יצר הטוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 7: שורה 7:


במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], בספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר ש{{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}
במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], בספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר ש{{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}
[[הרמב"ם]] בספרו מזכיר כך:
{{ציטוטון| ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'}}{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{אדם}}
{{אדם}}

גרסה מ־19:25, 2 ביולי 2020

בעריכה מתמשכת

יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', בחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.

מקור השם

בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו"

במדרש מוזכר ש "שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, בספר אבות דרבי נתן מוזכר ש"אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב"

הרמב"ם בספרו מזכיר כך:

" ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'"[1]

הערות שוליים

  1. חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)