לדלג לתוכן

התעוררות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
  ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.
◁ ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות

באפשרותכם כמה דרכים פשוטות לשיפור הערך:

  • הוסיפו פרקי לקריאה נוספת וקישורים חיצוניים שיהוו מקור מידע חלופי לקוראים עד להרחבת הקצרמר, וגם יסייעו בידי חב"דפדים שיבואו להרחיב אותו.
  • קשרו לערכים רלוונטיים לנושא שבו עוסק הקצרמר שעשויים לסייע לקוראים, שאולי ימצאו שם את מבוקשם.
  • הסתייעו בדפים המקושרים להרחבת הערך.


התעוררות הינה פעולה רגשית.

ההתעוררות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כאשר דבר מסוים נוגע בנשמתו של אדם - זה מעורר בו התעוררות (לתשובה וכדו').

על פי חסידות כאשר אדם מתעורר - הוא מתקרב לקב"ה.

בחסידות ובקבלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות ישנן ב' אופני התעוררות "אתערותא דלתתא" ו"אתערותא דלעילא".

בעיקר מוסבר שאתערותא דלתתא באה על ידי אתערותא דלעילא.

אתערותא דלעילא היא; על ידי שהקב"ה מראה לאדם משהו שנוגע בעצם נשמתו - לדוגמא: מעמד הר סיני (זוהי הדוגמא הראשית) - אזי נשמתו של האדגם מתעוררת חזרה ואז נוצרת ה"אתערותא דלתתא".

ה"אתערותא דלתתא" היא אותו מהלך רק הפוך, זה נעשה כאשר אדם עצמו (לבד, או על ידי אתערותא דלעילא) מתעורר לקב"ה.

זמנים מסוימים[עריכה | עריכת קוד מקור]

באלול ישנה אתערותא דלתתא ואתערותא דלעילא יחדיו, הקב"ה נותן לאדם את הי"ג מדות הרחמים, וחזרה האדם מתעורר באלול ובימים הנוראים.

בספירת העומר היתה אתערותא דלתתא ובמעמד הר סיני היתה התעוררות מלמעלה, כמובן, בנתינת התורה.

בתורת רבותינו נשיאנו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ומודעת זאת כי אתערותא דלעילא באתעדל"ת דוקא תליא מלתא דהיינו ע"י התעוררות רחמים רבים בלב רחמנים

תניא, קונטרס אחרון, ז'