חסידות צאנז: הבדלים בין גרסאות בדף
(הורדת תמונה גרועה) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 7: | שורה 7: | ||
יסודות החסידות הינן - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות ב[[תורה]]. | יסודות החסידות הינן - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות ב[[תורה]]. | ||
רבי חיים מצאנז עצמו היה ידוע בכוחו העצום בתורה, וכן חיבר ספרים תורניים רבים. שו"ת, חידושים על מסכת בבא מציעא, חידושים על התורה ועוד. | |||
עד היום מתאפיינות חסידויות צאנז בכל העולם באופיים התורתי. כדוגמא לכך יש לציין כי בחסידות צאנז - קלויזנבורג, נוהג האדמו"ר פלפול תורני בימי החנוכה. | |||
כמו כן מתאפיינת החסידות בהקמת מוסדות להחדרת לימוד התורה בעמל ובהתמדה. מוסדות צאנז ידועים במיוחד בבחינות העקביות שלהם, ובתוארי הכבוד שהם מעניקים לכל צורב היודע סכום מסוים של דפי גמרא, החל מ"רב" וכלה ב"מרן", זאת על פי ציוויו של האדמו"ר האחרון מצאנז, כדי להגדיל את כבוד התורה ואת האהבה ללומדה. | |||
== יסוד חסידות צאנז בארץ ישראל == | |||
רבי [[יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם]] ייסד את חסידות צאנז ב[[ארה"ב]], ולאחר מכן ב[[ארץ ישראל]], לאחר שניצל בניסים מהנאצים. ב[[ארץ ישראל]] ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קרית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חינוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדות. | רבי [[יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם]] ייסד את חסידות צאנז ב[[ארה"ב]], ולאחר מכן ב[[ארץ ישראל]], לאחר שניצל בניסים מהנאצים. ב[[ארץ ישראל]] ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קרית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חינוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדות. | ||
שורה 12: | שורה 20: | ||
רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא ב[[ליובאוויטש]].<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=38926 חב"ד אינפו]</REF> | רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא ב[[ליובאוויטש]].<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=38926 חב"ד אינפו]</REF> | ||
לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליט"א ב[[ארץ ישראל]], ובנו השני רבי שמואל דוד הלברשטאם שליט"א ב[[ברוקלין]]. | לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו הרה"צ רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליט"א ב[[ארץ ישראל]], ובנו השני הרה"צ רבי שמואל דוד הלברשטאם שליט"א ב[[ברוקלין]]. | ||
בין החסידויות שוררת מחלוקת קטנה לא רשמית, אם כי האדמו"רים עצמם נפגשים לעיתים. | |||
רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"ד, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46810 בהכנסת ספר תורה לבית חב"ד].</REF> | רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"ד, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46810 בהכנסת ספר תורה לבית חב"ד].</REF> | ||
שורה 35: | שורה 45: | ||
הרב נפתלי שמרלר, בנו של רבי אליהו שמרלר שליט"א, ומחבר הספר "הלכות גדולות". | הרב נפתלי שמרלר, בנו של רבי אליהו שמרלר שליט"א, ומחבר הספר "הלכות גדולות". | ||
בשנת [[תשס"ח]] בא הרב לביקור בישיבת חב"ד חנוך לנער בדלתון יחד עם מנהל ישיבת צאנז הרב לייזרוביץ ומשלחת נכבדה. את פניו קיבל ראש הישיבה הרב אליעזר וולישאנסקי יחד עם הרמי"ם שערכו לו סיור קצר בישיבה. | בשנת [[תשס"ח]] בא הרב לביקור בישיבת חב"ד חנוך לנער בדלתון יחד עם מנהל ישיבת צאנז הרב לייזרוביץ ומשלחת נכבדה. את פניו קיבל ראש הישיבה הרב [[אליעזר וולישאנסקי]] יחד עם הרמי"ם שערכו לו סיור קצר בישיבה. | ||
הרב נאם, ובתוך הדברים אמר: אתם צריכים להודות לקב"ה שזכיתם להיות קשורים לליובאוויטשער רבי, שהוא האילן הגדול של הדור שלנו". | |||
בהמשך השיחה הוסיף הרב שמרלר, "הרבע הוא ענק שבענקים ואתם צריכם לא רק לשמוח אלא גם לייקר ולהרגיש את האחריות הגדולה שיש על כתיפיכם. כשנכנסתי לפה ראיתי את האור של הרבי והקדושה שלו במקום הזה. תמשיכו ללמוד ולעשות רק נחת לרבי ולקב"ה". | |||
גרסה מ־06:32, 13 באפריל 2010
חב"ד וגדולי ישראל |
---|
חב"ד ובנותיה |
חסידות חב"ד ליובאוויטש חסידות סטרשלה ● התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו) • חב"ד קאפוסט • חב"ד ליאדי • חב"ד ניעז'ין ● חסידות אוורוטש |
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה |
ברסלב • טולנא • סלונים • סקווירא • פינסק קרלין • צ'רנוביל • קרלין • צ'רקס • רחמסטריבקא • רוז'ין • צ'ורטקוב • סקוליא |
חצרות גליציה |
באבוב • צאנז • מחנובקה • פשברסק • בעלז • נדבורנא • ביטשינא • קרטשניף • זוטשקא |
חצרות פולין ווואהלין |
אמשינוב • גור • זוויהל • לעלוב • סטרופקוב • ראדזין • ביאלא • פשיסחא • אוז'רוב |
חצרות הונגריה ורומניה |
ויז'ניץ • סאטמאר • ספינקא • ערלוי • פאפא |
חצרות ארץ ישראל ומרוקו |
שומרי אמונים • אשלג • אבוחצירא |
חסידות צאנז, יסודה מהרה"ק רבי חיים הלברשטאם מצאנז, בעל הדברי חיים, שהיה תלמידו של הרה"ק רבי נפתלי צבי מרופשיץ, תלמידו המובהק של הרה"ק רבי אלימלך מליז'נסק.
