמו"ר האמצעי]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הצמח צדק|ניגוני אדמו"ר הצמח צדק]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר המהר"ש|ניגוני אדמו"ר המהר"ש]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הרש"ב|ניגוני אדמו"ר הרש"ב]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הריי"צ|ניגוני אדמו"ר הריי"צ]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א|ניגוני אדמו"ר שליט"א]] | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגון נבחר|{{שם הדף המלא}}/ניגון נבחר}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/ניגון נבחר}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
[[ | {{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|מעלת הנגינה|}} | ||
מקובל מרבותינו נשיאינו בשם [[אדמו"ר הצמח צדק]] ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו{{הערה|'לשמע אוזן' מדור אדמו"ר הריי"צ אות כו.}}. | |||
[[ | וב[[תבנית:היום יום/כ"ב תמוז|היום יום כ"ב תמוז]]: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה". | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
[[ | <!-- צד שמאל-->| | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי|}} | |||
המקהלה הוקמה על ידי חסידי [[אדמו"ר האמצעי]] לאחר עלותו לכס הנשיאות בסביבות שנת [[תקע"ד]]. [[אדמו"ר האמצעי]] היה מעורב בניהול עניני המקהלה, ונתן הוראות שונות בקשר לנגינתם. תפקידה המרכזי של המקהלה היה לשיר ולנגן במחיצת [[אדמו"ר האמצעי]] בעת [[התוועדות|ההתוועדויות]], ובשעה שהיה יוצא אל הקהל, כגון בזמן [[הדלקת נרות חנוכה]], היציאה לשדות ב[[ל"ג בעומר]], ועוד. | |||
[[ | בזמנים מיוחדים, בעיקר כשרצה לעורר בעצמו רגשי [[שמחה]] ו[[התעוררות]], היה קורא [[אדמו"ר האמצעי]] לקבוצת המנגנים, יושב על יד אדן החלון, ומאזין לנגינתם תוך כדי שהביט במרוצי הסוסים.בנוסף לכך, חברי המקהלה עסקו גם בחיבור ניגונים חדשים, שהצטרפו לרפרטואר הניגונים החב"דיים שהתרחב מאוד בתקופת המקהלה. המלחין העיקרי של המקהלה היה החסיד ר' פייבא ז'בנר. | ||
במקהלה היו קיימות שתי מחלקות: מחלקה אחת עסקה בשירה בפה, ומחלקה שנייה עסקה בנגינה בכלי זמר, וליוותה את המקהלה כאשר ניגונו בימי החול. | |||
'''[[מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי|לערך המלא]]''' | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|תמונה נבחרת|{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/תמונה נבחרת}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
[[ | {{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|הידעת?|{{שם הדף המלא}}/הידעת?}} | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/הידעת?}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|[[:קטגוריה:ניגונים לפי תוכן מילולי|ניגונים לפי תוכן המילים]]|}} | |||
