יצחק פייוויש גינזבורג: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(ביטול גרסה 290446 של 95.86.91.54 (שיחה)) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[תמונה:יצחק גינזבורג.jpg|left|thumb|250px|הרב יצחק גינזבורג]] | [[תמונה:יצחק גינזבורג.jpg|left|thumb|250px|הרב יצחק גינזבורג]] | ||
הרב '''יצחק פייביש גינזבורג''' (מכונה גם "'''המלאך'''"), הינו רב [[חב"ד]]י השנוי במחלוקת, ובקיא ב[[תורת הקבלה]]. עומד בראשם של ישיבת "עוד יוסף חי", | הרב '''יצחק פייביש גינזבורג''' (מכונה גם "'''המלאך'''"), הינו רב [[חב"ד]]י השנוי במחלוקת, ובקיא ב[[תורת הקבלה]]. עומד בראשם של ישיבת "עוד יוסף חי", תנועת "[[גל עיני]]", תנועת "דרך חיים" ו"בית הספר לתורת הנפש". | ||
הרב גינזבורג הוא מראשי החותמים על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]]. | הרב גינזבורג הוא מראשי החותמים על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]]. | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
==ביקורת== | ==ביקורת== | ||
סגנונו ושיטתו של הרב גינזבורג אינה מקובלת בקרב | סגנונו ושיטתו של הרב גינזבורג אינה מקובלת בקרב חסידי חב"ד. | ||
מבקריו טוענים כי שיטתו של הרב גינזבורג לוקה בציונות{{הערה|התנועה שהוא עומד בראשה, דרך חיים, דוגלת בהפיכתה של מדינת ישראל למדינה המתנהלת על פי הלכה}}, בעקבות זאת, רבים מחסידי חב"ד לא קונים את ספריו ואינם מגיעים לשיעוריו. | מבקריו טוענים כי שיטתו של הרב גינזבורג לוקה בציונות{{הערה|התנועה שהוא עומד בראשה, דרך חיים, דוגלת בהפיכתה של מדינת ישראל למדינה המתנהלת על פי הלכה, ומשתמשים בה בסמלי המדינה.}}, וכי תלמידיו מתקשרים אליו במקום אל הרבי, ואף מחשיבים אותו כנשיא הדור וכמשיח{{הערה|לקראת י"ט כסלו ה'תשע"ד הפיצו תלמידיו מודעות ברחבי ירושלים המודיעות על מעמד הכתרה של הרב גינזבורג לנשיא הדור שיערך בבנייני האומה בירושלים, כמו כן רבים מתלמידיו קוראים לבניהם כשמו, מפיצים את תורתו מנגנים את ניגוניו וסממנים אחרים של התייחסות אליו כאל אדמו"ר}}, והוא אינו מוחה בהם. בעקבות זאת, רבים מחסידי חב"ד לא קונים את ספריו ואינם מגיעים לשיעוריו. | ||
==סגנונו== | ==סגנונו== |
גרסה מ־03:59, 2 באפריל 2017
הרב יצחק פייביש גינזבורג (מכונה גם "המלאך"), הינו רב חב"די השנוי במחלוקת, ובקיא בתורת הקבלה. עומד בראשם של ישיבת "עוד יוסף חי", תנועת "גל עיני", תנועת "דרך חיים" ו"בית הספר לתורת הנפש".
הרב גינזבורג הוא מראשי החותמים על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח.
קורות חייו
נולד בארצות הברית בכ"ח מרחשון תש"ה לאביו שמשון. בצעירותו למד מתמטיקה ופילוסופיה. חזר בתשובה בגיל 14 בפילדלפיה שבארצות הברית. בשנת תשכ"ה עלה לארץ ישראל, למד בישיבת קמניץ בירושלים. לאחר מלחמת ששת הימים חזר לירושלים, והיה, יחד עם חותנו לעתיד, הרב משה צבי סגל, היה בין הראשונים שעברו להתגורר ברובע היהודי. באותה תקופה התוודע באופן מעמיק לכתבי חסידות חב"ד. באותה שנה ביקר אצל הרבי ושהה אצלו מספר חודשים. כשחזר לארץ התחתן והחל ללמד גמרא, שלחן ערוך וחסידות לקבוצת תלמידים בכפר חב"ד ולאחר מכן התמנה להיות ראש ישיבת "שובה ישראל" בירושלים.
