כפורת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(24 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:הארון.jpg|left|thumb|300px|הארון]]
[[קובץ:הארון.jpg|שמאל|ממוזער|300px|הארון]]
'''הכפורת''' היא חלקו העליון של ארון העדות.  
'''הכפורת''' היא חלקו העליון של [[ארון הברית]].  


הכפורת הייתה מכסה זהב לפתחו העליון של ארון העדות. אורכה ½2 אמה, רוחבה ½1 אמה, (כמידת אורכו ורוחבו של הארון), ועוביה 1 טפח.  
הכפורת הייתה מכסה [[זהב]] לפתחו העליון של ארון העדות. אורכה - ½2 אמה, רוחבה ½1 אמה, (כמידת אורכו ורוחבו של הארון), ועוביה - 1 טפח.  


הכפורת הונחה על דפנות שני הארונות הפנימיים.  
הכפורת הונחה על דפנות שני הארונות הפנימיים.  


גובה דפנות הארון החיצוני (טפח מעל דפנות הארונות הפנימיים), הסתיר את עובי הכפורת כך שרק זר הזהב של הארון בלט מעל הכפורת.
גובה דפנות הארון החיצוני (טפח מעל דפנות הארונות הפנימיים), הסתיר את עובי הכפורת כך שרק זר ה[[זהב]] של הארון בלט מעל הכפורת.


== האם היה כלי בפני עצמו ==
לדעת [[הרמב"ן]] הכפורת היא פרט וחלק מהארון,
ודוקא כשהכפורת מונחת על הארון אז הארון בשלימותו- ומוסיף [[הרבי]]: ויש לומר שהוא על דרך הארון גופא שהוא עשוי
משלש תיבות, ודוקא מכולם ביחד נעשית מציאות הארון - על דרך זה הכפורת, שהיא כיסוי על הארון, היא חלק מהארון.
ולדעת [[רש"י]] הכפורת היא כלי בפני עצמה, אלא שמקומה הוא על הארון.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=90 הרבי.]}}
== הכרובים ==
מעל החלק העליון של הכפורת, נעשו שני כרובים, במקשה אחת עם הכפורת. הכרובים היו כדמות שני תינוקות עם [[כנפיים]] פרושים למעלה, העומדים ומביטים זה בזה. פני הכרוב שבצפון נעשה בדמות זכר, ופני הכרוב שבדרום נעשה כדמות נקבה.
הכרובים עמדו בקצוות אורכה של הכפורת. גובה קצה כנפי הכרובים - 10 טפחים מעל הכפורת, פני הכרובים היו טפח{{הערה|1=סוכה ה}}. כנפי הכרובים חפפו ברוחבם את רוחב הכפורת (9 טפחים), ובאורכם נפרשו עד אמצע הכפורת.
קצה ה[[כנפיים]] היו גבוהים מעבר לראשי הכרובים. (לסמן קבלת ה[[שפע]] מלמעלה{{הערה|1=הרמב"ם, על פי רבנו בחיי - פר' תרומה}}.) כשחפץ ה' לדבר עם משה, היה משה נכנס למשכן, וכיון שבא בתוך הפתח, קול ירד מן השמים לבין הכרובים, ומשם יצא ונשמע למשה באוהל מועד{{הערה|1=רש"י - שמות כ"ה, כ"ב.}}.
בעת ש[[ישראל]] נהגו כ[[רצון]] ה' היו הכרובים מעורים זה בזה, היינו שפניהם זה כלפי זה. ובשעה שישראל נהגו שלא כרצון ה' היו הכרובים עם פניהם שלא כלפי זולתו.
עם זאת, הגמרא מספרת שבשעת החורבן, שנכנסו ל[[היכל]] מצאו את הכרובים מעורים זה בזה. הטעם לכך, מסביר הרבי, שדווקא בשעת ההעלם הגדול ביותר ישנו גילוי הפנימי ביותר, וכמבואר לגבי רב ותלמיד, שכאשר מתגלה לרב שכל (השכלה) חדש ועמוק ביותר, הרי בהכרח שהרב יצטרך לשתוק על מנת לברר אצלו את עומק הדבר ולסדרו על מנת שיוכל להעבירו לתלמיד. ולכאורה בשעה זו הוא העלם והסתר מהתלמיד. אולם, לאמיתתם של דברים הרי העלם זה הוא הגילוי העמוק ביותר.
כך הוא גם לגבי ה[[גאולה]] וה[[גלות]], שהעלם הגלות אינו אלא הסתר פנים בלבד שמטרתו גילוי, ולכן דוקא בשעה זו ישנו פנימיות הגילוי האמיתית - כרובים מעורים זה בזה.


== האם היה כלי בפני עצמו ==
== מקורות ==
 
*חלק מהחומר הוא מתוך הספר "אשר על המשכן" לרב רפאל חג´בי (כל הזכויות שמורות). [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=21889 חב"ד אינפו]
*התמונה מתוך אלבום "מלאכת המשכן" לר' משה לוין.