[[:קטגוריה:ניגוני גאולה ומשיח|ניגוני גאולה ומשיח]] | [[:קטגוריה:ניגוני תפילה לימים נוראים|ניגוני תפילה לימים נוראים]] | [[:קטגוריה:ניגונים שחוברו לכבוד הרבי|ניגונים שחוברו לכבוד הרבי]] | [[:קטגוריה:ניגונים על פרקי הרבי|ניגונים על פרקי הרבי]] | [[:קטגוריה:ניגונים לפי שפות|ניגונים לפי שפות]] | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|סוגי ניגונים|{{שם הדף המלא}}/סוגי ניגונים}} | |||
{{{{שם הדף המלא}}/סוגי ניגונים}} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
|} | |||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|[[ספר הניגונים]]|}} | |||
{| | |||
|} | |||
<big><big>'''כרך א':'''</big></big> | |||
[[ | |||
| | |||
| | [[ניגון א']] | [[ניגון ב']] | [[ניגון ג']] | [[ניגון ד']] | [[ניגון ה']] | [[ניגון ו']] | [[ניגון ז']] | [[ניגון ח']] | [[ניגון ט']] | [[ניגון י']] | [[ניגון י"א]] | [[ניגון י"ב]] | [[ניגון י"ג]] | [[ניגון י"ד]] | [[ניגון ט"ו]] | [[ניגון ט"ז]] | [[ניגון י"ז]] | [[ניגון י"ח]] | [[ניגון י"ט]] | [[ניגון כ']] | [[ניגון כ"א]] | [[ניגון כ"ב]] | [[ניגון כ"ג]] | [[ניגון כ"ד]] | [[ניגון כ"ה]] | [[ניגון כ"ו]] | [[ניגון כ"ז]] | [[ניגון כ"ח]] | [[ניגון כ"ט]] | [[ניגון ל']] | [[ניגון ל"א]] | [[ניגון ל"ב]] | [[ניגון ל"ג]] | [[ניגון ל"ד]] | [[ניגון ל"ה]] | [[ניגון ל"ו]] | [[ניגון ל"ז]] | [[ניגון ל"ח]] | [[ניגון ל"ט]] | [[ניגון מ']] | [[ניגון מ"א]] | [[ניגון מ"ב]] | [[ניגון מ"ג]] | [[ניגון מ"ד]] | [[ניגון מ"ה]] | [[ניגון מ"ו]] | [[ניגון מ"ז]] | [[ניגון מ"ח]] | [[ניגון מ"ט]] | [[ניגון נ']] | [[ניגון נ"א]] | [[ניגון נ"ב]] | [[ניגון נ"ג]] | [[ניגון נ"ד]] | [[ניגון נ"ה]] | [[ניגון נ"ו]] | [[ניגון נ"ז]] | [[ניגון נ"ח]] | [[ניגון נ"ט]] | [[ניגון ס']] | [[ניגון ס"א]] | [[ניגון ס"ב]] | [[ניגון ס"ג]] | [[ניגון ס"ד]] | [[ניגון ס"ה]] | [[ניגון ס"ו]] | [[ניגון ס"ז]] | [[ניגון ס"ח]] | [[ניגון ס"ט]] | [[ניגון ע']] | [[ניגון ע"א]] | [[ניגון ע"ב]] | [[ניגון ע"ג]] | [[ניגון ע"ד]] | [[ניגון ע"ה]] |[[ניגון ע"ו]] | [[ניגון ע"ז]] | [[ניגון ע"ח]] | [[ניגון ע"ט]] | [[ניגון פ']] | [[ניגון פ"א]] | [[ניגון פ"ב]] | [[ניגון פ"ג]] | [[ניגון פ"ד]] | [[ניגון פ"ה]] | [[ניגון פ"ו]] | [[ניגון פ"ז]] | [[ניגון פ"ח]] | [[ניגון פ"ט]] | [[ניגון צ']] | [[ניגון צ"א]] | [[ניגון צ"ב]] | [[ניגון צ"ג]] | [[ניגון צ"ד]] | [[ניגון צ"ה]] | [[ניגון צ"ו]] | [[ניגון צ"ז]] | [[ניגון צ"ח]] | [[ניגון צ"ט]] | [[ניגון ק']] | [[ניגון ק"א]] | [[ניגון ק"ב]] | [[ניגון ק"ג]] | [[ניגון ק"ד]] | [[ניגון ק"ה]] | [[ניגון ק"ו]] | [[ניגון ק"ז]] | [[ניגון ק"ח]] | [[ניגון