עד לנסיגת צה"ל מקבר יוסף בשכם ב"אינתיפאדת אל אקצא" (תשס"א) שימש כראש ישיבת "עוד יוסף חי" וראש הכולל ביריחו, כוללים אלו ועוד שני כוללים נוספים שקיבלו את נשיאותו של הרבי. (כיום, הישיבה והכולל נמצאים בישוב יצהר).
כיום מתגורר בכפר חב"ד על פי הוראת הרבי ומעביר שיעורים בכל רחבי הארץ. מקדיש את רוב זמנו, ואת רוב המשאבים שלרשותו ולרשות תלמידיו לקיום הוראת הרבי אליו מימי אלול תשמ"א: …נכון שיכתוב בצורת ספר - השיעורים שלומד. בברכה להצלחה… - על ידי כתיבת ספרים בקבלה וחסידות הנוגעים בתחומים שונים, מפירושים קבליים וחסידיים לתורה ועד היחסים שבין תורה ומדע. הספרים מוצאים לאור על ידי תנועת "גל עיני" אותה הקים.
רבים מגיעים לביתו להתייעץ איתו בנושאים שונים.
בראשותו ישנם מוסדות חינוך כגון: ישיבת וכולל "עוד יוסף חי", כולל "תורת חיים" (בכפר חב"ד), ישיבה קטנה תות"ל "תום ודעת", ישיבה גדולה תות"ל "תמימי דרך", מדרשת "בינא ליבא", תלמוד תורה "תורת חיים" ובית ספר לבנות "יעלת חן".
השקפתו בנושאים פוליטיים
בשנת תשנ"ד, לאחר פורים בו ארע הטבח במערת המכפלה, על ידי ברוך גולדשטיין במהלכה הרג 29 ערבים, כנקמה על מספר פעולות טרור שאירעו בתקופה ההיא. הוציא חוברת בשם "ברוך הגבר" בהסכמת הרבי (ר' חיים נתיב מבת עין התקשר למזכירות שישאלו האם דעת הרבי נוחה מזה, והרבי הנהן להסכמה [דרוש מקור]). בחוברת סקר טיעונים להצדקת המעשה. בין השאר כתב בחוברת: "נקמה אינה נעשית מתוך שיקול של כדאיות, מתוך הבנת התועלת שבה . . הנקמה היא תגובה טבעית ספונטאנית ומובילה אותה תחושה כי עד שלא ימצא הכוח לפגוע במי שפגע בי לא תהיה לי תקומה"[1].
בספרו "צו השעה - טיפול שורש", שפורסם בתשס"ד, האשים את השמאל הישראלי באחריות לרצח עשרות יהודים וקבע כי "לערבי אין זכות קיום בארץ ישראל". בעקבות זאת הוגש נגדו כתב אישום על הסתה לגזענות. אך הגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות במסגרתה הגיש מכתב התנצלות על הדברים שכתב והתחייב להימנע מפרסום דברי הסתה בתמורה לביטול האישומים נגדו.
לאחר ביצוע תוכנית ההתנתקות גישתו ביחס למדינה הקצינה. הוא אמר: "יש לעקר את הרוח הציונית . . את בית המשפט. עלינו לשבר . . את הממשלה - ממשלת שמאל או ימין - עלינו למגר"[2]
בחודש אב תש"ע הוזמן לחקירה אצל היחידה הארצית לחקירות פשעים חמורים בינלאומיים על ההסכמה שנתן לספר "תורת המלך".[3].
בשנת תשע"א הקים תנועה פוליטית בשם "דרך חיים", והוא עומד בראשה.
ביקורת
סגנונו ושיטתו של הרב גינזבורג אינה מקובלת בקרב חסידי חב"ד.
מבקריו טוענים כי שיטתו של הרב גינזבורג לוקה בציונות[4], וכי תלמידיו מתקשרים אליו במקום אל הרבי, ואף מחשיבים אותו כנשיא הדור וכמשיח[5], והוא אינו מוחה בהם. בעקבות זאת, רבים מחסידי חב"ד לא קונים את ספריו ואינם מגיעים לשיעוריו.