יסודות החסידות הינן - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות בתורה.
רבי חיים מצאנז עצמו היה ידוע בכוחו העצום בתורה, וכן חיבר ספרים תורניים רבים. שו"ת, חידושים על מסכת בבא מציעא, חידושים על התורה ועוד.
עד היום מתאפיינות חסידויות צאנז בכל העולם באופיים התורתי. כדוגמא לכך יש לציין כי בחסידות צאנז - קלויזנבורג, נוהג האדמו"ר פלפול תורני בימי החנוכה.
כמו כן מתאפיינת החסידות בהקמת מוסדות להחדרת לימוד התורה בעמל ובהתמדה. מוסדות צאנז ידועים במיוחד בבחינות העקביות שלהם, ובתוארי הכבוד שהם מעניקים לכל צורב היודע סכום מסוים של דפי גמרא, החל מ"רב" וכלה ב"מרן", זאת על פי ציוויו של האדמו"ר האחרון מצאנז, כדי להגדיל את כבוד התורה ואת האהבה ללומדה.
יסוד חסידות צאנז בארץ ישראל
רבי יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם ייסד את חסידות צאנז בארה"ב, ולאחר מכן בארץ ישראל, לאחר שניצל בניסים מהנאצים. בארץ ישראל ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קרית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חינוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדות.
רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא בליובאוויטש.[1]
לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו הרה"צ רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליט"א בארץ ישראל, ובנו השני הרה"צ רבי שמואל דוד הלברשטאם שליט"א בברוקלין.
בין החסידויות שוררת מחלוקת קטנה לא רשמית, אם כי האדמו"רים עצמם נפגשים לעיתים.
רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"ד, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.[2]
רבים מרבני צאנז היו בקשר אדוק עם הרבי, החל מרבי אליהו שמרלר שחתם על פסק דין כי הרבי משיח, והמשך ברבי אהרן וידר, רבה של צאנז בניו יורק, וחותנו של האדמו"ר מצאנז - ארה"ב, ורבי שמואל אלכסנדר אונסדורפר, חותנו של האדמו"ר מצאנז - א"י הנוכחי.
לערך מורחב על רבי שמואל אלכסנדר אונסדורפר ובנו רבי שלמה זלמן אונסדורפר, ראה כאן.
רבי אליהו שמרלר
הרב אליהו שמרלר הוא ראש ישיבת צאנז, ואיש אמונו של האדמו"ר רבי יקותיאל יהודה מצאנז קלויזנבורג זצ"ל. היה מהרבנים הראשונים שחתמו על הפסק דין כי הרבי הוא מלך המשיח.
בשנת תשנ"ו הגיע הרב לביקור בצפת, "החלטנו אז כי כדאי לנצל את ההזדמנות", מספר הרב ליפש, "גיבשנו משלחת שכללה את הרב משה אשכנזי, וחלק מצוות ישיבת צפת, וקבענו עמו פגישה. במהלך השיחה עמו, צטטנו קטעים משיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב, אך הסתבר כי הוא הכיר את השיחה היטב, וזכר אותה בעל פה... התברר לנו כי הוא בקי בשיחות בכלל.
הוא סיפר למשלחת כי שלח פעם ספר לרבי, והספר הגיע בערב תשעה באב. במוצאי תשעה באב זכה לקבל את מענה קודשו בדבר הספר: "נתקבל ספרו ערב יום שנולד מלך המשיח"...
הוא כמובן שמח לחתום על פסק הדין. כך מספר הרב ליפש.
עוד מספר הרב ליפש: בהזדמנות מסויימת סיפר לי אחד מבני משפחתו, כי במשפחתם מאמינים כולם, הבנים והחתנים, כי הרבי הוא מלך המשיח!...[3]
הרב שמרלר משמש גם כראש מוסדות שערי הוראה, שמטרתה להנחיל לבחורי הישיבות וילדי הת"ת את לימוד ההלכה, על ידי שולחן ערוך אדמו"ר הזקן. במפעל מתקיימים בחינוך כסדרם, ומחולקים מלגות בסכומים גדולים.
רבי נפתלי שמרלר
הרב נפתלי שמרלר, בנו של רבי אליהו שמרלר שליט"א, ומחבר הספר "הלכות גדולות".
בשנת תשס"ח בא הרב לביקור בישיבת חב"ד חנוך לנער בדלתון יחד עם מנהל ישיבת צאנז הרב לייזרוביץ ומשלחת נכבדה. את פניו קיבל ראש הישיבה הרב אליעזר וולישאנסקי יחד עם הרמי"ם שערכו לו סיור קצר בישיבה.
הרב נאם, ובתוך הדברים אמר: אתם צריכים להודות לקב"ה שזכיתם להיות קשורים לליובאוויטשער רבי, שהוא האילן הגדול של הדור שלנו".
בהמשך השיחה הוסיף הרב שמרלר, "הרבע הוא ענק שבענקים ואתם צריכם לא רק לשמוח אלא גם לייקר ולהרגיש את האחריות הגדולה שיש על כתיפיכם. כשנכנסתי לפה ראיתי את האור של הרבי והקדושה שלו במקום הזה. תמשיכו ללמוד ולעשות רק נחת לרבי ולקב"ה".
קישורים חיצונים
- הרב אליהו שמרלר באחד ממעמדי שערי הוראה
- הרב נפתלי שמרלר בביקור בישיבת חנוך לנער בדלתון
- הרב רייך, רב צאנז בצפת משתתף בסיום הש"ס בצפת