לדעת הרמב״ן הכפורת היא פרט וחלק מהארון,
==קישורים חיצוניים==
ודוקא כשהכפורת מונחת על הארון אז הארון בשלימותו- ומוסיף הרבי: ויש לומר שהוא על דרך כהארון גופא שהוא עשוי
*'''[https://drive.google.com/file/d/1tY152E4vG3l9cERm5eyzrpC1lVhjJNrC/view ארון וכפורת - כלי אחד?]''', קובץ הערות וביאורים אהלי תורה גליון א'רמז פרשת תרומה תשפ"ד עמוד 13
משלש תיבות, ודוקא מכולם ביחד נעשית מציאות הארון — עד״ז הכפורת, שהיא כיסוי על הארון, היא חלק מהארון.


ולדעת רש״י הכפורת היא כלי בפני עצמה, אלא שמקומה הוא על הארון.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=90 הרבי.]</REF>
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
{{בית המקדש}}

גרסה אחרונה מ־08:21, 19 במרץ 2024

הארון

הכפורת היא חלקו העליון של ארון הברית.

הכפורת הייתה מכסה זהב לפתחו העליון של ארון העדות. אורכה - ½2 אמה, רוחבה ½1 אמה, (כמידת אורכו ורוחבו של הארון), ועוביה - 1 טפח.

הכפורת הונחה על דפנות שני הארונות הפנימיים.

גובה דפנות הארון החיצוני (טפח מעל דפנות הארונות הפנימיים), הסתיר את עובי הכפורת כך שרק זר הזהב של הארון בלט מעל הכפורת.

האם היה כלי בפני עצמו[עריכה | עריכת קוד מקור]

לדעת הרמב"ן הכפורת היא פרט וחלק מהארון, ודוקא כשהכפורת מונחת על הארון אז הארון בשלימותו- ומוסיף הרבי: ויש לומר שהוא על דרך הארון גופא שהוא עשוי משלש תיבות, ודוקא מכולם ביחד נעשית מציאות הארון - על דרך זה הכפורת, שהיא כיסוי על הארון, היא חלק מהארון.

ולדעת רש"י הכפורת היא כלי בפני עצמה, אלא שמקומה הוא על הארון.[1]

הכרובים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מעל החלק העליון של הכפורת, נעשו שני כרובים, במקשה אחת עם הכפורת. הכרובים היו כדמות שני תינוקות עם כנפיים פרושים למעלה, העומדים ומביטים זה בזה. פני הכרוב שבצפון נעשה בדמות זכר, ופני הכרוב שבדרום נעשה כדמות נקבה.

הכרובים עמדו בקצוות אורכה של הכפורת. גובה קצה כנפי הכרובים - 10 טפחים מעל הכפורת, פני הכרובים היו טפח[2]. כנפי הכרובים חפפו ברוחבם את רוחב הכפורת (9 טפחים), ובאורכם נפרשו עד אמצע הכפורת.

קצה הכנפיים היו גבוהים מעבר לראשי הכרובים. (לסמן קבלת השפע מלמעלה[3].) כשחפץ ה' לדבר עם משה, היה משה נכנס למשכן, וכיון שבא בתוך הפתח, קול ירד מן השמים לבין הכרובים, ומשם יצא ונשמע למשה באוהל מועד[4].

בעת שישראל נהגו כרצון ה' היו הכרובים מעורים זה בזה, היינו שפניהם זה כלפי זה. ובשעה שישראל נהגו שלא כרצון ה' היו הכרובים עם פניהם שלא כלפי זולתו.

עם זאת, הגמרא מספרת שבשעת החורבן, שנכנסו להיכל מצאו את הכרובים מעורים זה בזה. הטעם לכך, מסביר הרבי, שדווקא בשעת ההעלם הגדול ביותר ישנו גילוי הפנימי ביותר, וכמבואר לגבי רב ותלמיד, שכאשר מתגלה לרב שכל (השכלה) חדש ועמוק ביותר, הרי בהכרח שהרב יצטרך לשתוק על מנת לברר אצלו את עומק הדבר ולסדרו על מנת שיוכל להעבירו לתלמיד. ולכאורה בשעה זו הוא העלם והסתר מהתלמיד. אולם, לאמיתתם של דברים הרי העלם זה הוא הגילוי העמוק ביותר.

כך הוא גם לגבי הגאולה והגלות, שהעלם הגלות אינו אלא הסתר פנים בלבד שמטרתו גילוי, ולכן דוקא בשעה זו ישנו פנימיות הגילוי האמיתית - כרובים מעורים זה בזה.

מקורות[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • חלק מהחומר הוא מתוך הספר "אשר על המשכן" לרב רפאל חג´בי (כל הזכויות שמורות). חב"ד אינפו
  • התמונה מתוך אלבום "מלאכת המשכן" לר' משה לוין.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. הרבי.
  2. סוכה ה
  3. הרמב"ם, על פי רבנו בחיי - פר' תרומה
  4. רש"י - שמות כ"ה, כ"ב.