יצר הרע: הבדלים בין גרסאות בדף
(←מקורות ושמות: המשך) |
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}") |
||
(15 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''יצר הרע''' או '''שטן''', הוא הוא כינוי לכח המניע את האדם לפעול בניגוד לרצון הבורא. בחסידות מבואר | '''יצר הרע''' או '''שטן''', הוא הוא כינוי לכח המניע את האדם לפעול בניגוד לרצון הבורא. בחסידות מבואר{{הערה|'וזאת התרומה' עת"ר.}} שההבדל בין היצר הרע ל[[נפש הבהמית]] הוא שהמונח '[[נפש הבהמית]]' מדבר על קליפת הנוגה של כח השכל של האדם, ואילו המונח 'יצר הרע' מדבר על קליפת הנוגה של כח המידות שבאדם, ע"כ הלשון היא 'יצר' הרע מל' צורה, מאחר שצורת הרצון איך ומה הוא מגיע דווקא במידות, ואילו בשכל הוא עדיין מופשט ולו יותר תואם הלשון 'נפש'. | ||
==מקורות ושמות== | ==מקורות ושמות== | ||
בתורה מופיע המונח "יצר לב האדם רע מנעוריו", המרמז לפעולתם של כוחות אלו כבר מיום היוולדו של התינוק{{הערה|בראשית, פרק ח', פסוק כא}}. | בתורה מופיע המונח "יצר לב האדם רע מנעוריו", המרמז לפעולתם של כוחות אלו כבר מיום היוולדו של התינוק{{הערה|בראשית, פרק ח', פסוק כא.}}. | ||
ב[[תלמוד]] וב[[מדרש]]ים | ב[[תלמוד]] וב[[מדרש]]ים לעיתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם ל[[עבירה]]. | ||
לעיתים מכונה היצר הרע בשם '''שטן'''{{הערה|במסכת [[בבא בתרא]] (דף ט"ז, א') נאמר "הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות הוא שטן".}}. | |||
ב[[מסכת סוכה]] מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: | ב[[מסכת סוכה]] מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: | ||
{{ציטוטון|דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני | {{ציטוטון|דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני}}{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת סוכה דף נ"ב, עמ' א.}}. | ||
כינוי נוסף ליצר הרע הוא '''זקן וכסיל''' או '''מלך זקן וכסיל'''. מקור הביטוי במדרש רבה: {{ציטוטון|מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה}}{{הערה| | כינוי נוסף ליצר הרע הוא '''זקן וכסיל''' או '''מלך זקן וכסיל'''. מקור הביטוי במדרש רבה: {{ציטוטון|מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה}}{{הערה|מדרש רבה על ספר קהלת, ד, יג.}}. | ||
כינוי נוסף ליצר הרע הוא 'אורח'{{הערה|סוכה נב, ב: "אמר רבא בתחלה קראו '''הלך''' ולבסוף קראו '''אורח''' ולבסוף קראו '''איש''' שנאמר (שמואל ב יב, ד) ויבא '''הלך''' לאיש העשיר, ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות '''לאורח''', וכתיב ויקח את כבשת האיש הרש ויעשה '''לאיש''' הבא אליו". מובא גם ברש"י על עבודה זרה ה, ב.}} , ועל ידי תורה וגמילות חסדים, ובפרט על ידי [[הכנסת אורחים]], יכול האדם לגרש 'אורח' זה{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19795&st=&pgnum=284 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק, ערך 'אורח'].}}. | |||
==מלחמת היצר== | ==מלחמת היצר== | ||
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר ב[[משנה]] במסכת אבות: {{ציטוטון|איזהו גיבור הכובש את יצרו}}{{הערה|משנה, אבות, ד}}. | על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר ב[[משנה]] במסכת אבות: {{ציטוטון|איזהו גיבור הכובש את יצרו}}{{הערה|משנה, אבות, ד.}}. | ||
בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. [[חז"ל]] [[מדרש|דורשים]] את הפסוק: {{ | בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. [[חז"ל]] [[מדרש|דורשים]] את הפסוק: {{ציטוטון|טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד}}{{הערה|ספר קהלת, פרק ד, יג.}}, כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן גמר כניסתו אל האדם הוא רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן [[בר מצווה|בר המצווה]]. | ||
ב[[מסכת שבת]] נכתב: {{ציטוטון|כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד [[עבודה זרה]], והולך ועושה}}{{הערה|מסכת שבת, דף ק"ה.}}. גישה דומה ניתן למצוא ב[[מסכת סוכה]]: {{ציטוטון|אמר רבי אסי: יצר הרע בתחילה דומה לחוט של בוכיא (חוט דק) ולבסוף דומה כעבותות העגלה (חבל עבה)}}{{הערה|מסכת סוכה, דף נ"ב.}}. | |||
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש"{{הערה|מסכת קידושין דף ל.}}. | |||
{{אדם}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] |
גרסה אחרונה מ־06:20, 18 בנובמבר 2024
יצר הרע או שטן, הוא הוא כינוי לכח המניע את האדם לפעול בניגוד לרצון הבורא. בחסידות מבואר[1] שההבדל בין היצר הרע לנפש הבהמית הוא שהמונח 'נפש הבהמית' מדבר על קליפת הנוגה של כח השכל של האדם, ואילו המונח 'יצר הרע' מדבר על קליפת הנוגה של כח המידות שבאדם, ע"כ הלשון היא 'יצר' הרע מל' צורה, מאחר שצורת הרצון איך ומה הוא מגיע דווקא במידות, ואילו בשכל הוא עדיין מופשט ולו יותר תואם הלשון 'נפש'.