ק"ט]] | [[ניגון ק"י]] | [[ניגון קי"א]] | [[ניגון קי"ב]] | [[ניגון קי"ג]] | [[ניגון קי"ד]] | [[ניגון קט"ו]] | [[ניגון קט"ז]] | [[ניגון קי"ז]] | [[ניגון קי"ח]] | [[ניגון קי"ט]] | [[ניגון ק"כ]] | [[ניגון קכ"א]] | [[ניגון קכ"ב]] | [[ניגון קכ"ג]] | [[ניגון קכ"ד]] | [[ניגון קכ"ה]] | [[ניגון קכ"ו]] | [[ניגון קכ"ז]] | [[ניגון קכ"ח]] | [[ניגון קכ"ט]] | [[ניגון ק"ל]] | [[ניגון קל"א]] | [[ניגון קל"ב]] | [[ניגון קל"ג]] | [[ניגון קל"ד]] | [[ניגון קל"ה]] | [[ניגון קל"ו]] | [[ניגון קל"ז]] | [[ניגון קל"ח]] | [[ניגון קל"ט]] | [[ניגון ק"מ]] | [[ניגון קמ"א]] | [[ניגון קמ"ב]] | [[ניגון קמ"ג]] | [[ניגון קמ"ד]] | [[ניגון קמ"ה]] | [[ניגון קמ"ו]] | [[ניגון קמ"ז]] | [[ניגון קמ"ח]] | [[ניגון קמ"ט]] | [[ניגון ק"נ]] | [[ניגון קנ"א]] | [[ניגון קנ"ב]] | [[ניגון קנ"ג]] | [[ניגון קנ"ד]] | [[ניגון קנ"ה]] | [[ניגון קנ"ו]] | [[ניגון קנ"ז]] | [[ניגון קנ"ח]] | [[ניגון קנ"ט]] | [[ניגון ק"ס]] | [[ניגון קס"א]] | [[ניגון קס"ב]] | [[ניגון קס"ג]] | [[ניגון קס"ד]] | [[ניגון קס"ה]] | [[ניגון קס"ו]] | [[ניגון קס"ז]] | [[ניגון קס"ח]] | [[ניגון קס"ט]] | [[ניגון ק"ע]] | [[ניגון קע"א]] | [[ניגון קע"ב]] | [[ניגון קע"ג]] | [[ניגון קע"ד]] | [[ניגון קע"ה]] | ||
<big><big>'''כרך ב':'''</big></big> | |||
'''חלק א':''' [[ניגון קע"ו]] | [[ניגון קע"ז]] | [[ניגון קע"ח]] | [[ניגון קע"ט]] | [[ניגון ק"פ]] | [[ניגון קפ"א]] | [[ניגון קפ"ב]] | [[ניגון קפ"ג]] | [[ניגון קפ"ד]] | [[ניגון קפ"ה]] | [[ניגון קפ"ו]] | [[ניגון קפ"ז]] | [[ניגון קפ"ח]] | [[ניגון קפ"ט]] | [[ניגון ק"צ]] | [[ניגון קצ"א]] | [[ניגון קצ"ב]] | [[ניגון קצ"ג]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ה]] | [[ניגון קצ"ו]] | [[ניגון קצ"ז]] | [[ניגון קצ"ח]] | [[ניגון קצ"ט]] | [[ניגון ר']] | [[ניגון ר"א]] | [[ניגון ר"ב]] | [[ניגון ר"ג]] | [[ניגון ר"ד]] | [[ניגון ר"ה]] | [[ניגון ר"ו]] | [[ניגון ר"ז]] | [[ניגון ר"ח]] | [[ניגון ר"ט]] | [[ניגון ר"י]] | |||
'''חלק ב'''' | '''חלק ב':''' [[ניגון רי"א]] | [[ניגון רי"ב]] | [[ניגון רי"ג]] | [[ניגון רי"ד]] | [[ניגון רט"ו]] | [[ניגון רט"ז]] | [[ניגון רי"ז]] | [[ניגון רי"ח]] | [[ניגון רי"ט]] | [[ניגון ר"כ]] | [[ניגון רכ"א]] | [[ניגון רכ"ב]] | [[ניגון רכ"ג]] | [[ניגון רכ"ד]] | [[ניגון רכ"ה]] | [[ניגון רכ"ו]] | [[ניגון רכ"ז]] | [[ניגון רכ"ח]] | [[ניגון רכ"ט]] | [[ניגון ר"ל]] | [[ניגון רל"א]] | [[ניגון רל"ב]] | [[ניגון רל"ג]] | [[ניגון רל"ד]] | [[ניגון רל"ה]] | [[ניגון רל"ו]] | [[ניגון רל"ז]] | [[ניגון רל"ח]] | [[ניגון רל"ט]] | [[ניגון ר"מ]] | [[ניגון רמ"א]] | [[ניגון רמ"ב]] | [[ניגון רמ"ג]] | [[ניגון רמ"ד]] | [[ניגון רמ"ה]] | [[ניגון רמ"ו]] | [[ניגון רמ"ז]] | [[ניגון