התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו): הבדלים בין גרסאות בדף

(←‏חב"ד ליובאוויטש והפיצול: נא להביא מקורות)
שורה 49: שורה 49:
מטבע הדברים היחסים בין ליובאוויטש ולשאר הענפים היו מתוחים חלק מהזמן, במיוחד בין ליובאוויטש ל[[חב"ד קאפוסט|קאפוסט]], דבר שהוביל בהמשך לפרישתה של [[חסידות קאפוסט]] מ[[כולל חב"ד]] ולהקמתו של [[כולל חב"ד המיוחד]].
מטבע הדברים היחסים בין ליובאוויטש ולשאר הענפים היו מתוחים חלק מהזמן, במיוחד בין ליובאוויטש ל[[חב"ד קאפוסט|קאפוסט]], דבר שהוביל בהמשך לפרישתה של [[חסידות קאפוסט]] מ[[כולל חב"ד]] ולהקמתו של [[כולל חב"ד המיוחד]].


בתחילה חב"ד ליובאוויטש הייתה הקטנה מבין ענפיה השונים של חב"ד. אך לאחר פטירת [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|המרי"ל]] מקאפוסט חזרו חלק גדול מחסידיו לליובאוויטש, ולאחר פטירת בנו שלמה זלמן חזרו עוד חלק נכבר מחסידי [[חב"ד קאפוסט]] לליובאוויטש ובכך נהפכה חב"ד ליובאוויטש לחצר גדולה אף יותר מקאפוסט.
בתחילה חב"ד ליובאוויטש הייתה הקטנה מבין ענפיה השונים של חב"ד. אך לאחר חצי שנה, בעת פטירת [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|המרי"ל]] מקאפוסט חזרו חלק גדול מחסידיו לליובאוויטש, ולאחר פטירת בנו שלמה זלמן חזרו עוד חלק נכבר מחסידי [[חב"ד קאפוסט]] לליובאוויטש ובכך נהפכה חב"ד ליובאוויטש לחצר גדולה אף יותר מקאפוסט.


בין היחסים המתוחים שהיו לליובאוויטש עם קאפוסט ניתן למנות את האיסור שהוציאו רבותינו נשיאינו על קריאה בספר [[תורה אור]] מכיון שהוא הודפס ב[[קאפוסט]], כמו כן [[חסידי חב"ד]] הקפידו שלא ללמוד בספר [[דרך מצוותיך]] מכיוון שהודפס לראשונה על ידי [[חב"ד קאפוסט|קאפוסט]].  
בין היחסים המתוחים שהיו לליובאוויטש עם קאפוסט ניתן למנות את האיסור שהוציאו רבותינו נשיאינו על קריאה בספר [[תורה אור]] מכיון שהוא הודפס ב[[קאפוסט]]{{מקור}}, כמו כן [[חסידי חב"ד]] הקפידו שלא ללמוד בספר [[דרך מצוותיך]] מכיוון שהודפס לראשונה על ידי [[חב"ד קאפוסט|קאפוסט]]{{מקור}}.  


וכן היה איסור וקפידה על הלומדים בספרים של אדמו"רי קאפוסט{{מקור}}, כמו כן גם חסידי קאפוסט היו נוהגים לשרוף ספרי חסידות שהיו שייכים לליובאוויטש. שיא המשבר בין ליובאוויטש לקאפוסט היה כאשר בשנת [[תרע"ב]] האדמו"ר מקאפוסט רבי [[שמריהו נח שניאורסון]] הורה לחסידיו לפרוש מ[[כולל חב"ד]] שהיה נתון לשליטתם של חסידי ליובאוויטש, ולפתוח כולל חדש שנקרא [[כולל חב"ד המיוחד]].
וכן היה איסור וקפידה על הלומדים בספרים של אדמו"רי קאפוסט{{מקור}}, כמו כן גם חסידי קאפוסט היו נוהגים לשרוף ספרי חסידות שהיו שייכים לליובאוויטש. שיא המשבר בין ליובאוויטש לקאפוסט היה כאשר בשנת [[תרע"ב]] האדמו"ר מקאפוסט רבי [[שמריהו נח שניאורסון]] הורה לחסידיו לפרוש מ[[כולל חב"ד]] שהיה נתון לשליטתם של חסידי ליובאוויטש, ולפתוח כולל חדש שנקרא [[כולל חב"ד המיוחד]].
משתמש אלמוני