חב"דפדיה:לאן נעלמה העריכה שלי?

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דף זה נועד לסייע לאלו שיצרו ערך חדש או שביצעו עריכה בחב"דפדיה, ולאחר זמן מה, לא מצאו את הערך או השינויים שביצעו.

הערך נמחק[עריכת קוד מקור]

הפסקה הזאת מתייחסת אך ורק למקרים בהם ערך נמחק (בניגוד למקרים שבהם המידע אוחד לתוך ערך אחר, או עריכה ספציפית בוטלה-ראו פסקאות בהמשך). כלומר, אם הקישור לשם הערך מופיע בצבע אדום או מחפשים אותו ומקבלים הודעה שהערך לא קיים. אם אתם מקבלים ערך אחר, פנו לפסקה בנושא הפניות.

מדוע הערך נמחק?[עריכת קוד מקור]

באופן כללי, ישנם מספר סוגים עיקריים של מחיקות (ראו פירוט בחב"דפדיה:מדיניות המחיקה):

  1. מחיקה בעקבות הצבעה - במקרה כזה, כיתוב המחיקה יכיל את המילה "הצבעה". ניתן לראות את ההצבעה עצמה, בדף ששמו כשם הערך שנמחק, בצירוף הקידומת "חב"דפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/:". יש לבדוק את תוכן ההצבעה ואת הדיון שנערך סביבה, ולפי הפגמים שנמצאו, לטפל בבעיה, שגרמה מלכתחילה למחיקה. יש לשים לב: אי טיפול בבעיה שגרמה למחיקה תגרום למחיקה חוזרת מיידית!
  2. מחיקה מהירה - על פי הפירוט במדיניות המחיקה. במקרים אלו, לרוב, יופיע בכיתוב המחיקה התוכן של הערך או המילים "הבל", "פרסומת" וכדומה. משכך, ניתן לכתוב את הערך מחדש רק בצורה סבירה יותר. ניתן לפנות גם למפעיל המערכת שמחק את הערך, אולם במקרה כזה, יש להניח כי אם הערך ייכתב מחדש ללא שינוי, הוא יימחק בשנית.
  3. מחיקה עקב הפרת זכויות יוצרים - המחיקה היא על פי הקריטריונים המפורטים בקישור הנ"ל. כיתוב המחיקה יכיל את המונח "זכויות יוצרים" או "העתקה" או ה-URL ממנו הועתק הערך. ניתן לכתוב את הערך מחדש בלי להעתיק מהמקור, או, אם אתם בעלי זכויות היוצרים של המקורות, ניתן להצהיר על כך בפני המפעיל המוחק ולתאם איתו את השחזור. נימוקים בסגנון של: "העתקתי מאתר ממשלתי", "העתקתי מאתר ממדינת אינדוזיה" וכדומה אינם רלוונטיים. ככלל ניתנת ארכה של שבוע לטפל בהפרת זכויות יוצרים.
  4. מחיקה עקב בעיות טכניות - ברוב המקרים הללו, אין תועלת בשחזור ויש לכתוב את הערך מחדש. במקרים מסוימים, תופיע גם שורת שחזור, שמשמעה, שהערך שוחזר ונמחק שוב מסיבה אחרת.
  5. מחיקה עקב בקשת משתמש - בנסיבות אלו, יופיע בכיתוב המחיקה "לבקשת המשתמש <שם המשתמש>". רק למשתמש, שאליו שייך הדף, יש אפשרות לבקש לשחזרו.
  6. מחיקה על מנת לפנות מקום לערך אחר - ברוב המקרים הללו, הערך כבר קיים, ולכן, הם אינם כל-כך קשורים לעניינה של פסקה זו. במקרים בהם הערך לא קיים עדיין, יש להתחיל את עריכת/יצירת הערך מההתחלה, לפי הערך שאיתו נמחק/נדרס הערך הקודם.