רמ"ח]] | [[ניגון רמ"ט]] | [[ניגון ר"נ]] | [[ניגון רנ"א]] | [[ניגון רנ"ב]] | [[ניגון רנ"ג]] | [[ניגון רנ"ד]] | [[ניגון רנ"ה]] | [[ניגון רנ"ו]] | [[ניגון רנ"ז]] | [[ניגון רנ"ח]] | [[ניגון רנ"ט]] | [[ניגון ר"ס]] | [[ניגון רס"א]] | [[ניגון רס"ב]] | [[ניגון רס"ג]] | [[ניגון רס"ד]] | [[ניגון רס"ה]] | [[ניגון רס"ו]] | [[ניגון רס"ז]] | [[ניגון רס"ח]] | [[ניגון רס"ט]] | [[ניגון ר"ע]] | [[ניגון רע"א]] | [[ניגון רע"ב]] | [[ניגון רע"ג]] | [[ניגון רע"ד]] | [[ניגון רע"ה]] |[[ניגון רע"ו]] | [[ניגון רע"ז]] | [[ניגון רע"ח]] | [[ניגון רע"ט]] | [[ניגון ר"פ]] | [[ניגון רפ"א]] | [[ניגון רפ"ב]] | [[ניגון רפ"ג]] | [[ניגון רפ"ד]] | [[ניגון רפ"ה]] | [[ניגון רפ"ו]] | [[ניגון רפ"ז]] | [[ניגון רפ"ח]] | [[ניגון רפ"ט]] | [[ניגון ר"צ]] | [[ניגון רצ"א]] | [[ניגון רצ"ב]] | [[ניגון רצ"ג]] | [[ניגון רצ"ד]] | [[ניגון רצ"ה]] | [[ניגון רצ"ו]] | [[ניגון רצ"ז]] | [[ניגון רצ"ח]] | [[ניגון רצ"ט]] | [[ניגון ש']] | [[ניגון ש"א]] | [[ניגון ש"ב]] | [[ניגון ש"ג]] | [[ניגון ש"ד]] | [[ניגון ש"ה]] | [[ניגון ש"ו]] | [[ניגון ש"ז]] | [[ניגון ש"ח]] | [[ניגון ש"ט]] | [[ניגון ש"י]] | [[ניגון שי"א]] | [[ניגון שי"ב]] | [[ניגון שי"ג]] | [[ניגון שי"ד]] | [[ניגון שט"ו]] | [[ניגון שט"ז]] | [[ניגון שי"ז]] | [[ניגון שי"ח]] | [[ניגון שי"ט]] | [[ניגון ש"כ]] | [[ניגון שכ"א]] | [[ניגון שכ"ב]] | [[ניגון שכ"ג]] | [[ניגון שכ"ד]] | [[ניגון שכ"ה]] | [[ניגון שכ"ו]] | [[ניגון שכ"ז]] | [[ניגון שכ"ח]] | [[ניגון שכ"ט]] | [[ניגון ש"ל]] | [[ניגון של"א]] | [[ניגון של"ב]] | [[ניגון של"ג]] | [[ניגון של"ד]] | [[ניגון של"ה]] | [[ניגון של"ו]] | [[ניגון של"ז]] | [[ניגון של"ח]] | [[ניגון של"ט]] | [[ניגון ש"מ]] | [[ניגון שמ"א]] | [[ניגון שמ"ב]] | [[ניגון שמ"ג]] | [[ניגון שמ"ד]] | [[ניגון שמ"ה]] | [[ניגון שמ"ו]] | [[ניגון שמ"ז]] | ||
|} | |} | ||
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}} | |||
{| | {| | ||
|} | |} | ||
{{פורטלים|צבע רקע=# | {{פורטלים|צבע רקע=#88cc88}} | ||
[[קטגוריה:פורטלים|ניגוני]] | [[קטגוריה:פורטלים|ניגוני]] |
גרסה מ־20:37, 8 בנובמבר 2020
הניגון החב"די בנוי מהרגש הלב ודביקות הנפש ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מהדיבור, עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו בתפילה, שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, בהבנה והשגה הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וברעותא דליבא ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה. בכללות מתחלקים הניגונים לשלוש קטגוריות:
- ניגון מכוון: ניגון שהוא פרי חיבורו של האדמו"ר. כל תנועה בניגון רומזת לענין גבוה ונשגב ותנועותיו מכוונות לעולמות עליונים.