מקורות ושמות[עריכה | עריכת קוד מקור]
בתורה מופיע המונח "יצר לב האדם רע מנעוריו", המרמז לפעולתם של כוחות אלו כבר מיום היוולדו של התינוק[2].
בתלמוד ובמדרשים לעיתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם לעבירה.
לעיתים מכונה היצר הרע בשם שטן[3].
במסכת סוכה מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: "דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני"[4].
כינוי נוסף ליצר הרע הוא זקן וכסיל או מלך זקן וכסיל. מקור הביטוי במדרש רבה: "מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה"[5].
כינוי נוסף ליצר הרע הוא 'אורח'[6] , ועל ידי תורה וגמילות חסדים, ובפרט על ידי הכנסת אורחים, יכול האדם לגרש 'אורח' זה[7].
מלחמת היצר[עריכה | עריכת קוד מקור]
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר במשנה במסכת אבות: "איזהו גיבור הכובש את יצרו"[8]. בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. חז"ל דורשים את הפסוק: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד"[9], כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן גמר כניסתו אל האדם הוא רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן בר המצווה.
במסכת שבת נכתב: "כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועושה"[10]. גישה דומה ניתן למצוא במסכת סוכה: "אמר רבי אסי: יצר הרע בתחילה דומה לחוט של בוכיא (חוט דק) ולבסוף דומה כעבותות העגלה (חבל עבה)"[11].
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש"[12].
אדם | ||||
---|---|---|---|---|
תארים | אדם · איש · גבר · אנוש | |||
אברים (בגוף) | מוח · פנים · עין · אף · אוזן · פה · שיניים · שערות · זקן · מתנים · עורף · בשר · גידים · עצמות · עור · לב · כבד · רגל · ציפורניים · אברי גוף האדם (תבנית) | |||
חושים | ראייה · שמיעה · ריח · טעם · מישוש | |||
חלקי הנשמה | נפש · רוח · נשמה · חיה · יחידה · ראו גם: עצם הנשמה | |||
הנפשות | יצר הטוב · יצר הרע · נפש האלוקית · נפש הבהמית · נפש השכלית | |||
פרטים נוספים | אדם העליון · פני אדם · ירידת הנשמה לגוף · לא אדם · עולם קטן | |||
סוגי נפשות | זרע אדם · זרע בהמה |
הערות שוליים
- ↑ 'וזאת התרומה' עת"ר.
- ↑ בראשית, פרק ח', פסוק כא.
- ↑ במסכת בבא בתרא (דף ט"ז, א') נאמר "הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות הוא שטן".
- ↑ תלמוד בבלי, מסכת סוכה דף נ"ב, עמ' א.
- ↑ מדרש רבה על ספר קהלת, ד, יג.
- ↑ סוכה נב, ב: "אמר רבא בתחלה קראו הלך ולבסוף קראו אורח ולבסוף קראו איש שנאמר (שמואל ב יב, ד) ויבא הלך לאיש העשיר, ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות לאורח, וכתיב ויקח את כבשת האיש הרש ויעשה לאיש הבא אליו". מובא גם ברש"י על עבודה זרה ה, ב.
- ↑ ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק, ערך 'אורח'.
- ↑ משנה, אבות, ד.
- ↑ ספר קהלת, פרק ד, יג.
- ↑ מסכת שבת, דף ק"ה.
- ↑ מסכת סוכה, דף נ"ב.
- ↑ מסכת קידושין דף ל.