לא הבנתי למה הערך נמחק. עם מי אפשר לברר למה הוא נמחק?[עריכת קוד מקור]

אם הערך נמחק במהלך שלושת החודשים האחרונים, יש סיכוי טוב שניתן למצוא את התיעוד של המחיקה ביומן המחיקות. על מנת לאתר את המחיקה, מקלידים את שם הערך בתיבה "יעד (כותרת או משתמש)" ולוחצים על "הצגה" לביצוע השאילתה. אם הערך מופיע, רואים כיתוב מהצורה:

  • 20:11, 1 בינואר 2008 סקרלט (שיחה | תרומות) מחק את Pursuit force (קצרמר לשכתוב)

הכיתוב אומר מספר דברים:

  • תאריך ושעה של המחיקה (בדוגמה: 20:11, 1 בינואר 2008)
  • שם הערך או הדף שנמחק (בדוגמה: Pursuit force)
  • מי מבין מפעילי המערכת מחק את הערך (בדוגמה: סקרלט)
  • סיבת המחיקה (בדוגמה: קצרמר לשכתוב)

אם הסיבה עדיין לא ברורה לכם מהתיאור שנרשם, ביכולתכם לפנות אל מוחק הערך בדף שיחתו.

הבנתי למה הערך נמחק. כיצד ניתן לשחזרו?[עריכת קוד מקור]

במקרים שהערך לא נמצא ביומן המחיקות (ראו פסקה קודמת) ובכל זאת נמחק, פירוש הדבר הוא שלא ניתן לשחזרו ויש לכתוב אותו מחדש.

על מנת לשחזר דף, במקרה שרוצים לעבוד על הערך בדף פרטי, ניתן לפתוח פנייה תחת הסעיף המתאים בבקשות ממפעילים. במידה ומדובר בערך שנמחק לאחר הצבעה, יש לפתוח הצבעת שחזור.

הדף שלי הפך להפניה[עריכת קוד מקור]

במקרים מסוימים, הפך הדף אותו ערכתם להפניה לדף אחר. מקרים אלו, כוללים למשל: סוגיות של כתיב מלא/חסר, איחוד או מיזוג לתוך ערך גדול יותר, וכדומה. מקרים אלו ניתנים לזיהוי בקלות, על ידי חיפוש ערך אחד וקבלת ערך אחר (עם שם/כותרת אחרים) במקומו. לרוב, ההפניה היא לערך שבו שולבו השינויים שעשיתם, אולם אם לא כך הדבר, ניתן לאתר אותם. בנושא זה ישנן שתי אפשרויות בלבד:

  1. הערך אותו ערכתם הועבר - במקרה זה, תופיע בהיסטוריה של הערך שערכתם רק שורת היסטוריה אחת. ניתן לבדוק גם ביומן ההעברות.
  2. הערך שערכתם שולב בדף (ערך) אחר (כל יתר המקרים) - את ההיסטוריה של הערך שערכתם ניתן לקבל על ידי לחיצה על הקישור אליו, שמופיע בדף שאליו הגעתם, ולאחר מכן, לחיצה על לשונית "גרסאות קודמות" בראש הדף.

תחילה, יש לבדוק האם בוצעה העברה. אם כן, הטיפול זהה לטיפול בערך רגיל, רק עם הערך החדש. ראו "השינוי שעשיתי נעלם". אחרת, יש לבדוק את הגרסה שאליה בוצע השילוב (לרוב כתוב בדף היסטורית הגרסאות "שולב מהערך..." או משהו דומה). אם בגרסה זו הוכנס השינוי שלכם ומאז נעלם, יש לפעול כמו במקרה הקודם. אם לא, יש להעתיק את השינוי שביצעתם מהערך הישן לערך החדש (ניתן לראות אותו דרך גרסאות קודמות של הערך הישן).

השינוי שעשיתי נעלם[עריכת קוד מקור]

ראשית, יש למצוא את מה שאירע, על ידי כניסה לדף ההיסטוריה של הערך באמצעות "גרסאות קודמות" וחיפוש המידע על השינויים. ייתכנו שתי אפשרויות עיקריות:

  1. הערך שוחזר - תופיע בדף ההיסטוריה המילה "שוחזר", בשורת השינוי (לרוב הראשון) שלאחר השינוי שלכם. לפרטים, ראו "השינוי שוחזר".
  2. הערך שונה - מאז העריכה שלכם נעשו שינויים אחרים, שכללו את ביטול השינוי שלכם. במקרה כזה, לא יופיע כיתוב מיוחד בדף השיחה. לפרטים ראו "השינוי שעשיתי נעלם".

אם מדובר בדף שיחה, ישנה אפשרות נוספת, אשר נגרמת בעיקר במקרה של כותבים מרובים באותו דף שיחה.