- ניגון מיוחס (ממולא): ניגון שגדולי החסידים התפללו בו ולכן הוא "ממולא". כלומר, בעל תוכן המחזיק בתוכו תמצית פנימית, בבטאו איזה רגש נפשי.
- ניגון שוטה: ניגון שהוא כמו 'הדס שוטה', שאינו אומר ולא כלום, הם ניגונים שונים שהתווספו אצל החסידים במשך הזמן, מהם ניתן ללמוד הוראות בעבודת השם וכיו"ב.
ניחוח
ניח"ח - בראשי תיבות: ניגוני ישראל חסידי חב"ד[1], הינה חברת ניגוני חב"ד אותה הקים אדמו"ר הריי"צ. בראש החברה עמד הרב שמואל זלמנוב, שהיה בעל מנגן נפלא, מחונן בכשרון מוזיקלי. במסגרת תפקיד זה הפיק את ספר הניגונים וכן שורה של קלטות שאצרו בתוכם את כלל ניגוני חב"ד. את עבודתו בניח"ח עשה על פי שורה של הוראות שקיבל בתדירות רבה מאדמו"ר הריי"צ והרבי. לפי הוראות אדמו"ר הריי"צ בחר ר' שמואל כמה מחשובי החסידים שלמדו בישיבה בליובאוויטש, והם היו 'ועד המבקר' של החברה. בין חברי הוועד היו: הרב משה דובער ריבקין, הרב דובער חסקינד, הרב יוחנן גורדון, הרב שלמה אהרן קזרנובסקי, החזן ר' שמואל קנטרוף והרב שמעון לייב גרינברג. מהדור הצעיר יותר של תלמידי התמימים נבחרו: הרב בנימין לויטין, הרב יצחק דוב אושפאל והרב מענדל טננבוים. כולם היו בעלי חוש בנגינה, וכאמור, חלקם עוד למדו בישיבה בליובאוויטש וזכרו את הניגונים כפי שנוגנו בישיבת 'תומכי תמימים'. לאחר עבודה רבה ומייגעת, אספו חברי הועד 175 ניגונים. כולם יחד עבדו כדי להחזיר כל צליל ותנועה לתבנית המקורית. בשלב הבא נוגנו כל הניגונים כמו בהתוועדות חסידית, בפני החזן מר יהושע וויסער - מומחה מפורסם בכתיבת תווי נגינה. הוא השקיע עמל רב לכתוב תווי נגינה תחת פיקוחם של חברי הוועד. ניגוני רבותינו נשיאנו
ניגוני אדמו"ר הזקן | ניגוני אדמו"ר האמצעי | ניגוני אדמו"ר הצמח צדק | ניגוני אדמו"ר המהר"ש | ניגוני אדמו"ר הרש"ב | ניגוני אדמו"ר הריי"צ | ניגוני אדמו"ר שליט"א עריכהניגון נבחר
מעלת הנגינה
מקובל מרבותינו נשיאינו בשם אדמו"ר הצמח צדק ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו[2]. ובהיום יום כ"ב תמוז: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה". |
מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי
המקהלה הוקמה על ידי חסידי אדמו"ר האמצעי לאחר עלותו לכס הנשיאות בסביבות שנת תקע"ד. אדמו"ר האמצעי היה מעורב בניהול עניני המקהלה, ונתן הוראות שונות בקשר לנגינתם. תפקידה המרכזי של המקהלה היה לשיר ולנגן במחיצת אדמו"ר האמצעי בעת ההתוועדויות, ובשעה שהיה יוצא אל הקהל, כגון בזמן הדלקת נרות חנוכה, היציאה לשדות בל"ג בעומר, ועוד. בזמנים מיוחדים, בעיקר כשרצה לעורר בעצמו רגשי שמחה והתעוררות, היה קורא אדמו"ר האמצעי לקבוצת המנגנים, יושב על יד אדן החלון, ומאזין לנגינתם תוך כדי שהביט במרוצי הסוסים.בנוסף לכך, חברי המקהלה עסקו גם בחיבור ניגונים חדשים, שהצטרפו לרפרטואר הניגונים החב"דיים שהתרחב מאוד בתקופת המקהלה. המלחין העיקרי של המקהלה היה החסיד ר' פייבא ז'בנר. במקהלה היו קיימות שתי מחלקות: מחלקה אחת עסקה בשירה בפה, ומחלקה שנייה עסקה בנגינה בכלי זמר, וליוותה את המקהלה כאשר ניגונו בימי החול.