סגנונו
החלק החשוב בהגותו הינו חיבור התורה לחיים, ומשנתו נפרשת על פני כמה עשרות של ספרים כמעט על כל תחומי החיים. הוא מחבר בספריו בין המדעים המדויקים לקבלה, בין פסיכולוגיה לחסידות ובין חברה לתורה. כמו כן הוא משתמש רבות בגימטריאות ועוד.
בית הספר לתורת הנפש
בשיעוריו ובספריו מרבה להתעסק בתורת החסידות כפי שהיא משפיעה על נפש היהודי. וכן הוקם מוסד לימודים בשם "בית הספר לתורת הנפש" שם מועברים קורסים לגברים ונשים (בנפרד) בכל רחבי הארץ, מנהל בית הספר הוא הרב נעם שפירא.
ניגונים
למד ניגוני חב"ד רבים ועתיקים מהחסיד ר' אליהו רבקין מכפר חב"ד, צאצא של בעל המנגן של אדמו"ר הזקן שאותם הוא מלמד. כמו כן הוא בעצמו הלחין מאות ניגונים.
חלק מניגוניו יצאו לאור ב-12 דיסקים על ידי עמותת גל עיני.
ספריו
עברית
- קבלה וחסידות
- "סוד הוי' ליראיו" - מבוא לחכמת האמת ועבודת ההתבוננות
- "אשא עיני" - מאמרי התבוננות בפנימיות תורתנו הקדושה ועבודת ה'
- "שערי אהבה ורצון" - מאמרי התבוננות במהות האהבה והרצון בנפש האדם ובשרשם למעלה
- "שיעורים בספר סוד הוי' ליראיו" - סדרה
- "אדמה שמים ותהום" - על הטבע ושירתו, הנס שמעליו והתוהו שתחתיו
- "כלל גדול בתורה" - מבוא להתבוננות יהודית
- "אל עולם הקבלה" - ספר למתחילים ללמוד חכמת קבלה
- "מבוא לקבלת האר"י"
- "מבחר שיעורי התבוננות" - סדרה
- "חסדי דוד הנאמנים", 5 כרכים - קבלת האריז"ל לאור החסידות
- "אותיות לשון הקדש"
- "יין יצחק" - ביאורים יסודיים עיונים והעשרת ההתבוננות בחומש, ספר התניא והגדה של פסח
- "מאמרי אדמו"ר מליובאוויטש ח"א" - הערות וביאורים על 3 מאמרים
- הבית היהודי
- "שכינה ביניהם - שלום בית על פי תורת החסידות"
- "ברית הנישואין" - פרקי עיון והתבוננות במושג שלום בית על פי תורת החסידות
- "חתן עם הכלה" - עבודה לשמה בחיי הנישואין
- "מחול הכרמים" - על שידוכים, ברית, תשובה וגאולה
- "יין משמח", 5 כרכים - מסתורי חתונה ונישואין
- "פנים אל פנים" - יסודות החינוך על פי החסידות
- "אנכי והילדים" - 3 מאמרים על כחם של ילדי ישראל, מעובד לנוער
- "אהבה" - צמיחת הקשר בין איש ואשה.