השינוי שוחזר[עריכת קוד מקור]

במקרה כזה, תופיע בדף ההיסטוריה המילה "שוחזר". הנוסח הוא לרוב מהצורה "שוחזר מעריכות של $2 (שיחה) לעריכה האחרונה של $1" (כאשר $1 הוא שם המשתמש של העורך הלפני אחרון, ו־$2 הוא שם המשתמש שלכם), אולם אין זה מתחייב, ויכולים להופיע נוסחים דומים ואחרים, בשל שחזורים ידניים. שחזור נעשה במקרה של השחתה, ולכן, משמעות ביצועו מיד לאחר עריכה שלכם היא שעריכתכם נחשבה להשחתה. מכאן, שאין תועלת בהכנסתה מחדש (היא תשוחזר שנית). עם זאת, אין השחזור סוף פסוק, והדרך הנכונה לטפל בעניין היא השארת הודעה בדף השיחה של הערך (מתקבל על ידי לחיצה על הלשונית "שיחה" בראש הערך), שמסבירה מדוע השחזור איננו נכון לדעתכם. במקרים מסוימים, ניתן להשאיר גם הודעה בדף השיחה של העורך המשחזר, על מנת לברר את העניין.

השינוי נערך על ידי אחרים[עריכת קוד מקור]

חב"דפדיה הוא ויקי. כלומר, כל השינויים שנעשים על ידי המשתמשים פתוחים לעריכה על ידי אחרים ולאף אחד אין בעלות על ערכים. מצב בו עשיתם שינוי ולאחר פרק זמן מסוים (במקרים שונים פרק זמן זה יכול להיות אפילו פחות מדקות בודדות) השינוי נעלם הוא תקין וסביר. במקרים אלו, מומלץ לבדוק האם השינוי שלכם אכן נעלם באופן מהותי ולא רק שופץ, הורחב, סוגנן, נערך לשונית או פשוט הוזז למקום אחר בערך. במקרה שהשינוי נותר בערך, לרוב, עדיף להשאירו במקומו ולא להתעקש על הנוסח המקורי שלכם (גישה שאיננה זוכה לעידוד רב בחב"דפדיה, ועלולה לעורר מלחמת עריכה). אם השינוי נמחק, יש לגשת להיסטוריה של הערך בדף הגרסאות הקודמות, ולבדוק אם לא כתוב משהו ספציפי על השינוי הזה. במיוחד אם לא כתוב דבר אודות השינוי שלכם, ניתן להוסיפו פעם נוספת (במקרים אחדים, השינוי שלכם הושמט בטעות בפעם הראשונה). אם זו איננה הפעם הראשונה בה השינוי נמחק, או שנכתב משהו ספציפי עליו בהיסטורית השינויים, יש לכתוב הודעה בדף השיחה של הערך ולנהל דיון אודותיו, ואין להוסיפו שוב לערך, מכיוון שהשינוי יימחק פעם נוספת.

ההודעה שלי בדף השיחה נעלמה[עריכת קוד מקור]

כאשר הודעה נעלמת מדף שיחה, ובמיוחד באולם הדיונים, ישנה אפשרות שמדובר בהתנגשות עריכה. התופעה ניתנת לאיתור על ידי הסתכלות בדף ההיסטוריה של השיחה, ובדיקה האם במהלך 2-3 הדקות שלאחר העריכה שלכם שינה חב"דפד אחר את אותו הדף. במידה שכן, וההודעה שלכם נמחקה, ישנה סבירות רבה שמדובר בהתנגשות עריכה שלא טופלה כמו שצריך על ידי חב"דפד האחר, ועליכם להוסיף את הודעתכם מחדש.

התמונה שלי נעלמה[עריכת קוד מקור]

ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שתמונה "נעלמה":

  1. התמונה עצמה נמחקה - ניתן לוודא ולטפל במקרה זה בצורה דומה לערך שנמחק, אלא שעתה, ה"ערך" הוא מהצורה "תמונה:שם_תמונה". מקרים נפוצים של מחיקת תמונות
    1. קובץ בשימוש הוגן שאינו בשימוש
    2. שם קובץ שעובר על הכללים
    3. הפרת זכויות יוצרים, רישיון לא מתאים, חוסר בפרטים או אי השלמת תהליך אישור התמונה בזמן המוקצב
  2. הקישור של התמונה לערך נמחק - במקרה זה, ההתייחסות היא זהה לשינוי שנעשה בערך.

ראו גם[עריכת קוד מקור]