עריכהתמונה נבחרת
עריכההידעת?
הצמח צדק היה לומד בקול ניגון, לפעמים היה מפסיק באמצע למוד, או כתיבת מאמר או שו"ת, ומנגן ניגון. האדמו"ר המהר"ש סיפר, שמקול ניגונו של הצמח צדק, היה יודע במה הוא עסוק באותה שעה. --היום יום י"ג סיון. ניגוני גאולה ומשיח | ניגוני תפילה לימים נוראים | ניגונים שחוברו לכבוד הרבי | ניגונים על פרקי הרבי | ניגונים לפי שפות עריכהסוגי ניגונים
ניגון ארבע בבות | ניגון אשרי איש | ניגון בני היכלא | ניגון לכה דודי | ניגון המקהלה | ניגון מן המיצר | ניגון ישן | ניגון צאינה וראינה | צמאה לך נפשי | ניגון דבקות שבת • לרשימה המלאה • ניגון דבקות חב"ד | ניגון דונאי | ניגון הש"ץ | וואלאח לר' אהרן שו"ב | וואלאח מניקולייב | ניגון לר' שלום חריטונוב | ניגון קל"ח | ניגון לר' חיים בער | ניגון ש"ט | וואלאך לר' מאיר שלמה ינובסקי • לרשימה המלאה • ניגון אדיר הוא | ניגון אך לאלוקים | ניגון אלו ואלו אומרים | ניגון שמעו בנים | ניגון הורודישטשר | ניגון הצילני נא | ניגון קי"ט | ניגון עזרני א-ל חי | ניגון לא אמות | ניגון כאטש מי כודי • לרשימה המלאה • ניגון טעמים להפטרה | ניגון טעמים למגילת אסתר | ניגון טעמים לר"ה ויוה"כ | ניגון טעמים לקריאות התורה • לרשימה המלאה • מארש נפוליאון | מארש ביגסמרק | דידן נצח | ווייק אפ יידן | יפנסקי מארש | שלוחי אדוננו | ניגון שמ"ו | ניגון שמ"ז • לרשימה המלאה • ניגון אום אני חומה | ניגון בסיסמת ופרצת | ניגון זבחו זבחי צדק | ניגון קס"ד | ניגון וכל קרני רשעים | ניגון על הסלע הך | ניגון או ווא דיע מי ניעאוטנים | ניגון והרקותי לכם | ניגון ר"ט | ניגון אך - דו פאנקע • לרשימה המלאה • ניגון הרועה | ניגון פדה בשלום נפשי | ניגון ידיד נפש | ניגון כל עצמותי | ניגון מזמור לדוד | ניגון ע' | ניגון מנוחה ושמחה | ניגון הראש מז'בין | ניגון הלב מז'בין | ניגון המבדיל • לרשימה המלאה • ניגון אימתי קאתי מר | ניגון הרבי שליט"א | ניגון דוברובנר | ניגון יפרח בימיו צדיק | ניגונו של ר' פרץ הזקן | ניגון קנ"ג | ניגון פונקע (א) | ניגון בך ה' חסיתי | ניגון קלימוביץ' | ניגון ראש חודש כסלו | • לרשימה המלאה• ניגון ידעתי ה' | ניגון ארשת שפתינו | ניגון הבן יקיר לי | ניגון שאו שערים ראשיכם | ניגון והכהנים | ניגון יעלה | ניגון כאהל הנמתח | ניגון אדון הסליחות | ניגון על חטא |ניגון ונסלח • לרשימה המלאה • ניגון שלוש תנועות | ניגון להקפות |ניגון השתפכות הנפש | ניגון קול ביער | ניגון מסלביטה | ניגון לר' משה ווילנקר | ניגון הבינוני | ניגון דבקות | • לרשימה המלאה • |
כרך א':