- תורה ומדע
- סיפורי צדיקים
- "אור ישראל" - סיפורים ממורנו הבעל שם טוב עם באור מעמיק של הרב, שלושה חלקים
- תורה ומועדים
- "תשובת השנה" - מאמרי התבוננות בעבודת ה' בכלל ובעבודת התשובה בפרט, על פי מעגל השנה
- "מעין גנים - מבט חסידי לפרשיות השבוע"
- "לחיות עם הזמן" - ביאורים בליקוטי שיחות
- "תורת חיים" - קובץ גליונות חדשיים מהשנים תשנ"ח - תש"ס
- "אני לדודי ודודי לי: פרקי התבוננות איך לבוא בימי התשובה לתשובה מאהבה"
- "תום ודעת" - מאמרים לחדשים אלול ותשרי
- "וכמטמונים תחפשנה", 2 חלקים - מטמוני ספירת העומר לאור החסידות
- תורת הנפש
- "לב לדעת" - יסודות עבודת ה' בדרך החסידות
- "הנפש" - ספר היסוד להבנת מבנה הנפש, כוחותיה ולבושיה
- "להפוך את החושך לאור" - קבלה ופסיכולוגיה
- "אמונה ומודעות" - כח האמונה, האמונה במעגל השנה, עיקרי האמונה בפנימיות התורה
- "נפש בריאה" - הפסיכולוגיה לפי תורת החסידות
- "לחיות במרחב אלוקי" - קבלה והתבוננות
- "הטבע היהודי" - הדרך העולה אל המודעות הטבעית
- "מודעות טבעית" - תיקון המודעות העצמית על פי הקבלה
- "אוצר הנפש", 2 חלקים - שיעורים בתורת הנפש
- עניני ציבור
- "מלכות ישראל", 3 כרכים - מצוות הציבור, העם והארץ. מלכות, מלך וסנהדרין. מלחמות ומקדש.
- "בעתה אחישנה" - סודות הגאולה האחרונה, להבנת גאולת דורנו.
- "תיקון המדינה" - מצע מעשי על פי הקבלה
- "רוחו של משיח" - התקופה בראי החסידות
- "מלך ביפיו" - הגואל בראי החסידות
- "קומי אורי" - פרקי מאבק ותקומה
- "וממנה יושע" - הגישה הרואיה לממסד ולמאבקים בו
- אחרים
- "צו השעה - טיפול שורש"
- "ברוך הגבר" - חוברת לבירור משמעות הטבח של ברוך גולדשטיין על פי עקרונות ההלכה והקבלה
אנגלית
- "The Hebrew Letters"
- "The Mystery of Marriage"
- "Transforming Darkness into Light"
- "Body, Mind and Soul"
- "Living in Divine Space"
- "The Art of Education"
- "Anatomy of the Soul"
- "What You Need to Know About Kabbalah"
- "Awakening the Spark Within"
- "A Sense of tha Supernatural"
- "Rectifying the State of Israel"
- "Consciousness and Choice"
- "Kabbalah and Meditation for the Nations"
משפחתו
- בניו
- הרב חיים יוסף גינזבורג - שליח הרבי וראש ישיבת תומכי תמימים רמת אביב.
- הרב מנחם מענדל גינזבורג - ר"מ בישיבת חב"ד "נחלת שבעה", מלמד בגן חב"ד "קרית משה" בירושלים.
- חתניו
- הרב שניאור זלמן פבזנר, נו"נ בישיבת תומכי תמימים מגדל העמק.
- הרב מנחם מענדל הענדל, מנהל מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח.
- הרב אריה בלוך, שליח הרבי ס. פאולו, ברזיל.
- הרב מנחם מענדל נחשון, ראש ישיבות חסידי חב"ד ליובאוויטש נצרת עילית.
- הרב מנחם מענדל פרידמן, ראש כולל אברכים ברמת אביב.
- הרב שי הרמתי, שליח הרבי ביצהר.
- הרב מרדכי פריימן.
- הרב יהודה-ליב ויסגלס.
לקריאה נוספת
- כתבה אודות הרב. שרה גל, עיתון 'בקהילה'.
הערות שוליים
- ↑ יצחק גינזבורג, "ברוך הגבר", עמ' 28
- ↑ הרב גינזבורג, קומי אורי, ח'
- ↑ הרב יצחק גינזבורג נחקר במשטרה.
- ↑ התנועה שהוא עומד בראשה, דרך חיים, דוגלת בהפיכתה של מדינת ישראל למדינה המתנהלת על פי הלכה, ומשתמשים בה בסמלי המדינה.
- ↑ לקראת י"ט כסלו ה'תשע"ד הפיצו תלמידיו מודעות ברחבי ירושלים המודיעות על מעמד הכתרה של הרב גינזבורג לנשיא הדור שיערך בבנייני האומה בירושלים, כמו כן רבים מתלמידיו קוראים לבניהם כשמו, מפיצים את תורתו מנגנים את ניגוניו וסממנים אחרים של התייחסות אליו כאל אדמו"ר