ניגון א' | ניגון ב' | ניגון ג' | ניגון ד' | ניגון ה' | ניגון ו' | ניגון ז' | ניגון ח' | ניגון ט' | ניגון י' | ניגון י"א | ניגון י"ב | ניגון י"ג | ניגון י"ד | ניגון ט"ו | ניגון ט"ז | ניגון י"ז | ניגון י"ח | ניגון י"ט | ניגון כ' | ניגון כ"א | ניגון כ"ב | ניגון כ"ג | ניגון כ"ד | ניגון כ"ה | ניגון כ"ו | ניגון כ"ז | ניגון כ"ח | ניגון כ"ט | ניגון ל' | ניגון ל"א | ניגון ל"ב | ניגון ל"ג | ניגון ל"ד | ניגון ל"ה | ניגון ל"ו | ניגון ל"ז | ניגון ל"ח | ניגון ל"ט | ניגון מ' | ניגון מ"א | ניגון מ"ב | ניגון מ"ג | ניגון מ"ד | ניגון מ"ה | ניגון מ"ו | ניגון מ"ז | ניגון מ"ח | ניגון מ"ט | ניגון נ' | ניגון נ"א | ניגון נ"ב | ניגון נ"ג | ניגון נ"ד | ניגון נ"ה | ניגון נ"ו | ניגון נ"ז | ניגון נ"ח | ניגון נ"ט | ניגון ס' | ניגון ס"א | ניגון ס"ב | ניגון ס"ג | ניגון ס"ד | ניגון ס"ה | ניגון ס"ו | ניגון ס"ז | ניגון ס"ח | ניגון ס"ט | ניגון ע' | ניגון ע"א | ניגון ע"ב | ניגון ע"ג | ניגון ע"ד | ניגון ע"ה |ניגון ע"ו | ניגון ע"ז | ניגון ע"ח | ניגון ע"ט | ניגון פ' | ניגון פ"א | ניגון פ"ב | ניגון פ"ג | ניגון פ"ד | ניגון פ"ה | ניגון פ"ו | ניגון פ"ז | ניגון פ"ח | ניגון פ"ט | ניגון צ' | ניגון צ"א | ניגון צ"ב | ניגון צ"ג | ניגון צ"ד | ניגון צ"ה | ניגון צ"ו | ניגון צ"ז | ניגון צ"ח | ניגון צ"ט | ניגון ק' | ניגון ק"א | ניגון ק"ב | ניגון ק"ג | ניגון ק"ד | ניגון ק"ה | ניגון ק"ו | ניגון ק"ז | ניגון ק"ח | ניגון ק"ט | ניגון ק"י | ניגון קי"א | ניגון קי"ב | ניגון קי"ג | ניגון קי"ד | ניגון קט"ו | ניגון קט"ז | ניגון קי"ז | ניגון קי"ח | ניגון קי"ט | ניגון ק"כ | ניגון קכ"א | ניגון קכ"ב | ניגון קכ"ג | ניגון קכ"ד | ניגון קכ"ה | ניגון קכ"ו | ניגון קכ"ז | ניגון קכ"ח | ניגון קכ"ט | ניגון ק"ל | ניגון קל"א | ניגון קל"ב | ניגון קל"ג | ניגון קל"ד | ניגון קל"ה | ניגון קל"ו | ניגון קל"ז | ניגון קל"ח | ניגון קל"ט | ניגון ק"מ | ניגון קמ"א | ניגון קמ"ב | ניגון קמ"ג | ניגון קמ"ד | ניגון קמ"ה | ניגון קמ"ו | ניגון קמ"ז | ניגון קמ"ח | ניגון קמ"ט | ניגון ק"נ | ניגון קנ"א | ניגון קנ"ב | ניגון קנ"ג | ניגון קנ"ד | ניגון קנ"ה | ניגון קנ"ו | ניגון קנ"ז | ניגון קנ"ח | ניגון קנ"ט | ניגון ק"ס | ניגון קס"א | ניגון קס"ב | ניגון קס"ג | ניגון קס"ד | ניגון קס"ה | ניגון קס"ו | ניגון קס"ז | ניגון קס"ח | ניגון קס"ט | ניגון ק"ע | ניגון קע"א | ניגון קע"ב | ניגון קע"ג | ניגון קע"ד | ניגון קע"ה
כרך ב':
חלק א': ניגון קע"ו | ניגון קע"ז | ניגון קע"ח | ניגון קע"ט | ניגון ק"פ | ניגון קפ"א | ניגון קפ"ב | ניגון קפ"ג | ניגון קפ"ד | ניגון קפ"ה | ניגון קפ"ו | ניגון קפ"ז | ניגון קפ"ח | ניגון קפ"ט | ניגון ק"צ | ניגון קצ"א | ניגון קצ"ב | ניגון קצ"ג | ניגון קצ"ד | ניגון קצ"ד | ניגון קצ"ה | ניגון קצ"ו | ניגון קצ"ז | ניגון קצ"ח | ניגון קצ"ט | ניגון ר' | ניגון ר"א | ניגון ר"ב | ניגון ר"ג | ניגון ר"ד | ניגון ר"ה | ניגון ר"ו | ניגון ר"ז | ניגון ר"ח | ניגון ר"ט | ניגון ר"י
חלק ב': ניגון רי"א | ניגון רי"ב | ניגון רי"ג | ניגון רי"ד | ניגון רט"ו | ניגון רט"ז | ניגון רי"ז | ניגון רי"ח | ניגון רי"ט | ניגון ר"כ | ניגון רכ"א | ניגון רכ"ב | ניגון רכ"ג | ניגון רכ"ד | ניגון רכ"ה | ניגון רכ"ו | ניגון רכ"ז | ניגון רכ"ח | ניגון רכ"ט | ניגון ר"ל | ניגון רל"א | ניגון רל"ב | ניגון רל"ג | ניגון רל"ד | ניגון רל"ה | ניגון רל"ו | ניגון רל"ז | ניגון רל"ח | ניגון רל"ט | ניגון ר"מ | ניגון רמ"א | ניגון רמ"ב | ניגון רמ"ג | ניגון רמ"ד | ניגון רמ"ה | ניגון רמ"ו | ניגון רמ"ז | ניגון רמ"ח | ניגון רמ"ט | ניגון ר"נ | ניגון רנ"א | ניגון רנ"ב | ניגון רנ"ג | ניגון רנ"ד | ניגון רנ"ה | ניגון רנ"ו | ניגון רנ"ז | ניגון רנ"ח | ניגון רנ"ט | ניגון ר"ס | ניגון רס"א | ניגון רס"ב | ניגון רס"ג | ניגון רס"ד | ניגון רס"ה | ניגון רס"ו | ניגון רס"ז | ניגון רס"ח | ניגון רס"ט | ניגון ר"ע | ניגון רע"א | ניגון רע"ב | ניגון רע"ג | ניגון רע"ד | ניגון רע"ה |ניגון רע"ו | ניגון רע"ז | ניגון רע"ח | ניגון רע"ט | ניגון ר"פ | ניגון רפ"א | ניגון רפ"ב | ניגון רפ"ג | ניגון רפ"ד | ניגון רפ"ה | ניגון רפ"ו | ניגון רפ"ז | ניגון רפ"ח | ניגון רפ"ט | ניגון ר"צ | ניגון רצ"א | ניגון רצ"ב | ניגון רצ"ג | ניגון רצ"ד | ניגון רצ"ה | ניגון רצ"ו | ניגון רצ"ז | ניגון רצ"ח | ניגון רצ"ט | ניגון ש' | ניגון ש"א | ניגון ש"ב | ניגון ש"ג | ניגון ש"ד | ניגון ש"ה | ניגון ש"ו | ניגון ש"ז | ניגון ש"ח | ניגון ש"ט | ניגון ש"י | ניגון שי"א | ניגון שי"ב | ניגון שי"ג | ניגון שי"ד | ניגון שט"ו | ניגון שט"ז | ניגון שי"ז | ניגון שי"ח | ניגון שי"ט | ניגון ש"כ | ניגון שכ"א | ניגון שכ"ב | ניגון שכ"ג | ניגון שכ"ד | ניגון שכ"ה | ניגון שכ"ו | ניגון שכ"ז | ניגון שכ"ח | ניגון שכ"ט | ניגון ש"ל | ניגון של"א | ניגון של"ב | ניגון של"ג | ניגון של"ד | ניגון של"ה | ניגון של"ו | ניגון של"ז | ניגון של"ח | ניגון של"ט | ניגון ש"מ | ניגון שמ"א | ניגון שמ"ב | ניגון שמ"ג | ניגון שמ"ד | ניגון שמ"ה | ניגון שמ"ו | ניגון שמ"ז |}
|